Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Informatyka i programowanie obiektowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka i programowanie obiektowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Grochowalska <Barbara.Szymanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Grochowalska <Barbara.Szymanik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 3,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 45 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony moduł Podstawy algorytmizacji i programowania.
W-2Ukończony moduł Algebra.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami programowania obiektowego
C-2Zapoznanie studentów z zasadami programowania urządzeń
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu technik programowania obiektowego
C-4Ukształtowanie umiejętności praktycznych z zakresu programowania urządzeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Programowanie obiektowe – tworzenie własnej klasy i obiektu3
T-L-2Tworzenie własnych konstruktorów. Składowe prywatne i publiczne.3
T-L-3Składowe statyczne, wskaźnikowe. Destruktor. Konstruktor kopiujący.3
T-L-4Wskaźniki a klasy. Obiekty jako argumenty funkcji3
T-L-5Mechanizm dziedziczenia3
T-L-6Sprawdzian 11
T-L-7Deklaracje przyjaźni2
T-L-8Przeciążanie wybranych operatorów3
T-L-9Tworzenie własnych szablonów funkcji i klas3
T-L-10Elementy biblioteki STL – kontenery sekwencyjne3
T-L-11Wybrane algorytmy z STL3
T-L-12Sprawdzian 21
T-L-13Kontenery asocjacyjne2
T-L-14Wprowadzenie do programowania urządzeń – zapoznanie ze środowiskiem programistycznym3
T-L-15Programowanie pojedynczego czujnika i zespołu czujników3
T-L-16Programowanie wybranego urządzenia3
T-L-17Sprawdzian 33
45
wykłady
T-W-1Programowanie obiektowe – klasy, pola, metody, konstruktor, destruktor, obiekt2
T-W-2Specyfikatory dostępu, składowe statyczne, przesłanianie nazw1
T-W-3Konstruktor i destruktor. Konstruktor kopiujący2
T-W-4Wskaźniki a klasy1
T-W-5Dziedziczenie, metody wirtualne, klasy abstrakcyjne. Polimorfizm.4
T-W-6Deklaracje przyjaźni. Przyjaźń funkcji z klasą, metody z klasą i klasy z klasą.2
T-W-7Operatory - klasyfikacja. Przeciążanie operatorów.3
T-W-8Szablony funkcji i szablony klas. Specyfikacja szablonu.4
T-W-9Elementy biblioteki STL – kontenery, algorytmy, iteratory i funktory1
T-W-10Kontenery sekwencyjne i adaptery2
T-W-11Kontenery asocjacyjne2
T-W-12Wprowadzenie do programowania urządzeń2
T-W-13Aspekty praktyczne programowania urządzeń. Zaliczenie wykładu4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć.9
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych sprawdzianów.9
A-L-5Konsultacje2
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)15
A-W-3Praca własna z literaturą12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia17
74

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z przykładami.
M-2Praca własna w laboratorium komputerowym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe wykładu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B05_W13
Student posiada wiedzę umożliwiającą napisanie programu komputerowego opartego o metodykę programowania obiektowego
EL_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-11, T-W-10, T-W-8, T-W-9M-1S-2
EL_1A_B06_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu programowania urządzeń
EL_1A_W02C-2T-W-12M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B05_U08
Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego z wykorzystaniem paradygmatu obiektowego
EL_1A_U06, EL_1A_U09C-4T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-10, T-L-7, T-L-9, T-L-12, T-L-13, T-L-8M-2S-1
EL_1A_B06_U01
Student potrafi oprogramować proste czujniki i urządzenia z wykorzystaniem nowoczesnych technik programostycznych
EL_1A_U06, EL_1A_U09C-3T-L-16, T-L-14, T-L-17, T-L-15M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B05_W13
Student posiada wiedzę umożliwiającą napisanie programu komputerowego opartego o metodykę programowania obiektowego
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
EL_1A_B06_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu programowania urządzeń
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B05_U08
Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego z wykorzystaniem paradygmatu obiektowego
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
EL_1A_B06_U01
Student potrafi oprogramować proste czujniki i urządzenia z wykorzystaniem nowoczesnych technik programostycznych
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Grębosz, Symfonia C++, Edition 2000, 2008
  2. Stephen Prata, Język C++. Szkoła programowania., Helion, 2012
  3. Piotr Wróblewski, Algorytmy struktury danych i techniki programowania, Helion, Gliwice, 2001, 2
  4. L.Banachowski, K.Diks, W.Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT-Wydawnictwa Naukowo-Techniczne Sp.z o.o., 2006

