Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Controlling finansowy
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia kultury - sztuka i historia Szczecina:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia kultury - sztuka i historia Szczecina | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza ze znajomości historii i sztuki Szczecina i miast Pomorza Zachodniego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Dostarczenie treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie studenta. |
C-2 | Zapoznanie z treściami z zakresu historii, sztuki i kultury Szczecina od początków powstania po dzień dzisiejszy. |
C-3 | Zapoznanie z treściami z zakresu historii, sztuki i kultury miast woj. zachodniopomorskiego od początków powstania po dzień dzisiejszy. |
C-4 | Rozbudzenie, rozwijanie i kształtowanie poczucia przynależności do miejsca, w którym żyjemy. Wybrane zagadnienia kultury - Szczecin w sztuce |
C-5 | Zwiedzanie i poznawanie ważnych dla naszego miasta i województwa zabytków, instytucji, wystaw. |
C-6 | Zapoznanie studentów z rozwojem gospodarczym miasta i regionu na przestrzeni wieków |
C-7 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu przygotowania i zaprezentowania przez studenta prezentacji multimedialnej dotyczącej przedstawienia i omówienia wybranego zabytku, wydarzenia z historii Szczecina lub miejsca pochodzenia studenta. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historia i sztuka Szczecina od X wieku do XVII wieku | 2 |
T-W-2 | Historia i sztuka Szczecina od XVIII wieku do 1945 roku. | 2 |
T-W-3 | Historia wybranych instytucji kulturalnych Szczecina na przełomie XIX i XX wieku. | 2 |
T-W-4 | Muzyczne tradycje Szczecina XIX i XX wieku. | 2 |
T-W-5 | Plastyka i architektura Szczecina. | 3 |
T-W-6 | Szlakami historycznego Szczecina - historia gospodarcza | 2 |
T-W-7 | Szlakami Pomorza Zachodniego - historia gospodarcza | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się do zajeć, czytanie wskazanej literatury, przygotowanie prezentacji multimedialnej, udział w wystawie | 10 |
A-W-3 | konsultacje | 1 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny, opowiadanie, opis, anegdota, objaśnienie i wyjaśnienie. |
M-2 | Metoda problemowa: wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Metoda aktywizująca: inscenizacja. |
M-4 | Metody eksponujace: film, pokaz multimedialny połączony z przeżyciem. |
M-5 | Metody programowane: z użyciem komputera, odtwarzacza CD/DVD |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wiedzy z historii i sztuki Szczecina przeprowadzona jest przez wykładowcę poprzez dialog ze studentem w celu ukierunkowania nauczania do poziomu studenta tak, aby uzyskać założone efekty zainteresowania podawaną przez wykładowcę wiedzą i przyswajania jej w jak największym stopniu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenia przedmiotu dokonuje się na podstawie prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studenta a dotyczącej wybranego zabytku Szczecina, zagadnień z historii miasta lub miasta pochodzenia studenta oraz obecności na wykładach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_A04/4.1_W01 Student zna i rozumie rozwój kultury i odnosi go do uwarunkowań działalności organizacji | Z_1P_W03 | — | C-6 | T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_A04/4.1_U01 Student umie zaplanować swoją pracę | Z_1P_U07 | — | C-7 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_A04/4.1_K01 Jest gotów do uznania wiedzy z zakresu historii i sztuki Szczecina i Pomorza Zachodniego w kształtowaniu poczucia przynależności do miejsca w którym żyje. | Z_1P_K01 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-7 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_A04/4.1_W01 Student zna i rozumie rozwój kultury i odnosi go do uwarunkowań działalności organizacji | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie powiązania kultury z działalnością gospodarczą | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_A04/4.1_U01 Student umie zaplanować swoją pracę | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafi zaplanować swoją pracę | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_A04/4.1_K01 Jest gotów do uznania wiedzy z zakresu historii i sztuki Szczecina i Pomorza Zachodniego w kształtowaniu poczucia przynależności do miejsca w którym żyje. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | ||
4,0 | Jedna nieobecność na zajęciach. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | ||
5,0 | Uczestnictwo we wszystkich zajęciach, pozytywna ocena aktywności studenta. |
Literatura podstawowa
- Boras, Zygmunt, Książęta Pomorza Zachodniego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 1996, czytelnia BG
- Praca zbiorowa Władztwo Książąt Pomorskich, Władztwo Książąt Pomorskich, KAW, Szczecin, 1986
- Tadeusz Białecki Lucyna Turek-Kwiatkowska, Szczecin stary i nowy, Szczecińskie Towarzystwo Kultury, Szczecin, 1991
- Cezary Domalski, Napoleoński Szczecin 1806-1813, Walkowska Wydawnictwo/JEŻ, Szczecin, 2009, ISBN 978-83-61805-05-2
- Roman Czejarek, Szczecin przełomu wieków, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź, 2008, ISBN 978-83-61253-31-0
- Arkadiusz Kozaczuk, Przemiany Szczecina, Walkowska Wydawnictwo/JEŻ, Szczecin, 2008, ISBN 978-83-924983-7-7
- Stefan Kownas, Czesław Piskorski, Szczecin-miasto parków i zieleni, PWN, Poznań, 1958
- Roman Tesze, Niektóre realia szczecińskie w latach III Rzeszy, Walkowska Wydawnictwo/JEŻ, Szczecin, 2009
- Seria wydawnicza, Zeszyty Szczecińskie, Wyd. PUBLISHER’S, Szczecin, 2005, ISBN 83-89029-16-2
- Karolina Kuciapa, 30 Lat Opery na Zamku, Wyd. Opera na Zamku, Szczecin, 2008, ISBN 978-83-909715-1
- Zdzisław Sośnicki, 40 lat teatrów dramatycznych Szczecina, KAW, Szczecin, 1985, ISBN 83-03-01190-1
- Kazimierz Kozłowski, Życie kulturalne Szczecina w latach 1945-1980, KAW, Szczecin, 1984
Literatura dodatkowa
- Magazyn, Sedina.pl magazyn, Walkowska Wydawnictwo/JEŻ, Szczecin, 2009, ISBN 978-83-924983-6-0
- Portale internetowe, www.staryszczecin.cba.pl /www.sedina.pl /www.stettin.czejarek.pl, 2011
- Boehlke, LeRoy, Pomerania - its people and its history, Pommerscher Verein Freistadt, Germantown, 1985, Dostęp przez https://centrum.nukat.edu.pl/pl/ - katalog polskich bibliotek naukowych