Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy termodynamiki technicznej-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy termodynamiki technicznej-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Obiegi prawobieżne, sprawność. Obieg Carnot. Obieg Otto. Obieg Diesla. Obiegi Sabathego. Obieg Braytona. Obieg Stirlinga. Obiegi lewobieżne, sprawność, pompy grzejne.7
T-W-2Para wodna - pojęcia podstawowe. Wykresy pary wodnej. Tablice parowe. Parametry i stany pary wodnej. Przemiany pary wodnej. Użytkowy wykres i - s pary wodnej.6
T-W-3Przepływ gazów - podstawowe zależności. Przepływ przez dysze poddzwiękową i naddzwiękową Procesy sprężania. Sprężanie jednostopniowe. Sprężanie wielostopniowe. Rzeczywista sprężarka tłokowa4
T-W-4Gazy wilgotne – wstep. Wykres i-X dla powietrza wilgotnego. Przemiany podgrzewania gazów wilgotnych. Przemiany ochładzania gazów wilgotnych. Przemiany mieszania strumieni gazów wilgotnych4
T-W-5Podstawy spalania paliw. Spalanie paliw stałych i ciekłych. Spalanie paliw gazowych. Spalanie niezupełne. Spaliny jako gaz wilgotny. Kontrakcja chemiczna i fizyczna w procesie spalania. Teoretyczny udział CO2 w spalinach5
T-W-6Złożona wymiana ciepła: przewodzenie ciepła, wnikanie i przenikanie ciepła. Sprawdzenie kondensacji powierzchniowej: temperatura wewnętrzna powierzchni przegrody, ciśnienie cząstkowe pary wodnej w pomieszczeniu, warunek ryzyka wykraplania (kondensacji) pary wodnej. Wymienniki ciepła, obliczanie powierzchni wymiany ciepła.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu41
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/13-2_W01
Student zna i rozumie wiedzę o charakterystyce procesów termodynamicznych i przekazywania energii z zakresu termodynamiki technicznej
IS_1A_W08C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/13-2_U01
Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
IS_1A_U09C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/13-2_K01
Student jest gotów do dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki
IS_1A_K01C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/13-2_W01
Student zna i rozumie wiedzę o charakterystyce procesów termodynamicznych i przekazywania energii z zakresu termodynamiki technicznej
2,0
3,0Student zna wiekszość podstawowej wiedzy z zakresu zamierzonego efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/13-2_U01
Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
2,0
3,0Student prezentuje wyniki bez umiejętności dokonania ich głębszej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/13-2_K01
Student jest gotów do dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki
2,0
3,0Student jest skłonny do podnoszenia swoich podstawowych kompetencji zawodowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ruziewicz A., Ochman A., Nowak A., Czajkowski C., Termodynamika, Politechnika Wrocławska, 2019
  2. Pudlik W. (red), TERMODYNAMIKA Podręcznik przeznaczony dla studiujących na kierunkach: Mechanika i Energetyka, Politechnika Gdanska, Gdansk, 2011
  3. Szargut J, Termodynamika techniczna, PWN, Warszawa, 2005
  4. Zwarycz-Makles K., Szaflik W., Matematyczne modelowanie współczynnika COP adsorpcyjnej pompy ciepła, Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja, Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych, SIGMA-NOT Sp. z o.o., 2019, Tom: 50, Zeszyt: 12, Strony: 451-456, Numer ISSN 0137-3676, doi:10.15199/9.2019.12.3
  5. Zwarycz-Makles K., Influence of desorption temperature on the thermodynamic performance of adsorption heat pump, E3S Web of Conferences Tom: 70, Strony 1-7, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Szargut J., Guzik A., Górniak H., Zadania z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 2013
  2. Wiśniewski St., Wiśniewski T., Wymiana ciepła, WNT, Warszawa 1999, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obiegi prawobieżne, sprawność. Obieg Carnot. Obieg Otto. Obieg Diesla. Obiegi Sabathego. Obieg Braytona. Obieg Stirlinga. Obiegi lewobieżne, sprawność, pompy grzejne.7
T-W-2Para wodna - pojęcia podstawowe. Wykresy pary wodnej. Tablice parowe. Parametry i stany pary wodnej. Przemiany pary wodnej. Użytkowy wykres i - s pary wodnej.6
T-W-3Przepływ gazów - podstawowe zależności. Przepływ przez dysze poddzwiękową i naddzwiękową Procesy sprężania. Sprężanie jednostopniowe. Sprężanie wielostopniowe. Rzeczywista sprężarka tłokowa4
T-W-4Gazy wilgotne – wstep. Wykres i-X dla powietrza wilgotnego. Przemiany podgrzewania gazów wilgotnych. Przemiany ochładzania gazów wilgotnych. Przemiany mieszania strumieni gazów wilgotnych4
T-W-5Podstawy spalania paliw. Spalanie paliw stałych i ciekłych. Spalanie paliw gazowych. Spalanie niezupełne. Spaliny jako gaz wilgotny. Kontrakcja chemiczna i fizyczna w procesie spalania. Teoretyczny udział CO2 w spalinach5
T-W-6Złożona wymiana ciepła: przewodzenie ciepła, wnikanie i przenikanie ciepła. Sprawdzenie kondensacji powierzchniowej: temperatura wewnętrzna powierzchni przegrody, ciśnienie cząstkowe pary wodnej w pomieszczeniu, warunek ryzyka wykraplania (kondensacji) pary wodnej. Wymienniki ciepła, obliczanie powierzchni wymiany ciepła.4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu41
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/13-2_W01Student zna i rozumie wiedzę o charakterystyce procesów termodynamicznych i przekazywania energii z zakresu termodynamiki technicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki płynów, termodynamiki technicznej, hydrologii, gospodarki wodnej, automatycznej regulacji i akustyki.
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
Treści programoweT-W-1Obiegi prawobieżne, sprawność. Obieg Carnot. Obieg Otto. Obieg Diesla. Obiegi Sabathego. Obieg Braytona. Obieg Stirlinga. Obiegi lewobieżne, sprawność, pompy grzejne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna wiekszość podstawowej wiedzy z zakresu zamierzonego efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/13-2_U01Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska.
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
Treści programoweT-W-1Obiegi prawobieżne, sprawność. Obieg Carnot. Obieg Otto. Obieg Diesla. Obiegi Sabathego. Obieg Braytona. Obieg Stirlinga. Obiegi lewobieżne, sprawność, pompy grzejne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje wyniki bez umiejętności dokonania ich głębszej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/13-2_K01Student jest gotów do dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych
Treści programoweT-W-1Obiegi prawobieżne, sprawność. Obieg Carnot. Obieg Otto. Obieg Diesla. Obiegi Sabathego. Obieg Braytona. Obieg Stirlinga. Obiegi lewobieżne, sprawność, pompy grzejne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest skłonny do podnoszenia swoich podstawowych kompetencji zawodowych
3,5
4,0
4,5
5,0