Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia konstrukcji stalowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia konstrukcji stalowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Pełka-Sawenko <Agnieszka.Pelka-Sawenko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Abramowicz <Malgorzata.Abramowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,00,70zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mathematics/Matematyka
W-2Descriptive geometry/Geometria wykreślna
W-3Strength of materials/Wytrzymałość materiałów
W-4Structural mechanics/Mechanika budowli
W-5Basic of steel structures/Podstawy konstrukcji metalowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1The aim of the subject is to familiarize the students with a typical case of structural design in 3D. Doing that the students get the understanding of the designer's role in the total process of investment. The lucture is extended by the desription of other typical industrial objects including also managerial aspects of design and erection./ Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów organizacji i zarządzania z klasycznym przypadkiem wymiarowania przestrzennych konstrukcji stalowych. Na przykładzie wykonywanego przez studentów projektu hali przemysłowej studenci nabierają zrozumienia roli projektowania złożonych obiektów budowlanych w całości procesu inwestycyjnego. Wykład uzupełniony jest o opis innych typowych obiektów przemysłowych, także pod kątem organizacji ich projektowania i wznoszenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Design of a simple 3D industrial hall using computer techniques./ Projekt prostej hali przemysłowej 3D z wykorzystaniem technik komputerowych.28
T-P-2Test/Kolokwium2
30
wykłady
T-W-1Welding of steel structures: processes and consumables, correction of distorsions, quality control. Industrial workshops and halls: anatomy of the structure, investment process aspects. Steel storage tanks./ Spawanie konstrukcji stalowych: procesy i materiały eksploatacyjne, korekta odkształceń, kontrola jakości. Warsztaty i hale przemysłowe: konstrukcja, obciążenia, obudowa, aspekty procesu inwestycyjnego. Zbiorniki stalowe.14
T-W-2Passing the test/ Zaliczenie wykładu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Attending the design classes/Udział w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Design of seel structure/ Projekt konstrukcji stalowej14
A-P-3Preparation for passing /Przygotowanie do zaliczenia4
A-P-4Consultations/Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Attending the lectures/Udział w wykładach15
A-W-2Private work and study/Praca własna studenta10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Passing the project/ Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Passing the lecture/ Zaliczenie wykładu
S-3Ocena formująca: Passing the test/Zaliczenie kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/06-1_W01
W wyniku odbytych zajęć student posiada wiedzę związaną z problemami organizacji i zarządzania występującymi przy realizacji konstrukcji stalowych, gdzie bazując na odpowiednich normach jest w stanie wykonstruować określony obiekt budownictwa przemysłowego i uwzględnić wpływ typowych technologii na jego realizację
BIE_1A_W02C-1T-P-1, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/06-1_U01
Student posiada umiejętność zaprojektowania prostej konstrukcji inżynierskiej uwzględniając działające na nią obciążenia i dokonać oceny rozwiązania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych technologii na proces organizacji jej wykonania
BIE_1A_U04C-1T-P-1, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/06-1_K01
Dzięki pracy w zespołach o międzynarodowym składzie student nabiera zrozumienia wagi własnych działań w kontekście osiągów zespołu, w którym pracuje
BIE_1A_K01C-1T-P-1, T-W-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/06-1_W01
W wyniku odbytych zajęć student posiada wiedzę związaną z problemami organizacji i zarządzania występującymi przy realizacji konstrukcji stalowych, gdzie bazując na odpowiednich normach jest w stanie wykonstruować określony obiekt budownictwa przemysłowego i uwzględnić wpływ typowych technologii na jego realizację
2,0
3,0Wiedza studenta sprawdzana jest podczas zaliczenia projektu. Wymagana jest znajomość przyjętych rozwiązań i ich uzasadnienie, także w kontekście możliwych rozwiązań alternatywnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/06-1_U01
Student posiada umiejętność zaprojektowania prostej konstrukcji inżynierskiej uwzględniając działające na nią obciążenia i dokonać oceny rozwiązania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych technologii na proces organizacji jej wykonania
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu. Niezdolność omówienia problemu w języku angielskim.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania.
4,0Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych.
4,5Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia.
