Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika i wytrzymałość materiałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika i wytrzymałość materiałów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs matematyki
W-2Ukończony kurs fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji i rysowania wykresów sił wewnętrznych w układach belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych.
C-2Opanowanie umiejętności wyznaczania naprężeń w danym przekroju dla elementów poddanych siłom osiowym oraz zginaniu.
C-3Umiejętność wyróżnienia typów schematów konstrukcji: belek, ram oraz kratownic, podania ich cech szczególnych, sposobów obliczeń i przykładów zastosowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Zasady zaliczenia. Równania równowagi, podpory i obciążenia. Wstęp do obliczeń z wykorzystaniem programów komputerowych.2
T-L-2Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach prostych i złożonych oraz ramach.6
T-L-3Wykresy sił wewnętrznych w belkach i ramach.6
T-L-4Środek ciężkości, moment statyczny, moment bezwładności figur płaskich, w tym gorącowalcowanych. Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem. Rozciąganie osiowe. Hipoteza HMH.6
T-L-5Kratownice2
T-L-6Obliczenia w programie komputerowym dotyczące tematyki wykraczającej poza podstawy mechaniki np. wpływu osiadania na naprężenia w rurociągach. Powtórka materiału.2
T-L-7Kolokwia 3x2h6
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Zasady zaliczenia. Zasady Newtona. Zasady statyki. Typu elementów konstrukcyjnych. Siły i moment siły. Więzy. Podpory. Równania równowagi. Programy komputerowe wykorzystywane podczas projektowania konstrukcji.2
T-W-2Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach i ramach.3
T-W-3Siły wewnętrzne. Cechy wykresów sił wewnętrznych. Wykresy sił wewnętrznych w belkach i ramach.3
T-W-4Środek ciężkości, moment statyczny, moment bezwładności figur płaskich, w tym gorącowalcowanych.2
T-W-5Wyznaczanie naprężeń i odkształceń. Prawo Hooke'a. Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem. Hipoteza HMH. Rozciąganie osiowe2
T-W-6Kratownice1
T-W-7Podsumowanie wiadomości przed zaliczeniem.1
T-W-8Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.30
A-L-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń.5
A-L-3Samodzielne rozwiązywanie zadań.5
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów.8
A-L-5Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.4
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/16_W01
Zna i rozumie zasady wyznaczania reakcji podporowych oraz wykresów sił wewnętrznych dla układów belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych.
IS_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-W-3, T-L-3, T-L-2M-2, M-1S-2, S-1
IS_1A_S1/B/16_W02
Zna i rozumie zasady wyznaczania naprężeń w danym przekroju elementu poddanego oddziaływaniu sił osiowych oraz zginaniu, a także samodzielnie wyznacza wartości momentów bezwładności przekroju poprzecznego.
IS_1A_W02C-2T-W-4, T-W-5, T-L-4M-1, M-2S-2, S-1
IS_1A_S1/B/16_W03
Zna podstawowe typy elementów konstrukcyjnych, a także potrafi podać sposoby ich obliczeń: belki, ramy, kratownice.
IS_1A_W02C-3T-W-1, T-L-6, T-L-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/16_U01
Potrafi wyznaczyć reakcje podporowe oraz narysować wykresy sił wewnętrznych dla układów belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych.
IS_1A_U08C-1T-W-3, T-L-1, T-L-6, T-W-1, T-L-3, T-W-2, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/B/16_U02
Potrafi wyznaczyć naprężenia w danym przekroju elementu poddanego oddziaływaniu sił osiowych oraz zginaniu, a także samodzielnie wyznaczyć wartości momentów bezwładności przekroju poprzecznego.
IS_1A_U08C-3T-W-5, T-L-4, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1
IS_1A_S1/B/16_U03
Potrafi wymienić podstawowe typy elementów konstrukcyjnych, a także potrafi opisać sposoby ich obliczeń: belki, ramy, kratownice.
IS_1A_U08C-3T-W-7, T-W-1, T-L-5, T-W-6, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/16_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i przekazywanych mu treści z zakresu mechaniki i wytrzymałości materiałów oraz obiektywnej oceny efektów swojej pracy
IS_1A_K01C-1, C-2T-L-5, T-W-7, T-L-7, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-L-2, T-W-4, T-W-5, T-L-6, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/16_W01
Zna i rozumie zasady wyznaczania reakcji podporowych oraz wykresów sił wewnętrznych dla układów belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych.
2,0
3,0Zna i rozumie zasady wyznaczania reakcji podporowych oraz wykresów sił wewnętrznych dla ukladów belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych. Potrafi wykonać samodzielnie obliczenia i rysunki. Może popełniać nieznaczne błędy merytoryczne oraz obliczeniowe
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/16_W02
Zna i rozumie zasady wyznaczania naprężeń w danym przekroju elementu poddanego oddziaływaniu sił osiowych oraz zginaniu, a także samodzielnie wyznacza wartości momentów bezwładności przekroju poprzecznego.
