Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii ścieków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Głowacka <Anna.Glowacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>, Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,56zaliczenie
projektyP5 30 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia, biologia, ekologia
W-2matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z procesami fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi zachodzącymi podczas oczyszczania ścieków
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień procesów oczyszczania ścieków
C-3zapoznanie studenta z urządzeniami stosowanymi do oczyszczania ścieków
C-4wyrobienie umiejetności doboru urządzeń stosownaych do oczyszczania ścieków
C-5Wyrobienie umiejętności sprawnego wyliczenia wskaźników użycia wody, ładunków zanieczyszczeń i wykanie bilansu jakości ścieków
C-6wyrobienie umiejętności prawidłowego obliczenia procesu mechaniczno-biologicznego oczyszczyszczania ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt technologiczny mechamiczno-biologicznej oczyszczalni ścieków.30
30
wykłady
T-W-1Definicja i podział ścieków. Charakterystyka jakościowa i ilościowa ścieków. Mechaniczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków. Chemiczne oczyszczanie ścieków. Metody strąceniowe. Neutralizacja ścieków. Utlenianie i redukcja. Proces biologicznego oczyszczania ścieków (usuwanie związków biogennych N i P). Oczyszczanie ścieków w złożach bilogicznych. Rozwiązania techniczne i systemy technologiczne biotreaktorów stosowanych w procesach oczyszczania ścieków.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Konsultacje1
A-P-3Opracowanie wyników do założeń projektu19
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestniczenie w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów.8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena za wykonany projekt.
S-2Ocena podsumowująca: ocena przeprowadzona w formie pisemnej po zakończonych wykładach, w formie pytań otwartych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/07-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z procesem oczyszczania ścieków. Zna i rozumie wiedzę z zakresu przemian chemicznych i biologicznych zachodzących podczas oczyszczania ścieków. Zna i rozumie procesy technologiczne oczyszczania ścieków. Zna i rozumie wyznaczenie wskaźników zużycia wody oraz ładunków zanieczyszczeń. Obliczyć bilans jakości ścieków na podstawie składu chemicznego. Zna zasady pracy w laboratorium.
IS_1A_W01, IS_1A_W09C-1, C-2, C-3, C-4, C-6T-W-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/07-2_U01
Student potrafi analizować procesy technologiczne oczyszczania ścieków. Potrafi zaprojektować na podstawie wskaźników zużycia wody i bilansu jakości ścieków proste urządzenie lub prostą oczyszczalnię ścieków oraz potrafi dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej oczyszczalni ścieków.
IS_1A_U01, IS_1A_U04C-5, C-6T-P-1, T-W-1M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/07-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do samodzielnego podejmowania niezależnych prac. Jest komunikatywny, otwarty i chętny do nauki innych. Jest gotowy zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki wpływu oczyszczalni ścieków na środowisko naturalne. Jest gotowy do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
IS_1A_K02, IS_1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-P-1, T-W-1M-1, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/07-2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z procesem oczyszczania ścieków. Zna i rozumie wiedzę z zakresu przemian chemicznych i biologicznych zachodzących podczas oczyszczania ścieków. Zna i rozumie procesy technologiczne oczyszczania ścieków. Zna i rozumie wyznaczenie wskaźników zużycia wody oraz ładunków zanieczyszczeń. Obliczyć bilans jakości ścieków na podstawie składu chemicznego. Zna zasady pracy w laboratorium.
2,0
3,0Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia związane z procesem oczyszczania ścieków. Zna przemiany chemiczne i biologiczne zachodzące podczas oczyszczania ścieków. Poprawnie tłumaczy procesy oczyszczania ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/07-2_U01
Student potrafi analizować procesy technologiczne oczyszczania ścieków. Potrafi zaprojektować na podstawie wskaźników zużycia wody i bilansu jakości ścieków proste urządzenie lub prostą oczyszczalnię ścieków oraz potrafi dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej oczyszczalni ścieków.
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie technologii wody i ścieków. Umie obliczyć wskaźnik zużycia wody, ładunki zanieczysczeń w ściekach, wykonać bilans jakości ścieków, ale wyciąga tylko ogólne wnioski. Student poprawnie oblicza proces oczyszczania ścieków w mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/07-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do samodzielnego podejmowania niezależnych prac. Jest komunikatywny, otwarty i chętny do nauki innych. Jest gotowy zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki wpływu oczyszczalni ścieków na środowisko naturalne. Jest gotowy do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość ekologiczną oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nawrocki J., Uzdatnianie wody. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne., Wyd. Nauk. UAM, PWN, Warszawa, 2010
  2. Miksch K., Sikora J., Biotechnologia ścieków, PWN, Warszawa, 2010
  3. Sadecka Z., Podstawy biologicznego oczyszczania ścieków, Wyd. Seidel-Przywecki Sp. Z o.o., 2010
  4. Janosz-Rajczyk M., Badania wybranych procesów oczyszczania ścieków, Wyd. Polit. Częstochowskiej, Częstochowa, 2008
  5. Dymaczewski Z., Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZIiTS Odz. Wielkopolski, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Krzywy E., Iżewska A., Gospodarka ściekami i osadami ściekowymi, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2004

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt technologiczny mechamiczno-biologicznej oczyszczalni ścieków.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i podział ścieków. Charakterystyka jakościowa i ilościowa ścieków. Mechaniczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków. Chemiczne oczyszczanie ścieków. Metody strąceniowe. Neutralizacja ścieków. Utlenianie i redukcja. Proces biologicznego oczyszczania ścieków (usuwanie związków biogennych N i P). Oczyszczanie ścieków w złożach bilogicznych. Rozwiązania techniczne i systemy technologiczne biotreaktorów stosowanych w procesach oczyszczania ścieków.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Konsultacje1
A-P-3Opracowanie wyników do założeń projektu19
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestniczenie w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów.8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/07-2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z procesem oczyszczania ścieków. Zna i rozumie wiedzę z zakresu przemian chemicznych i biologicznych zachodzących podczas oczyszczania ścieków. Zna i rozumie procesy technologiczne oczyszczania ścieków. Zna i rozumie wyznaczenie wskaźników zużycia wody oraz ładunków zanieczyszczeń. Obliczyć bilans jakości ścieków na podstawie składu chemicznego. Zna zasady pracy w laboratorium.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i dziedzin pokrewnych.
