Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Metody matematyczne w elektrotechnice:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody matematyczne w elektrotechnice
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Brykalski <Andrzej.Brykalski@zut.edu.pl>, Irena Karpik <Irena.Karpik@zut.edu.pl>, Krzysztof Stawicki <Krzysztof.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL3 18 2,00,26zaliczenie
wykładyW3 18 3,00,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu Matematyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych.
C-2Zapoznanie z podstawowymi metodami numerycznymi oraz poszerzenie zakresu znajomości metod matematycznych, co ma umożliwić nabycie umiejętności tworzenia algorytmów numerycznych i podejmowanie decyzji projektowych na poziomie inżynierskim w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Algorytmy rozwiązywania układów równań algebraicznych.1
T-A-2Algorytmy wykorzystywane w interpolacji i aproksymacji.1
T-A-3Analiza numerycznych metod całkowania, algorytmy, zastosowanie w elektrotechnice.1
T-A-4Różniczkowanie numeryczne – porównanie metod różniczkowania, zastosowanie w elektrotechnice.1
T-A-5Algorytmy numerycznej realizacji gradientu, dywergencji i rotacji – zastosowanie w elektrotechnice.2
T-A-6Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych.3
9
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do Matlaba.1
T-L-2Przybliżone metody numerycznego rozwiązywania równań nieliniowych.1
T-L-3Rozwiązywanie układów równań liniowych w Matlabie na przykładach obwodów elektrycznych.1
T-L-4Interpolacja.1
T-L-5Całkowanie numeryczne, całkowanie danych pomiarowych, wykorzystanie całkowania numerycznego w obliczeniach obwodów elektrycznych.1
T-L-6Różniczkowanie numeryczne, różniczkowanie danych pomiarowych, wykorzystanie różniczkowania numerycznego w obliczeniach obwodów elektrycznych.1
T-L-7Operatory różniczkowe: gradient, dywergencja, rotacja.3
T-L-8Metoda odbić zwierciadlanych.1
T-L-9Metoda różnic skończonych w dwuwymiarowym układzie kartezjańskim, w zagadnieniach elektrostatycznych.2
T-L-10Wykorzystanie oprogramowania Femm, PDE Toolbox w Matlabie oraz Comsol Multiphysics do obliczeń metodą elementów skończonych dwuwymiarowych zagadnień elektrostatycznych.6
18
wykłady
T-W-1Numeryczne metody analizy obwodów liniowych w elektrotechnice.1
T-W-2Numeryczne metody analizy obwodów z nieliniowością w elektrotechnice.1
T-W-3Numeryczne metody analizy stanów nieustalonych w teorii obwodów elektrycznych.2
T-W-4Numeryczna analiza wyników eksperymentów pomiarowych. Rozkłady prawdopodobieństwa i statystyczne opracowanie wyników.3
T-W-5Układy współrzędnych; operatory różniczkowe: dywergencja, gradient, rotacja, operator Laplace’a dla funkcji skalarnej i wektorowej; przykłady równań różniczkowych cząstkowych w zagadnieniach elektrotechniki.3
T-W-6Metoda rozdzielenia zmiennych i jej zastosowania, funkcje specjalne.2
T-W-7Specjalne metody w zagadnieniach elektrotechniki, metoda odbić zwierciadlanych.3
T-W-8Metody różnicowe, wprowadzenie do metody elementów skończonych w zagadnieniach pola elektromagnetycznego.3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć.16
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-L-2Przygotowanie do zajęć.30
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów wraz ze studiowaniem literatury.45
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-4Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
M-3Metody problemowe z użyciem dostępnego na zajęciach sprzętu i oprogramowania.
M-4Ćwiczenia audytoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie dyskusji.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny połączony z egzaminem ustnym.
S-4Ocena formująca: Sprawdziany przed rozpoczęciem ćwiczenia laboratoryjnego.
S-5Ocena formująca: Test.
S-6Ocena podsumowująca: Kolokwium.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C03_W01
Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do matematycznego opisu i zagadnień inżynierskich.
EL_1A_W01C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8M-1S-1, S-3
EL_1A_C03_W02
Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do matematycznego opisu i analizy zagadnień elektrotechniki.
EL_1A_W01C-2, C-1T-W-5M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C03_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
EL_1A_U08C-2, C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-6, T-A-4M-2, M-4S-2, S-4, S-5, S-6
EL_1A_C03_U02
Student potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do rozwiązywania problemów matematycznych i inżynierskich.
EL_1A_U08C-2T-L-10, T-L-9, T-L-8M-2, M-3S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C03_W01
Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do matematycznego opisu i zagadnień inżynierskich.
2,0Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00.
3,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,00 i z każdej formy oceny min. 3,00.
3,5Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,75 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,5Student uzyskał średnią z form ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
5,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 4,75 i z każdej formy oceny min. 3,00.
EL_1A_C03_W02
Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do matematycznego opisu i analizy zagadnień elektrotechniki.
2,0Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00.
3,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,00 i z każdej formy oceny min. 3,00.
3,5Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,75 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,5Student uzyskał średnią z form ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
5,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 4,75 i z każdej formy oceny min. 3,00.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C03_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
2,0Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00.
