Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria wysokich napięć:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria wysokich napięć
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Szymon Banaszak <Szymon.Banaszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Szymon Banaszak <Szymon.Banaszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW3 30 3,00,44egzamin
laboratoriaL3 30 2,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana jest wiedza z zakresu fizyki (m.in. elektromagnetyzm, elektrostatyka, fizyka ciała stałego, termodynamika, podstawy mechaniki, fizyka cieczy i gazów, fizyka atomowa)
W-2Wymagana jest wiedza z zakresu podstaw elektrotechniki.
W-3Wymagana jest wiedza z zakresu inżynierii materiałowej.
W-4Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu metrologii elektrycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z techniką wysokonapięciową (generacja WN, metody pomiarowe w WN, zastosowanie WN w przemyśle).
C-2Poznanie zjawisk związanych z wysokimi napięciami (mechanizmy rozwoju wyładowań, naprężenia elektryczne, wyładowania niezupełne, rozkłady napięć).
C-3Poznanie budowy i właściwości układów izolacyjnych, w tym technicznych (izolatory, kable, izolacja urządzeń, elementy trakcji).
C-4Nabycie wiedzy umożliwiającej zapobieganie bądź generowanie wyładowań elektrycznych (przesył WN, wyładowania niezupełne, generacja plazmy).
C-5Poznanie zagadnień związanych z ochroną odgromową i przeciwprzepięciową (rodzaje przepięć, fale przepięciowe, urządzenia ochrony przeciwprzepięciowej).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu, omówienie podstawowych wielkości obliczanych w wysokonapięciowych układach izolacyjnych1
T-A-2Obliczanie rozkładów napięcia i pola elektrycznego dla różnych układów izolacyjnych2
T-A-3Obliczanie rozkładów napięcia i pola elektrycznego w układach izolacyjnych uwarstwionych2
T-A-4Obliczanie wytrzymałości elektrycznej układów praktycznych3
T-A-5Obliczenia napięć początkowych wyładowań niezupełnych2
T-A-6Obliczenia parametrów falowych linii napowietrznych i kablowych2
T-A-7Obliczenia parametrów uziemień1
T-A-8Obliczenia parametrów przepięć ferrorezonansowych1
T-A-9Zaliczenie1
15
laboratoria
T-L-1Omówienie zasad bezpieczeństwa podczas pracy przy wysokich napięciach. Zapoznanie z regulaminem laboratorium. Przeszkolenie z obsługi stanowisk wysokonapięciowych.2
T-L-2Wytrzymałość elektryczna powietrza przy napięciu przemiennym2
T-L-3Wyznaczanie współczynnika udaru piorunowego2
T-L-4Wpływ barier na wytrzymałość elektryczną dla różnych układów izolacyjnych2
T-L-5Badanie rozkładu napięcia w układzie wieloelektrodowym2
T-L-6Pomiar napięcia początkowego wyładowań ślizgowych2
T-L-7Rozkład napięć w dielektrykach uwarstwionych szeregowo2
T-L-8Zaliczenie pierwsze2
T-L-9Metody pomiarowe wysokiego napięcia: iskiernik, dzielnik, przekładnik i woltomierz elektrostatyczny2
T-L-10Badanie wytrzymałości elektrycznej układów izolacyjnych równolegle2
T-L-11Ferrorezonans napięć, pomiar charakterystyk napięciowo-prądowych2
T-L-12Badanie odgromników warystorowych2
T-L-13Badanie elektryzacji dielektryków stałych2
T-L-14Wytrzymałość elektryczna powietrza przy napięciu stałym2
T-L-15Zaliczenie końcowe2
30
wykłady
T-W-1Zastosowanie wysokiego napięcia w technice i przemyśle.2
T-W-2Pole elektryczne i jego rozkłady w różnych układach elektrod, naprężenia elektryczne izolacji.4
T-W-3Wytrzymałość elektryczna i mechanizmy rozwoju wyładowań w próżni, gazach, cieczach i izolacji stałej.6
T-W-4Wyładowania elektryczne w układach izolacyjnych.4
T-W-5Wyładowania piorunowe, przepięcia i ochrona odgromowa i przeciwprzepięciowa.6
T-W-6Techniczne wysokonapięciowe układy izolacyjne i procesy w nich zachodzące.6
T-W-7Miernictwo i laboratoria wysokonapięciowe.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Utrwalenie wiadomości z zajęć5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Opracowywanie i przygotowywanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych9
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń laboratoriów9
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie.30
A-W-2Praca własna studenta, utrwalenie i uzpełnienie wiadomości z wykładu.18
A-W-3Praca studenta z literaturą i źródłami internetowymi.10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu opartego na treściach przedstawionych na wykładzie15
A-W-5Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań do ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych, oparta o oceny formujące.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. Egzamin ustny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C06_W01
Student ma wiedzę dotyczącą techniki wysokich napięć, inżynierii wysokonapięciowej oraz układów izolacyjnych zapewniającą zrozumienie podstawowych zjawisk wysokonapięciowych.
