Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo i rekultywacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleboznawstwo i rekultywacja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs Geologia
W-2Podstawowe informacje na temat potrzeby ochrony środowiska z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z normami i standardami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
C-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów5
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb2
T-P-3Laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach2
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych2
T-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość2
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych2
15
wykłady
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb1
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów1
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu1
T-W-4Stateczność skarp i zboczy1
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów2
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.4
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia1
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb1
T-W-9Zasobność i żyzność gleb1
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)1
T-W-11Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2samodziele przygotowywanie i wykonanie projektów4
A-P-3samodzielna praca w czytelni, bibliotece, intenet3
A-P-4dyskusja nad aktami prawnymi1
A-P-5konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach15
A-W-2Samodzielna praca studenta (analiza literatury)5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
M-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca: podsumowanie efektów uczenia się poprzez sprawdzian pisemny i i ustny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/19_W01
Zna i rozumie wiedzę z zakresu map geologicznych i geomorfologicznych
IS_1A_W02C-2T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2S-1
IS_1A_S1/C/19_W02
Zna i rozumie wiedzę na temat parametrów wytrzymałościowych gruntu
IS_1A_W05C-1T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1
IS_1A_S1/C/19_W03
Zna i rozumie wiedzę na temat przepływu wody w gruncie, zmian struktury gruntu pod wpływem wody i temperatury
IS_1A_W05C-2T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2S-1
IS_1A_S1/C/19_W04
Zna i rozumie wiedzę na temat wpływu działalności inzynierskiej na środowisko
IS_1A_W05C-2T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/19_U01
Potrafi zaprojektować skarpy oraz uszczelnienia składowiska odpadów
IS_1A_U04, IS_1A_U05C-2T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2S-1
IS_1A_S1/C/19_U02
Potrafi korzystać z dostępnych nośników informacji przy projektowaniu obiektów inżynierskich
IS_1A_U04, IS_1A_U08C-2T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2S-1
IS_1A_S1/C/19_U03
Potrafi wybrać najlepsze i optymalne rozwiązania technologiczne przy projketowaniu obiektów inżynierskich
IS_1A_U04C-1T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1
IS_1A_S1/C/19_U04
Potrafi rozpoznać rodzaje zagrożeń mogących pojawić się podczas realizacji inwestycji oraz w czasie eksploatacji obiektu
IS_1A_U07C-2T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/C/19_K01
Jest gotów do podjęcia samokształcenia oraz do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
IS_1A_K01C-1T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1
IS_1A_S1/C/19_K02
Jest gotów do refleksji nad skutkami działalności inżynierskiej i ich wpływem na środowisko
IS_1A_K02C-2T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1
IS_1A_S1/C/19_K03
Jest gotów do wykorzystywania swojej wiedzy z zakresu gleboznawstwa i rekultywacji w praktyce oraz do działania efektywnie i ekonomicznie
IS_1A_K01C-2T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/19_W01
Zna i rozumie wiedzę z zakresu map geologicznych i geomorfologicznych
2,0
3,0Zna sposoby oceny rodzaju gleby na podstawie mapy geologicznej i geomorfologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/19_W02
Zna i rozumie wiedzę na temat parametrów wytrzymałościowych gruntu
2,0
3,0Zna jedynie podstawowe parametry gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/19_W03
Zna i rozumie wiedzę na temat przepływu wody w gruncie, zmian struktury gruntu pod wpływem wody i temperatury
2,0
3,0Zna pojecia współczynnika filtracji, zna i rozumie podstawy z zakresu wiedzy o zmianach struktury gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/19_W04
Zna i rozumie wiedzę na temat wpływu działalności inzynierskiej na środowisko
2,0
3,0Zna jedynie podstawowe oddziaływania obiektu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/19_U01
Potrafi zaprojektować skarpy oraz uszczelnienia składowiska odpadów
2,0
