Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Marketing i sprzedaż
Sylabus przedmiotu Controlling w logistyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Controlling w logistyce | ||
Specjalność | Controlling finansowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Czarny <Anna.Czarny@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień związanych z rachunkowością. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z koncepcją i narzędziami controllingu logistycznego oraz wskazanie możliwości ich zastosowania w praktyce zarządzania działalnością logistyczną przedsiębiorstwa. |
C-2 | Nabycie umiejętności tworzenia planistycznych i zbierania rzeczywistych oraz wynikowych wielkości kosztów w obszarze logistyki, korzystania z informacji o przewidywanych (planowanych) i rzeczywistych kosztach działalności logistycznej. |
C-3 | Nabycie umiejętności posługiwania się wskaźnikami controllingu logistycznego, ustalania i oceny odchyleń od wyznaczonych celów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
warsztaty | ||
T-WR-1 | Pojęcie controllingu w organizacji. | 2 |
T-WR-2 | Znaczenie i zadania controllingu w logistyce (controlling operacyjny i controlling strategiczny). | 2 |
T-WR-3 | Procesowe ujęcie controllingu w łańcuchu logistycznym, optymalizacja procesów logistycznych. | 4 |
T-WR-4 | Funkcjonalne ujęcie controllingu w łańcuchu logistycznym, w tym wspomaganie zarządzania zaopatrzeniem, produkcją, dystrybucją i transportem. | 4 |
T-WR-5 | Zarządzanie zapasami, wykorzystanie metod ABC i XYZ. | 4 |
T-WR-6 | Identyfikacja kosztów logistycznych. | 4 |
T-WR-7 | Rachunek kosztów działań w logistyce. | 4 |
T-WR-8 | Budżetowanie, raportowanie i prognozowanie kosztów logistycznych. | 4 |
T-WR-9 | Kluczowe wskaźniki dokonań w logistyce (KPI) i ich monitorowanie. | 4 |
T-WR-10 | System informacyjny controllingu w logistyce. | 3 |
35 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-WR-2 | konsultacje | 2 |
A-WR-3 | czytanie wskazanej literatury i samodzielne poszerzanie wiedzy służącej do wykonania ćwiczeń przedmiotowych | 20 |
A-WR-4 | przygotowanie do zajęć | 17 |
74 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: klasyczna metoda problemowa. |
M-3 | Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności i zaangażowania w wykonywanie zadań praktycznych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonania zadań praktycznych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/5.3_W01 Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu controllingu logistyki i rachunku kosztów procesowych. | Z_1P_W01, Z_1P_W02, Z_1P_W04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-WR-4, T-WR-6, T-WR-1, T-WR-9, T-WR-7, T-WR-8, T-WR-5, T-WR-10, T-WR-3, T-WR-2 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Z_1P_M03/5.3_W02 Student zna i rozumie zastosowanie informacji pochodzących z systemu controllingu logistyki w realizacji działań logistycznych w przedsiębiorstwie. | Z_1P_W01, Z_1P_W02, Z_1P_W04 | — | C-3, C-2, C-1 | T-WR-9, T-WR-7, T-WR-1, T-WR-4, T-WR-10, T-WR-2, T-WR-6, T-WR-8, T-WR-5, T-WR-3 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Z_1P_M03/5.3_W03 Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu metod planowania kosztów logistyki i rozwiązywania zadań analitycznych. | Z_1P_W01, Z_1P_W02, Z_1P_W04 | — | C-3, C-1, C-2 | T-WR-1, T-WR-7, T-WR-5, T-WR-10, T-WR-9, T-WR-8, T-WR-6, T-WR-4, T-WR-2, T-WR-3 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/5.3_U01 Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do planowania koszty logistki, analizuje odchylenia tych kosztów, potrafi optymalizować procesy. | Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03 | — | C-1, C-3, C-2 | T-WR-3, T-WR-4, T-WR-1, T-WR-8, T-WR-5, T-WR-10, T-WR-9, T-WR-6, T-WR-7, T-WR-2 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Z_1P_M03/5.3_U02 Student potrafi przeprowadzić kalkulację kosztów logistyki w ramach procesowego rachunku kosztów. | Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-WR-1, T-WR-2, T-WR-8, T-WR-10, T-WR-9, T-WR-4, T-WR-7, T-WR-3, T-WR-5, T-WR-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Z_1P_M03/5.3_U03 Student potrafi dobrać metody i narzędzia oraz zarządzać kosztami procesów logistycznych. | Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-WR-10, T-WR-3, T-WR-1, T-WR-6, T-WR-5, T-WR-4, T-WR-2, T-WR-7, T-WR-8, T-WR-9 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/5.3_K01 Student jest gotów do oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności. | Z_1P_K01, Z_1P_K02 | — | C-3, C-2, C-1 | T-WR-6, T-WR-1, T-WR-3, T-WR-9, T-WR-4, T-WR-2, T-WR-10, T-WR-5, T-WR-8, T-WR-7 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Z_1P_M03/5.3_K03 Student jest gotów do samodzielnego zdobywania wiedzy i doskonalenia kompetencji zawodowych i osobistych. | Z_1P_K01, Z_1P_K02, Z_1P_K04 | — | C-2, C-1, C-3 | T-WR-8, T-WR-10, T-WR-5, T-WR-2, T-WR-1, T-WR-3, T-WR-9, T-WR-6, T-WR-7, T-WR-4 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/5.3_W01 Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu controllingu logistyki i rachunku kosztów procesowych. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zagadnień z zakresu controllingu logistyki i rachunku kosztów procesowych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie zagadnienia z zakresu controllingu logistyki i rachunku kosztów procesowych. | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zagadnienia z zakresu controllingu logistyki i rachunku kosztów procesowych. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie zagadnienia z zakresu controllingu logistyki i rachunku kosztów procesowych. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zagadnienia z zakresu controllingu logistyki i rachunku kosztów procesowych. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zagadnienia z zakresu controllingu logistyki i rachunku kosztów procesowych. | |
Z_1P_M03/5.3_W02 Student zna i rozumie zastosowanie informacji pochodzących z systemu controllingu logistyki w realizacji działań logistycznych w przedsiębiorstwie. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zastosowania informacji pochodzących z systemu controllingu logistyki w realizacji działań logistycznych w przedsiębiorstwie. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie zastosowanie informacji pochodzących z systemu controllingu logistyki w realizacji działań logistycznych w przedsiębiorstwie. | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zastosowanie informacji pochodzących z systemu controllingu logistyki w realizacji działań logistycznych w przedsiębiorstwie. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie zastosowanie informacji pochodzących z systemu controllingu logistyki w realizacji działań logistycznych w przedsiębiorstwie. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zastosowanie informacji pochodzących z systemu controllingu logistyki w realizacji działań logistycznych w przedsiębiorstwie. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zastosowanie informacji pochodzących z systemu controllingu logistyki w realizacji działań logistycznych w przedsiębiorstwie. | |
Z_1P_M03/5.3_W03 Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu metod planowania kosztów logistyki i rozwiązywania zadań analitycznych. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie zagadnień z zakresu metod planowania kosztów logistyki i rozwiązywania zadań analitycznych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie zagadnienia z zakresu metod planowania kosztów logistyki i rozwiązywania zadań analitycznych. | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym zna i rozumie zagadnienia z zakresu metod planowania kosztów logistyki i rozwiązywania zadań analitycznych. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna i rozumie zagadnienia z zakresu metod planowania kosztów logistyki i rozwiązywania zadań analitycznych. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym zna i rozumie zagadnienia z zakresu metod planowania kosztów logistyki i rozwiązywania zadań analitycznych. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna i rozumie zagadnienia z zakresu metod planowania kosztów logistyki i rozwiązywania zadań analitycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/5.3_U01 Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do planowania koszty logistki, analizuje odchylenia tych kosztów, potrafi optymalizować procesy. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystywać metod symulacyjnych do planowania kosztów logistki, analizować odchyleń tych kosztów, nie potrafi optymalizować procesów. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do planowania koszty logistki, analizuje odchylenia tych kosztów, potrafi optymalizować procesy w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do planowania koszty logistki, analizuje odchylenia tych kosztów, potrafi optymalizować procesy w stopniu więcej niż dostatecznym. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do planowania koszty logistki, analizuje odchylenia tych kosztów, potrafi optymalizować procesy w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do planowania koszty logistki, analizuje odchylenia tych kosztów, potrafi optymalizować procesy w stopniu więcej niż dobrym. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do planowania koszty logistki, analizuje odchylenia tych kosztów, potrafi optymalizować procesy w stopniu bardzo dobrym. | |
