Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Alternatywne źródła energii i technologie proekologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Alternatywne źródła energii i technologie proekologiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 2,00,50egzamin
projektyP1 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki i termodynamiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości pozyskiwania i wykorzystania energii z tzw. źródeł odnawialnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1W ramach zajęć projektowych studenci wykonują ćwiczenia projektowe będące ilustracją tematyki prezentowanej w trakcie wykładów (np. projekt instalacji słonecznej, źródła ciepła z pompą ciepła, itp.)9
9
wykłady
T-W-1- Klasyfikacja i zasoby energii odnawialnej i niekonwencjonalnej. - Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody: siłownie i elektrownie wodne. - Energia mórz i oceanów: sposoby wykorzystania. - Energia promieniowania słonecznego: konwersja fototermiczna i fotowoltaiczna. - Energia geotermiczna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania. - Energia wiatru: sposoby pozyskiwania i przykłady wykorzystania. - Biomasa: technologie i kierunki wykorzystania w energetyce. - Paliwa alternatywne. - Wykorzystanie tzw. energii odpadowej w przemyśle. - Technologie konwersji paliw stałych do paliw gazowych i ciekłych. - Przyszłościowe źródła energii. Podstawy energetyki jądrowej.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Praca własna - opracowanie projektu18
A-P-3Zaliczenie1
A-P-4Konsultacje3
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Praca własna - opracowanie zadanego tematu.6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu41
A-W-4Egzamin1
A-W-5konsultacje3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny (i/lub) problemowy.
M-2Metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów (pisemny / ustny). Punktowy system oceny wiedzy i umiejętności.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/C/01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie pojęcie energii ze źródeł odnawialnych oraz poszczególne jej rodzaje. Powinien mieć wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania OZE oraz możliwości i celowość ich użycia. Powinien być w stanie określić znaczenie odnawialnych źródeł energii w kontekscie problemów energetycznych i środowiskowych. Powinien mieć wiedzę pozwalającą omówić perspektywiczne technologie pozyskiwania energii.
IS_2A_W04, IS_2A_W12, IS_2A_W07C-1T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/C/01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, a także umieć ocenić możliwości wykorzystania (w danych warunkach) różnych rodzajów OZE celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Powinien umieć wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania oraz określić oddziaływanie środowiskowe OZE.
IS_2A_U14, IS_2A_U17C-1T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_N2/C/01_K01
Student jest gotów do stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
IS_2A_K07, IS_2A_K05, IS_2A_K04C-1T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/C/01_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie pojęcie energii ze źródeł odnawialnych oraz poszczególne jej rodzaje. Powinien mieć wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania OZE oraz możliwości i celowość ich użycia. Powinien być w stanie określić znaczenie odnawialnych źródeł energii w kontekscie problemów energetycznych i środowiskowych. Powinien mieć wiedzę pozwalającą omówić perspektywiczne technologie pozyskiwania energii.
2,0
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/C/01_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, a także umieć ocenić możliwości wykorzystania (w danych warunkach) różnych rodzajów OZE celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Powinien umieć wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania oraz określić oddziaływanie środowiskowe OZE.
2,0
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_N2/C/01_K01
Student jest gotów do stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
2,0
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mikielewicz J., Cieśiński J., Niekonwencjonalne urządzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
  2. Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  3. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  4. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Nowak W., Sobański R., Kabat M., Kujawa T., Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
  2. Gronowicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Radom - Poznań, 2008
  3. Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008
  4. Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych z OZE, Opracowanie własne KTC, 2010
  5. H. Foit, Zastosowanie odnawialnych źródeł ciepła w ogrzewnictwie i wentylacji, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2013
  6. W.M. Lewandowski, E. Klugmann-Radziemska, Proekologiczne odnawialne źródla energii, PWN, Warszawa, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1W ramach zajęć projektowych studenci wykonują ćwiczenia projektowe będące ilustracją tematyki prezentowanej w trakcie wykładów (np. projekt instalacji słonecznej, źródła ciepła z pompą ciepła, itp.)9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1- Klasyfikacja i zasoby energii odnawialnej i niekonwencjonalnej. - Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody: siłownie i elektrownie wodne. - Energia mórz i oceanów: sposoby wykorzystania. - Energia promieniowania słonecznego: konwersja fototermiczna i fotowoltaiczna. - Energia geotermiczna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania. - Energia wiatru: sposoby pozyskiwania i przykłady wykorzystania. - Biomasa: technologie i kierunki wykorzystania w energetyce. - Paliwa alternatywne. - Wykorzystanie tzw. energii odpadowej w przemyśle. - Technologie konwersji paliw stałych do paliw gazowych i ciekłych. - Przyszłościowe źródła energii. Podstawy energetyki jądrowej.9
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Praca własna - opracowanie projektu18
A-P-3Zaliczenie1
A-P-4Konsultacje3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Praca własna - opracowanie zadanego tematu.6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu41
A-W-4Egzamin1
A-W-5konsultacje3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/C/01_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie pojęcie energii ze źródeł odnawialnych oraz poszczególne jej rodzaje. Powinien mieć wiedzę pozwalającą przedstawić i omówić podstawowe sposoby wykorzystania OZE oraz możliwości i celowość ich użycia. Powinien być w stanie określić znaczenie odnawialnych źródeł energii w kontekscie problemów energetycznych i środowiskowych. Powinien mieć wiedzę pozwalającą omówić perspektywiczne technologie pozyskiwania energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W04Zna i rozumie zaawansowane technologie chroniące środowisko, zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
IS_2A_W12Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną na temat możliwości wykorzystania alternatywnych źródeł energii w budownictwie i przemyśle
IS_2A_W07Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu kluczowych zagadnień przyporządkowanych do kierunku inżynierii środowiska. Zna specjalistyczną terminologię w języku obcym, zgodną ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości pozyskiwania i wykorzystania energii z tzw. źródeł odnawialnych.