3,0Potrafi zaprojektowac skarpę oraz uszczelnić ją w prostych warunkach geologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/19_U02
Potrafi korzystać z dostępnych nośników informacji przy projektowaniu obiektów inżynierskich
2,0
3,0Potrafi posługiwać się normami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/19_U03
Potrafi wybrać najlepsze i optymalne rozwiązania technologiczne przy projketowaniu obiektów inżynierskich
2,0
3,0Potrafi wskazać rozwiązania technologiczne dotyczące projektowania obiektów inżynierskich. Ma jednak trudności z ich szczegółową analizą
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/19_U04
Potrafi rozpoznać rodzaje zagrożeń mogących pojawić się podczas realizacji inwestycji oraz w czasie eksploatacji obiektu
2,0
3,0Potrafi przewidzieć tylko najważniejsze zagrożenia jakie mogą się pojawić w czasie realizacji i eksploatacji obiektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/C/19_K01
Jest gotów do podjęcia samokształcenia oraz do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
2,0
3,0Jest gotów na bieżąco śledzić przepisy prawne dotyczące obiektów inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/19_K02
Jest gotów do refleksji nad skutkami działalności inżynierskiej i ich wpływem na środowisko
2,0
3,0Jest gotowy do podjęcia mało pogłębionej refleksji w zakresie wpływu obiektu inżynierskiego na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/C/19_K03
Jest gotów do wykorzystywania swojej wiedzy z zakresu gleboznawstwa i rekultywacji w praktyce oraz do działania efektywnie i ekonomicznie
2,0
3,0Jest gotów do przęjecia inicjatywy w działaniach z zakresu gleboznawstwa i rekultywacji. Nie jest jednak w pełni gotów do działania w sposób przemyślany.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bohdan Zadroga, Krystyna Oleńczak-Neyman, Ochrona i Rekultywacja Pdłoża Gruntowego, Wydawnictwo Poliechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2001
  2. Lech Wysokiński, Zasady budowy składowisk, ITB, Warszawa, 2009
  3. Bednarek R., Prusinkiewicz Z., Geografia Gleb, PWN, Warszawa, 1997
  4. Jeż J., Gruntozanwstwo budowlane, Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004
  5. Małgorzata Priebe-Piechowska, Wprowadzenie do rekultywacji środowiska gruntowo-wodnego, Politechnika Szczecińska, Katedra Geotechniki, Szczecin, 1997
  6. Stanisław Kleczkowski, Ochrona wód podziemnych, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1984
  7. Jerzy Madej, Metody sprawdzania stateczności zboczy, Wydwanictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1981
  8. Jacek Krystek, Ochrona Środowiska dla Inżynierów, PWN, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Stanisław Pisarczyk, Mechanika Gruntów, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1992
  2. Dobrzański B., Zawadzki S., Gleboznawstwo. Podręcznik dla studentów Akademii Rorlniczych, SGGW, Warszawa, 1996
  3. Bergman Schiechtl, Inżynieria ekologiczna w budownictwie wodnym i ziemnym, Arkady, Warszwa, 1999
  4. Korneliusz Miksch, Biotechnologia Środowiska, Fundacja Ekologiczna "Silezia", Katowice, 1995
  5. Kazimierz Rup, Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, WNT/PWN, Warszawa, 2017
  6. L, Wyokiński, S Łukasik, Badania szczelności mineralnych składowisk odpadów, ITB, Warszawa, 1996

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów5
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb2
T-P-3Laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach2
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych2
T-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość2
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb1
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów1
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu1
T-W-4Stateczność skarp i zboczy1
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów2
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.4
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia1
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb1
T-W-9Zasobność i żyzność gleb1
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)1
T-W-11Zaliczenie1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2samodziele przygotowywanie i wykonanie projektów4
A-P-3samodzielna praca w czytelni, bibliotece, intenet3
A-P-4dyskusja nad aktami prawnymi1
A-P-5konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach15
A-W-2Samodzielna praca studenta (analiza literatury)5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/19_W01Zna i rozumie wiedzę z zakresu map geologicznych i geomorfologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie dyscyplin i kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska, takich jak: ochrona środowiska, budownictwo, mechanika, geodezja, geologia.