IS_1A_W09Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z procesami fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi zachodzącymi podczas oczyszczania ścieków
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień procesów oczyszczania ścieków
C-3zapoznanie studenta z urządzeniami stosowanymi do oczyszczania ścieków
C-4wyrobienie umiejetności doboru urządzeń stosownaych do oczyszczania ścieków
C-6wyrobienie umiejętności prawidłowego obliczenia procesu mechaniczno-biologicznego oczyszczyszczania ścieków
Treści programoweT-W-1Definicja i podział ścieków. Charakterystyka jakościowa i ilościowa ścieków. Mechaniczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków. Chemiczne oczyszczanie ścieków. Metody strąceniowe. Neutralizacja ścieków. Utlenianie i redukcja. Proces biologicznego oczyszczania ścieków (usuwanie związków biogennych N i P). Oczyszczanie ścieków w złożach bilogicznych. Rozwiązania techniczne i systemy technologiczne biotreaktorów stosowanych w procesach oczyszczania ścieków.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena przeprowadzona w formie pisemnej po zakończonych wykładach, w formie pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia związane z procesem oczyszczania ścieków. Zna przemiany chemiczne i biologiczne zachodzące podczas oczyszczania ścieków. Poprawnie tłumaczy procesy oczyszczania ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/07-2_U01Student potrafi analizować procesy technologiczne oczyszczania ścieków. Potrafi zaprojektować na podstawie wskaźników zużycia wody i bilansu jakości ścieków proste urządzenie lub prostą oczyszczalnię ścieków oraz potrafi dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej oczyszczalni ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U01Posiada umiejętności w zakresie znajomości języka obcego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne. Potrafi w dyskusji wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników również w języku obcym.
IS_1A_U04Potrafi samodzielnie dobrać i zaprojektować urządzenia, obiekty techniczne, instalacje i sieci z zakresu inżynierii środowiska w tym wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-5Wyrobienie umiejętności sprawnego wyliczenia wskaźników użycia wody, ładunków zanieczyszczeń i wykanie bilansu jakości ścieków
C-6wyrobienie umiejętności prawidłowego obliczenia procesu mechaniczno-biologicznego oczyszczyszczania ścieków
Treści programoweT-P-1Projekt technologiczny mechamiczno-biologicznej oczyszczalni ścieków.
T-W-1Definicja i podział ścieków. Charakterystyka jakościowa i ilościowa ścieków. Mechaniczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków. Chemiczne oczyszczanie ścieków. Metody strąceniowe. Neutralizacja ścieków. Utlenianie i redukcja. Proces biologicznego oczyszczania ścieków (usuwanie związków biogennych N i P). Oczyszczanie ścieków w złożach bilogicznych. Rozwiązania techniczne i systemy technologiczne biotreaktorów stosowanych w procesach oczyszczania ścieków.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena za wykonany projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie technologii wody i ścieków. Umie obliczyć wskaźnik zużycia wody, ładunki zanieczysczeń w ściekach, wykonać bilans jakości ścieków, ale wyciąga tylko ogólne wnioski. Student poprawnie oblicza proces oczyszczania ścieków w mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/07-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do samodzielnego podejmowania niezależnych prac. Jest komunikatywny, otwarty i chętny do nauki innych. Jest gotowy zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki wpływu oczyszczalni ścieków na środowisko naturalne. Jest gotowy do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
IS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z procesami fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi zachodzącymi podczas oczyszczania ścieków
C-2przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień procesów oczyszczania ścieków
C-3zapoznanie studenta z urządzeniami stosowanymi do oczyszczania ścieków
C-4wyrobienie umiejetności doboru urządzeń stosownaych do oczyszczania ścieków
C-5Wyrobienie umiejętności sprawnego wyliczenia wskaźników użycia wody, ładunków zanieczyszczeń i wykanie bilansu jakości ścieków
Treści programoweT-P-1Projekt technologiczny mechamiczno-biologicznej oczyszczalni ścieków.
T-W-1Definicja i podział ścieków. Charakterystyka jakościowa i ilościowa ścieków. Mechaniczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków. Chemiczne oczyszczanie ścieków. Metody strąceniowe. Neutralizacja ścieków. Utlenianie i redukcja. Proces biologicznego oczyszczania ścieków (usuwanie związków biogennych N i P). Oczyszczanie ścieków w złożach bilogicznych. Rozwiązania techniczne i systemy technologiczne biotreaktorów stosowanych w procesach oczyszczania ścieków.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena przeprowadzona w formie pisemnej po zakończonych wykładach, w formie pytań otwartych
S-1Ocena podsumowująca: Ocena za wykonany projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość ekologiczną oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0