Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż

Sylabus przedmiotu Kultura i etyka biznesu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Kultura i etyka biznesu
Specjalność Marketing i sprzedaż
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 25 2,00,50zaliczenie
warsztatyWR5 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna znajomość zagadnień z zakresu etyki i kultury biznesu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami etycznymi w obszarze działalności zawodowej.
C-2Ukształtowanie umiejętności analizowania i identyfikowania dylematów etycznych w biznesie.
C-3Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania i analizowania zachowań noszących znamiona mobbingu.
C-4Ukształtowanie umiejętności identyfikowania stereotypów i uprzedzeń w biznesie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe pojęcia z zakresu etyki i kultury biznesu – geneza, klasyfikacje, kategorie i zasady etyczne.2
T-A-2Kodeks etyczny w pracy zawodowej – elementy i zasady konstruowania.2
T-A-3Kodeksy etyczne w pracy zawodowej – studium przypadku.4
T-A-4Zachowania etyczne i nieetyczne w pracy. Narzędzia wpływania na postawy etyczne ludzi w organizacji.3
T-A-5Kultura biznesu.2
T-A-6Savoir-vivre w biznesie.6
T-A-7Różnice kulturowe w biznesie.4
T-A-8Zaliczenie przedmiotu - zaproponowanie rozwiązania dylematu etycznego.2
25
warsztaty
T-WR-1Mobbing - etiologia, konsekwencje prawne i psychologiczne zjawiska.5
T-WR-2Etyczny menedżer - studium przypadku.5
T-WR-3Dylematy etyczne w biznesie - case study.5
T-WR-4Stereotypy i uprzedzenia w biznesie.4
T-WR-5Podsumowanie zajęć.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2konsultacje2
A-A-3praca własna studenta obejmująca przygotowanie się do zajęć – czytanie literatury, przygotowanie do dyskusji, zapoznanie z opisem przypadku12
A-A-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
49
warsztaty
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2przygotowanie do warsztatów - czytanie literatury, zapozanie się z opisem przypadku30
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na warsztatach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy zaliczeniowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/5.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki i kultury biznesu.
Z_1P_W01, Z_1P_W03C-1T-A-1, T-A-8M-1, M-2, M-3S-2
Z_1P_M01/5.1_W02
Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, konieczność tworzenia kodeksów etycznych w firmach, narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji oraz uwarunkowania kulturowe biznesu.
Z_1P_W02, Z_1P_W03C-1T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-6, T-A-5, T-A-7M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/5.1_U01
Student potrafi analizować i identyfikować podstawowe dylematy etyczne w biznesie. Potrafi rozpoznawać i analizować zachowania noszące znamiona mobbingu oraz identyfikować stereotypy i uprzedzenia w biznesie.
Z_1P_U01, Z_1P_U07C-1T-WR-3, T-WR-4, T-WR-1, T-WR-2, T-WR-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M01/5.1_K01
Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej.
Z_1P_K05C-1T-A-7, T-WR-4, T-A-6, T-WR-2, T-A-3, T-WR-1, T-A-5, T-A-4, T-WR-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/5.1_W01
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki i kultury biznesu.
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki i kultury biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M01/5.1_W02
Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, konieczność tworzenia kodeksów etycznych w firmach, narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji oraz uwarunkowania kulturowe biznesu.
2,0
3,0Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, oraz uwarunkowania kulturowe biznesu, wykazuje jednak problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/5.1_U01
Student potrafi analizować i identyfikować podstawowe dylematy etyczne w biznesie. Potrafi rozpoznawać i analizować zachowania noszące znamiona mobbingu oraz identyfikować stereotypy i uprzedzenia w biznesie.
2,0
3,0Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M01/5.1_K01
Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej.
2,0
3,0Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gasparski W., Biznes, etyka, odpowiedzialność, PWN, Warszawa, 2013
  2. Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005
  3. Zenderowski R., Koziński B., Różnice kulturowe w biznesie, CeDeWu, Warszawa, 2022

Literatura dodatkowa

  1. George D. Chryssides, John H. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 2005
  2. Rojek-Nowosielska M., Społeczna odpoiwiedzialność przedsiębiorstw. Model, diagnoza, ocena, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2017
  3. Molesworth, H. A., Alexander, M. D., & Bryan-Wilson, J., Work ethic, Penn State Press, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe pojęcia z zakresu etyki i kultury biznesu – geneza, klasyfikacje, kategorie i zasady etyczne.2
T-A-2Kodeks etyczny w pracy zawodowej – elementy i zasady konstruowania.2
T-A-3Kodeksy etyczne w pracy zawodowej – studium przypadku.4
T-A-4Zachowania etyczne i nieetyczne w pracy. Narzędzia wpływania na postawy etyczne ludzi w organizacji.3
T-A-5Kultura biznesu.2
T-A-6Savoir-vivre w biznesie.6
T-A-7Różnice kulturowe w biznesie.4
T-A-8Zaliczenie przedmiotu - zaproponowanie rozwiązania dylematu etycznego.2
25