2,0
3,0Zna i rozumie zasady wyznaczania naprężeń w danym przekroju elementu poddanego oddziaływaniu sił osiowych oraz zginaniu, a także samodzielnie wyznacza wartości momentów bezwładności przekroju poprzecznego. Wykonuje samodzielnie niezbędne obliczenia i wykresy. Może popełniać drobne błędy merytoryczne i rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/16_W03
Zna podstawowe typy elementów konstrukcyjnych, a także potrafi podać sposoby ich obliczeń: belki, ramy, kratownice.
2,0
3,0Zna i opisuje podstawowe typy elementów konstrukcyjnych (belki, ramy, kratownice), a także potrafi podać sposoby ich obliczeń. Może popełniać drobne błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/16_U01
Potrafi wyznaczyć reakcje podporowe oraz narysować wykresy sił wewnętrznych dla układów belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych.
2,0
3,0Potrafi wyznaczać reakcje podporowe oraz wykresy sił wewnętrznych płaskich układów belkowych i ramowych dla prostych przypadków obciażenia. Może popełniać drobne błędy rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/16_U02
Potrafi wyznaczyć naprężenia w danym przekroju elementu poddanego oddziaływaniu sił osiowych oraz zginaniu, a także samodzielnie wyznaczyć wartości momentów bezwładności przekroju poprzecznego.
2,0
3,0Potrafi wyznaczyć naprężenia w danym przekroju poprzecznym elementu poddanego siłom osiowym oraz zginaniu oraz wyznaczyć wartości momentów bezwładności dla danych przekrojów. Może popełniać drobne błędy merytoryczne i rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/16_U03
Potrafi wymienić podstawowe typy elementów konstrukcyjnych, a także potrafi opisać sposoby ich obliczeń: belki, ramy, kratownice.
2,0
3,0Potrafi opisać podstawowe typy elementów konstrukcyjnych: belki, ramy i kratownice oraz podać sposoby ich obliczeń. Może popełniać drobne błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/16_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i przekazywanych mu treści z zakresu mechaniki i wytrzymałości materiałów oraz obiektywnej oceny efektów swojej pracy
2,0
3,0Jest gotów do w miarę obiektywnej oceny posiadanej wiedzy z zakresu przedmiotu oraz oceny efektów swojej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Leyko, Mechanika ogólna, PWN
  2. J. Misiak, Mechanika ogólna, WNT
  3. M. Niezgodziński, T. Niezgodziński, Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN
  4. J. Leyko, J. Szmelter, Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN
  5. Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2003
  6. Banasiak M., Grossman K., Trombski M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, PWN, Warszawa, 1998, III
  7. Gawkowska L., Wytrzymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
  8. Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VI
  9. Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
  10. Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2009
  11. Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałość materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Brzoska Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1972
  2. Misiak J., Mechanika techniczna. tom I, Statyka i wytrzymałość, WNT, Warszawa, 1999
  3. Zielnica J., Wytrzymałość materiałów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2002, II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Zasady zaliczenia. Równania równowagi, podpory i obciążenia. Wstęp do obliczeń z wykorzystaniem programów komputerowych.2
T-L-2Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach prostych i złożonych oraz ramach.6
T-L-3Wykresy sił wewnętrznych w belkach i ramach.6
T-L-4Środek ciężkości, moment statyczny, moment bezwładności figur płaskich, w tym gorącowalcowanych. Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem. Rozciąganie osiowe. Hipoteza HMH.6
T-L-5Kratownice2
T-L-6Obliczenia w programie komputerowym dotyczące tematyki wykraczającej poza podstawy mechaniki np. wpływu osiadania na naprężenia w rurociągach. Powtórka materiału.2
T-L-7Kolokwia 3x2h6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Zasady zaliczenia. Zasady Newtona. Zasady statyki. Typu elementów konstrukcyjnych. Siły i moment siły. Więzy. Podpory. Równania równowagi. Programy komputerowe wykorzystywane podczas projektowania konstrukcji.2
T-W-2Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach i ramach.3
T-W-3Siły wewnętrzne. Cechy wykresów sił wewnętrznych. Wykresy sił wewnętrznych w belkach i ramach.3
T-W-4Środek ciężkości, moment statyczny, moment bezwładności figur płaskich, w tym gorącowalcowanych.2
T-W-5Wyznaczanie naprężeń i odkształceń. Prawo Hooke'a. Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem. Hipoteza HMH. Rozciąganie osiowe2
T-W-6Kratownice1
T-W-7Podsumowanie wiadomości przed zaliczeniem.1
T-W-8Zaliczenie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.30
A-L-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń.5
A-L-3Samodzielne rozwiązywanie zadań.5
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów.8
A-L-5Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału.4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.4
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/16_W01Zna i rozumie zasady wyznaczania reakcji podporowych oraz wykresów sił wewnętrznych dla układów belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie dyscyplin i kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska, takich jak: ochrona środowiska, budownictwo, mechanika, geodezja, geologia.