EL_1A_W03, EL_1A_W04C-4, C-1, C-5, C-2, C-3T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-4, S-1
EL_1A_C06_W02
Student ma wiedzę na temat cyklu życia podstawowych wysokonapięciowych układów izolacyjnych, potrafi wymienić podstawowe techniki zabezpieczeń przy wysokich napięciach oraz podstawowe metody ochrony przeciwprzepięciowej oraz przeciwodgromowej.
EL_1A_W03, EL_1A_W04C-4, C-5, C-2, C-3T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-4M-1, M-2S-3, S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C06_U01
Student potrafi w stopniu podstawowym posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących wysokonapięciowe elementy i układy elektryczne.
EL_1A_U05, EL_1A_U06C-1T-W-7, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-9, T-L-12, T-L-15, T-L-13, T-L-1, T-L-2, T-L-14M-1, M-2S-3, S-2, S-1
EL_1A_C06_U02
Student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w układach i urządzeniach wysokonapięciowych w minimalnym wymaganym zakresie.
EL_1A_U05, EL_1A_U06C-1T-W-7, T-W-1, T-L-3, T-L-10, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-15, T-L-13, T-L-1, T-L-2, T-L-14M-2S-3
EL_1A_C12_U03
Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać analizy zjawisk wysokonapięciowych oraz właściwości układów izolacyjnych
EL_1A_U05, EL_1A_U06C-4, C-1, C-5, C-2, C-3T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C06_K01
Student ma - w podstawowym zakresie - świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie z tematyki inżynierii wysokich napięć.
EL_1A_K01C-1T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-L-3, T-L-10, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-9, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-2M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C06_W01
Student ma wiedzę dotyczącą techniki wysokich napięć, inżynierii wysokonapięciowej oraz układów izolacyjnych zapewniającą zrozumienie podstawowych zjawisk wysokonapięciowych.
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
EL_1A_C06_W02
Student ma wiedzę na temat cyklu życia podstawowych wysokonapięciowych układów izolacyjnych, potrafi wymienić podstawowe techniki zabezpieczeń przy wysokich napięciach oraz podstawowe metody ochrony przeciwprzepięciowej oraz przeciwodgromowej.
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C06_U01
Student potrafi w stopniu podstawowym posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących wysokonapięciowe elementy i układy elektryczne.
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
EL_1A_C06_U02
Student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w układach i urządzeniach wysokonapięciowych w minimalnym wymaganym zakresie.
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
EL_1A_C12_U03
Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać analizy zjawisk wysokonapięciowych oraz właściwości układów izolacyjnych
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C06_K01
Student ma - w podstawowym zakresie - świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie z tematyki inżynierii wysokich napięć.