5,0Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/06-1_K01
Dzięki pracy w zespołach o międzynarodowym składzie student nabiera zrozumienia wagi własnych działań w kontekście osiągów zespołu, w którym pracuje
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bezpośrednio ocenie. Wykonywanie projektu w zespołach o składzie międzynarodowym oznacza, że pozytywna ocena merytoryczna projektu jest implicite także pozytywną oceną kompetencji społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dowling P.J., Knowles P., Owens G.W., Structural Steel Design, Butterworths, London
  2. BSEN 1993-4-2:2009 Eurocode 3, Design of steel structures. Part 4-2: Tanks, 2009
  3. PN-EN 1993-4-2:2009 Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 4-2: Zbiorniki, 2009
  4. BS 2654:1989, Manufacture of vertical steel welded non-refrigerated storage tanks with buttwelded shells for the petroleum industry

Literatura dodatkowa

  1. Ziółko J., Zbiorniki na ciecze i gazy, Arkady, Warszawa, 1986
  2. Ziółko J., Orlik G., Montaż konstrukcji stalowych, Arkady, Warszawa, 1991
  3. Paczkowski W., Skibicki S., Corrosion as a cause of the failure of the pipeline steel supporting structure, MATEC, Web Conf., 2019

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Design of a simple 3D industrial hall using computer techniques./ Projekt prostej hali przemysłowej 3D z wykorzystaniem technik komputerowych.28
T-P-2Test/Kolokwium2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Welding of steel structures: processes and consumables, correction of distorsions, quality control. Industrial workshops and halls: anatomy of the structure, investment process aspects. Steel storage tanks./ Spawanie konstrukcji stalowych: procesy i materiały eksploatacyjne, korekta odkształceń, kontrola jakości. Warsztaty i hale przemysłowe: konstrukcja, obciążenia, obudowa, aspekty procesu inwestycyjnego. Zbiorniki stalowe.14
T-W-2Passing the test/ Zaliczenie wykładu1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Attending the design classes/Udział w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Design of seel structure/ Projekt konstrukcji stalowej14
A-P-3Preparation for passing /Przygotowanie do zaliczenia4
A-P-4Consultations/Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attending the lectures/Udział w wykładach15
A-W-2Private work and study/Praca własna studenta10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/06-1_W01W wyniku odbytych zajęć student posiada wiedzę związaną z problemami organizacji i zarządzania występującymi przy realizacji konstrukcji stalowych, gdzie bazując na odpowiednich normach jest w stanie wykonstruować określony obiekt budownictwa przemysłowego i uwzględnić wpływ typowych technologii na jego realizację
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-1The aim of the subject is to familiarize the students with a typical case of structural design in 3D. Doing that the students get the understanding of the designer's role in the total process of investment. The lucture is extended by the desription of other typical industrial objects including also managerial aspects of design and erection./ Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów organizacji i zarządzania z klasycznym przypadkiem wymiarowania przestrzennych konstrukcji stalowych. Na przykładzie wykonywanego przez studentów projektu hali przemysłowej studenci nabierają zrozumienia roli projektowania złożonych obiektów budowlanych w całości procesu inwestycyjnego. Wykład uzupełniony jest o opis innych typowych obiektów przemysłowych, także pod kątem organizacji ich projektowania i wznoszenia.
Treści programoweT-P-1Design of a simple 3D industrial hall using computer techniques./ Projekt prostej hali przemysłowej 3D z wykorzystaniem technik komputerowych.
T-W-1Welding of steel structures: processes and consumables, correction of distorsions, quality control. Industrial workshops and halls: anatomy of the structure, investment process aspects. Steel storage tanks./ Spawanie konstrukcji stalowych: procesy i materiały eksploatacyjne, korekta odkształceń, kontrola jakości. Warsztaty i hale przemysłowe: konstrukcja, obciążenia, obudowa, aspekty procesu inwestycyjnego. Zbiorniki stalowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Passing the project/ Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Passing the lecture/ Zaliczenie wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wiedza studenta sprawdzana jest podczas zaliczenia projektu. Wymagana jest znajomość przyjętych rozwiązań i ich uzasadnienie, także w kontekście możliwych rozwiązań alternatywnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/06-1_U01Student posiada umiejętność zaprojektowania prostej konstrukcji inżynierskiej uwzględniając działające na nią obciążenia i dokonać oceny rozwiązania ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych technologii na proces organizacji jej wykonania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-1The aim of the subject is to familiarize the students with a typical case of structural design in 3D. Doing that the students get the understanding of the designer's role in the total process of investment. The lucture is extended by the desription of other typical industrial objects including also managerial aspects of design and erection./ Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów organizacji i zarządzania z klasycznym przypadkiem wymiarowania przestrzennych konstrukcji stalowych. Na przykładzie wykonywanego przez studentów projektu hali przemysłowej studenci nabierają zrozumienia roli projektowania złożonych obiektów budowlanych w całości procesu inwestycyjnego. Wykład uzupełniony jest o opis innych typowych obiektów przemysłowych, także pod kątem organizacji ich projektowania i wznoszenia.