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji i rysowania wykresów sił wewnętrznych w układach belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Zasady zaliczenia. Zasady Newtona. Zasady statyki. Typu elementów konstrukcyjnych. Siły i moment siły. Więzy. Podpory. Równania równowagi. Programy komputerowe wykorzystywane podczas projektowania konstrukcji.
T-W-2Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach i ramach.
T-L-1Wprowadzenie. Zasady zaliczenia. Równania równowagi, podpory i obciążenia. Wstęp do obliczeń z wykorzystaniem programów komputerowych.
T-W-3Siły wewnętrzne. Cechy wykresów sił wewnętrznych. Wykresy sił wewnętrznych w belkach i ramach.
T-L-3Wykresy sił wewnętrznych w belkach i ramach.
T-L-2Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach prostych i złożonych oraz ramach.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie zasady wyznaczania reakcji podporowych oraz wykresów sił wewnętrznych dla ukladów belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych. Potrafi wykonać samodzielnie obliczenia i rysunki. Może popełniać nieznaczne błędy merytoryczne oraz obliczeniowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/16_W02Zna i rozumie zasady wyznaczania naprężeń w danym przekroju elementu poddanego oddziaływaniu sił osiowych oraz zginaniu, a także samodzielnie wyznacza wartości momentów bezwładności przekroju poprzecznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie dyscyplin i kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska, takich jak: ochrona środowiska, budownictwo, mechanika, geodezja, geologia.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności wyznaczania naprężeń w danym przekroju dla elementów poddanych siłom osiowym oraz zginaniu.
Treści programoweT-W-4Środek ciężkości, moment statyczny, moment bezwładności figur płaskich, w tym gorącowalcowanych.
T-W-5Wyznaczanie naprężeń i odkształceń. Prawo Hooke'a. Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem. Hipoteza HMH. Rozciąganie osiowe
T-L-4Środek ciężkości, moment statyczny, moment bezwładności figur płaskich, w tym gorącowalcowanych. Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem. Rozciąganie osiowe. Hipoteza HMH.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie zasady wyznaczania naprężeń w danym przekroju elementu poddanego oddziaływaniu sił osiowych oraz zginaniu, a także samodzielnie wyznacza wartości momentów bezwładności przekroju poprzecznego. Wykonuje samodzielnie niezbędne obliczenia i wykresy. Może popełniać drobne błędy merytoryczne i rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/16_W03Zna podstawowe typy elementów konstrukcyjnych, a także potrafi podać sposoby ich obliczeń: belki, ramy, kratownice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie dyscyplin i kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska, takich jak: ochrona środowiska, budownictwo, mechanika, geodezja, geologia.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wyróżnienia typów schematów konstrukcji: belek, ram oraz kratownic, podania ich cech szczególnych, sposobów obliczeń i przykładów zastosowania.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Zasady zaliczenia. Zasady Newtona. Zasady statyki. Typu elementów konstrukcyjnych. Siły i moment siły. Więzy. Podpory. Równania równowagi. Programy komputerowe wykorzystywane podczas projektowania konstrukcji.
T-L-6Obliczenia w programie komputerowym dotyczące tematyki wykraczającej poza podstawy mechaniki np. wpływu osiadania na naprężenia w rurociągach. Powtórka materiału.
T-L-5Kratownice
T-W-7Podsumowanie wiadomości przed zaliczeniem.
T-W-6Kratownice
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i opisuje podstawowe typy elementów konstrukcyjnych (belki, ramy, kratownice), a także potrafi podać sposoby ich obliczeń. Może popełniać drobne błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/16_U01Potrafi wyznaczyć reakcje podporowe oraz narysować wykresy sił wewnętrznych dla układów belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji i rysowania wykresów sił wewnętrznych w układach belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych.
Treści programoweT-W-3Siły wewnętrzne. Cechy wykresów sił wewnętrznych. Wykresy sił wewnętrznych w belkach i ramach.
T-L-1Wprowadzenie. Zasady zaliczenia. Równania równowagi, podpory i obciążenia. Wstęp do obliczeń z wykorzystaniem programów komputerowych.
T-L-6Obliczenia w programie komputerowym dotyczące tematyki wykraczającej poza podstawy mechaniki np. wpływu osiadania na naprężenia w rurociągach. Powtórka materiału.
T-W-1Wprowadzenie. Zasady zaliczenia. Zasady Newtona. Zasady statyki. Typu elementów konstrukcyjnych. Siły i moment siły. Więzy. Podpory. Równania równowagi. Programy komputerowe wykorzystywane podczas projektowania konstrukcji.