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Literatura podstawowa

  1. Flisowski Z., Technika wysokich napięć, WNT, Warszawa, 1999
  2. Mościcka-Grzesiak H. i inni, Inżynieria wysokich napięć w elektrotechnice, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1999
  3. Skubis J., Wybrane zagadnienia z techniki i diagnostyki wysokonapięciowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 1998
  4. Zbigniew Gacek, Wysokonapięciowa technika izolacyjna, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kosztaluk R., Technika badań wysokonapięciowych, WNT, Warszawa, 1985
  2. Barbara Florkowska i inni, Modelowanie procedur diagnostycznych w eksploatacji układów izolacyjnych wysokiego napięcia, AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków, 2006
  3. Zdobysław Flisowski i inni, Laboratorium techniki wysokich napięć, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  4. Tomasz Boczar i inni, Laboratorium techniki wysokich napięć, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu, omówienie podstawowych wielkości obliczanych w wysokonapięciowych układach izolacyjnych1
T-A-2Obliczanie rozkładów napięcia i pola elektrycznego dla różnych układów izolacyjnych2
T-A-3Obliczanie rozkładów napięcia i pola elektrycznego w układach izolacyjnych uwarstwionych2
T-A-4Obliczanie wytrzymałości elektrycznej układów praktycznych3
T-A-5Obliczenia napięć początkowych wyładowań niezupełnych2
T-A-6Obliczenia parametrów falowych linii napowietrznych i kablowych2
T-A-7Obliczenia parametrów uziemień1
T-A-8Obliczenia parametrów przepięć ferrorezonansowych1
T-A-9Zaliczenie1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Omówienie zasad bezpieczeństwa podczas pracy przy wysokich napięciach. Zapoznanie z regulaminem laboratorium. Przeszkolenie z obsługi stanowisk wysokonapięciowych.2
T-L-2Wytrzymałość elektryczna powietrza przy napięciu przemiennym2
T-L-3Wyznaczanie współczynnika udaru piorunowego2
T-L-4Wpływ barier na wytrzymałość elektryczną dla różnych układów izolacyjnych2
T-L-5Badanie rozkładu napięcia w układzie wieloelektrodowym2
T-L-6Pomiar napięcia początkowego wyładowań ślizgowych2
T-L-7Rozkład napięć w dielektrykach uwarstwionych szeregowo2
T-L-8Zaliczenie pierwsze2
T-L-9Metody pomiarowe wysokiego napięcia: iskiernik, dzielnik, przekładnik i woltomierz elektrostatyczny2
T-L-10Badanie wytrzymałości elektrycznej układów izolacyjnych równolegle2
T-L-11Ferrorezonans napięć, pomiar charakterystyk napięciowo-prądowych2
T-L-12Badanie odgromników warystorowych2
T-L-13Badanie elektryzacji dielektryków stałych2
T-L-14Wytrzymałość elektryczna powietrza przy napięciu stałym2
T-L-15Zaliczenie końcowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zastosowanie wysokiego napięcia w technice i przemyśle.2
T-W-2Pole elektryczne i jego rozkłady w różnych układach elektrod, naprężenia elektryczne izolacji.4
T-W-3Wytrzymałość elektryczna i mechanizmy rozwoju wyładowań w próżni, gazach, cieczach i izolacji stałej.6
T-W-4Wyładowania elektryczne w układach izolacyjnych.4
T-W-5Wyładowania piorunowe, przepięcia i ochrona odgromowa i przeciwprzepięciowa.6
T-W-6Techniczne wysokonapięciowe układy izolacyjne i procesy w nich zachodzące.6
T-W-7Miernictwo i laboratoria wysokonapięciowe.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Utrwalenie wiadomości z zajęć5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Opracowywanie i przygotowywanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych9
A-L-3Przygotowanie do zaliczeń laboratoriów9
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie.30
A-W-2Praca własna studenta, utrwalenie i uzpełnienie wiadomości z wykładu.18
A-W-3Praca studenta z literaturą i źródłami internetowymi.10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu opartego na treściach przedstawionych na wykładzie15
A-W-5Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C06_W01Student ma wiedzę dotyczącą techniki wysokich napięć, inżynierii wysokonapięciowej oraz układów izolacyjnych zapewniającą zrozumienie podstawowych zjawisk wysokonapięciowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru elektrotechniki.
