Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Melioracje:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Melioracje
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>, Bartosz Bogusławski <Bartosz.Boguslawski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,56zaliczenie
projektyP6 30 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Meteorologia i klimatologia. Gleboznastwo
W-2Ukończony kurs drenażu podziemnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
C-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających.30
30
wykłady
T-W-1Cele i zadania melioracji terenów zurbanizowanych i rolniczych.3
T-W-2Czynniki wpływające na stosunki wodne gleby.3
T-W-3Dopuszczalne poziomy wód gruntowych - przyczyny podtopień oraz niedoborów wodnych3
T-W-4Charakterystyka systemów nawodnień.2
T-W-5Regulacja stosunków wodnych w glebie - drenowanie.2
T-W-6Zaliczenie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Konsultacje.1
A-P-3Realizacja zadania projektowego.17
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu.2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów.4
A-W-3Konsultacje.1
A-W-4Przygotowanie studenta do zaliczenia.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń projektowych za wiedzą potrzebną do realizacji projektu. Ocena za projekt
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykłądach w formie pisemnej. Ocena podsumuwująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/11_W01
Student zna i rozumie zasady funkcjonowania melioracji, zna podstawowe rodzaje i budowę urządzeń melioracyjnych. Rozumie zasady ich stosowania.
IS_1A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-1M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/11_U01
Student potrafi zaprojektować podstawowe systemy melioracyjne. Potrafi ocenić potrzebę zastosowania odwodnienia lub nawodnienia dla danego obszaru lub obiektu.
IS_1A_U10, IS_1A_U05C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-1M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/11_K01
Student jest gotowy do przyjmowania odpowiedzialności za rzetelność wykonanych obliczeń i bezpieczeństwo zaprojektowanych obiektów. Jest gotowy do kontynuowania samokształcenia.
IS_1A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-1M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/11_W01
Student zna i rozumie zasady funkcjonowania melioracji, zna podstawowe rodzaje i budowę urządzeń melioracyjnych. Rozumie zasady ich stosowania.
2,0
3,0Student zna większość zagadnień składających się na podstawową wiedzę związaną z procesami melioracji, w tym także tą z zakresu projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/11_U01
Student potrafi zaprojektować podstawowe systemy melioracyjne. Potrafi ocenić potrzebę zastosowania odwodnienia lub nawodnienia dla danego obszaru lub obiektu.
2,0
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem systemów nawadniających
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/11_K01
Student jest gotowy do przyjmowania odpowiedzialności za rzetelność wykonanych obliczeń i bezpieczeństwo zaprojektowanych obiektów. Jest gotowy do kontynuowania samokształcenia.
2,0
3,0Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Edward Mielcarzewicz, Melioracje terenów miejskich i przemysłowych, ARKADY, 1971
  2. Czesław Święcicki, Gleboznastwo melioracyjne, PWN, Warszawa, 1974
  3. Stryjewski Fr., Rosiński F., Dutkiewicz Z., Drenowanie, PWRiL, Warszawa, 2000
  4. Zakaszewski Cz., Meriolacje rolne T1, PWRiL, Warszawa, 1996
  5. Ostromęcki J., Wstęp do melioracji rolnych, PWRiL, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma techniczne, Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie, NOT, Warszawa, 2012
  2. Tarnowski, K., Bering, S., Głowacka, A., & Mazur, J., Oil derivatives separating efficiency in treatment of water contaminated with diesel oil with bio-components., Desalination and Water Treatment, 2018, 134, s. 52-56. doi:10.5004/dwt.2018.22606
  3. Piotr Jermołowicz, Urządzenia wodno-melioracyjne i drenaże. Kompendium, Inżynier Budownictwa, 2019, https://inzynierbudownictwa.pl/urzadzenia-wodno-melioracyjne-i-drenaze-kompendium/

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zadania melioracji terenów zurbanizowanych i rolniczych.3
T-W-2Czynniki wpływające na stosunki wodne gleby.3
T-W-3Dopuszczalne poziomy wód gruntowych - przyczyny podtopień oraz niedoborów wodnych3
T-W-4Charakterystyka systemów nawodnień.2
T-W-5Regulacja stosunków wodnych w glebie - drenowanie.2
T-W-6Zaliczenie2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Konsultacje.1
A-P-3Realizacja zadania projektowego.17
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów.4
A-W-3Konsultacje.1
A-W-4Przygotowanie studenta do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/11_W01Student zna i rozumie zasady funkcjonowania melioracji, zna podstawowe rodzaje i budowę urządzeń melioracyjnych. Rozumie zasady ich stosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W07Ma wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
C-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
Treści programoweT-W-1Cele i zadania melioracji terenów zurbanizowanych i rolniczych.
T-W-2Czynniki wpływające na stosunki wodne gleby.
T-W-3Dopuszczalne poziomy wód gruntowych - przyczyny podtopień oraz niedoborów wodnych
T-W-4Charakterystyka systemów nawodnień.
T-W-5Regulacja stosunków wodnych w glebie - drenowanie.
T-P-1Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń projektowych za wiedzą potrzebną do realizacji projektu. Ocena za projekt
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykłądach w formie pisemnej. Ocena podsumuwująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna większość zagadnień składających się na podstawową wiedzę związaną z procesami melioracji, w tym także tą z zakresu projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/11_U01Student potrafi zaprojektować podstawowe systemy melioracyjne. Potrafi ocenić potrzebę zastosowania odwodnienia lub nawodnienia dla danego obszaru lub obiektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U10Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych.
IS_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski.
Cel przedmiotuC-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
Treści programoweT-W-1Cele i zadania melioracji terenów zurbanizowanych i rolniczych.
T-W-2Czynniki wpływające na stosunki wodne gleby.
T-W-3Dopuszczalne poziomy wód gruntowych - przyczyny podtopień oraz niedoborów wodnych
T-W-4Charakterystyka systemów nawodnień.
T-W-5Regulacja stosunków wodnych w glebie - drenowanie.
T-P-1Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń projektowych za wiedzą potrzebną do realizacji projektu. Ocena za projekt
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykłądach w formie pisemnej. Ocena podsumuwująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem systemów nawadniających
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/11_K01Student jest gotowy do przyjmowania odpowiedzialności za rzetelność wykonanych obliczeń i bezpieczeństwo zaprojektowanych obiektów. Jest gotowy do kontynuowania samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Cel przedmiotuC-1Zastosowanie zabiegów melioracyjnych do kształtowania stosunków powietrzno-wodnych gleb
C-2Ocena i sposoby eksploatacji systemów melioracyjnych
Treści programoweT-W-1Cele i zadania melioracji terenów zurbanizowanych i rolniczych.
T-W-2Czynniki wpływające na stosunki wodne gleby.
T-W-3Dopuszczalne poziomy wód gruntowych - przyczyny podtopień oraz niedoborów wodnych
T-W-4Charakterystyka systemów nawodnień.
T-W-5Regulacja stosunków wodnych w glebie - drenowanie.
T-P-1Projektowanie systemów nawadniających i odwadniających.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe w trakcie realizacji ćwiczeń projektowych za wiedzą potrzebną do realizacji projektu. Ocena za projekt
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykłądach w formie pisemnej. Ocena podsumuwująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0