Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Controlling finansowy

Sylabus przedmiotu Komunikacja interpersonalna i sztuka autoprezentacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Komunikacja interpersonalna i sztuka autoprezentacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 36 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Komunikacja interpersonalna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy na temat zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej
C-2Wykształcenie umiejętności skutecznej komunikacji
C-3Wykształcenie umiejętności dokonywania autoprezentacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Rola komunikacji werbalnej w autoprezentacji i skutecznej komunikacji,4
T-P-2Rola komunikacji niewerbalnej w autoprezentacji4
T-P-3Techniki wywierania wpływu i wrażenia4
T-P-4Savoir-vivre autoprezentacji menedżera4
T-P-5Wystąpienia publiczne4
T-P-6Dokumenty aplikacyjne4
T-P-7Rozmowa kwalifikacyjna4
T-P-8Autoprezentacja i wystąpienia publiczne w warunkach stresu4
T-P-9Wybrane sposoby na skuteczną autoprezentację4
36
wykłady
T-W-1Komunikacja interpersonalna - werbalne aspekty komunikacji4
T-W-2Komunikacja interpersonalna - niewerbalne aspekty komunikacji4
T-W-3Komunikacja pisemna, via e-mail2
T-W-4Metody wywierania wpływu i wrażenia2
T-W-5Zasady savoir vivre w życiu prywatnym i biznesowym2
T-W-6Dokumenty aplikacyjne - CV, list motywacyjny2
T-W-7Rozmowa kwalifikacyjna2
T-W-8Zachowania w sytuacjach trudnych emocjonalnie - stres, trema2
T-W-9Rola autoprezentacji i wystąpień publicznych w pracy menedżera1
T-W-10Strategie i techniki autoprezentacji2
T-W-11Narzędzia kształtowania wizerunku2
T-W-12Wystąpienia publiczne2
T-W-13Podstawy retoryki3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach36
A-P-2konsultacje2
A-P-3przygotowanie do zajęć13
51
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zajęć18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Metoda przypadków
M-5Inscenizacja
M-6Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: wykonywanie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: aktywność podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B05/1.5_W01
Student zna i rozumie techniki skutecznej komunikacji interpersonalej
Z_1P_W01, Z_1P_W02C-1T-W-12, T-W-13, T-W-4, T-W-11, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-3, M-2S-2, S-1, S-3
Z_1P_B05/1.5_W02
Student zna i rozumie zasady i techniki autoprezentacji
Z_1P_W01, Z_1P_W02C-1T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-7M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B05/1.5_U01
Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do skutecznej komunikacji interpersonalnej
Z_1P_U01, Z_1P_U03, Z_1P_U04, Z_1P_U05C-2T-P-7, T-P-3, T-P-5, T-P-8, T-P-1, T-P-6M-6, M-5, M-4S-2, S-3, S-1
Z_1P_B05/1.5_U02
Student potrafi wykorzystywać uzyskaną wiedzę w zakresie umiejętności autoprezentacji
Z_1P_U04, Z_1P_U05C-3T-P-9, T-P-2, T-P-4M-5, M-4, M-6, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B05/1.5_K01
Student jest gotów pracować efektywnie wykorzystując techniki komunikacyjne
Z_1P_K02, Z_1P_K01C-2T-P-3, T-P-1, T-P-9, T-P-2M-5, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B05/1.5_W01
Student zna i rozumie techniki skutecznej komunikacji interpersonalej
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiadł wiedzę z zakresu technik komunikacji interpersonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_B05/1.5_W02
Student zna i rozumie zasady i techniki autoprezentacji
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiadł wiedzę z zakresu technik i zasad autoprezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B05/1.5_U01
Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do skutecznej komunikacji interpersonalnej
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi stosować techniki skutecznej komunikacji
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_B05/1.5_U02
Student potrafi wykorzystywać uzyskaną wiedzę w zakresie umiejętności autoprezentacji
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiadł umiejętność autoprezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B05/1.5_K01
Student jest gotów pracować efektywnie wykorzystując techniki komunikacyjne
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi pracować wykorzystując techniki komunikacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cialdini, R, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2016
  2. Leary M, WYWIERANIE WRAŻENIA NA INNYCH: O SZTUCE AUTOPREZENTACJI, GDAŃSKIE WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE, Gdańsk, 2004
  3. Blein B, Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2010
  4. Kutnyj P, Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych. Na żywo i online, PWN, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Cialdini, R, Mała Wielka Zmiana. Jak skutecznie wywierać wplyw, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2016
  2. Załazińska A., Rusinek M, Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy, Czarna Owca, Warszawa, 2010
  3. Grzesiak M, Personal branding, czyli jak skutecznie zbudować autentyczną markę osobistą, Onepress, Gliwice, 2020

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rola komunikacji werbalnej w autoprezentacji i skutecznej komunikacji,4
T-P-2Rola komunikacji niewerbalnej w autoprezentacji4
T-P-3Techniki wywierania wpływu i wrażenia4
T-P-4Savoir-vivre autoprezentacji menedżera4
T-P-5Wystąpienia publiczne4
T-P-6Dokumenty aplikacyjne4
T-P-7Rozmowa kwalifikacyjna4
T-P-8Autoprezentacja i wystąpienia publiczne w warunkach stresu4
T-P-9Wybrane sposoby na skuteczną autoprezentację4
36

