Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Pompy,wentylatory i sprężarki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pompy,wentylatory i sprężarki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki
W-2Podstawy matematyki
W-3Podstawy termodynamiki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności pomp, wentylatorów i sprężarek oraz zasadami ich efektywnej eksploatacji
C-2Zapoznanie studentów z zasadami łączenia pomp i wentylatorów
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru pomp, wentylatorów i sprężarek do zadanych założeń
C-4Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz wyznaczania eksperymentalnego charakterystyk tych urządzeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie oporów hydraulicznych przewodów3
T-L-2Badanie charakterystyki pompy wirowej3
T-L-3Badanie układu szeregowego i równoległego pomp wirowych3
T-L-4Badanie charakterystyk wymiarowych i bezwymiarowych wentylatora osiowego i promieniowego3
T-L-5Badanie przepływów cieczy5
T-L-6Dobór pompy c.o.3
T-L-7Dobór pompy głębinowej3
T-L-8Optymalizacja instalacji pod kątem kosztów5
T-L-9Zaliczenie pisemne z całości materiału2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Wiadomości podstawowe1
T-W-3Pompy wyporowe2
T-W-4Pompy wirowe1
T-W-5Pompy różne1
T-W-6Charakterystyka hydrauliczna instalacji. Wykres Ancony2
T-W-7Charakterystyka pomp1
T-W-8Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp2
T-W-9Podstawowe wiadomości o sprężarkach1
T-W-10Podstawowe wiadomości o wentylatorach1
T-W-11Podstawy elektryki i elektrotechniki1
T-W-12Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie się do zaliczeń8
A-L-4Przygotowanie sprawozdań15
A-L-5Przygotowanie projektu optymaliacji instalacji10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy strudenta w trakcie zajęć laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/02_W01
Student zna i rozumie wiedzę o zjawiskach fizycznych towarzyszących przepływowi czynnika roboczego przez urządzenia transportowe i wynikających stąd ograniczeniach w projektowaniu i eksploatacji, zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie pomp, wentylatorów i sprężarek;
IS_1A_W08, IS_1A_W07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/02_U01
Student potrafi ocenić zalety i wady danego urządzenia transportowego;
IS_1A_U01C-2, C-3, C-4, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-7M-1S-1
IS_1A_S1/C/02_U02
Student potrafi dobrać pompę, wentylator lub sprężarkę do założeń projektowych
IS_1A_U05C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-7M-1S-1
IS_1A_S1/C/02_U03
Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystykę urządzenia transportowego
IS_1A_U04C-2, C-4T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/02_K01
Student jest gotów to ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną i zespołu
IS_1A_K03C-4T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/02_W01
Student zna i rozumie wiedzę o zjawiskach fizycznych towarzyszących przepływowi czynnika roboczego przez urządzenia transportowe i wynikających stąd ograniczeniach w projektowaniu i eksploatacji, zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie pomp, wentylatorów i sprężarek;
2,0
3,0Ocena punktowa. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe zjawiska towarzyszące przepływowi czynnika roboczego. Student zna podstawowe elementy urządzenia transportowego płynu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/02_U01
Student potrafi ocenić zalety i wady danego urządzenia transportowego;
2,0
3,0Ocena punktowa. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student potrafi wymienić zalety i wady danego urządzenia transportowego
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/02_U02
Student potrafi dobrać pompę, wentylator lub sprężarkę do założeń projektowych
2,0
3,0Student potrafi dokonać doboru pompy, wentylatora lub sprężarki. Popełnia jednak błędy, jest mało staranny w obliczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/02_U03
Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystykę urządzenia transportowego
2,0
3,0Student potrafi sporządzić charakterystykę urządzenia transportowego na podstawie pomiarów. Popełnia jednak błędy, jest mało staranny w trakcie pomiarów i obliczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/02_K01
Student jest gotów to ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną i zespołu
2,0
3,0Jest gotów do wzięcia odpowiedzialności za wyniki swojej pracy i pracy zespołu, ale tylko w ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jankowski F., Pompy i wentylatory w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1975
  2. Garbarczyk Cz., Przepływy cieczy w przewodach. Metody obliczeniowe, Envirotech, Poznań, 1997
  3. Nowak W., Zwarycz-Makles K., Experimental evaluation of analytical models of ground heat storage, Archives of Thermodynamics, 2006, Vol. 27, No. 4, pp. 169–178, ISSN 1231-0956
  4. Zwarycz-Makles K., Nowak W., Wpływ temperatury wody geotermalnej na regulację ilościową i jakościową ciepłowni geotermalnej, Technika Poszukiwań Geologicznych, Geotermia, Zrównoważony Rozwój, IGSMiN PAN, Kraków, 2013, Vol. 52, No. 2, (252), pp. 167–178, ISSN 0304-520X.

