Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Energooszczędne rozwiązania w inżynierii środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energooszczędne rozwiązania w inżynierii środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
projektyP4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza dotycząca przepływów cieczy w rurociągach i wymiany ciepła

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami optymalnego zużycia energii w systemach technicznych
C-2Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu tworzenia rozwiązań energooszczędnych w technice

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt energooszczędnego źródła energii dla budynku mieszkalnego/niemieszkalnego15
15
wykłady
T-W-1Podstawy teoretyczne pozyskiwania energii ze źródeł naturalnych: słońca, ziemi i wody.1
T-W-2Tradycyjne energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło2
T-W-3Praktyczne zastosowania różnych źródeł energii w systemach technicznych1
T-W-4Współpraca kilku źródeł energii (odnawialnych, nieodnawialnych) w układach technicznych2
T-W-5Regulacja w systemach technicznych2
T-W-6Odzyskiwanie energii w wybranych technologiach2
T-W-7Magazynowanie energii termicznej i innych form energii2
T-W-8Optymalne zużycie energii, kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów1
T-W-9Wpływ doboru urządzeń na koszty w systemach technicznych, podsumowanie omawianego zagadnienia energooszczędności w systemach technicznych1
T-W-10Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie projektu15
A-P-2Konsultacje2
A-P-3Przygotowywanie do zajęć projektowych, indywidualne wykonywanie projektu8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjno-problemowy
M-2Metoda praktyczna: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/13_W01
Ma wiedzę o podstawowych rozwiązaniach technicznych zwiazanych z energooszczędnością
IS_1A_W05C-2T-W-6, T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/13_U01
Student potrafi zaprojektować energooszczędne rozwiązanie techniczne
IS_1A_U04C-2T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-8M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/13_K01
Student ma świadomość ograniczonych zasobów energii
IS_1A_K02C-1, C-2T-P-1, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/13_W01
Ma wiedzę o podstawowych rozwiązaniach technicznych zwiazanych z energooszczędnością
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę o rozwiązaniach energoszczędnych w budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/13_U01
Student potrafi zaprojektować energooszczędne rozwiązanie techniczne
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować podstawowe energooszczędne rozwiązanie technicznie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/13_K01
Student ma świadomość ograniczonych zasobów energii
2,0
3,0ma świadomość znaczenia pojęcia energooszczedności oraz wykazuje podstawową inicjatywę podczas wykonywania postawionych przed nim zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szczechowiak i inni, Energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło. Budowa i eksploatacja, Enviromatic, Poznań, 1994, Wydanie II poprawione
  2. Lewandowski M.W., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, 2014
  3. Oszczak W., Ogrzewanie domów z zastosowaniem pomp ciepła, WNT, 2022
  4. Dziennik Ustaw z 2022 z późn. zm., Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2022
  5. Koczyk H. (red.), Ogrzewnictwo praktyczne. Projektowanie, montaż, eksploatacja, Systherm Serwis, Poznań, 2005
  6. Borsukiewicz-Gozdur A., Zwarycz-Makles K., Kaskadowe wykorzystanie energii geotermalnej na przykładzie odwiertu geotermalnego w Chochołowie k. Zakopanego, Rynek Energii, 2015, Nr 6(121) – 2015, pp. 65–73, ISSN 1425-5960
  7. Zwarycz-Makles K., Gruntowy akumulator ciepła ogrzewany elementem elektrycznym – wyniki badań laboratoryjnych, Materiały XIV Sympozjum Wymiany Ciepła i Masy: SWCiM – 2010, Szczecin, Polska Akademia Nauk, Komitet Termodynamiki i Spalania PAN, 2010, s. 609–616, ISBN 978-7663-036-6
  8. Zwarycz-Makles K., Szaflik W., Comparison of Analytical and Numerical Models of Adsorber/desorber of Silica Gel-water Adsorption Heat Pump, Journal of Sustainable Development of Energy, Water and Environment Systems (JSDEWES), 2017, Vol. 5 (1), pp 69-88. ISSN 1848-9257, DOI: http://dx.doi.org/10.13044/j.sdewes.d5.0134, SNIP 0.438, SJR 0,367

