Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Perl <Monika.Perl@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,40egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 60 4,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień matematycznych z zakresu szkoły ponadpodstawowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniamii analizy matematycznej.
C-2Przygotowanie studenta do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i fizycznych.
C-3Uświadomienie studentowi potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie równań i nierówności z wykorzystaniem własności funkcji elementarnych.8
T-A-2Obliczanie granic ciągów.6
T-A-3Badanie zbieżności szeregów liczbowych.8
T-A-4Badanie ciągłości funkcji i wyznaczanie asymptot wykresu funkcji.6
T-A-5Obliczanie pochodnych, badanie monotoniczności i wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji jednej zmiennnej.10
T-A-6Szereg Taylora i Maclaurina.4
T-A-7Obliczanie całek nieoznaczonych, oznaczonych i niewłaściwych. Zastosowania całek oznaczonych.10
T-A-8Obliczanie pochodnych cząstkowych i wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji dwóch zmiennych.8
60
wykłady
T-W-1Funkcje i ich własności. Przegląd funkcji elementarnych.4
T-W-2Ciągi liczbowe i ich granice.3
T-W-3Szeregi liczbowe i kryteria ich zbieżności.4
T-W-4Granice i ciągłość funkcji. Asymptoty wykresu funkcji.3
T-W-5Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Zastosowania pochodnej.5
T-W-6Szereg Taylora i Maclaurina.2
T-W-7Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Zastosowania całek.5
T-W-8Funkcje dwóch zmiennych. Pochodne cząstkowe i ekstrema lokalne.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych.60
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów.20
A-A-3Konsultacje.2
A-A-4Samodzielne przygotowanie do zaliczenia.18
100
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów i literatury.6
A-W-3Konsultacje.2
A-W-4Samodzielne przygotowanie do egzaminu.10
A-W-5Egzamin.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na uczelnianej platformie e-learningowej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studentów do ćwiczeń na podstawie kartkówek lub postępów w kursie na uczelnianej platformie e-learningowej.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na uczelnianej platformie e-learningowej.
S-4Ocena podsumowująca: Wykład - na podstawie egzaminu pisemnego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/01-1_W01
Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu
IS_1A_W01C-1, C-2, C-3T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-8M-1, M-2S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/01-1_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich
IS_1A_U02C-2, C-3, C-1T-A-2, T-A-7, T-A-8, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-1M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/01-1_K01
Student zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
IS_1A_K01C-3, C-2, C-1T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-7M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/01-1_W01
Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu
2,0
3,0Student: systematycznie i aktywnie uczestniczył na zajęcia, uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/01-1_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich
2,0
3,0Student: systematycznie i aktywnie uczestniczył na zajęcia, uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/01-1_K01
Student zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
2,0
3,0Student: systematycznie przygotowuje się do zajęć, samodzielnie i uczciwie pracuje na kolokwiach i na egzaminie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczne 1. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, różne wydania
  2. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, różne wydania
  3. M. Kucharska, M. Perl, Matematyka, https://e-edukacja.zut.edu.pl/course/view.php?id=2321, Uczelniana platforma e-learningowa [dostęp: 17.11.2023]

Literatura dodatkowa

  1. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach t. 1, PWN, Warszawa, 2007, różne wydania

