Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż

Sylabus przedmiotu Wychowanie fizyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Wychowanie fizyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Trubiłko <Joanna.Walczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wychowanie fizyczneWF3 30 0,01,00zaliczenie
wychowanie fizyczneWF4 30 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych
W-2studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej.
C-2rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych.
C-3podnoszenie wartości zdolności motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy.
C-4wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych.
C-5przeciwstawianie się patologiom społecznym ( alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej.
C-6zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych.
C-7zainteresowanie studenta problematyką zdrowego stylu życia oraz uświadomienie konieczności prowadzenia zdrowego stylu życia.
C-8Nauka współdziałania w zespole, akceptacji siebie i innych, kultury kibicowania, stosowania zasady „fair play”w sporcie i w życiu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wychowanie fizyczne
T-WF-11. treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2. wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi i całorocznymi: - zdrowotne aspekty aktywności fizycznej - aktywnosc fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wsród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem30
30
wychowanie fizyczne
T-WF-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi i całorocznymi: - zdrowotne aspekty aktywności fizycznej - aktywnosc fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wsród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wychowanie fizyczne
A-WF-11. zajęcia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach sportowych i turytycznych. 2. uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi i całorocznymi.30
30
wychowanie fizyczne
A-WF-11. Zajęcia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach sportowych i turytycznych. 2. Uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi i całorocznymi.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. metoda praktyczna: pokaz metoda podająca: wykład , opis, pogadanka, objaśnienie. metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. metoda odtwórcza: zadaniowo-ścisła metoda obwodowo-stacyjna metoda treningowa
M-2wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych ( sprawdzian praktyczny, testy sprawności fizycznej).
S-2Ocena podsumowująca: test z wiedzy o kulturze fizycznej, projekt grupowy.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_A03/3.1_W01
student posiada wiadomości dotyczące wpływu ćwiczeń na organizm człowieka a także zasad organizacji zajęć ruchowych. Potrafi scharakteryzować koncepcję zdrowia i zachowań prozdrowotnych.
Z_1P_W03C-6, C-7, C-8T-WF-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_A03/3.1_U01
potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych, potrafi wskazać właściwe rozwiązania taktyczno-techniczne.
Z_1P_U09C-1, C-3T-WF-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_A03/3.1_K01
Student jest gotów do prozdrowotnego stylu życia. Jest gotów dobierać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować
Z_1P_K01C-2, C-4, C-5T-WF-1M-1S-1
Z_1P_A03/3.1_K02
Student jest gotów działać według zasad "fair play" zarówno na boisku, jak i w życiu codziennym
Z_1P_K03C-2, C-3, C-4, C-5, C-1T-WF-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_A03/3.1_W01
student posiada wiadomości dotyczące wpływu ćwiczeń na organizm człowieka a także zasad organizacji zajęć ruchowych. Potrafi scharakteryzować koncepcję zdrowia i zachowań prozdrowotnych.
2,0
3,0student zna podstawowe zagadnienia i pojęcia dotyczace edukacji prozdrowotnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_A03/3.1_U01
potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych, potrafi wskazać właściwe rozwiązania taktyczno-techniczne.
2,0
3,0- student posiada podstawowe umiejętności techniczne z zakresu różnych dyscyplin sportowych - ćwiczenia wykonuje z błedami technicznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_A03/3.1_K01
Student jest gotów do prozdrowotnego stylu życia. Jest gotów dobierać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - nie posiada wymaganej wiedzy o szeroko pojętej kulturze fizycznej
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotów do prozdrowotnego stylu życia. Jest gotów dobierać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_A03/3.1_K02
Student jest gotów działać według zasad "fair play" zarówno na boisku, jak i w życiu codziennym
2,0- nie uczęszcza na zajęcia
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotów działać według zasad "fair play" zarówno na boisku, jak i w życiu codziennym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ricardo Canovas, Anatomia. ćwiczenia mięsni ciała., SBM Sp. z o.o., Warszawa, 2016, 1
  2. Seijas Guilermo, Anatomia. 100 ćwiczeń rozciągających., SBM Sp. z o.o., Warszawa, 2016, 1
  3. Wojnarowska Barbara, Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka., PWN, Warszawa, 2017, 1
  4. W. Osiński, Antropomotoryka, AWF Poznań, Poznań, 2018

Literatura dodatkowa

  1. S. Owczarek, Atlas ćwiczeń korekcyjnych, Korso, Mielec, 2016, 2
  2. R. Trześniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
  3. Z.Stawczyk, Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, Poznań, 1998
  4. K. Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
  5. J.Talaga, Sprawność fizyczna ogólna - testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004
  6. A. Suchanowski, K. Okulczyk, Aktywnośc ruchowa adaptacyjna. Skrypt dla studentów, AWFiS w Gdańsku, Gdańsk, 2012
  7. Ken Ashwell, Anatomia ruchu. Podręcznik ćwiczeń, Alma Press, 2021
  8. K. Carr, Anatomia treningu funkcjonalnego, Vital, 2022
  9. M. Bronikowski, Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, AWF Poznań, Poznań, 2012
  10. M. Zadarko - Domaradzka, Edukacja zdrowotna-wybrane aspekty dla studentów i nauczycieli, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2020
  11. J. C. Santana, Trening Funkcjonalny, DB Publishing, Warszawa, 2017, 1

