Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,30zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,44egzamin
laboratoriaL2 15 1,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy algebry i analizy matematycznej w zakresie modułów "Algebra" i "Wprowadzenie do analizy matematycznej".
W-2Zna podstawy fizyki na poziomie szkoły średniej.
W-3Potrafi wykonać proste obliczenia posługując się komputerem lub kalkulatorem.
W-4Rozumie potrzebę kształcenia się.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Wyrobienie umiejętności formułowania podstawowych twierdzeń i praw fizyki, zapisywania ich matematycznie i stosowania do rozwiązywania zadań fizycznych.
C-3Kształtowanie umiejętności poprawnego wykonywania doświadczenia fizycznego, w tym planowania i interpretacji wyników pomiarów, oceny i analizy niepewności pomiarowej systematycznej i przypadkowej
C-4Wyrobienie umiejętności opracowania raportów z wykonanego ćwiczenia, zapisu i prezentowania wyników, formułowania wniosków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu).4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej.10
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 11
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.6
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu4
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej4
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2.1
30
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie studentów z metodami analizy niepewności pomiarowych, przedstawiania wyników pomiarów, formułowania wniosków1
T-L-2Wykonanie sześciu ćwiczeń laboratoryjnych według harmonogramu, z zakresu drgań mechanicznych, oporów ruchu, optyki12
T-L-3Rozliczenie sprawozdań. Poprawa ćwiczeń.2
15
wykłady
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne1
T-W-2Opis ruchu.3
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu.4
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej1
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.4
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki2
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.1
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego4
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.3
T-W-10Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki2
T-W-11Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami).4
T-W-12Budowa jądra atomowego i podstawy energetyki jądrowej1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń12
A-A-3Przygotowanie do kolokwium6
A-A-4Udział w konsultacjach do ćw.2
50
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów i wykonanie sprawozdań6
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych2
A-L-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.6
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-5Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B02_W01
Ma wiedzę z kinematyki i dynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie elektryczności i magnetyzmu wystarczającą do podjęcia studiów na trzecim semestrze.
EL_1A_W01C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2
EL_1A_B05_W01
ma wiedzę z optyki falowej, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi.
EL_1A_W01C-1, C-2T-A-7, T-A-6, T-W-10, T-W-9, T-W-12, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B02_U01
potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką
EL_1A_U06C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-12, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-11, T-W-5, T-W-1M-1, M-2, M-3S-3, S-2
EL_1A_B02_U02
Student umie zaplanować i przeprowadzić proste eksperymenty fizyczne. Potrafi interpretować i prezentować wyniki pomiarów oraz oszacować niepewności pomiarowe
EL_1A_U06C-3T-L-3, T-L-2, T-L-1M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B02_W01
Ma wiedzę z kinematyki i dynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie elektryczności i magnetyzmu wystarczającą do podjęcia studiów na trzecim semestrze.
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z kinematyki i dynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz podstaw elektryczności i magnetyzmu.
3,0Ma wiedzę z kinematyki i dynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie podstaw elektryczności i magnetyzmu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
3,5Ma wiedzę z kinematyki i dynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie podstaw elektryczności i magnetyzmu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,0Ma wiedzę z kinematyki i dynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie podstaw elektryczności i magnetyzmu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,5Ma wiedzę z kinematyki i dynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie podstaw elektryczności i magnetyzmu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
5,0Ma wiedzę z kinematyki i dynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie podstaw elektryczności i magnetyzmu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
EL_1A_B05_W01
ma wiedzę z optyki falowej, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi.
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z optyki falowej, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi.