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-P-3Laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna sposoby oceny rodzaju gleby na podstawie mapy geologicznej i geomorfologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/19_W02Zna i rozumie wiedzę na temat parametrów wytrzymałościowych gruntu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na otoczenie.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z normami i standardami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
Treści programoweT-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-P-3Laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
Metody nauczaniaM-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
M-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna jedynie podstawowe parametry gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/19_W03Zna i rozumie wiedzę na temat przepływu wody w gruncie, zmian struktury gruntu pod wpływem wody i temperatury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na otoczenie.
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-P-3Laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna pojecia współczynnika filtracji, zna i rozumie podstawy z zakresu wiedzy o zmianach struktury gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/19_W04Zna i rozumie wiedzę na temat wpływu działalności inzynierskiej na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na otoczenie.
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-P-3Laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca: podsumowanie efektów uczenia się poprzez sprawdzian pisemny i i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna jedynie podstawowe oddziaływania obiektu na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/19_U01Potrafi zaprojektować skarpy oraz uszczelnienia składowiska odpadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi samodzielnie dobrać i zaprojektować urządzenia, obiekty techniczne, instalacje i sieci z zakresu inżynierii środowiska w tym wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie.
IS_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski.
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-P-3Laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaprojektowac skarpę oraz uszczelnić ją w prostych warunkach geologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/19_U02Potrafi korzystać z dostępnych nośników informacji przy projektowaniu obiektów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi samodzielnie dobrać i zaprojektować urządzenia, obiekty techniczne, instalacje i sieci z zakresu inżynierii środowiska w tym wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie.
IS_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-P-3Laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi posługiwać się normami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/19_U03Potrafi wybrać najlepsze i optymalne rozwiązania technologiczne przy projketowaniu obiektów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi samodzielnie dobrać i zaprojektować urządzenia, obiekty techniczne, instalacje i sieci z zakresu inżynierii środowiska w tym wykorzystując specjalistyczne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z normami i standardami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
Treści programoweT-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-P-3Laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
Metody nauczaniaM-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wskazać rozwiązania technologiczne dotyczące projektowania obiektów inżynierskich. Ma jednak trudności z ich szczegółową analizą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/19_U04Potrafi rozpoznać rodzaje zagrożeń mogących pojawić się podczas realizacji inwestycji oraz w czasie eksploatacji obiektu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do rozważanych problemów.
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-P-3Laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
Metody nauczaniaM-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca: podsumowanie efektów uczenia się poprzez sprawdzian pisemny i i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przewidzieć tylko najważniejsze zagrożenia jakie mogą się pojawić w czasie realizacji i eksploatacji obiektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/19_K01Jest gotów do podjęcia samokształcenia oraz do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z normami i standardami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
Treści programoweT-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-P-3Laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
Metody nauczaniaM-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów na bieżąco śledzić przepisy prawne dotyczące obiektów inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/19_K02Jest gotów do refleksji nad skutkami działalności inżynierskiej i ich wpływem na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-P-3Laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
Metody nauczaniaM-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
M-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotowy do podjęcia mało pogłębionej refleksji w zakresie wpływu obiektu inżynierskiego na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/C/19_K03Jest gotów do wykorzystywania swojej wiedzy z zakresu gleboznawstwa i rekultywacji w praktyce oraz do działania efektywnie i ekonomicznie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Treści programoweT-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych
T-P-3Laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu
T-W-4Stateczność skarp i zboczy
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb
T-W-9Zasobność i żyzność gleb
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do przęjecia inicjatywy w działaniach z zakresu gleboznawstwa i rekultywacji. Nie jest jednak w pełni gotów do działania w sposób przemyślany.
3,5
4,0
4,5
5,0