Treści programoweT-P-1Design of a simple 3D industrial hall using computer techniques./ Projekt prostej hali przemysłowej 3D z wykorzystaniem technik komputerowych.
T-W-1Welding of steel structures: processes and consumables, correction of distorsions, quality control. Industrial workshops and halls: anatomy of the structure, investment process aspects. Steel storage tanks./ Spawanie konstrukcji stalowych: procesy i materiały eksploatacyjne, korekta odkształceń, kontrola jakości. Warsztaty i hale przemysłowe: konstrukcja, obciążenia, obudowa, aspekty procesu inwestycyjnego. Zbiorniki stalowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Passing the project/ Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Passing the lecture/ Zaliczenie wykładu
S-3Ocena formująca: Passing the test/Zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu. Niezdolność omówienia problemu w języku angielskim.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5W merytorycznie i formalnie poprawnym rozwiązaniu występuje kilka błędów o znaczeniu lokalnym nie rzutujących na ogólną poprawność rozwiązania lub pojawiło się istotne naruszenie któregoś z formalnych aspektów opracowania.
4,0Rozwiązanie w zasadzie całkowicie poprawne, ale w którymś elemencie występuje wyraźny błąd o znaczeniu lokalnym lub wyraźne naruszenie któregoś z aspektów formalnych.
4,5Prawidłowe rozwiązanie z drobnymi błędami nie wpływającymi na jego jakość merytoryczną i formalną. Błędy te są w sposób oczywisty łatwe do wykrycia, a usterki formalne łatwe do naprawienia.
5,0Rozwiązanie całkowicie poprawne pod względem merytorycznym i formalnym z co najwyżej nielicznymi, drobnymi, lokalnymi, nie powtarzającymi się błędami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/06-1_K01Dzięki pracy w zespołach o międzynarodowym składzie student nabiera zrozumienia wagi własnych działań w kontekście osiągów zespołu, w którym pracuje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1The aim of the subject is to familiarize the students with a typical case of structural design in 3D. Doing that the students get the understanding of the designer's role in the total process of investment. The lucture is extended by the desription of other typical industrial objects including also managerial aspects of design and erection./ Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów organizacji i zarządzania z klasycznym przypadkiem wymiarowania przestrzennych konstrukcji stalowych. Na przykładzie wykonywanego przez studentów projektu hali przemysłowej studenci nabierają zrozumienia roli projektowania złożonych obiektów budowlanych w całości procesu inwestycyjnego. Wykład uzupełniony jest o opis innych typowych obiektów przemysłowych, także pod kątem organizacji ich projektowania i wznoszenia.
Treści programoweT-P-1Design of a simple 3D industrial hall using computer techniques./ Projekt prostej hali przemysłowej 3D z wykorzystaniem technik komputerowych.
T-W-1Welding of steel structures: processes and consumables, correction of distorsions, quality control. Industrial workshops and halls: anatomy of the structure, investment process aspects. Steel storage tanks./ Spawanie konstrukcji stalowych: procesy i materiały eksploatacyjne, korekta odkształceń, kontrola jakości. Warsztaty i hale przemysłowe: konstrukcja, obciążenia, obudowa, aspekty procesu inwestycyjnego. Zbiorniki stalowe.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Passing the project/ Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bezpośrednio ocenie. Wykonywanie projektu w zespołach o składzie międzynarodowym oznacza, że pozytywna ocena merytoryczna projektu jest implicite także pozytywną oceną kompetencji społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0