Literatura dodatkowa

  1. Tarnowska-Tierling A., Urządzenia cieplne siłowni, cz. II Pompy i wentylatory. Zbiór zadań, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1978
  2. Czasopisma techniczno-naukowe, Pompy Pompownie, Instal, Rynek Instalacyjny. Polski Instalator., 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie oporów hydraulicznych przewodów3
T-L-2Badanie charakterystyki pompy wirowej3
T-L-3Badanie układu szeregowego i równoległego pomp wirowych3
T-L-4Badanie charakterystyk wymiarowych i bezwymiarowych wentylatora osiowego i promieniowego3
T-L-5Badanie przepływów cieczy5
T-L-6Dobór pompy c.o.3
T-L-7Dobór pompy głębinowej3
T-L-8Optymalizacja instalacji pod kątem kosztów5
T-L-9Zaliczenie pisemne z całości materiału2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Wiadomości podstawowe1
T-W-3Pompy wyporowe2
T-W-4Pompy wirowe1
T-W-5Pompy różne1
T-W-6Charakterystyka hydrauliczna instalacji. Wykres Ancony2
T-W-7Charakterystyka pomp1
T-W-8Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp2
T-W-9Podstawowe wiadomości o sprężarkach1
T-W-10Podstawowe wiadomości o wentylatorach1
T-W-11Podstawy elektryki i elektrotechniki1
T-W-12Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie się do zaliczeń8
A-L-4Przygotowanie sprawozdań15
A-L-5Przygotowanie projektu optymaliacji instalacji10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/02_W01Student zna i rozumie wiedzę o zjawiskach fizycznych towarzyszących przepływowi czynnika roboczego przez urządzenia transportowe i wynikających stąd ograniczeniach w projektowaniu i eksploatacji, zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie pomp, wentylatorów i sprężarek;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki płynów, termodynamiki technicznej, hydrologii, gospodarki wodnej, automatycznej regulacji i akustyki.
IS_1A_W07Ma wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności pomp, wentylatorów i sprężarek oraz zasadami ich efektywnej eksploatacji
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie
T-W-3Pompy wyporowe
T-W-2Wiadomości podstawowe
T-W-4Pompy wirowe
T-W-5Pompy różne
T-W-6Charakterystyka hydrauliczna instalacji. Wykres Ancony
T-W-9Podstawowe wiadomości o sprężarkach
T-W-10Podstawowe wiadomości o wentylatorach
T-W-8Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp
T-W-11Podstawy elektryki i elektrotechniki
T-W-7Charakterystyka pomp
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ocena punktowa. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe zjawiska towarzyszące przepływowi czynnika roboczego. Student zna podstawowe elementy urządzenia transportowego płynu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/02_U01Student potrafi ocenić zalety i wady danego urządzenia transportowego;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U01Posiada umiejętności w zakresie znajomości języka obcego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne. Potrafi w dyskusji wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników również w języku obcym.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami łączenia pomp i wentylatorów
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru pomp, wentylatorów i sprężarek do zadanych założeń
C-4Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz wyznaczania eksperymentalnego charakterystyk tych urządzeń
C-1Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności pomp, wentylatorów i sprężarek oraz zasadami ich efektywnej eksploatacji
Treści programoweT-W-3Pompy wyporowe
T-W-2Wiadomości podstawowe
T-W-4Pompy wirowe
T-W-5Pompy różne
T-W-6Charakterystyka hydrauliczna instalacji. Wykres Ancony
T-W-9Podstawowe wiadomości o sprężarkach
T-W-10Podstawowe wiadomości o wentylatorach
T-W-8Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp
T-W-11Podstawy elektryki i elektrotechniki
T-W-7Charakterystyka pomp
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ocena punktowa. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student potrafi wymienić zalety i wady danego urządzenia transportowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/02_U02Student potrafi dobrać pompę, wentylator lub sprężarkę do założeń projektowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru pomp, wentylatorów i sprężarek do zadanych założeń
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie
T-W-3Pompy wyporowe
T-W-2Wiadomości podstawowe
T-W-4Pompy wirowe
T-W-5Pompy różne
T-W-6Charakterystyka hydrauliczna instalacji. Wykres Ancony
T-W-9Podstawowe wiadomości o sprężarkach
T-W-10Podstawowe wiadomości o wentylatorach
T-W-8Łączenie szeregowe, równoległe i mieszane pomp
T-W-11Podstawy elektryki i elektrotechniki
T-W-7Charakterystyka pomp
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dokonać doboru pompy, wentylatora lub sprężarki. Popełnia jednak błędy, jest mało staranny w obliczeniach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/02_U03Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystykę urządzenia transportowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi samodzielnie dobrać i zaprojektować urządzenia, obiekty techniczne, instalacje i sieci z zakresu inżynierii środowiska w tym wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami łączenia pomp i wentylatorów
C-4Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz wyznaczania eksperymentalnego charakterystyk tych urządzeń
Treści programoweT-L-1Badanie oporów hydraulicznych przewodów
T-L-3Badanie układu szeregowego i równoległego pomp wirowych
T-L-4Badanie charakterystyk wymiarowych i bezwymiarowych wentylatora osiowego i promieniowego
T-L-2Badanie charakterystyki pompy wirowej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi sporządzić charakterystykę urządzenia transportowego na podstawie pomiarów. Popełnia jednak błędy, jest mało staranny w trakcie pomiarów i obliczeń
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/02_K01Student jest gotów to ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną i zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę pomp, wentylatorów i sprężarek oraz wyznaczania eksperymentalnego charakterystyk tych urządzeń
Treści programoweT-L-1Badanie oporów hydraulicznych przewodów
T-L-3Badanie układu szeregowego i równoległego pomp wirowych
T-L-4Badanie charakterystyk wymiarowych i bezwymiarowych wentylatora osiowego i promieniowego
T-L-2Badanie charakterystyki pompy wirowej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja pracy strudenta w trakcie zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do wzięcia odpowiedzialności za wyniki swojej pracy i pracy zespołu, ale tylko w ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0