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie równań i nierówności z wykorzystaniem własności funkcji elementarnych.8
T-A-2Obliczanie granic ciągów.6
T-A-3Badanie zbieżności szeregów liczbowych.8
T-A-4Badanie ciągłości funkcji i wyznaczanie asymptot wykresu funkcji.6
T-A-5Obliczanie pochodnych, badanie monotoniczności i wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji jednej zmiennnej.10
T-A-6Szereg Taylora i Maclaurina.4
T-A-7Obliczanie całek nieoznaczonych, oznaczonych i niewłaściwych. Zastosowania całek oznaczonych.10
T-A-8Obliczanie pochodnych cząstkowych i wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji dwóch zmiennych.8
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcje i ich własności. Przegląd funkcji elementarnych.4
T-W-2Ciągi liczbowe i ich granice.3
T-W-3Szeregi liczbowe i kryteria ich zbieżności.4
T-W-4Granice i ciągłość funkcji. Asymptoty wykresu funkcji.3
T-W-5Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Zastosowania pochodnej.5
T-W-6Szereg Taylora i Maclaurina.2
T-W-7Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Zastosowania całek.5
T-W-8Funkcje dwóch zmiennych. Pochodne cząstkowe i ekstrema lokalne.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych.60
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów.20
A-A-3Konsultacje.2
A-A-4Samodzielne przygotowanie do zaliczenia.18
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów i literatury.6
A-W-3Konsultacje.2
A-W-4Samodzielne przygotowanie do egzaminu.10
A-W-5Egzamin.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-1_W01Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i dziedzin pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniamii analizy matematycznej.
C-2Przygotowanie studenta do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i fizycznych.
C-3Uświadomienie studentowi potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.
Treści programoweT-W-6Szereg Taylora i Maclaurina.
T-W-3Szeregi liczbowe i kryteria ich zbieżności.
T-W-1Funkcje i ich własności. Przegląd funkcji elementarnych.
T-W-2Ciągi liczbowe i ich granice.
T-W-7Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Zastosowania całek.
T-W-4Granice i ciągłość funkcji. Asymptoty wykresu funkcji.
T-W-5Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Zastosowania pochodnej.
T-W-8Funkcje dwóch zmiennych. Pochodne cząstkowe i ekstrema lokalne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na uczelnianej platformie e-learningowej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na uczelnianej platformie e-learningowej.
S-4Ocena podsumowująca: Wykład - na podstawie egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: systematycznie i aktywnie uczestniczył na zajęcia, uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-1_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role.
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i fizycznych.
C-3Uświadomienie studentowi potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniamii analizy matematycznej.
Treści programoweT-A-2Obliczanie granic ciągów.
T-A-7Obliczanie całek nieoznaczonych, oznaczonych i niewłaściwych. Zastosowania całek oznaczonych.
T-A-8Obliczanie pochodnych cząstkowych i wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji dwóch zmiennych.
T-A-3Badanie zbieżności szeregów liczbowych.
T-A-5Obliczanie pochodnych, badanie monotoniczności i wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji jednej zmiennnej.
T-A-6Szereg Taylora i Maclaurina.
T-A-4Badanie ciągłości funkcji i wyznaczanie asymptot wykresu funkcji.
T-A-1Rozwiązywanie równań i nierówności z wykorzystaniem własności funkcji elementarnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na uczelnianej platformie e-learningowej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studentów do ćwiczeń na podstawie kartkówek lub postępów w kursie na uczelnianej platformie e-learningowej.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na uczelnianej platformie e-learningowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: systematycznie i aktywnie uczestniczył na zajęcia, uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-1_K01Student zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie studentowi potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.
C-2Przygotowanie studenta do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i fizycznych.
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniamii analizy matematycznej.
Treści programoweT-W-6Szereg Taylora i Maclaurina.
T-W-2Ciągi liczbowe i ich granice.
T-W-4Granice i ciągłość funkcji. Asymptoty wykresu funkcji.
T-W-8Funkcje dwóch zmiennych. Pochodne cząstkowe i ekstrema lokalne.
T-A-5Obliczanie pochodnych, badanie monotoniczności i wyznaczanie ekstremów lokalnych funkcji jednej zmiennnej.
T-A-3Badanie zbieżności szeregów liczbowych.
T-A-1Rozwiązywanie równań i nierówności z wykorzystaniem własności funkcji elementarnych.
T-A-7Obliczanie całek nieoznaczonych, oznaczonych i niewłaściwych. Zastosowania całek oznaczonych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na uczelnianej platformie e-learningowej.
M-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studentów do ćwiczeń na podstawie kartkówek lub postępów w kursie na uczelnianej platformie e-learningowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: systematycznie przygotowuje się do zajęć, samodzielnie i uczciwie pracuje na kolokwiach i na egzaminie.
3,5
4,0
4,5
5,0