EL_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-4Nabycie wiedzy umożliwiającej zapobieganie bądź generowanie wyładowań elektrycznych (przesył WN, wyładowania niezupełne, generacja plazmy).
C-1Zapoznanie z techniką wysokonapięciową (generacja WN, metody pomiarowe w WN, zastosowanie WN w przemyśle).
C-5Poznanie zagadnień związanych z ochroną odgromową i przeciwprzepięciową (rodzaje przepięć, fale przepięciowe, urządzenia ochrony przeciwprzepięciowej).
C-2Poznanie zjawisk związanych z wysokimi napięciami (mechanizmy rozwoju wyładowań, naprężenia elektryczne, wyładowania niezupełne, rozkłady napięć).
C-3Poznanie budowy i właściwości układów izolacyjnych, w tym technicznych (izolatory, kable, izolacja urządzeń, elementy trakcji).
Treści programoweT-W-2Pole elektryczne i jego rozkłady w różnych układach elektrod, naprężenia elektryczne izolacji.
T-W-7Miernictwo i laboratoria wysokonapięciowe.
T-W-1Zastosowanie wysokiego napięcia w technice i przemyśle.
T-W-3Wytrzymałość elektryczna i mechanizmy rozwoju wyładowań w próżni, gazach, cieczach i izolacji stałej.
T-W-4Wyładowania elektryczne w układach izolacyjnych.
T-W-5Wyładowania piorunowe, przepięcia i ochrona odgromowa i przeciwprzepięciowa.
T-W-6Techniczne wysokonapięciowe układy izolacyjne i procesy w nich zachodzące.
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu, omówienie podstawowych wielkości obliczanych w wysokonapięciowych układach izolacyjnych
T-A-3Obliczanie rozkładów napięcia i pola elektrycznego w układach izolacyjnych uwarstwionych
T-A-5Obliczenia napięć początkowych wyładowań niezupełnych
T-A-6Obliczenia parametrów falowych linii napowietrznych i kablowych
T-A-7Obliczenia parametrów uziemień
T-A-8Obliczenia parametrów przepięć ferrorezonansowych
T-A-2Obliczanie rozkładów napięcia i pola elektrycznego dla różnych układów izolacyjnych
T-A-4Obliczanie wytrzymałości elektrycznej układów praktycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych, oparta o oceny formujące.
S-2Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań do ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. Egzamin ustny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C06_W02Student ma wiedzę na temat cyklu życia podstawowych wysokonapięciowych układów izolacyjnych, potrafi wymienić podstawowe techniki zabezpieczeń przy wysokich napięciach oraz podstawowe metody ochrony przeciwprzepięciowej oraz przeciwodgromowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru elektrotechniki.
EL_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-4Nabycie wiedzy umożliwiającej zapobieganie bądź generowanie wyładowań elektrycznych (przesył WN, wyładowania niezupełne, generacja plazmy).
C-5Poznanie zagadnień związanych z ochroną odgromową i przeciwprzepięciową (rodzaje przepięć, fale przepięciowe, urządzenia ochrony przeciwprzepięciowej).
C-2Poznanie zjawisk związanych z wysokimi napięciami (mechanizmy rozwoju wyładowań, naprężenia elektryczne, wyładowania niezupełne, rozkłady napięć).
C-3Poznanie budowy i właściwości układów izolacyjnych, w tym technicznych (izolatory, kable, izolacja urządzeń, elementy trakcji).
Treści programoweT-W-2Pole elektryczne i jego rozkłady w różnych układach elektrod, naprężenia elektryczne izolacji.
T-W-7Miernictwo i laboratoria wysokonapięciowe.
T-W-1Zastosowanie wysokiego napięcia w technice i przemyśle.
T-W-3Wytrzymałość elektryczna i mechanizmy rozwoju wyładowań w próżni, gazach, cieczach i izolacji stałej.
T-W-4Wyładowania elektryczne w układach izolacyjnych.
T-W-5Wyładowania piorunowe, przepięcia i ochrona odgromowa i przeciwprzepięciowa.