3,0Ma wiedzę z optyki falowej, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
3,5Ma wiedzę z optyki falowej, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,0Ma wiedzę z optyki falowej, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,5Ma wiedzę z optyki falowej, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
5,0Ma wiedzę z optyki falowej, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B02_U01
potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji ze sprawdzianów i kolokwiów zaliczających sprawdzających umiejętność stosowania poznanych praw fizyki i metod matematycznych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
3,0Ma umiejętność stosowania poznanych praw fizyki i metod matematycznych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% ze sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
3,5Ma umiejętność stosowania poznanych praw fizyki i metod matematycznych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% ze sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,0Ma umiejętność stosowania poznanych praw fizyki i metod matematycznych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% ze sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,5Ma umiejętność stosowania poznanych praw fizyki i metod matematycznych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% ze sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
5,0Ma umiejętność stosowania poznanych praw fizyki i metod matematycznych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% ze sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
EL_1A_B02_U02
Student umie zaplanować i przeprowadzić proste eksperymenty fizyczne. Potrafi interpretować i prezentować wyniki pomiarów oraz oszacować niepewności pomiarowe
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji sprawozdań potwierdzających umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych, interpretowania i prezentowania wyników pomiarów oraz oszacowania niepewności pomiarowych.
3,0Ma umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych, interpretowania i prezentowania wyników pomiarów oraz oszacowania niepewności pomiarowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% ze sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
3,5Ma umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych, interpretowania i prezentowania wyników pomiarów oraz oszacowania niepewności pomiarowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% ze sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
4,0Ma umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych, interpretowania i prezentowania wyników pomiarów oraz oszacowania niepewności pomiarowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% ze sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
4,5Ma umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych, interpretowania i prezentowania wyników pomiarów oraz oszacowania niepewności pomiarowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% ze sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
5,0Ma umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych, interpretowania i prezentowania wyników pomiarów oraz oszacowania niepewności pomiarowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% ze sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa, 2003, 1
  2. K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000
  3. T. Rewaj (red), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 2001
  4. William Moebs, Samuel J,Ling, Jeff Sanny, Fizyka dla szkół wyższych, Katalyst Education 2018, 2018, https://openstax.org/subjects

Literatura dodatkowa

  1. Wróblewski A.K., Zakrzewski J.A., Wstep do fizyki, PWN, Warszawa, 1990
  2. Orear, J., Fizyka, WNT, Warszawa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu).4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej.10
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 11
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.6
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu4
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej4
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2.1
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie studentów z metodami analizy niepewności pomiarowych, przedstawiania wyników pomiarów, formułowania wniosków1
T-L-2Wykonanie sześciu ćwiczeń laboratoryjnych według harmonogramu, z zakresu drgań mechanicznych, oporów ruchu, optyki12
T-L-3Rozliczenie sprawozdań. Poprawa ćwiczeń.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne1
T-W-2Opis ruchu.3
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu.4
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej1
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.4
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki2
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.1
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego4
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.3
T-W-10Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki2
T-W-11Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami).4
T-W-12Budowa jądra atomowego i podstawy energetyki jądrowej1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń12
A-A-3Przygotowanie do kolokwium6
A-A-4Udział w konsultacjach do ćw.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów i wykonanie sprawozdań6
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych2
A-L-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.6
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.10
A-W-5Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B02_W01Ma wiedzę z kinematyki i dynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie elektryczności i magnetyzmu wystarczającą do podjęcia studiów na trzecim semestrze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i innych obszarów właściwych dla kierunku elektrotechnika przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu elektrotechniki i obszarów pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Wyrobienie umiejętności formułowania podstawowych twierdzeń i praw fizyki, zapisywania ich matematycznie i stosowania do rozwiązywania zadań fizycznych.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu).
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej.
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2.
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.
T-W-2Opis ruchu.
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu.
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z kinematyki i dynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz podstaw elektryczności i magnetyzmu.