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Mobbing - etiologia, konsekwencje prawne i psychologiczne zjawiska.5
T-WR-2Etyczny menedżer - studium przypadku.5
T-WR-3Dylematy etyczne w biznesie - case study.5
T-WR-4Stereotypy i uprzedzenia w biznesie.4
T-WR-5Podsumowanie zajęć.1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2konsultacje2
A-A-3praca własna studenta obejmująca przygotowanie się do zajęć – czytanie literatury, przygotowanie do dyskusji, zapoznanie z opisem przypadku12
A-A-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach20
A-WR-2przygotowanie do warsztatów - czytanie literatury, zapozanie się z opisem przypadku30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/5.1_W01Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki i kultury biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W03Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań działalności organizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami etycznymi w obszarze działalności zawodowej.
Treści programoweT-A-1Podstawowe pojęcia z zakresu etyki i kultury biznesu – geneza, klasyfikacje, kategorie i zasady etyczne.
T-A-8Zaliczenie przedmiotu - zaproponowanie rozwiązania dylematu etycznego.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy zaliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i klasyfikacje z zakresu etyki i kultury biznesu, wykazuje problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/5.1_W02Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, konieczność tworzenia kodeksów etycznych w firmach, narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji oraz uwarunkowania kulturowe biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_W03Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań działalności organizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami etycznymi w obszarze działalności zawodowej.
Treści programoweT-A-2Kodeks etyczny w pracy zawodowej – elementy i zasady konstruowania.
T-A-4Zachowania etyczne i nieetyczne w pracy. Narzędzia wpływania na postawy etyczne ludzi w organizacji.
T-A-8Zaliczenie przedmiotu - zaproponowanie rozwiązania dylematu etycznego.
T-A-6Savoir-vivre w biznesie.
T-A-5Kultura biznesu.
T-A-7Różnice kulturowe w biznesie.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy zaliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zachowania etyczne i nieetyczne w pracy, zasady tworzenia kodeksów etycznych w firmach oraz narzędzi wpływania na postawy ludzi w organizacji, oraz uwarunkowania kulturowe biznesu, wykazuje jednak problemy podczas analizy postawionych problemów i zagadnień tematycznych. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/5.1_U01Student potrafi analizować i identyfikować podstawowe dylematy etyczne w biznesie. Potrafi rozpoznawać i analizować zachowania noszące znamiona mobbingu oraz identyfikować stereotypy i uprzedzenia w biznesie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U07Absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami etycznymi w obszarze działalności zawodowej.
Treści programoweT-WR-3Dylematy etyczne w biznesie - case study.
T-WR-4Stereotypy i uprzedzenia w biznesie.
T-WR-1Mobbing - etiologia, konsekwencje prawne i psychologiczne zjawiska.
T-WR-2Etyczny menedżer - studium przypadku.
T-WR-5Podsumowanie zajęć.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na warsztatach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do identyfikacji i interpretacji problemów etycznych w firmie, wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M01/5.1_K01Student jest gotów do przestrzegania i wymagania od innych zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K05Absolwent jest gotów dbać o prestiż zawodu poprzez przestrzeganie etyki zawodowej oraz poszanowanie dorobku i tradycji zawodowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami etycznymi w obszarze działalności zawodowej.
Treści programoweT-A-7Różnice kulturowe w biznesie.
T-WR-4Stereotypy i uprzedzenia w biznesie.
T-A-6Savoir-vivre w biznesie.
T-WR-2Etyczny menedżer - studium przypadku.
T-A-3Kodeksy etyczne w pracy zawodowej – studium przypadku.
T-WR-1Mobbing - etiologia, konsekwencje prawne i psychologiczne zjawiska.
T-A-5Kultura biznesu.
T-A-4Zachowania etyczne i nieetyczne w pracy. Narzędzia wpływania na postawy etyczne ludzi w organizacji.
T-WR-3Dylematy etyczne w biznesie - case study.
Metody nauczaniaM-1dyskusja dydaktyczna
M-2analiza przypadków
M-3praca w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na warsztatach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się małą kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania.
3,5
4,0
4,5
5,0