3,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,00 i z każdej formy oceny min. 3,00.
3,5Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,75 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,5Student uzyskał średnią z form ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
5,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 4,75 i z każdej formy oceny min. 3,00.
EL_1A_C03_U02
Student potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do rozwiązywania problemów matematycznych i inżynierskich.
2,0Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00.
3,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,00 i z każdej formy oceny min. 3,00.
3,5Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,75 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,5Student uzyskał średnią z form ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
5,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 4,75 i z każdej formy oceny min. 3,00.

Literatura podstawowa

  1. Baron B., Piątek Ł, Metody numeryczne w C++ Builder, Helion, 2004
  2. Dahlgquist G., Bjöck A., Metody numeryczne, PWN, Warszawa, 1983
  3. Fortuna Z., Macukow B., Wąsowski J., Metody numeryczne, WNT, Warszawa, 1982
  4. Kiełbasiński A., Schwetlick H., Numeryczna algebra liniowa, WNT, Warszawa, 1992
  5. Ralston A., Wstęp do analizy numerycznej, PWN, Warszawa, 1983
  6. Kosma Z., Metody numeryczne dla zastosowań inżynierskich, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 1999
  7. Kącki E., Równania różniczkowe cząstkowe w zagadnieniach fizyki i techniki, WNT, Warszawa, 1992
  8. Grzymkowski R., Kapusta A., Nowak I., Słota D., Metody numeryczne. Zagadnienia brzegowe, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Chari M.V.K., Salon S.J., Numerical methods in electromagnetism, Academic press, New York, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Algorytmy rozwiązywania układów równań algebraicznych.1
T-A-2Algorytmy wykorzystywane w interpolacji i aproksymacji.1
T-A-3Analiza numerycznych metod całkowania, algorytmy, zastosowanie w elektrotechnice.1
T-A-4Różniczkowanie numeryczne – porównanie metod różniczkowania, zastosowanie w elektrotechnice.1
T-A-5Algorytmy numerycznej realizacji gradientu, dywergencji i rotacji – zastosowanie w elektrotechnice.2
T-A-6Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych.3
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do Matlaba.1
T-L-2Przybliżone metody numerycznego rozwiązywania równań nieliniowych.1
T-L-3Rozwiązywanie układów równań liniowych w Matlabie na przykładach obwodów elektrycznych.1
T-L-4Interpolacja.1
T-L-5Całkowanie numeryczne, całkowanie danych pomiarowych, wykorzystanie całkowania numerycznego w obliczeniach obwodów elektrycznych.1
T-L-6Różniczkowanie numeryczne, różniczkowanie danych pomiarowych, wykorzystanie różniczkowania numerycznego w obliczeniach obwodów elektrycznych.1
T-L-7Operatory różniczkowe: gradient, dywergencja, rotacja.3
T-L-8Metoda odbić zwierciadlanych.1
T-L-9Metoda różnic skończonych w dwuwymiarowym układzie kartezjańskim, w zagadnieniach elektrostatycznych.2
T-L-10Wykorzystanie oprogramowania Femm, PDE Toolbox w Matlabie oraz Comsol Multiphysics do obliczeń metodą elementów skończonych dwuwymiarowych zagadnień elektrostatycznych.6
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Numeryczne metody analizy obwodów liniowych w elektrotechnice.1
T-W-2Numeryczne metody analizy obwodów z nieliniowością w elektrotechnice.1
T-W-3Numeryczne metody analizy stanów nieustalonych w teorii obwodów elektrycznych.2
T-W-4Numeryczna analiza wyników eksperymentów pomiarowych. Rozkłady prawdopodobieństwa i statystyczne opracowanie wyników.3
T-W-5Układy współrzędnych; operatory różniczkowe: dywergencja, gradient, rotacja, operator Laplace’a dla funkcji skalarnej i wektorowej; przykłady równań różniczkowych cząstkowych w zagadnieniach elektrotechniki.3
T-W-6Metoda rozdzielenia zmiennych i jej zastosowania, funkcje specjalne.2
T-W-7Specjalne metody w zagadnieniach elektrotechniki, metoda odbić zwierciadlanych.3
T-W-8Metody różnicowe, wprowadzenie do metody elementów skończonych w zagadnieniach pola elektromagnetycznego.3
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć.16
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-L-2Przygotowanie do zajęć.30
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów wraz ze studiowaniem literatury.45
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-4Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C03_W01Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do matematycznego opisu i zagadnień inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i innych obszarów właściwych dla kierunku elektrotechnika przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu elektrotechniki i obszarów pokrewnych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi metodami numerycznymi oraz poszerzenie zakresu znajomości metod matematycznych, co ma umożliwić nabycie umiejętności tworzenia algorytmów numerycznych i podejmowanie decyzji projektowych na poziomie inżynierskim w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki.
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych.
Treści programoweT-W-2Numeryczne metody analizy obwodów z nieliniowością w elektrotechnice.
T-W-3Numeryczne metody analizy stanów nieustalonych w teorii obwodów elektrycznych.
