Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Napędy pneumatyczne i hydrauliczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Napędy pneumatyczne i hydrauliczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Pawełko <Piotr.Pawelko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień w obszarze mechaniki technicznej i podstaw konstrukcji maszyn.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien określić sposoby wykorzystywania napędów hydraulicznych i pneumatycznych.
C-2Student powinien umieć przeprowadzić proces doboru i obliczeń elementów układów hydraulicznych i pneumatycznych.
C-3Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych.
C-4Student powinien umiec zaprojektować strukture układu pneumatycznego i hydraulicznego o określonym sposobie działania, opisać przeznaczenie i zasadę działania składowych elementów układów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Schematy funkcjonalne – zasady i przykłady.4
T-L-2Układy sterowane bezpośrednio i pośrednio.4
T-L-3Sterowanie ręczne, półautomatyczne i automatyczne.4
T-L-4Funkcje logiczne realizowane przez zawory i układy sterowania.2
T-L-5Wyznaczanie cyklogramów pracy układów.2
T-L-6Sensory w układach techniki płynowej.2
T-L-7Elektropneumatyka i elektrohydraulika.6
T-L-8Technika sterowania proporcjonalnego6
30
wykłady
T-W-1Zastosowanie napędów hydraulicznych i pneumatycznych. Parametry użytkowe spręzonego powietrza oraz oleju hydraulicznego. Wytwarzanie energii pneumatycznej i hydraulicznej. Aktuatory hydrauliczne i pneumatyczne. Technika zaworowa w hydraulice i pneumatyce. Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych. Schematy układów hydraulicznych i pneumatycznych: czytanie, analiza funkcjonalności, projektowanie. Zaliczenie wykładów.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-2Opracowanie wyników z laboratorium w postaci sprawozdań10
A-L-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia laboratorium4
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-5Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-3Uzupełnienie wiedzy z wykładów na podstawie podanej literatury7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny z przeprowadzonych częściowych zaliczeń pakietów ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie całego semestru
S-2Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - srednia z ocen z pisemnych zaliczeń wiedzy przekazanej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i zdobytej samodzielnie.
S-3Ocena formująca: Ocena z zaliczenia części teoretycznej - wykładu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C38_W01
Student ma podstawową wiedzę o podzespołach układów hydraulicznych i pneumatycznych, ich ograniczeniach wynikających z wymagań środowiskowych. Potrafi czytać i tworzyć schematy funkcjonalne układów hydraulicznych i pneumatycznych. Potrafi dobrać podzespoły układów.
AR_1A_W02C-1, C-4T-W-1M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C38_U01
Student potrafi czytać i opracować schemat funkcjonalny. Potrafi zbudować układ hydrauliczny i pneumatyczny wg. schematu dobierając elementy sterowania i wykonawcze.
AR_1A_U08C-2, C-3T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-3, T-L-7, T-L-2M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C38_W01
Student ma podstawową wiedzę o podzespołach układów hydraulicznych i pneumatycznych, ich ograniczeniach wynikających z wymagań środowiskowych. Potrafi czytać i tworzyć schematy funkcjonalne układów hydraulicznych i pneumatycznych. Potrafi dobrać podzespoły układów.
2,0Nie spełnia kryterimu na ocene dostateczną
3,0Student opanował zakres materiału w sposób ogólny. Jest w stanie wskazać podstawowe zespoły funkcjonalne w układach pneumatycznych i hydraulicznychh. Jest w stanie opisac zasade działania głównego zespołu roboczego.
3,5Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Umie sklasyfikowac i zna zasady działania wszystkich zespołów funkcjonalnych w układach napędowych hydraulicznych i pneumatycznych..
4,5Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Jest w stanie wytłumaczyc znaczenie i wzajemne relacje pomiędzy elementami układów hydraulicznych i pneumatycznych oraz dokonac ich krytycznej analizy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C38_U01
Student potrafi czytać i opracować schemat funkcjonalny. Potrafi zbudować układ hydrauliczny i pneumatyczny wg. schematu dobierając elementy sterowania i wykonawcze.
2,0Student nie wykazuje umiejętności w żadnym z zakresów realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych .
3,0Student wykazuje jedynie odtwórcze umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych.
3,5Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu.
4,0Student wykazuje umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Wykazuje umiejętności wykorzystywania narzędzi inżynierskich przy prowadzeniu procesu projektowania.
4,5Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach.
5,0Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry dostępnych elementów składowych.