T-W-6Techniczne wysokonapięciowe układy izolacyjne i procesy w nich zachodzące.
T-A-1Wprowadzenie do przedmiotu, omówienie podstawowych wielkości obliczanych w wysokonapięciowych układach izolacyjnych
T-A-3Obliczanie rozkładów napięcia i pola elektrycznego w układach izolacyjnych uwarstwionych
T-A-5Obliczenia napięć początkowych wyładowań niezupełnych
T-A-6Obliczenia parametrów falowych linii napowietrznych i kablowych
T-A-7Obliczenia parametrów uziemień
T-A-8Obliczenia parametrów przepięć ferrorezonansowych
T-A-2Obliczanie rozkładów napięcia i pola elektrycznego dla różnych układów izolacyjnych
T-A-4Obliczanie wytrzymałości elektrycznej układów praktycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych, oparta o oceny formujące.
S-2Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań do ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. Egzamin ustny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C06_U01Student potrafi w stopniu podstawowym posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących wysokonapięciowe elementy i układy elektryczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności i kompatybilności układów i systemów energoelektronicznych, elektroenergetycznych, wysokonapięciowych, maszyn i napędów elektrycznych oraz innych urządzeń i systemów elektrotechnicznych.
EL_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z techniką wysokonapięciową (generacja WN, metody pomiarowe w WN, zastosowanie WN w przemyśle).
Treści programoweT-W-7Miernictwo i laboratoria wysokonapięciowe.
T-L-3Wyznaczanie współczynnika udaru piorunowego
T-L-6Pomiar napięcia początkowego wyładowań ślizgowych
T-L-5Badanie rozkładu napięcia w układzie wieloelektrodowym
T-L-4Wpływ barier na wytrzymałość elektryczną dla różnych układów izolacyjnych
T-L-7Rozkład napięć w dielektrykach uwarstwionych szeregowo
T-L-9Metody pomiarowe wysokiego napięcia: iskiernik, dzielnik, przekładnik i woltomierz elektrostatyczny
T-L-12Badanie odgromników warystorowych
T-L-15Zaliczenie końcowe
T-L-13Badanie elektryzacji dielektryków stałych
T-L-1Omówienie zasad bezpieczeństwa podczas pracy przy wysokich napięciach. Zapoznanie z regulaminem laboratorium. Przeszkolenie z obsługi stanowisk wysokonapięciowych.
T-L-2Wytrzymałość elektryczna powietrza przy napięciu przemiennym
T-L-14Wytrzymałość elektryczna powietrza przy napięciu stałym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych, oparta o oceny formujące.
S-2Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań do ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C06_U02Student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w układach i urządzeniach wysokonapięciowych w minimalnym wymaganym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności i kompatybilności układów i systemów energoelektronicznych, elektroenergetycznych, wysokonapięciowych, maszyn i napędów elektrycznych oraz innych urządzeń i systemów elektrotechnicznych.
EL_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z techniką wysokonapięciową (generacja WN, metody pomiarowe w WN, zastosowanie WN w przemyśle).
Treści programoweT-W-7Miernictwo i laboratoria wysokonapięciowe.
T-W-1Zastosowanie wysokiego napięcia w technice i przemyśle.
T-L-3Wyznaczanie współczynnika udaru piorunowego
T-L-10Badanie wytrzymałości elektrycznej układów izolacyjnych równolegle
T-L-6Pomiar napięcia początkowego wyładowań ślizgowych
T-L-5Badanie rozkładu napięcia w układzie wieloelektrodowym
T-L-4Wpływ barier na wytrzymałość elektryczną dla różnych układów izolacyjnych
T-L-7Rozkład napięć w dielektrykach uwarstwionych szeregowo
T-L-9Metody pomiarowe wysokiego napięcia: iskiernik, dzielnik, przekładnik i woltomierz elektrostatyczny
T-L-11Ferrorezonans napięć, pomiar charakterystyk napięciowo-prądowych
T-L-12Badanie odgromników warystorowych
T-L-15Zaliczenie końcowe
T-L-13Badanie elektryzacji dielektryków stałych
T-L-1Omówienie zasad bezpieczeństwa podczas pracy przy wysokich napięciach. Zapoznanie z regulaminem laboratorium. Przeszkolenie z obsługi stanowisk wysokonapięciowych.
