Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Perl <Monika.Perl@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zanojomość zagadnień z przedmiotu Matematyka-1.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowowymi zagadnieniami z zakresu algebry liniowej, geometrii analitycznej i statystyki.
C-2Przygotowanie studenta do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i fizycznych.
C-3Uświadomienie studentowi potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykonywanie działań na macierzach. Obliczanie wyznaczników. Rozwiązywanie równań macierzowych.4
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.3
T-A-3Wykonywanie działań na wektorach. Wyznaczanie prostych i płaszczyzn w przestrzeni.4
T-A-4Podstawy rachunku prawdopodobieństwa i ststystyki matematycznej.4
15
wykłady
T-W-1Macierze i wyznaczniki.4
T-W-2Układy równań liniowych.4
T-W-3Elementy geometrii analitycznej w przestrzeni.4
T-W-4Elementy rachunku prawdopodobieństwa i ststystyki matematycznej.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów.4
A-A-3Konsultacje.2
A-A-4Samodzielne przygotowanie do zaliczenia.4
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów i literatury.3
A-W-3Konsultacje.2
A-W-4Samodzielne przygotowanie do egzaminu.4
A-W-5Egzamin.2
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na uczelnianej platformie e-learningowej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studentów do ćwiczeń na podstawie kartkówek lub postępów w kursie na uczelnianej platformie e-learningowej.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na uczelnianej platformie e-learningowej.
S-4Ocena podsumowująca: Wykład - na podstawie egzaminu pisemnego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/01-2_W01
Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu
IS_1A_W01C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-4, S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/01-2_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich
IS_1A_U02C-2, C-3, C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/01-2_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
IS_1A_K01C-3, C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/01-2_W01
Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu
2,0
3,0Student: systematycznie i aktywnie uczestniczył na zajęcia, uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/01-2_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich
2,0
3,0Student: systematycznie i aktywnie uczestniczył na zajęcia, uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/01-2_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
2,0
3,0Student: systematycznie przygotowuje się do zajęć, samodzielnie i uczciwie pracuje na kolokwiach i na egzaminie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa I. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2006, dostępne są różne wydania
  2. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa I. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2006, dostępne są różne wydania
  3. M. Kucharska, M. Perl, Matematyka, https://e-edukacja.zut.edu.pl/course/view.php?id=2321, Uczelniana platforma e-learningowa [dostęp: 17.11.2023]
  4. W. Kordecki, H. Jasiulewicz, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna. Teoria, przykłady, zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2003, dostępne są różne wydania

Literatura dodatkowa

  1. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra i geometria analityczna. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008, dostępne są różne wydania
  2. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra i geometria analityczna. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008, dostępne są różne wydania
  3. J. Kurkiewicz, M. Stonawski, Podstawy statystyki, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków, 2005, https://repozytorium.ka.edu.pl/items/99bef530-0691-4316-b576-96567049f8c9 [dostęp:21.11.2023]

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykonywanie działań na macierzach. Obliczanie wyznaczników. Rozwiązywanie równań macierzowych.4
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.3
T-A-3Wykonywanie działań na wektorach. Wyznaczanie prostych i płaszczyzn w przestrzeni.4
T-A-4Podstawy rachunku prawdopodobieństwa i ststystyki matematycznej.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Macierze i wyznaczniki.4
T-W-2Układy równań liniowych.4
T-W-3Elementy geometrii analitycznej w przestrzeni.4
T-W-4Elementy rachunku prawdopodobieństwa i ststystyki matematycznej.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów.4
A-A-3Konsultacje.2
A-A-4Samodzielne przygotowanie do zaliczenia.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów i literatury.3
A-W-3Konsultacje.2
A-W-4Samodzielne przygotowanie do egzaminu.4
A-W-5Egzamin.2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-2_W01Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej omawiane w ramach przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i dziedzin pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowowymi zagadnieniami z zakresu algebry liniowej, geometrii analitycznej i statystyki.
C-3Uświadomienie studentowi potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.
C-2Przygotowanie studenta do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i fizycznych.
Treści programoweT-W-3Elementy geometrii analitycznej w przestrzeni.
T-W-1Macierze i wyznaczniki.
T-W-2Układy równań liniowych.
T-W-4Elementy rachunku prawdopodobieństwa i ststystyki matematycznej.
T-A-3Wykonywanie działań na wektorach. Wyznaczanie prostych i płaszczyzn w przestrzeni.
T-A-4Podstawy rachunku prawdopodobieństwa i ststystyki matematycznej.
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-A-1Wykonywanie działań na macierzach. Obliczanie wyznaczników. Rozwiązywanie równań macierzowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na uczelnianej platformie e-learningowej.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykład - na podstawie egzaminu pisemnego.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na uczelnianej platformie e-learningowej.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studentów do ćwiczeń na podstawie kartkówek lub postępów w kursie na uczelnianej platformie e-learningowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: systematycznie i aktywnie uczestniczył na zajęcia, uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-2_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role.
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenta do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i fizycznych.
C-3Uświadomienie studentowi potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.
C-1Zapoznanie studenta z podstawowowymi zagadnieniami z zakresu algebry liniowej, geometrii analitycznej i statystyki.
Treści programoweT-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-A-3Wykonywanie działań na wektorach. Wyznaczanie prostych i płaszczyzn w przestrzeni.
T-A-4Podstawy rachunku prawdopodobieństwa i ststystyki matematycznej.
T-A-1Wykonywanie działań na macierzach. Obliczanie wyznaczników. Rozwiązywanie równań macierzowych.
T-W-1Macierze i wyznaczniki.
T-W-2Układy równań liniowych.
T-W-3Elementy geometrii analitycznej w przestrzeni.
T-W-4Elementy rachunku prawdopodobieństwa i ststystyki matematycznej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na uczelnianej platformie e-learningowej.
M-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studentów do ćwiczeń na podstawie kartkówek lub postępów w kursie na uczelnianej platformie e-learningowej.
S-4Ocena podsumowująca: Wykład - na podstawie egzaminu pisemnego.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie prac pisemnych, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na uczelnianej platformie e-learningowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: systematycznie i aktywnie uczestniczył na zajęcia, uzyskał co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia (zaliczenia poprawkowego) przedmiotu, uzyskał pozytywną ocenę z egzamniu (egzamniu poprawkowego).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/01-2_K01Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie studentowi potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.
C-1Zapoznanie studenta z podstawowowymi zagadnieniami z zakresu algebry liniowej, geometrii analitycznej i statystyki.
C-2Przygotowanie studenta do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów inżynierskich i fizycznych.
Treści programoweT-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-A-3Wykonywanie działań na wektorach. Wyznaczanie prostych i płaszczyzn w przestrzeni.
T-A-4Podstawy rachunku prawdopodobieństwa i ststystyki matematycznej.
T-A-1Wykonywanie działań na macierzach. Obliczanie wyznaczników. Rozwiązywanie równań macierzowych.
T-W-4Elementy rachunku prawdopodobieństwa i ststystyki matematycznej.
T-W-3Elementy geometrii analitycznej w przestrzeni.
T-W-2Układy równań liniowych.
T-W-1Macierze i wyznaczniki.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu. Korzystanie z kursu na uczelnianej platformie e-learningowej.
M-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania studentów do ćwiczeń na podstawie kartkówek lub postępów w kursie na uczelnianej platformie e-learningowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: systematycznie przygotowuje się do zajęć, samodzielnie i uczciwie pracuje na kolokwiach i na egzaminie.
3,5
4,0
4,5
5,0