Literatura dodatkowa

  1. Thomas H. Cormen, Charles E. Leiserson, Ronald L. Rivest, Clifford Stein, Wprowadzenie do algorytmów, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Programowanie obiektowe – tworzenie własnej klasy i obiektu3
T-L-2Tworzenie własnych konstruktorów. Składowe prywatne i publiczne.3
T-L-3Składowe statyczne, wskaźnikowe. Destruktor. Konstruktor kopiujący.3
T-L-4Wskaźniki a klasy. Obiekty jako argumenty funkcji3
T-L-5Mechanizm dziedziczenia3
T-L-6Sprawdzian 11
T-L-7Deklaracje przyjaźni2
T-L-8Przeciążanie wybranych operatorów3
T-L-9Tworzenie własnych szablonów funkcji i klas3
T-L-10Elementy biblioteki STL – kontenery sekwencyjne3
T-L-11Wybrane algorytmy z STL3
T-L-12Sprawdzian 21
T-L-13Kontenery asocjacyjne2
T-L-14Wprowadzenie do programowania urządzeń – zapoznanie ze środowiskiem programistycznym3
T-L-15Programowanie pojedynczego czujnika i zespołu czujników3
T-L-16Programowanie wybranego urządzenia3
T-L-17Sprawdzian 33
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Programowanie obiektowe – klasy, pola, metody, konstruktor, destruktor, obiekt2
T-W-2Specyfikatory dostępu, składowe statyczne, przesłanianie nazw1
T-W-3Konstruktor i destruktor. Konstruktor kopiujący2
T-W-4Wskaźniki a klasy1
T-W-5Dziedziczenie, metody wirtualne, klasy abstrakcyjne. Polimorfizm.4
T-W-6Deklaracje przyjaźni. Przyjaźń funkcji z klasą, metody z klasą i klasy z klasą.2
T-W-7Operatory - klasyfikacja. Przeciążanie operatorów.3
T-W-8Szablony funkcji i szablony klas. Specyfikacja szablonu.4
T-W-9Elementy biblioteki STL – kontenery, algorytmy, iteratory i funktory1
T-W-10Kontenery sekwencyjne i adaptery2
T-W-11Kontenery asocjacyjne2
T-W-12Wprowadzenie do programowania urządzeń2
T-W-13Aspekty praktyczne programowania urządzeń. Zaliczenie wykładu4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć.9
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów10
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych sprawdzianów.9
A-L-5Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)15
A-W-3Praca własna z literaturą12
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia17
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B05_W13Student posiada wiedzę umożliwiającą napisanie programu komputerowego opartego o metodykę programowania obiektowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W02Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami programowania obiektowego
Treści programoweT-W-1Programowanie obiektowe – klasy, pola, metody, konstruktor, destruktor, obiekt
T-W-2Specyfikatory dostępu, składowe statyczne, przesłanianie nazw
T-W-4Wskaźniki a klasy
T-W-5Dziedziczenie, metody wirtualne, klasy abstrakcyjne. Polimorfizm.
T-W-6Deklaracje przyjaźni. Przyjaźń funkcji z klasą, metody z klasą i klasy z klasą.
T-W-7Operatory - klasyfikacja. Przeciążanie operatorów.
T-W-3Konstruktor i destruktor. Konstruktor kopiujący
T-W-11Kontenery asocjacyjne
T-W-10Kontenery sekwencyjne i adaptery
T-W-8Szablony funkcji i szablony klas. Specyfikacja szablonu.
T-W-9Elementy biblioteki STL – kontenery, algorytmy, iteratory i funktory
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z przykładami.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B06_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu programowania urządzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W02Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami programowania urządzeń
Treści programoweT-W-12Wprowadzenie do programowania urządzeń
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z przykładami.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B05_U08Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego z wykorzystaniem paradygmatu obiektowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
EL_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności praktycznych z zakresu programowania urządzeń
Treści programoweT-L-5Mechanizm dziedziczenia
T-L-1Programowanie obiektowe – tworzenie własnej klasy i obiektu
T-L-2Tworzenie własnych konstruktorów. Składowe prywatne i publiczne.
T-L-3Składowe statyczne, wskaźnikowe. Destruktor. Konstruktor kopiujący.
T-L-4Wskaźniki a klasy. Obiekty jako argumenty funkcji
T-L-6Sprawdzian 1
T-L-10Elementy biblioteki STL – kontenery sekwencyjne
T-L-7Deklaracje przyjaźni
T-L-9Tworzenie własnych szablonów funkcji i klas
T-L-12Sprawdzian 2
T-L-13Kontenery asocjacyjne
T-L-8Przeciążanie wybranych operatorów
Metody nauczaniaM-2Praca własna w laboratorium komputerowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B06_U01Student potrafi oprogramować proste czujniki i urządzenia z wykorzystaniem nowoczesnych technik programostycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
EL_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu technik programowania obiektowego
Treści programoweT-L-16Programowanie wybranego urządzenia
T-L-14Wprowadzenie do programowania urządzeń – zapoznanie ze środowiskiem programistycznym
T-L-17Sprawdzian 3
T-L-15Programowanie pojedynczego czujnika i zespołu czujników
Metody nauczaniaM-2Praca własna w laboratorium komputerowym.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.