Treści programowe - wychowanie fizyczne

KODTreść programowaGodziny
T-WF-11. treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2. wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi i całorocznymi: - zdrowotne aspekty aktywności fizycznej - aktywnosc fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wsród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem30
30

Treści programowe - wychowanie fizyczne

KODTreść programowaGodziny
T-WF-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi i całorocznymi: - zdrowotne aspekty aktywności fizycznej - aktywnosc fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wsród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem30
30

Formy aktywności - wychowanie fizyczne

KODForma aktywnościGodziny
A-WF-11. zajęcia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach sportowych i turytycznych. 2. uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi i całorocznymi.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wychowanie fizyczne

KODForma aktywnościGodziny
A-WF-11. Zajęcia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach sportowych i turytycznych. 2. Uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi i całorocznymi.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_A03/3.1_W01student posiada wiadomości dotyczące wpływu ćwiczeń na organizm człowieka a także zasad organizacji zajęć ruchowych. Potrafi scharakteryzować koncepcję zdrowia i zachowań prozdrowotnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W03Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań działalności organizacji
Cel przedmiotuC-6zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych.
C-7zainteresowanie studenta problematyką zdrowego stylu życia oraz uświadomienie konieczności prowadzenia zdrowego stylu życia.
C-8Nauka współdziałania w zespole, akceptacji siebie i innych, kultury kibicowania, stosowania zasady „fair play”w sporcie i w życiu
Treści programoweT-WF-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi i całorocznymi: - zdrowotne aspekty aktywności fizycznej - aktywnosc fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wsród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test z wiedzy o kulturze fizycznej, projekt grupowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe zagadnienia i pojęcia dotyczace edukacji prozdrowotnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_A03/3.1_U01potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych, potrafi wskazać właściwe rozwiązania taktyczno-techniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U09Absolwent samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej.
C-3podnoszenie wartości zdolności motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy.
Treści programoweT-WF-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi i całorocznymi: - zdrowotne aspekty aktywności fizycznej - aktywnosc fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wsród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem
Metody nauczaniaM-1metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. metoda praktyczna: pokaz metoda podająca: wykład , opis, pogadanka, objaśnienie. metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. metoda odtwórcza: zadaniowo-ścisła metoda obwodowo-stacyjna metoda treningowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych ( sprawdzian praktyczny, testy sprawności fizycznej).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- student posiada podstawowe umiejętności techniczne z zakresu różnych dyscyplin sportowych - ćwiczenia wykonuje z błedami technicznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_A03/3.1_K01Student jest gotów do prozdrowotnego stylu życia. Jest gotów dobierać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-2rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych.
C-4wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych.
C-5przeciwstawianie się patologiom społecznym ( alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej.
Treści programoweT-WF-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi i całorocznymi: - zdrowotne aspekty aktywności fizycznej - aktywnosc fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wsród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem
Metody nauczaniaM-1metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. metoda praktyczna: pokaz metoda podająca: wykład , opis, pogadanka, objaśnienie. metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. metoda odtwórcza: zadaniowo-ścisła metoda obwodowo-stacyjna metoda treningowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych ( sprawdzian praktyczny, testy sprawności fizycznej).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - nie posiada wymaganej wiedzy o szeroko pojętej kulturze fizycznej
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotów do prozdrowotnego stylu życia. Jest gotów dobierać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_A03/3.1_K02Student jest gotów działać według zasad "fair play" zarówno na boisku, jak i w życiu codziennym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K03Absolwent jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, a także do inicjowania oraz współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-2rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych.
C-3podnoszenie wartości zdolności motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy.
C-4wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych.
C-5przeciwstawianie się patologiom społecznym ( alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej.
C-1nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej.
Treści programoweT-WF-11. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi i całorocznymi: - zdrowotne aspekty aktywności fizycznej - aktywnosc fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wsród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem
Metody nauczaniaM-1metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. metoda praktyczna: pokaz metoda podająca: wykład , opis, pogadanka, objaśnienie. metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. metoda odtwórcza: zadaniowo-ścisła metoda obwodowo-stacyjna metoda treningowa
M-2wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych ( sprawdzian praktyczny, testy sprawności fizycznej).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie uczęszcza na zajęcia
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotów działać według zasad "fair play" zarówno na boisku, jak i w życiu codziennym
3,5
4,0
4,5
5,0