T-W-7Specjalne metody w zagadnieniach elektrotechniki, metoda odbić zwierciadlanych.
T-W-1Numeryczne metody analizy obwodów liniowych w elektrotechnice.
T-W-5Układy współrzędnych; operatory różniczkowe: dywergencja, gradient, rotacja, operator Laplace’a dla funkcji skalarnej i wektorowej; przykłady równań różniczkowych cząstkowych w zagadnieniach elektrotechniki.
T-W-4Numeryczna analiza wyników eksperymentów pomiarowych. Rozkłady prawdopodobieństwa i statystyczne opracowanie wyników.
T-W-6Metoda rozdzielenia zmiennych i jej zastosowania, funkcje specjalne.
T-W-8Metody różnicowe, wprowadzenie do metody elementów skończonych w zagadnieniach pola elektromagnetycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny połączony z egzaminem ustnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00.
3,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,00 i z każdej formy oceny min. 3,00.
3,5Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,75 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,5Student uzyskał średnią z form ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
5,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 4,75 i z każdej formy oceny min. 3,00.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C03_W02Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do matematycznego opisu i analizy zagadnień elektrotechniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i innych obszarów właściwych dla kierunku elektrotechnika przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu elektrotechniki i obszarów pokrewnych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi metodami numerycznymi oraz poszerzenie zakresu znajomości metod matematycznych, co ma umożliwić nabycie umiejętności tworzenia algorytmów numerycznych i podejmowanie decyzji projektowych na poziomie inżynierskim w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki.
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych.
Treści programoweT-W-5Układy współrzędnych; operatory różniczkowe: dywergencja, gradient, rotacja, operator Laplace’a dla funkcji skalarnej i wektorowej; przykłady równań różniczkowych cząstkowych w zagadnieniach elektrotechniki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny połączony z egzaminem ustnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00.
3,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,00 i z każdej formy oceny min. 3,00.
3,5Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,75 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,5Student uzyskał średnią z form ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
5,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 4,75 i z każdej formy oceny min. 3,00.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C03_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze elektrotechniki z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi metodami numerycznymi oraz poszerzenie zakresu znajomości metod matematycznych, co ma umożliwić nabycie umiejętności tworzenia algorytmów numerycznych i podejmowanie decyzji projektowych na poziomie inżynierskim w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki.
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych.
Treści programoweT-L-2Przybliżone metody numerycznego rozwiązywania równań nieliniowych.
T-L-4Interpolacja.
T-L-5Całkowanie numeryczne, całkowanie danych pomiarowych, wykorzystanie całkowania numerycznego w obliczeniach obwodów elektrycznych.
T-L-7Operatory różniczkowe: gradient, dywergencja, rotacja.
T-L-1Wprowadzenie do Matlaba.
T-L-3Rozwiązywanie układów równań liniowych w Matlabie na przykładach obwodów elektrycznych.
T-L-6Różniczkowanie numeryczne, różniczkowanie danych pomiarowych, wykorzystanie różniczkowania numerycznego w obliczeniach obwodów elektrycznych.
T-A-2Algorytmy wykorzystywane w interpolacji i aproksymacji.
T-A-3Analiza numerycznych metod całkowania, algorytmy, zastosowanie w elektrotechnice.
T-A-5Algorytmy numerycznej realizacji gradientu, dywergencji i rotacji – zastosowanie w elektrotechnice.
T-A-1Algorytmy rozwiązywania układów równań algebraicznych.
T-A-6Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych.
T-A-4Różniczkowanie numeryczne – porównanie metod różniczkowania, zastosowanie w elektrotechnice.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
M-4Ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Sprawdziany przed rozpoczęciem ćwiczenia laboratoryjnego.
S-5Ocena formująca: Test.
S-6Ocena podsumowująca: Kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00.
3,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,00 i z każdej formy oceny min. 3,00.
3,5Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,75 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,5Student uzyskał średnią z form ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
5,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 4,75 i z każdej formy oceny min. 3,00.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C03_U02Student potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do rozwiązywania problemów matematycznych i inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze elektrotechniki z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi metodami numerycznymi oraz poszerzenie zakresu znajomości metod matematycznych, co ma umożliwić nabycie umiejętności tworzenia algorytmów numerycznych i podejmowanie decyzji projektowych na poziomie inżynierskim w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki.
Treści programoweT-L-10Wykorzystanie oprogramowania Femm, PDE Toolbox w Matlabie oraz Comsol Multiphysics do obliczeń metodą elementów skończonych dwuwymiarowych zagadnień elektrostatycznych.
T-L-9Metoda różnic skończonych w dwuwymiarowym układzie kartezjańskim, w zagadnieniach elektrostatycznych.
T-L-8Metoda odbić zwierciadlanych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
M-3Metody problemowe z użyciem dostępnego na zajęciach sprzętu i oprogramowania.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy studenta podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Sprawdziany przed rozpoczęciem ćwiczenia laboratoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00.
3,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,00 i z każdej formy oceny min. 3,00.
3,5Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 3,75 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,5Student uzyskał średnią z form ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
5,0Student uzyskał średnią z form ocen min. 4,75 i z każdej formy oceny min. 3,00.