T-L-2Wytrzymałość elektryczna powietrza przy napięciu przemiennym
T-L-14Wytrzymałość elektryczna powietrza przy napięciu stałym
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych, oparta o oceny formujące.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C12_U03Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać analizy zjawisk wysokonapięciowych oraz właściwości układów izolacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności i kompatybilności układów i systemów energoelektronicznych, elektroenergetycznych, wysokonapięciowych, maszyn i napędów elektrycznych oraz innych urządzeń i systemów elektrotechnicznych.
EL_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-4Nabycie wiedzy umożliwiającej zapobieganie bądź generowanie wyładowań elektrycznych (przesył WN, wyładowania niezupełne, generacja plazmy).
C-1Zapoznanie z techniką wysokonapięciową (generacja WN, metody pomiarowe w WN, zastosowanie WN w przemyśle).
C-5Poznanie zagadnień związanych z ochroną odgromową i przeciwprzepięciową (rodzaje przepięć, fale przepięciowe, urządzenia ochrony przeciwprzepięciowej).
C-2Poznanie zjawisk związanych z wysokimi napięciami (mechanizmy rozwoju wyładowań, naprężenia elektryczne, wyładowania niezupełne, rozkłady napięć).
C-3Poznanie budowy i właściwości układów izolacyjnych, w tym technicznych (izolatory, kable, izolacja urządzeń, elementy trakcji).
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do przedmiotu, omówienie podstawowych wielkości obliczanych w wysokonapięciowych układach izolacyjnych
T-A-3Obliczanie rozkładów napięcia i pola elektrycznego w układach izolacyjnych uwarstwionych
T-A-5Obliczenia napięć początkowych wyładowań niezupełnych
T-A-6Obliczenia parametrów falowych linii napowietrznych i kablowych
T-A-7Obliczenia parametrów uziemień
T-A-8Obliczenia parametrów przepięć ferrorezonansowych
T-A-2Obliczanie rozkładów napięcia i pola elektrycznego dla różnych układów izolacyjnych
T-A-4Obliczanie wytrzymałości elektrycznej układów praktycznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych, oparta o oceny formujące.
S-2Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań do ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. Egzamin ustny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C06_K01Student ma - w podstawowym zakresie - świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie z tematyki inżynierii wysokich napięć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w zakresie elektrotechniki oraz kierunków pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z techniką wysokonapięciową (generacja WN, metody pomiarowe w WN, zastosowanie WN w przemyśle).
Treści programoweT-W-7Miernictwo i laboratoria wysokonapięciowe.
T-W-1Zastosowanie wysokiego napięcia w technice i przemyśle.
T-W-6Techniczne wysokonapięciowe układy izolacyjne i procesy w nich zachodzące.
T-L-3Wyznaczanie współczynnika udaru piorunowego
T-L-10Badanie wytrzymałości elektrycznej układów izolacyjnych równolegle
T-L-6Pomiar napięcia początkowego wyładowań ślizgowych
T-L-5Badanie rozkładu napięcia w układzie wieloelektrodowym
T-L-4Wpływ barier na wytrzymałość elektryczną dla różnych układów izolacyjnych
T-L-7Rozkład napięć w dielektrykach uwarstwionych szeregowo
T-L-9Metody pomiarowe wysokiego napięcia: iskiernik, dzielnik, przekładnik i woltomierz elektrostatyczny
T-L-11Ferrorezonans napięć, pomiar charakterystyk napięciowo-prądowych
T-L-12Badanie odgromników warystorowych
T-L-13Badanie elektryzacji dielektryków stałych
T-L-2Wytrzymałość elektryczna powietrza przy napięciu przemiennym
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych, oparta o oceny formujące.
S-2Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań do ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia