Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Metrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka w zakresie podstawowym
W-2Znajomość podstaw metod numerycznych
W-3Teoria obwodów elektrycznych w zakresie podstawowym
W-4Znajomość podstaw techniki cyfrowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student nabędzie podstawową wiedzę z zakresu teorii pomiaru
C-2Student pozna metody analizy niepewności pomiaru
C-3Student pozna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych
C-4Student pozna metody pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wstęp do analizy wyników pomiarów1
T-L-2Pomiary rezystancji3
T-L-3Pomiary natężenia prądu elektrycznego3
T-L-4Pomiary napięcia woltomierzami cyfrowymi3
T-L-5Oscyloskop jako przyrząd pomiarowy.3
T-L-6Cyfrowy pomiar czasu i częstotliwości3
T-L-7Metoda częściowej kompensacji.3
T-L-8Pomiary impedancji i jej składowych3
T-L-9Pomiary pola magnetycznego3
T-L-10Pozyskiwanie i analiza danych w systemie pomiarowym z komunikacją opartą na porcie USB3
T-L-11Odrabianie zaległości i zaliczenie serii ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia metrologii, jednostki i układy miar, wzorce. Układ SI.2
T-W-2Skale pomiarowe1
T-W-3Podstawowe metody pomiaru.1
T-W-4Analiza dokładności pomiarów: pojęcie błędu i niepewności pomiaru, błędy systematyczne i losowe, błąd metody i poprawka. Niepewność aparaturowa. Wyznaczanie błędów i niepewności pomiarów. Zapis wyniku pomiaru.5
T-W-5Cyfrowe pomiary częstotliwości, okresu i odcinka czasu2
T-W-6Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.2
T-W-7Pomiary napięcia i natężenia prądu elektrycznego2
T-W-8Pomiary rezystancji2
T-W-9Pomiary impedancji i jej składowych2
T-W-10Oscyloskopy jako przyrządy pomiarowe2
T-W-11Pomiary kompensacyjne2
T-W-12Pomiary pola magnetycznego2
T-W-13Pomiary mocy prądu stałego i przemiennego1
T-W-14Pomiary podstawowych wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi. Przetworniki pomiarowe.2
T-W-15Systemy pomiarowe i wirtualne przyrządy pomiarowe. Zaliczenie wykładu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zaliczeń9
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych oraz sporządzanie sprawozdań z zajęć9
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć.10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące metody i układy pomiarowe przedstawione na wykładzie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych, na podstawie odpowiedzi pisemnej na temat związany z konkretnym ćwiczeniem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i wykonanych sprawozdań oraz aktywności poszczególnych członków zespołu podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego zaliczenia wykładów (kolokwium)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B06_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
EL_1A_W01, EL_1A_W02C-1T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-7M-1S-3
EL_1A_C07_W02
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości nieelektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych. Zna definicję strukturę i zadania systemów pomiarowych.
EL_1A_W02, EL_1A_W01C-2T-W-14, T-W-12, T-W-5, T-W-15M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B06_U01
Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
EL_1A_U06, EL_1A_U09C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-8M-2S-1, S-2
EL_1A_C07_U02
Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości nieelektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
EL_1A_U09, EL_1A_U06C-4T-L-11, T-L-6, T-L-9, T-L-10M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B06_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
2,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
EL_1A_C07_W02
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości nieelektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych. Zna definicję strukturę i zadania systemów pomiarowych.
