Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: HR, kadry i płace
Sylabus przedmiotu Kultura organizacyjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kultura organizacyjna | ||
Specjalność | HR, kadry i płace | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien znać podstawy zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z koncepcją kultury organizacyjnej i jej znaczeniem dla organizacji |
C-2 | Poznanie możliwościi diagnozowania kultury organizacyjnej |
C-3 | Rozpoznanie i zaproponowanie działań związanych z ochroną głównych wartości w wybranej firmie |
C-4 | Zaproponowanie planu zmiany kultury organizacyjnej dla organizacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Źródła pochodzenia kultury organizacyjnej | 2 |
T-A-2 | Charakterystyka kultury w organizacji - funkcje, przejawy | 2 |
T-A-3 | Elementy kultury organizacyjnej | 2 |
T-A-4 | Profile i typowogia kultur organizacyjnych | 2 |
T-A-5 | Profile kultury organizacyjnej - studium przypadku | 2 |
T-A-6 | Kreowanie wartości w misji i wizji firmy | 2 |
T-A-7 | Artefakty - zewnętrzny wymiar kultury organizacji | 2 |
T-A-8 | Style kierowania a kultura organizacyjna | 2 |
T-A-9 | Komunikacja w firmie i jej znaczenie dla kształtowania kultury - studium przypadku | 2 |
T-A-10 | Metodyka badania kultury organizacyjnej | 2 |
T-A-11 | Zmiana kultury organizacyjnej iopór przd zmianami kultury. | 2 |
T-A-12 | Organizacja i kontekst kulturowy. Organizacja wielokulturowa. Dysonans kulturowy w organizacjach. | 2 |
T-A-13 | Kultury organizacji w wymiarze międzynarodowym (model Hofstede) | 2 |
T-A-14 | Kulturowe determinanty zarządzania zasobami ludzkimi na przykładzie motywowania i szkolenia personelu - studium przypadku | 2 |
T-A-15 | Kolokwium pisemne | 2 |
30 | ||
konwersatoria | ||
T-K-1 | Diagnoza kultury organizacyjnej i analiza luki kulturowej | 2 |
T-K-2 | Zmiana kultury organizacyjnej - wyzwania praktyczne | 2 |
T-K-3 | Zarządzanie przez wartości w praktyce | 2 |
T-K-4 | Ekologia jako "budulec" kultury organizacyjnej - studium przypadku | 2 |
T-K-5 | Kultury organizacyjne stworzone przez wybitne osobowości | 2 |
T-K-6 | Inkluzywna kultura organizacji - studium przypadku | 2 |
T-K-7 | Polskie firmy w poszukiwaniu tożsamości kulturowej | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | zapoznanie sięi z literaturą przedmiotu i poszukiwanie innych źródeł informacji | 6 |
A-A-3 | samodzielne przygotowanie rozwiązań zadań problemowych i ćwiczeń | 8 |
A-A-4 | przygotowanie do kolokwium pisemnego | 6 |
50 | ||
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-K-2 | konsultacje | 2 |
A-K-3 | przygotowanie do dyskuji (w tym poszukiwanie informacji) | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Metoda przypadków |
M-3 | Ćwiczenia problemowe |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi studiami przypadków |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/3.5_W01 Student zna i rozumie koncepcję kultury organizacyjnej, jej znaczenie i elementy | Z_1P_W02 | — | C-3, C-1 | T-A-4, T-A-6, T-A-9, T-A-2, T-A-7, T-A-3, T-A-5, T-A-8, T-A-1, T-A-14, T-A-12 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Z_1P_M02/3.5_W02 Student zna metodykę diagnozowania i zmiany kultury organizacyjnej | Z_1P_W02 | — | C-4, C-2 | T-A-11, T-A-10 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/3.5_U01 Potrafi zastosować metody i narzędzia badania kultury organizacyjnej w praktyce | Z_1P_U01 | — | C-2 | T-K-4, T-A-9, T-A-14, T-A-5, T-K-7 | M-3, M-4, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Z_1P_M02/3.5_U02 Posiada umiejętność diagnozowania i opracowania projektu zmiany kultury przedsiębiorstw | Z_1P_U02 | — | C-4 | T-K-1 | M-3, M-2, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/3.5_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz proponowanych przez siebie lub swój zespół rozwiązań problemów i zadań, jest otwarty na dyskusję. | Z_1P_K01 | — | C-4, C-3 | T-K-1, T-K-5, T-K-7, T-K-4, T-K-3 | M-3, M-2, M-4 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/3.5_W01 Student zna i rozumie koncepcję kultury organizacyjnej, jej znaczenie i elementy | 2,0 | |
3,0 | Zadawalająca wiedza, potrafi definiować istotę i elementy kultury organizacyjnej, popełnia liczne błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M02/3.5_W02 Student zna metodykę diagnozowania i zmiany kultury organizacyjnej | 2,0 | |
3,0 | Zadawalająca wiedza, potrafi definiować metody badania kultury organizacyjnej, popełnia liczne błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/3.5_U01 Potrafi zastosować metody i narzędzia badania kultury organizacyjnej w praktyce | 2,0 | |
3,0 | Zadawalające umiejętności przeprowadzenia badania kultury w organizacji; popełnia liczne błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M02/3.5_U02 Posiada umiejętność diagnozowania i opracowania projektu zmiany kultury przedsiębiorstw | 2,0 | |
3,0 | Zadawalające umiejętności zdiagnozowania iopracowania pojektu zmiany kultury w organizacji; popełnia liczne błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/3.5_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz proponowanych przez siebie lub swój zespół rozwiązań problemów i zadań, jest otwarty na dyskusję. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz proponowane przez siebie lub swój zespół rozwiązania problemów i zadań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zbiegień-Maciąg Lidia, Kultura w organizacji Identyfikacja kultur znanych firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
- Hofstede Geert, Gert Jan Hofstede, Michael Minkov, Kultury i organizacje, PWE, Warszawa, 2011, III zmienione
- Mazur-Wierzbicka Ewa, Wieczorek-Szymańska Anna, Leoński Wojciech, Zarządzanie zasobami ludzkimi - wrażliwe na różnorodność, CeDeWu, 2023
Literatura dodatkowa
- Cameron KIm S., Quinn E.Robert, Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących, Wolters Kluwer, 2015
- Edmondson Amy C., Firma bez strachu. Jak zbudować kulturę organizacyjną, w której bezpiecznie jest wyrażać pomysły, zadawać pytania i przyznawać się do błędów, MT Biznes, 2021
- Schubert Violetta, Leadership and Organisational Culture in Development: Challenging Exceptionalism, Routledge, 2022, 1