T-L-3Wykresy sił wewnętrznych w belkach i ramach.
T-W-2Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach i ramach.
T-L-2Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach prostych i złożonych oraz ramach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać reakcje podporowe oraz wykresy sił wewnętrznych płaskich układów belkowych i ramowych dla prostych przypadków obciażenia. Może popełniać drobne błędy rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/16_U02Potrafi wyznaczyć naprężenia w danym przekroju elementu poddanego oddziaływaniu sił osiowych oraz zginaniu, a także samodzielnie wyznaczyć wartości momentów bezwładności przekroju poprzecznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wyróżnienia typów schematów konstrukcji: belek, ram oraz kratownic, podania ich cech szczególnych, sposobów obliczeń i przykładów zastosowania.
Treści programoweT-W-5Wyznaczanie naprężeń i odkształceń. Prawo Hooke'a. Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem. Hipoteza HMH. Rozciąganie osiowe
T-L-4Środek ciężkości, moment statyczny, moment bezwładności figur płaskich, w tym gorącowalcowanych. Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem. Rozciąganie osiowe. Hipoteza HMH.
T-W-4Środek ciężkości, moment statyczny, moment bezwładności figur płaskich, w tym gorącowalcowanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczyć naprężenia w danym przekroju poprzecznym elementu poddanego siłom osiowym oraz zginaniu oraz wyznaczyć wartości momentów bezwładności dla danych przekrojów. Może popełniać drobne błędy merytoryczne i rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/16_U03Potrafi wymienić podstawowe typy elementów konstrukcyjnych, a także potrafi opisać sposoby ich obliczeń: belki, ramy, kratownice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wyróżnienia typów schematów konstrukcji: belek, ram oraz kratownic, podania ich cech szczególnych, sposobów obliczeń i przykładów zastosowania.
Treści programoweT-W-7Podsumowanie wiadomości przed zaliczeniem.
T-W-1Wprowadzenie. Zasady zaliczenia. Zasady Newtona. Zasady statyki. Typu elementów konstrukcyjnych. Siły i moment siły. Więzy. Podpory. Równania równowagi. Programy komputerowe wykorzystywane podczas projektowania konstrukcji.
T-L-5Kratownice
T-W-6Kratownice
T-L-6Obliczenia w programie komputerowym dotyczące tematyki wykraczającej poza podstawy mechaniki np. wpływu osiadania na naprężenia w rurociągach. Powtórka materiału.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi opisać podstawowe typy elementów konstrukcyjnych: belki, ramy i kratownice oraz podać sposoby ich obliczeń. Może popełniać drobne błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/16_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i przekazywanych mu treści z zakresu mechaniki i wytrzymałości materiałów oraz obiektywnej oceny efektów swojej pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji i rysowania wykresów sił wewnętrznych w układach belkowych i ramowych statycznie wyznaczalnych.
C-2Opanowanie umiejętności wyznaczania naprężeń w danym przekroju dla elementów poddanych siłom osiowym oraz zginaniu.
Treści programoweT-L-5Kratownice
T-W-7Podsumowanie wiadomości przed zaliczeniem.
T-L-7Kolokwia 3x2h
T-L-3Wykresy sił wewnętrznych w belkach i ramach.
T-L-1Wprowadzenie. Zasady zaliczenia. Równania równowagi, podpory i obciążenia. Wstęp do obliczeń z wykorzystaniem programów komputerowych.
T-W-2Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach i ramach.
T-L-2Wyznaczanie reakcji podporowych w belkach prostych i złożonych oraz ramach.
T-W-4Środek ciężkości, moment statyczny, moment bezwładności figur płaskich, w tym gorącowalcowanych.
T-W-5Wyznaczanie naprężeń i odkształceń. Prawo Hooke'a. Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem. Hipoteza HMH. Rozciąganie osiowe
T-L-6Obliczenia w programie komputerowym dotyczące tematyki wykraczającej poza podstawy mechaniki np. wpływu osiadania na naprężenia w rurociągach. Powtórka materiału.
T-W-1Wprowadzenie. Zasady zaliczenia. Zasady Newtona. Zasady statyki. Typu elementów konstrukcyjnych. Siły i moment siły. Więzy. Podpory. Równania równowagi. Programy komputerowe wykorzystywane podczas projektowania konstrukcji.
T-W-6Kratownice
T-W-3Siły wewnętrzne. Cechy wykresów sił wewnętrznych. Wykresy sił wewnętrznych w belkach i ramach.
T-L-4Środek ciężkości, moment statyczny, moment bezwładności figur płaskich, w tym gorącowalcowanych. Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem. Rozciąganie osiowe. Hipoteza HMH.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do w miarę obiektywnej oceny posiadanej wiedzy z zakresu przedmiotu oraz oceny efektów swojej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0