Treści programoweT-W-1- Klasyfikacja i zasoby energii odnawialnej i niekonwencjonalnej. - Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody: siłownie i elektrownie wodne. - Energia mórz i oceanów: sposoby wykorzystania. - Energia promieniowania słonecznego: konwersja fototermiczna i fotowoltaiczna. - Energia geotermiczna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania. - Energia wiatru: sposoby pozyskiwania i przykłady wykorzystania. - Biomasa: technologie i kierunki wykorzystania w energetyce. - Paliwa alternatywne. - Wykorzystanie tzw. energii odpadowej w przemyśle. - Technologie konwersji paliw stałych do paliw gazowych i ciekłych. - Przyszłościowe źródła energii. Podstawy energetyki jądrowej.
T-P-1W ramach zajęć projektowych studenci wykonują ćwiczenia projektowe będące ilustracją tematyki prezentowanej w trakcie wykładów (np. projekt instalacji słonecznej, źródła ciepła z pompą ciepła, itp.)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny (i/lub) problemowy.
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów (pisemny / ustny). Punktowy system oceny wiedzy i umiejętności.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/C/01_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, a także umieć ocenić możliwości wykorzystania (w danych warunkach) różnych rodzajów OZE celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Powinien umieć wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania oraz określić oddziaływanie środowiskowe OZE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U14Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w inżynierii środowiska
IS_2A_U17Potrafi wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie analizy poprawności działania, oddziaływania na środowisko i identyfikacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości pozyskiwania i wykorzystania energii z tzw. źródeł odnawialnych.
Treści programoweT-W-1- Klasyfikacja i zasoby energii odnawialnej i niekonwencjonalnej. - Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody: siłownie i elektrownie wodne. - Energia mórz i oceanów: sposoby wykorzystania. - Energia promieniowania słonecznego: konwersja fototermiczna i fotowoltaiczna. - Energia geotermiczna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania. - Energia wiatru: sposoby pozyskiwania i przykłady wykorzystania. - Biomasa: technologie i kierunki wykorzystania w energetyce. - Paliwa alternatywne. - Wykorzystanie tzw. energii odpadowej w przemyśle. - Technologie konwersji paliw stałych do paliw gazowych i ciekłych. - Przyszłościowe źródła energii. Podstawy energetyki jądrowej.
T-P-1W ramach zajęć projektowych studenci wykonują ćwiczenia projektowe będące ilustracją tematyki prezentowanej w trakcie wykładów (np. projekt instalacji słonecznej, źródła ciepła z pompą ciepła, itp.)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny (i/lub) problemowy.
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów (pisemny / ustny). Punktowy system oceny wiedzy i umiejętności.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_N2/C/01_K01Student jest gotów do stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K07Jest gotów do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego, a także innych osób
IS_2A_K05Jest gotów do inicjowania działań w zakresie zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
IS_2A_K04Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z tematyką możliwości pozyskiwania i wykorzystania energii z tzw. źródeł odnawialnych.
Treści programoweT-W-1- Klasyfikacja i zasoby energii odnawialnej i niekonwencjonalnej. - Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody: siłownie i elektrownie wodne. - Energia mórz i oceanów: sposoby wykorzystania. - Energia promieniowania słonecznego: konwersja fototermiczna i fotowoltaiczna. - Energia geotermiczna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania. - Energia wiatru: sposoby pozyskiwania i przykłady wykorzystania. - Biomasa: technologie i kierunki wykorzystania w energetyce. - Paliwa alternatywne. - Wykorzystanie tzw. energii odpadowej w przemyśle. - Technologie konwersji paliw stałych do paliw gazowych i ciekłych. - Przyszłościowe źródła energii. Podstawy energetyki jądrowej.
T-P-1W ramach zajęć projektowych studenci wykonują ćwiczenia projektowe będące ilustracją tematyki prezentowanej w trakcie wykładów (np. projekt instalacji słonecznej, źródła ciepła z pompą ciepła, itp.)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny (i/lub) problemowy.
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów (pisemny / ustny). Punktowy system oceny wiedzy i umiejętności.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0