Z_1P_M03/5.3_U02 Student potrafi przeprowadzić kalkulację kosztów logistyki w ramach procesowego rachunku kosztów. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić kalkulacji kosztów logistyki w ramach procesowego rachunku kosztów. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi przeprowadzić kalkulację kosztów logistyki w ramach procesowego rachunku kosztów. | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi przeprowadzić kalkulację kosztów logistyki w ramach procesowego rachunku kosztów. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi przeprowadzić kalkulację kosztów logistyki w ramach procesowego rachunku kosztów. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi przeprowadzić kalkulację kosztów logistyki w ramach procesowego rachunku kosztów. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi przeprowadzić kalkulację kosztów logistyki w ramach procesowego rachunku kosztów. | |
Z_1P_M03/5.3_U03 Student potrafi dobrać metody i narzędzia oraz zarządzać kosztami procesów logistycznych. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać metod i narzędzi oraz zarządzać kosztami procesów logistycznych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi dobrać metody i narzędzia oraz zarządzać kosztami procesów logistycznych. | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym potrafi dobrać metody i narzędzia oraz zarządzać kosztami procesów logistycznych. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi dobrać metody i narzędzia oraz zarządzać kosztami procesów logistycznych. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym potrafi dobrać metody i narzędzia oraz zarządzać kosztami procesów logistycznych. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi dobrać metody i narzędzia oraz zarządzać kosztami procesów logistycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/5.3_K01 Student jest gotów do oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności. | 2,0 | Student nie jest gotów do oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotów do oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności . | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotów do oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest gotów do oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotów do oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności. | |
Z_1P_M03/5.3_K03 Student jest gotów do samodzielnego zdobywania wiedzy i doskonalenia kompetencji zawodowych i osobistych. | 2,0 | Student nie jest gotów do samodzielniego zdobywania wiedzy i doskonalenia kompetencji zawodowych i osobistych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotów do samodzielnego zdobywania wiedzy i doskonalenia kompetencji zawodowych i osobistych. | |
3,5 | Student w stopniu więcej niż dostatecznym jest gotów do samodzielnego zdobywania wiedzy i doskonalenia kompetencji zawodowych i osobistych. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest gotów do samodzielnego zdobywania wiedzy i doskonalenia kompetencji zawodowych i osobistych. | |
4,5 | Student w stopniu więcej niż dobrym jest gotów do samodzielnego zdobywania wiedzy i doskonalenia kompetencji zawodowych i osobistych. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do samodzielnego zdobywania wiedzy i doskonalenia kompetencji zawodowych i osobistych. |
Literatura podstawowa
- Śliwczyński B., Controlling w zarządzaniu logistyką: controlling operacyjny, controlling procesów, controlling zasobów, Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań, 2007
- Twaróg J., Mierniki i wskaźniki logistyczne, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2005
- Twaróg J., Koszty logistyki przedsiębiorstw, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2003
Literatura dodatkowa
- Dobroszek J., Koszty i wyniki w systemie controllingu w przedsiębiorstwie usług logistycznych, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2017
- Nowak E. - red., Podstawy controllingu, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1997
- Nowicka-Skowron M., Efektywność systemów logistycznych, PWE, Warszawa, 2000
- Rudd J., A practical guide to logistics: an introduction to transport, warehousing, trade and distribution, Kogan Page, Londyn, 2019
- Ballou R. H., Srivastava S. K., Business logistics – supply chain management, Pearson / Prentice Hall, 2011