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Komunikacja interpersonalna - werbalne aspekty komunikacji4
T-W-2Komunikacja interpersonalna - niewerbalne aspekty komunikacji4
T-W-3Komunikacja pisemna, via e-mail2
T-W-4Metody wywierania wpływu i wrażenia2
T-W-5Zasady savoir vivre w życiu prywatnym i biznesowym2
T-W-6Dokumenty aplikacyjne - CV, list motywacyjny2
T-W-7Rozmowa kwalifikacyjna2
T-W-8Zachowania w sytuacjach trudnych emocjonalnie - stres, trema2
T-W-9Rola autoprezentacji i wystąpień publicznych w pracy menedżera1
T-W-10Strategie i techniki autoprezentacji2
T-W-11Narzędzia kształtowania wizerunku2
T-W-12Wystąpienia publiczne2
T-W-13Podstawy retoryki3
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach36
A-P-2konsultacje2
A-P-3przygotowanie do zajęć13
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zajęć18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B05/1.5_W01Student zna i rozumie techniki skutecznej komunikacji interpersonalej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy na temat zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej
Treści programoweT-W-12Wystąpienia publiczne
T-W-13Podstawy retoryki
T-W-4Metody wywierania wpływu i wrażenia
T-W-11Narzędzia kształtowania wizerunku
T-W-3Komunikacja pisemna, via e-mail
T-W-2Komunikacja interpersonalna - niewerbalne aspekty komunikacji
T-W-1Komunikacja interpersonalna - werbalne aspekty komunikacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Wykład konwersatoryjny
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aktywność podczas zajęć
S-1Ocena formująca: wykonywanie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiadł wiedzę z zakresu technik komunikacji interpersonalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B05/1.5_W02Student zna i rozumie zasady i techniki autoprezentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy na temat zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej
Treści programoweT-W-5Zasady savoir vivre w życiu prywatnym i biznesowym
T-W-6Dokumenty aplikacyjne - CV, list motywacyjny
T-W-8Zachowania w sytuacjach trudnych emocjonalnie - stres, trema
T-W-10Strategie i techniki autoprezentacji
T-W-9Rola autoprezentacji i wystąpień publicznych w pracy menedżera
T-W-7Rozmowa kwalifikacyjna
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny
M-2Pogadanka
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wykonywanie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: aktywność podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiadł wiedzę z zakresu technik i zasad autoprezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B05/1.5_U01Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do skutecznej komunikacji interpersonalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U04Absolwent potrafi komunikować się ze współpracownikami i otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii
Z_1P_U05Absolwent potrafi w debacie przedstawić własne i oceniać stanowiska innych ludzi, a także dyskutować o nich wykorzystując krytyczne myślenie
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności skutecznej komunikacji
Treści programoweT-P-7Rozmowa kwalifikacyjna
T-P-3Techniki wywierania wpływu i wrażenia
T-P-5Wystąpienia publiczne
T-P-8Autoprezentacja i wystąpienia publiczne w warunkach stresu
T-P-1Rola komunikacji werbalnej w autoprezentacji i skutecznej komunikacji,
T-P-6Dokumenty aplikacyjne
Metody nauczaniaM-6Film
M-5Inscenizacja
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aktywność podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
S-1Ocena formująca: wykonywanie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi stosować techniki skutecznej komunikacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B05/1.5_U02Student potrafi wykorzystywać uzyskaną wiedzę w zakresie umiejętności autoprezentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U04Absolwent potrafi komunikować się ze współpracownikami i otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii
Z_1P_U05Absolwent potrafi w debacie przedstawić własne i oceniać stanowiska innych ludzi, a także dyskutować o nich wykorzystując krytyczne myślenie
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności dokonywania autoprezentacji
Treści programoweT-P-9Wybrane sposoby na skuteczną autoprezentację
T-P-2Rola komunikacji niewerbalnej w autoprezentacji
T-P-4Savoir-vivre autoprezentacji menedżera
Metody nauczaniaM-5Inscenizacja
M-4Metoda przypadków
M-6Film
M-2Pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
S-1Ocena formująca: wykonywanie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: aktywność podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiadł umiejętność autoprezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B05/1.5_K01Student jest gotów pracować efektywnie wykorzystując techniki komunikacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Z_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności skutecznej komunikacji
Treści programoweT-P-3Techniki wywierania wpływu i wrażenia
T-P-1Rola komunikacji werbalnej w autoprezentacji i skutecznej komunikacji,
T-P-9Wybrane sposoby na skuteczną autoprezentację
T-P-2Rola komunikacji niewerbalnej w autoprezentacji
Metody nauczaniaM-5Inscenizacja
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aktywność podczas zajęć
S-1Ocena formująca: wykonywanie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi pracować wykorzystując techniki komunikacji
3,5
4,0
4,5
5,0