2,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B06_U01
Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
2,0Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
EL_1A_C07_U02
Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości nieelektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
2,0Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)

Literatura podstawowa

  1. Tumański S., Technika pomiarowa, WNT, Warszawa, 2007
  2. Kubisa S., Podstawy metrologii, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1995
  3. Stabrowski M., Cyfrowe przyrządy pomiarowe, PWN, Warszawa, 2002
  4. Piotrowski J., Buchcik P., Pomiary: czujniki i metody pomiarowe wybranych wielkości fizycznych i składu chemicznego, WNT, Warszawa, 2011
  5. Zakrzewski J., Przetworniki i czujniki pomiarowe, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Marcyniuk A., Podstawy miernictwa elektrycznego dla kierunku elektronika, Wydaw. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000
  2. Przewodnik, tłum. Jaworski J. M., Wyrażanie niepewności pomiaru, GUM, Warszawa, 1999
  3. Skubis T., Opracowanie wyników pomiarów. Przykłady., Wydawnictwo Politechniki Śląskie, Gliwice, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wstęp do analizy wyników pomiarów1
T-L-2Pomiary rezystancji3
T-L-3Pomiary natężenia prądu elektrycznego3
T-L-4Pomiary napięcia woltomierzami cyfrowymi3
T-L-5Oscyloskop jako przyrząd pomiarowy.3
T-L-6Cyfrowy pomiar czasu i częstotliwości3
T-L-7Metoda częściowej kompensacji.3
T-L-8Pomiary impedancji i jej składowych3
T-L-9Pomiary pola magnetycznego3
T-L-10Pozyskiwanie i analiza danych w systemie pomiarowym z komunikacją opartą na porcie USB3
T-L-11Odrabianie zaległości i zaliczenie serii ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia metrologii, jednostki i układy miar, wzorce. Układ SI.2
T-W-2Skale pomiarowe1
T-W-3Podstawowe metody pomiaru.1
T-W-4Analiza dokładności pomiarów: pojęcie błędu i niepewności pomiaru, błędy systematyczne i losowe, błąd metody i poprawka. Niepewność aparaturowa. Wyznaczanie błędów i niepewności pomiarów. Zapis wyniku pomiaru.5
T-W-5Cyfrowe pomiary częstotliwości, okresu i odcinka czasu2
T-W-6Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.2
T-W-7Pomiary napięcia i natężenia prądu elektrycznego2
T-W-8Pomiary rezystancji2
T-W-9Pomiary impedancji i jej składowych2
T-W-10Oscyloskopy jako przyrządy pomiarowe2
T-W-11Pomiary kompensacyjne2
T-W-12Pomiary pola magnetycznego2
T-W-13Pomiary mocy prądu stałego i przemiennego1
T-W-14Pomiary podstawowych wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi. Przetworniki pomiarowe.2
T-W-15Systemy pomiarowe i wirtualne przyrządy pomiarowe. Zaliczenie wykładu.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zaliczeń9
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych oraz sporządzanie sprawozdań z zajęć9
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć.10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B06_W01Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i innych obszarów właściwych dla kierunku elektrotechnika przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu elektrotechniki i obszarów pokrewnych.
EL_1A_W02Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-1Student nabędzie podstawową wiedzę z zakresu teorii pomiaru
Treści programoweT-W-6Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.
T-W-1Podstawowe pojęcia metrologii, jednostki i układy miar, wzorce. Układ SI.
T-W-8Pomiary rezystancji
T-W-3Podstawowe metody pomiaru.
T-W-4Analiza dokładności pomiarów: pojęcie błędu i niepewności pomiaru, błędy systematyczne i losowe, błąd metody i poprawka. Niepewność aparaturowa. Wyznaczanie błędów i niepewności pomiarów. Zapis wyniku pomiaru.
T-W-11Pomiary kompensacyjne
T-W-13Pomiary mocy prądu stałego i przemiennego
T-W-10Oscyloskopy jako przyrządy pomiarowe
T-W-2Skale pomiarowe
T-W-7Pomiary napięcia i natężenia prądu elektrycznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego zaliczenia wykładów (kolokwium)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C07_W02Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości nieelektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych. Zna definicję strukturę i zadania systemów pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W02Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem elektrotechnika.
EL_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i innych obszarów właściwych dla kierunku elektrotechnika przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu elektrotechniki i obszarów pokrewnych.
Cel przedmiotuC-2Student pozna metody analizy niepewności pomiaru
Treści programoweT-W-14Pomiary podstawowych wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi. Przetworniki pomiarowe.
T-W-12Pomiary pola magnetycznego
T-W-5Cyfrowe pomiary częstotliwości, okresu i odcinka czasu
T-W-15Systemy pomiarowe i wirtualne przyrządy pomiarowe. Zaliczenie wykładu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego zaliczenia wykładów (kolokwium)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B06_U01Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
EL_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-3Student pozna metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych
Treści programoweT-L-1Wstęp do analizy wyników pomiarów
T-L-2Pomiary rezystancji
T-L-3Pomiary natężenia prądu elektrycznego
T-L-5Oscyloskop jako przyrząd pomiarowy.
T-L-4Pomiary napięcia woltomierzami cyfrowymi
T-L-7Metoda częściowej kompensacji.
T-L-8Pomiary impedancji i jej składowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące metody i układy pomiarowe przedstawione na wykładzie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych, na podstawie odpowiedzi pisemnej na temat związany z konkretnym ćwiczeniem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i wykonanych sprawozdań oraz aktywności poszczególnych członków zespołu podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C07_U02Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości nieelektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
EL_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-4Student pozna metody pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych
Treści programoweT-L-11Odrabianie zaległości i zaliczenie serii ćwiczeń
T-L-6Cyfrowy pomiar czasu i częstotliwości
T-L-9Pomiary pola magnetycznego
T-L-10Pozyskiwanie i analiza danych w systemie pomiarowym z komunikacją opartą na porcie USB
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące metody i układy pomiarowe przedstawione na wykładzie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych, na podstawie odpowiedzi pisemnej na temat związany z konkretnym ćwiczeniem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i wykonanych sprawozdań oraz aktywności poszczególnych członków zespołu podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)