Literatura podstawowa

  1. Pizoń A., Elektrohydrauliczne analogowe i cyfrowe układy automatyki, WNT, Warszawa, 1995
  2. Szenajch W. i inni, Napęd i sterowanie pneumatyczne, WNT, Warszawa, 2005
  3. Lipski J., Napędy i sterowania hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 1981

Literatura dodatkowa

  1. Szydelski Z., Pojazdy samochodowe – Napęd i sterowanie hydrauliczne, WKŁ, Warszawa, 2000
  2. Osiecki A., Napęd hydrostatyczny maszyn, WNT, Warszawa, 2016, Tom i i II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Schematy funkcjonalne – zasady i przykłady.4
T-L-2Układy sterowane bezpośrednio i pośrednio.4
T-L-3Sterowanie ręczne, półautomatyczne i automatyczne.4
T-L-4Funkcje logiczne realizowane przez zawory i układy sterowania.2
T-L-5Wyznaczanie cyklogramów pracy układów.2
T-L-6Sensory w układach techniki płynowej.2
T-L-7Elektropneumatyka i elektrohydraulika.6
T-L-8Technika sterowania proporcjonalnego6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zastosowanie napędów hydraulicznych i pneumatycznych. Parametry użytkowe spręzonego powietrza oraz oleju hydraulicznego. Wytwarzanie energii pneumatycznej i hydraulicznej. Aktuatory hydrauliczne i pneumatyczne. Technika zaworowa w hydraulice i pneumatyce. Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych. Schematy układów hydraulicznych i pneumatycznych: czytanie, analiza funkcjonalności, projektowanie. Zaliczenie wykładów.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-2Opracowanie wyników z laboratorium w postaci sprawozdań10
A-L-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia laboratorium4
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-5Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-3Uzupełnienie wiedzy z wykładów na podstawie podanej literatury7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C38_W01Student ma podstawową wiedzę o podzespołach układów hydraulicznych i pneumatycznych, ich ograniczeniach wynikających z wymagań środowiskowych. Potrafi czytać i tworzyć schematy funkcjonalne układów hydraulicznych i pneumatycznych. Potrafi dobrać podzespoły układów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W02Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem automatyka i robotyka.
Cel przedmiotuC-1Student powinien określić sposoby wykorzystywania napędów hydraulicznych i pneumatycznych.
C-4Student powinien umiec zaprojektować strukture układu pneumatycznego i hydraulicznego o określonym sposobie działania, opisać przeznaczenie i zasadę działania składowych elementów układów.
Treści programoweT-W-1Zastosowanie napędów hydraulicznych i pneumatycznych. Parametry użytkowe spręzonego powietrza oraz oleju hydraulicznego. Wytwarzanie energii pneumatycznej i hydraulicznej. Aktuatory hydrauliczne i pneumatyczne. Technika zaworowa w hydraulice i pneumatyce. Rodzaje sterowań w układach hydraulicznych i pneumatycznych. Schematy układów hydraulicznych i pneumatycznych: czytanie, analiza funkcjonalności, projektowanie. Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena z zaliczenia części teoretycznej - wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryterimu na ocene dostateczną
3,0Student opanował zakres materiału w sposób ogólny. Jest w stanie wskazać podstawowe zespoły funkcjonalne w układach pneumatycznych i hydraulicznychh. Jest w stanie opisac zasade działania głównego zespołu roboczego.
3,5Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował cały zakres materiału. Umie sklasyfikowac i zna zasady działania wszystkich zespołów funkcjonalnych w układach napędowych hydraulicznych i pneumatycznych..
4,5Student opanował materiał na ocene posrednia miedzy 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował cały zakres materiału. Jest w stanie wytłumaczyc znaczenie i wzajemne relacje pomiędzy elementami układów hydraulicznych i pneumatycznych oraz dokonac ich krytycznej analizy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C38_U01Student potrafi czytać i opracować schemat funkcjonalny. Potrafi zbudować układ hydrauliczny i pneumatyczny wg. schematu dobierając elementy sterowania i wykonawcze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze automatyzacji oraz robotyzacji z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-2Student powinien umieć przeprowadzić proces doboru i obliczeń elementów układów hydraulicznych i pneumatycznych.
C-3Student powinien umieć tworzyć i odczytywać schematy funkcjonalne oraz cyklogramy pracy układów pneumatycznych i hydraulicznych.
Treści programoweT-L-1Schematy funkcjonalne – zasady i przykłady.
T-L-4Funkcje logiczne realizowane przez zawory i układy sterowania.
T-L-5Wyznaczanie cyklogramów pracy układów.
T-L-6Sensory w układach techniki płynowej.
T-L-8Technika sterowania proporcjonalnego
T-L-3Sterowanie ręczne, półautomatyczne i automatyczne.
T-L-7Elektropneumatyka i elektrohydraulika.
T-L-2Układy sterowane bezpośrednio i pośrednio.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny z przeprowadzonych częściowych zaliczeń pakietów ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie całego semestru
S-2Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - srednia z ocen z pisemnych zaliczeń wiedzy przekazanej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i zdobytej samodzielnie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje umiejętności w żadnym z zakresów realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych .
3,0Student wykazuje jedynie odtwórcze umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych.
3,5Student umiejętnie tworzy schematy funkcjolane i cyklogramy pracy projektowanego układu.
4,0Student wykazuje umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Wykazuje umiejętności wykorzystywania narzędzi inżynierskich przy prowadzeniu procesu projektowania.
4,5Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach.
5,0Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego przy realizacji napędowych układów pneumatycznych i hydraulicznych. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry dostępnych elementów składowych.