Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrzewnictwo-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 30 1,60,33zaliczenie
laboratoriaL5 30 1,40,25zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogrzewnictwo-1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów odprowadzania spalin,opomiarowania zużycia energii i zasad projektowania kotłowni z elementami automatyki
C-2Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania i eksploatacji instalacji c.o,w tym układów technologicznych źródeł ciepła
C-3Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
C-4Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w inżynierii środowiska
C-5Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-6Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-7Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
C-8Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Błędy pomiarowe urządzeń, klasy dokładności.2
T-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Węzły cieplne, wymienniki, urządzenia kontrolno-pomiarowe, zabezpieczenia instalacji23
T-L-3Zaliczenie poszczegónych ćwiczeń5
30
projekty
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla małego obiektu (np. domu jednorodzinnego) w dwóch wariantach- c.o. grawitacyjne i pompowe z grzejnikami podłogowymi oraz konwekcyjnymi28
T-P-2korekty bieżące i ocena końcowa projektu2
30
wykłady
T-W-1Ogrzewanie płaszczyznowe i promienniki. Możliwości ich wykorzystania do celów grzania i chłodzenia pomieszczeń2
T-W-2Wykresy regulacyjne: centralna i miejscowa regulacja dostaw ciepła, regulacja jakościowa i ilościowa.2
T-W-3Układy hydrauliczne w instalacjach centralnego ogrzewania4
T-W-4Regulacja i równoważenie hydrauliczne wodnych ogrzewań pompowych: uzasadnienie, zasady, urządzenia, dobór pomp obiegowych.6
T-W-5Układy technologiczne źródeł ciepła w tym układy hybrydowe, kryteria wyboru, urządzenia, automatyczna regulacjia.4
T-W-6Opomiarowanie zużycia energii na cele c.o. - ciepłomierze i podzielniki kosztów ogrzewania2
T-W-7Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)6
T-W-8Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
35
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2samodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektowego10
40
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3przygotowanie do egzaminu16
A-W-4egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca- wykład informacyjny, metoda problemów- wykład problemowy, metoda programowa- z użyciem komputera
M-2metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda praktyczna- metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-4Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/08-2_W01
Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu automatyki i regulacji w instalacjach centralnego ogrzewania, ukladów odprowadzania spalin,akustyki i korozji w instalacjach c.o. oraz projektowania kotłowni
IS_1A_W03, IS_1A_W08C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-1M-1S-4
IS_1A_S1/C/08-2_W02
Student zna i rozumie pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej, zna zasady wykonywania pomiarów
IS_1A_W03C-6T-L-1M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/C/08-2_W03
Student zna i rozumie zasadę działania urządzeń i wie jak wykonać pomiar podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziom i prędkość cieczy, natężenie przepływu.
IS_1A_W03C-5T-L-2M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/C/08-2_W04
Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
IS_1A_W03C-2, C-1T-P-1M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/08-2_U01
Student potrafi stosować urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
IS_1A_U04C-5T-L-2M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/C/08-2_U02
Student potrafi zaplanować pomiary i opracować ich wyniki
IS_1A_U04C-5, C-6, C-7T-L-1M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/C/08-2_U03
Student potrafi sporządzić projekt prostej instalacji c.o.
IS_1A_U08C-3T-P-1M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/08-2_K01
Student jest gotów do podjęcia prac samodzielnych i zespołowych, krytycznej oceny ich efektów
IS_1A_K01C-8T-L-1, T-L-2, T-P-1M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/08-2_W01
Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu automatyki i regulacji w instalacjach centralnego ogrzewania, ukladów odprowadzania spalin,akustyki i korozji w instalacjach c.o. oraz projektowania kotłowni
2,0
3,0Student zna i rozumie większość zgadnień związanych z automatyką, regulacją i równoważeniem hydraulicznym, akustyką i korozją w instalacjach c.o., odprowadzaniem spalin i układami technologicznymi kotłowni w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/08-2_W02
Student zna i rozumie pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej, zna zasady wykonywania pomiarów
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym zna większość podstawowych pojęć z techniki pomiarowej i analizy błędu, ma orientację co do zasad i organizacji pracy na stanowisku laboratoryjnym
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/08-2_W03
Student zna i rozumie zasadę działania urządzeń i wie jak wykonać pomiar podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziom i prędkość cieczy, natężenie przepływu.
2,0
3,0Student zna i rozumie zasadę działania większości urządzeń służących do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/08-2_W04
Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
2,0
3,0Student zna i rozumie jedynie pobieżnie wiedzę z zakresu zawartości a także techniki sporządzania dokumentacji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/08-2_U01
Student potrafi stosować urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi zastosować odpowiednie urządzenia pomiarowe
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/08-2_U02
Student potrafi zaplanować pomiary i opracować ich wyniki
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i wykonać pomiary oraz opracowywać ich wyniki. Popełnia jednak pewne błędy w sprawozdaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/08-2_U03
Student potrafi sporządzić projekt prostej instalacji c.o.
2,0
3,0Student potrafi sporzadzić projekt instalacji c.o., popełnia jednak przy tym sporo błędów, projekt zawiera niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/08-2_K01
Student jest gotów do podjęcia prac samodzielnych i zespołowych, krytycznej oceny ich efektów
2,0
3,0Student jest gotów do samodzielnej pracy i pracy w zespole oraz do krytycznej oceny jej efektów, ale jedynie w ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne, Systherm, Poznań, 2011, Wydanie II
  2. Marian Nantka, Ogrzewnictwo i ciepłownictwo T1 i T2, Wydzawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006
  3. Kołodziejczyk L., Rubik M., Pomiary w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa, 1980
  4. Kuratow T., Pomiary przepływów cieczy, par i gazów, Wydawnictwo Górniczo- Hutnicze, Katowice, 1977
  5. Kostyrko K., Łobzowski A., Klimat, pomiary, regulacja, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
  6. Kabza Z., Kostyrko K., Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 Metrologia mikroklimatu pomieszczenia i środowiskowych wielkości fizycznych Cz.1 i Cz.2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2003
  7. PN–EN 12831 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego, Aktualna wersja normy
  8. Rozporządzenie Min. Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.Dz.U.75/02 wraz z późniejszymi zmianami.

Literatura dodatkowa

  1. Kabza Z., Kostyrko K., Zator S., Łobzowski A., Szkolnikowski W., Regulacja mikroklimatu pomieszczenia, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2005
  2. Wytyczne projektowania instalacji centralnego ogrzewania, COBRTI INSTAL, Warszawa, 2001, zeszyt 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Błędy pomiarowe urządzeń, klasy dokładności.2
T-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Węzły cieplne, wymienniki, urządzenia kontrolno-pomiarowe, zabezpieczenia instalacji23
T-L-3Zaliczenie poszczegónych ćwiczeń5
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla małego obiektu (np. domu jednorodzinnego) w dwóch wariantach- c.o. grawitacyjne i pompowe z grzejnikami podłogowymi oraz konwekcyjnymi28
T-P-2korekty bieżące i ocena końcowa projektu2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogrzewanie płaszczyznowe i promienniki. Możliwości ich wykorzystania do celów grzania i chłodzenia pomieszczeń2
T-W-2Wykresy regulacyjne: centralna i miejscowa regulacja dostaw ciepła, regulacja jakościowa i ilościowa.2
T-W-3Układy hydrauliczne w instalacjach centralnego ogrzewania4
T-W-4Regulacja i równoważenie hydrauliczne wodnych ogrzewań pompowych: uzasadnienie, zasady, urządzenia, dobór pomp obiegowych.6
T-W-5Układy technologiczne źródeł ciepła w tym układy hybrydowe, kryteria wyboru, urządzenia, automatyczna regulacjia.4
T-W-6Opomiarowanie zużycia energii na cele c.o. - ciepłomierze i podzielniki kosztów ogrzewania2
T-W-7Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)6
T-W-8Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2samodzielne opracowanie indywidualnego tematu projektowego10
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3przygotowanie do egzaminu16
A-W-4egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/08-2_W01Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu automatyki i regulacji w instalacjach centralnego ogrzewania, ukladów odprowadzania spalin,akustyki i korozji w instalacjach c.o. oraz projektowania kotłowni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie zasad działania, projektowania, wykonawstwa i eksploatacji urządzeń, obiektów technicznych i systemów służących do zaopatrzenia w energię cieplną i chłodniczą, gaz, wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz odpadów, dystrybucji powietrza.
IS_1A_W08Ma wiedzę w zakresie mechaniki płynów, termodynamiki technicznej, hydrologii, gospodarki wodnej, automatycznej regulacji i akustyki.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów odprowadzania spalin,opomiarowania zużycia energii i zasad projektowania kotłowni z elementami automatyki
Treści programoweT-W-4Regulacja i równoważenie hydrauliczne wodnych ogrzewań pompowych: uzasadnienie, zasady, urządzenia, dobór pomp obiegowych.
T-W-5Układy technologiczne źródeł ciepła w tym układy hybrydowe, kryteria wyboru, urządzenia, automatyczna regulacjia.
T-W-3Układy hydrauliczne w instalacjach centralnego ogrzewania
T-W-7Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)
T-W-8Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy
T-W-2Wykresy regulacyjne: centralna i miejscowa regulacja dostaw ciepła, regulacja jakościowa i ilościowa.
T-W-1Ogrzewanie płaszczyznowe i promienniki. Możliwości ich wykorzystania do celów grzania i chłodzenia pomieszczeń
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny, metoda problemów- wykład problemowy, metoda programowa- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie większość zgadnień związanych z automatyką, regulacją i równoważeniem hydraulicznym, akustyką i korozją w instalacjach c.o., odprowadzaniem spalin i układami technologicznymi kotłowni w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/08-2_W02Student zna i rozumie pojęcie pomiaru oraz błędu wielkości mierzonej, zna zasady wykonywania pomiarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie zasad działania, projektowania, wykonawstwa i eksploatacji urządzeń, obiektów technicznych i systemów służących do zaopatrzenia w energię cieplną i chłodniczą, gaz, wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz odpadów, dystrybucji powietrza.
Cel przedmiotuC-6Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
Treści programoweT-L-1Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Błędy pomiarowe urządzeń, klasy dokładności.
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym zna większość podstawowych pojęć z techniki pomiarowej i analizy błędu, ma orientację co do zasad i organizacji pracy na stanowisku laboratoryjnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/08-2_W03Student zna i rozumie zasadę działania urządzeń i wie jak wykonać pomiar podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziom i prędkość cieczy, natężenie przepływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie zasad działania, projektowania, wykonawstwa i eksploatacji urządzeń, obiektów technicznych i systemów służących do zaopatrzenia w energię cieplną i chłodniczą, gaz, wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz odpadów, dystrybucji powietrza.
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
Treści programoweT-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Węzły cieplne, wymienniki, urządzenia kontrolno-pomiarowe, zabezpieczenia instalacji
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zasadę działania większości urządzeń służących do pomiaru podstawowych wielkości fizycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/08-2_W04Student zna i rozumie podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie zasad działania, projektowania, wykonawstwa i eksploatacji urządzeń, obiektów technicznych i systemów służących do zaopatrzenia w energię cieplną i chłodniczą, gaz, wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz odpadów, dystrybucji powietrza.
Cel przedmiotuC-2Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu projektowania i eksploatacji instalacji c.o,w tym układów technologicznych źródeł ciepła
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów odprowadzania spalin,opomiarowania zużycia energii i zasad projektowania kotłowni z elementami automatyki
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla małego obiektu (np. domu jednorodzinnego) w dwóch wariantach- c.o. grawitacyjne i pompowe z grzejnikami podłogowymi oraz konwekcyjnymi
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-4Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie jedynie pobieżnie wiedzę z zakresu zawartości a także techniki sporządzania dokumentacji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/08-2_U01Student potrafi stosować urządzenia do pomiaru podstawowych wielkości fizykochemicznych oraz takich wielkości jak temperatura, ciśnienie, wilgotność, poziomu, prędkości cieczy, natężenia przepływu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi samodzielnie dobrać i zaprojektować urządzenia, obiekty techniczne, instalacje i sieci z zakresu inżynierii środowiska w tym wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
Treści programoweT-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Węzły cieplne, wymienniki, urządzenia kontrolno-pomiarowe, zabezpieczenia instalacji
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi zastosować odpowiednie urządzenia pomiarowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/08-2_U02Student potrafi zaplanować pomiary i opracować ich wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi samodzielnie dobrać i zaprojektować urządzenia, obiekty techniczne, instalacje i sieci z zakresu inżynierii środowiska w tym wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-5Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie ogrzewnictwa
C-6Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-7Zdobycie umiejetności podziału i organizacji pracy w grupie laboratoryjnej
Treści programoweT-L-1Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Błędy pomiarowe urządzeń, klasy dokładności.
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i wykonać pomiary oraz opracowywać ich wyniki. Popełnia jednak pewne błędy w sprawozdaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/08-2_U03Student potrafi sporządzić projekt prostej instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o.
Treści programoweT-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla małego obiektu (np. domu jednorodzinnego) w dwóch wariantach- c.o. grawitacyjne i pompowe z grzejnikami podłogowymi oraz konwekcyjnymi
Metody nauczaniaM-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi sporzadzić projekt instalacji c.o., popełnia jednak przy tym sporo błędów, projekt zawiera niedociągnięcia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/08-2_K01Student jest gotów do podjęcia prac samodzielnych i zespołowych, krytycznej oceny ich efektów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-8Zdobycie kompetencji odpowiedzialności za własne wyniki pracy i podjęcia pracy zespołowej
Treści programoweT-L-1Obiekt pomiarowy, jego model, wielkość fizyczna, jednostki miary, międzynarodowy układ jednostek miar, pomiar i metody pomiarowe. Błędy pomiarowe urządzeń, klasy dokładności.
T-L-2Urządzenia do pomiaru przepływu i pomiaru temperatury stosowane w ciepłownictwie. Wyznaczanie charakterystyk dynamicznych i statycznych czujników pomiaru temperatury: czujniki oporowe PT–100, termistory, termopary. Pomiar przepływu przez grzejnik metodą pośrednią: rodzaje grzejników, charakterystyki grzejników, regulacja wydajności. Określenie strat ciepła w wybranym fragmencie instalacji. Wyznaczanie współczynnika przewodności cieplnej izolacji. Pomiary związne z komfortem cieplnym. Węzły cieplne, wymienniki, urządzenia kontrolno-pomiarowe, zabezpieczenia instalacji
T-P-1wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla małego obiektu (np. domu jednorodzinnego) w dwóch wariantach- c.o. grawitacyjne i pompowe z grzejnikami podłogowymi oraz konwekcyjnymi
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna- ćwiczenia laboratoryjne
M-3metoda praktyczna- metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do samodzielnej pracy i pracy w zespole oraz do krytycznej oceny jej efektów, ale jedynie w ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0