3,0Ma wiedzę z kinematyki i dynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie podstaw elektryczności i magnetyzmu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
3,5Ma wiedzę z kinematyki i dynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie podstaw elektryczności i magnetyzmu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,0Ma wiedzę z kinematyki i dynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie podstaw elektryczności i magnetyzmu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,5Ma wiedzę z kinematyki i dynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie podstaw elektryczności i magnetyzmu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
5,0Ma wiedzę z kinematyki i dynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi oraz wiedzę w zakresie podstaw elektryczności i magnetyzmu, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B05_W01ma wiedzę z optyki falowej, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i innych obszarów właściwych dla kierunku elektrotechnika przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu elektrotechniki i obszarów pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Wyrobienie umiejętności formułowania podstawowych twierdzeń i praw fizyki, zapisywania ich matematycznie i stosowania do rozwiązywania zadań fizycznych.
Treści programoweT-A-7Kolokwium zaliczające nr 2.
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej
T-W-10Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.
T-W-12Budowa jądra atomowego i podstawy energetyki jądrowej
T-W-11Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z optyki falowej, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi.
3,0Ma wiedzę z optyki falowej, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
3,5Ma wiedzę z optyki falowej, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,0Ma wiedzę z optyki falowej, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,5Ma wiedzę z optyki falowej, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
5,0Ma wiedzę z optyki falowej, termodynamiki oraz fizyki atomowej i jądrowej w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B02_U01potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej
C-2Wyrobienie umiejętności formułowania podstawowych twierdzeń i praw fizyki, zapisywania ich matematycznie i stosowania do rozwiązywania zadań fizycznych.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu).
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej.
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2.
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki
T-W-10Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej
T-W-12Budowa jądra atomowego i podstawy energetyki jądrowej
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.
T-W-2Opis ruchu.
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu.
T-W-11Fizyka atomowa (budowa atomu, poziomy energetyczne, oddziaływania między atomami).
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji ze sprawdzianów i kolokwiów zaliczających sprawdzających umiejętność stosowania poznanych praw fizyki i metod matematycznych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich.
3,0Ma umiejętność stosowania poznanych praw fizyki i metod matematycznych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% ze sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
3,5Ma umiejętność stosowania poznanych praw fizyki i metod matematycznych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% ze sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,0Ma umiejętność stosowania poznanych praw fizyki i metod matematycznych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% ze sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,5Ma umiejętność stosowania poznanych praw fizyki i metod matematycznych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% ze sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
5,0Ma umiejętność stosowania poznanych praw fizyki i metod matematycznych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% ze sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B02_U02Student umie zaplanować i przeprowadzić proste eksperymenty fizyczne. Potrafi interpretować i prezentować wyniki pomiarów oraz oszacować niepewności pomiarowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności poprawnego wykonywania doświadczenia fizycznego, w tym planowania i interpretacji wyników pomiarów, oceny i analizy niepewności pomiarowej systematycznej i przypadkowej
Treści programoweT-L-3Rozliczenie sprawozdań. Poprawa ćwiczeń.
T-L-2Wykonanie sześciu ćwiczeń laboratoryjnych według harmonogramu, z zakresu drgań mechanicznych, oporów ruchu, optyki
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie studentów z metodami analizy niepewności pomiarowych, przedstawiania wyników pomiarów, formułowania wniosków
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji sprawozdań potwierdzających umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych, interpretowania i prezentowania wyników pomiarów oraz oszacowania niepewności pomiarowych.
3,0Ma umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych, interpretowania i prezentowania wyników pomiarów oraz oszacowania niepewności pomiarowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% ze sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
3,5Ma umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych, interpretowania i prezentowania wyników pomiarów oraz oszacowania niepewności pomiarowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% ze sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
4,0Ma umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych, interpretowania i prezentowania wyników pomiarów oraz oszacowania niepewności pomiarowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% ze sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
4,5Ma umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych, interpretowania i prezentowania wyników pomiarów oraz oszacowania niepewności pomiarowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% ze sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
5,0Ma umiejętność przeprowadzania prostych eksperymentów fizycznych, interpretowania i prezentowania wyników pomiarów oraz oszacowania niepewności pomiarowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% ze sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.