Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy termodynamiki technicznej-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy termodynamiki technicznej-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych, niedokładności pomiaru1
T-L-2Pomiary temperatur4
T-L-3Pomiary wilgotności powietrza4
T-L-4Pomiary ciśnień i cechowanie manometrów6
T-L-5Techniczna analiza spalin4
T-L-6Pomiar natężenia przepływu6
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń5
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia w termodynamice: układ termodynamiczny, stany ustalone i nieustalone, równowaga termodynamiczna, ciśnienie, temperatura, masa i ilość substancji, gęstość i objętość właściwa, ciężar właściwy, współczynniki lepkości. Ciepło właściwe. Praca i ciepło Bilanse energii i zasady bilansowania.9
T-W-2Gazy doskonałe (równanie stanu gazu) Gazy rzeczywiste Roztwory gazów. Mieszaniny Zerowa zasada termodynamiki I zasada termodynamiki II zasada termodynamiki Entropia Egzergia Trzecia zasada termodynamiki10
T-W-3Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych: izobaryczna, izochoryczna, izotermiczna, izentropowa, politropowa, adiabatyczna nieodwracalna. Dławienie izentalpowe. Praca i ciepło przemian charakterystycznych.9
T-W-4Zalicenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach i zaliczenia laboratoriów30
A-L-2Wykonanie sprawozdania18
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń25
A-L-4Konsultacje ze studentami2
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia wykładów18
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/13-1_W01
Student zna i rozumie wiedzę o procesach przekazywania energii i z podstawowego zakresu termodynamiki w celu rozwiązywania problemów technicznych
IS_1A_W08C-1T-W-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/13-1_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę z podstawowego zakresu termodynamiki technicznej do rozwiązywania problemów technicznych
IS_1A_U07, IS_1A_U05C-1T-W-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/13-1_K01
Student jest gotów do dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki
IS_1A_K01C-1T-W-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-4M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/13-1_W01
Student zna i rozumie wiedzę o procesach przekazywania energii i z podstawowego zakresu termodynamiki w celu rozwiązywania problemów technicznych
2,0
3,0Student zna i rozumie tylko większość podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/13-1_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzę z podstawowego zakresu termodynamiki technicznej do rozwiązywania problemów technicznych
2,0
3,0Student prezentuje wyniki bez umiejętności ich głębszej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/13-1_K01
Student jest gotów do dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki
2,0
3,0Student jest mało zaangażowany w kierunku podnoszenia swoich kompetencji z zakresu tematyki przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ruziewicz A., Ochman A., Nowak A., Czajkowski C., Termodynamika, Politechnika Wrocławska, 2019
  2. Pudlik W. (red), TERMODYNAMIKA Podręcznik przeznaczony dla studiujących na kierunkach: Mechanika i Energetyka, Politechnika Gdanska, Gdansk, 2011
  3. Szargut J, Termodynamika techniczna, PWN, Warszawa, 2005
  4. Zwarycz-Makles K., Szaflik W., Matematyczne modelowanie współczynnika COP adsorpcyjnej pompy ciepła, Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja, Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych, SIGMA-NOT Sp. z o.o., 2019, Tom: 50, Zeszyt: 12, Strony: 451-456, Numer ISSN 0137-3676, doi:10.15199/9.2019.12.3
  5. Zwarycz-Makles K., Influence of desorption temperature on the thermodynamic performance of adsorption heat pump, E3S Web of Conferences Tom: 70, Strony 1-7, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Szargut J., Guzik A., Górniak H., Zadania z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 2013
  2. Wiśniewski St., Wiśniewski T., Wymiana ciepła, WNT, Warszawa 1999, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych, niedokładności pomiaru1
T-L-2Pomiary temperatur4
T-L-3Pomiary wilgotności powietrza4
T-L-4Pomiary ciśnień i cechowanie manometrów6
T-L-5Techniczna analiza spalin4
T-L-6Pomiar natężenia przepływu6
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia w termodynamice: układ termodynamiczny, stany ustalone i nieustalone, równowaga termodynamiczna, ciśnienie, temperatura, masa i ilość substancji, gęstość i objętość właściwa, ciężar właściwy, współczynniki lepkości. Ciepło właściwe. Praca i ciepło Bilanse energii i zasady bilansowania.9
T-W-2Gazy doskonałe (równanie stanu gazu) Gazy rzeczywiste Roztwory gazów. Mieszaniny Zerowa zasada termodynamiki I zasada termodynamiki II zasada termodynamiki Entropia Egzergia Trzecia zasada termodynamiki10
T-W-3Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych: izobaryczna, izochoryczna, izotermiczna, izentropowa, politropowa, adiabatyczna nieodwracalna. Dławienie izentalpowe. Praca i ciepło przemian charakterystycznych.9
T-W-4Zalicenie wykładów2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach i zaliczenia laboratoriów30
A-L-2Wykonanie sprawozdania18
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń25
A-L-4Konsultacje ze studentami2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia wykładów18
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/13-1_W01Student zna i rozumie wiedzę o procesach przekazywania energii i z podstawowego zakresu termodynamiki w celu rozwiązywania problemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki płynów, termodynamiki technicznej, hydrologii, gospodarki wodnej, automatycznej regulacji i akustyki.
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia w termodynamice: układ termodynamiczny, stany ustalone i nieustalone, równowaga termodynamiczna, ciśnienie, temperatura, masa i ilość substancji, gęstość i objętość właściwa, ciężar właściwy, współczynniki lepkości. Ciepło właściwe. Praca i ciepło Bilanse energii i zasady bilansowania.
T-L-2Pomiary temperatur
T-L-5Techniczna analiza spalin
T-L-3Pomiary wilgotności powietrza
T-L-6Pomiar natężenia przepływu
T-L-4Pomiary ciśnień i cechowanie manometrów
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie tylko większość podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/13-1_U01Student potrafi wykorzystać wiedzę z podstawowego zakresu termodynamiki technicznej do rozwiązywania problemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do rozważanych problemów.
IS_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski.
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia w termodynamice: układ termodynamiczny, stany ustalone i nieustalone, równowaga termodynamiczna, ciśnienie, temperatura, masa i ilość substancji, gęstość i objętość właściwa, ciężar właściwy, współczynniki lepkości. Ciepło właściwe. Praca i ciepło Bilanse energii i zasady bilansowania.
T-L-2Pomiary temperatur
T-L-5Techniczna analiza spalin
T-L-3Pomiary wilgotności powietrza
T-L-6Pomiar natężenia przepływu
T-L-4Pomiary ciśnień i cechowanie manometrów
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje wyniki bez umiejętności ich głębszej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/13-1_K01Student jest gotów do dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia w termodynamice: układ termodynamiczny, stany ustalone i nieustalone, równowaga termodynamiczna, ciśnienie, temperatura, masa i ilość substancji, gęstość i objętość właściwa, ciężar właściwy, współczynniki lepkości. Ciepło właściwe. Praca i ciepło Bilanse energii i zasady bilansowania.
T-L-2Pomiary temperatur
T-L-5Techniczna analiza spalin
T-L-3Pomiary wilgotności powietrza
T-L-6Pomiar natężenia przepływu
T-L-4Pomiary ciśnień i cechowanie manometrów
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest mało zaangażowany w kierunku podnoszenia swoich kompetencji z zakresu tematyki przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0