Literatura dodatkowa

  1. Laskowski L., Leksykon podstaw budownictwa niskoenergochłonnego, Polcen, Warszawa, 2009
  2. Kostyrko K., Łobzowski A., KLIMAT POMIARY REGULACJA, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
  3. Waters J.R., Energy Conservation in Buildings. A Guide to Part L of the Buildings Regulations, Blackwell, Oxford, 2003
  4. Kabza Z., Kostyrko K., Zator S., Łobzowski A, Szkolnikowski W., REGULACJA MIKROKLIMATU POMIESZCZENIA, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt energooszczędnego źródła energii dla budynku mieszkalnego/niemieszkalnego15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy teoretyczne pozyskiwania energii ze źródeł naturalnych: słońca, ziemi i wody.1
T-W-2Tradycyjne energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło2
T-W-3Praktyczne zastosowania różnych źródeł energii w systemach technicznych1
T-W-4Współpraca kilku źródeł energii (odnawialnych, nieodnawialnych) w układach technicznych2
T-W-5Regulacja w systemach technicznych2
T-W-6Odzyskiwanie energii w wybranych technologiach2
T-W-7Magazynowanie energii termicznej i innych form energii2
T-W-8Optymalne zużycie energii, kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów1
T-W-9Wpływ doboru urządzeń na koszty w systemach technicznych, podsumowanie omawianego zagadnienia energooszczędności w systemach technicznych1
T-W-10Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie projektu15
A-P-2Konsultacje2
A-P-3Przygotowywanie do zajęć projektowych, indywidualne wykonywanie projektu8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/13_W01Ma wiedzę o podstawowych rozwiązaniach technicznych zwiazanych z energooszczędnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na otoczenie.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu tworzenia rozwiązań energooszczędnych w technice
Treści programoweT-W-6Odzyskiwanie energii w wybranych technologiach
T-W-1Podstawy teoretyczne pozyskiwania energii ze źródeł naturalnych: słońca, ziemi i wody.
T-P-1Projekt energooszczędnego źródła energii dla budynku mieszkalnego/niemieszkalnego
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjno-problemowy
M-2Metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę o rozwiązaniach energoszczędnych w budownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/13_U01Student potrafi zaprojektować energooszczędne rozwiązanie techniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi samodzielnie dobrać i zaprojektować urządzenia, obiekty techniczne, instalacje i sieci z zakresu inżynierii środowiska w tym wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu tworzenia rozwiązań energooszczędnych w technice
Treści programoweT-P-1Projekt energooszczędnego źródła energii dla budynku mieszkalnego/niemieszkalnego
T-W-3Praktyczne zastosowania różnych źródeł energii w systemach technicznych
T-W-4Współpraca kilku źródeł energii (odnawialnych, nieodnawialnych) w układach technicznych
T-W-8Optymalne zużycie energii, kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: metoda projektów
M-1Metoda podająca: wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować podstawowe energooszczędne rozwiązanie technicznie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/13_K01Student ma świadomość ograniczonych zasobów energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami optymalnego zużycia energii w systemach technicznych
C-2Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu tworzenia rozwiązań energooszczędnych w technice
Treści programoweT-P-1Projekt energooszczędnego źródła energii dla budynku mieszkalnego/niemieszkalnego
T-W-8Optymalne zużycie energii, kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów
T-W-9Wpływ doboru urządzeń na koszty w systemach technicznych, podsumowanie omawianego zagadnienia energooszczędności w systemach technicznych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjno-problemowy
M-2Metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość znaczenia pojęcia energooszczedności oraz wykazuje podstawową inicjatywę podczas wykonywania postawionych przed nim zadań
3,5
4,0
4,5
5,0