Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Inteligentne instalacje elektryczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inteligentne instalacje elektryczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Zarębski <Tomasz.Zarebski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Zarębski <Tomasz.Zarebski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,44zaliczenie
laboratoriaL5 60 3,00,30zaliczenie
projektyP5 15 2,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych operacji logicznych
W-2Znajomość podstaw elektrotechniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania obwodów elektrycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika programowalnego
C-2Student potrafi zaprojektować i uruchomić inteligentną instalację elektryczną

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium. Szkolenie BHP.2
T-L-2Sterowanie oświetleniem w systemie LCN4
T-L-3Sterowanie napędami rolet i bram w systemie LCN2
T-L-4Sterowanie oświetleniem w systemie KNX2
T-L-5Sterowanie napędem rolet w systemie KNX2
T-L-6System KNX w małym mieszkaniu2
T-L-7Zaliczenie2
T-L-8Firmowe systemy automatyki budynkowej6
T-L-9Integracja systemów automatyki budynkowej z innymi systemami6
T-L-10Odrabianie i końcowe zaliczanie zajęć laboratoryjnych2
T-L-11Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do środowiska programowania.2
T-L-12Sygnały boolowskie. Podstawowe operacje bitowe.2
T-L-13Zbocze sygnału.2
T-L-14Zliczanie zdarzeń w PLC.2
T-L-15Odliczanie czasu w PLC.4
T-L-16Zadnie nr 1.4
T-L-17Bloki organizacyjne.2
T-L-18Sygnały analogowe.2
T-L-19HMI2
T-L-20Zadanie nr 2.6
T-L-21Zajęcia podsumowujące. Zaliczenie.2
60
projekty
T-P-1Realizacja sterowania maszyny z zastosowaniem PLC i HMI8
T-P-2Projekt inteligentnej instalacji elektrycznej7
15
wykłady
T-W-1Inteligentne instalacje elektryczne - geneza1
T-W-2System Europejskiej Magistrali Instalacyjnej EIB/KNX3
T-W-3Sieć Local Control Network (LCN).2
T-W-4Wybrane firmowe systemy automatyki1
T-W-5Zaliczenie formy zajęć1
T-W-6PLC - wprowadzenie1
T-W-7Cykl pracy PLC1
T-W-8Odliczanie czasu w PLC2
T-W-9Odliczanie ilości zdarzeń w PLC1
T-W-10Obsługa przerwań w PLC. Zaliczenie formy zajęć.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach60
A-L-2Przygotowanie sie do zajęć8
A-L-3Przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć laboratoryjnych5
A-L-4Konsultacje2
75
projekty
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie raportu10
A-P-3Samodzielna praca nad realizacją zadania projektowego23
A-P-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczania zajęć5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projktów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania bloków ćwiczeń oraz oceny pracy studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C17_W02
Student zna zasadę działania systemów automatyki budynkowej
EL_1A_W05C-2T-L-5, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-9, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-L-7, T-W-6, T-L-6, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-L-10, T-W-5, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-W-8M-2, M-1S-2
EL_1A_O03_W01
Student zna zasadę działania sterowników programowalnych.
EL_1A_W05C-1T-L-17, T-L-13, T-L-15, T-L-14, T-L-18, T-L-20, T-L-19, T-L-11, T-L-16, T-L-21, T-L-12M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C17_U01
Student Jest w stanie skonfigurować prostą inteligentną instalację elektryczną oraz ją uruchomić.
EL_1A_U05C-1, C-2T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-8, T-L-7, T-L-2, T-L-9, T-L-4, T-L-6, T-L-10M-3, M-4S-1, S-2
EL_1A_O03_U01
Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne.
EL_1A_U05C-1T-P-1, T-L-14, T-L-17, T-L-12, T-L-15, T-L-20, T-L-16, T-L-11, T-L-13, T-L-19, T-L-21, T-L-18M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O03_K01
Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń inteligentnej instalacji elektrycznej
EL_1A_K01C-1, C-2T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C17_W02
Student zna zasadę działania systemów automatyki budynkowej
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
EL_1A_O03_W01
Student zna zasadę działania sterowników programowalnych.
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C17_U01
Student Jest w stanie skonfigurować prostą inteligentną instalację elektryczną oraz ją uruchomić.
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
EL_1A_O03_U01
Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne.
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_O03_K01
Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń inteligentnej instalacji elektrycznej
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Literatura podstawowa

  1. Broel-Plater B.:, Układy wykorzystujące sterowniki PLC. projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008
  2. Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości zi zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
  3. Mikulik J., Europejska Magistrala Instalacyjna. Rozproszony system sterowania, COSIW, Warszawa, 2008
  4. Lon Nutzer Organisation e.V., LonWorks Installation Handbook, VDE Verlag GMBH, Berlin, 2005
  5. Markiewicz H., Instalacje elektryczne, WNT, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Kasprzyk J., Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2006
  2. producenci sterowników programowalnych, dokumentacja sterowników wykorzystywanych podczas zajęć, strony internetowe producentów sterowników, 2012
  3. KNX, LCN, LonWorks, strony firmowe producentów systemów i elementów systemów automatyki budynkowej, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium. Szkolenie BHP.2
T-L-2Sterowanie oświetleniem w systemie LCN4
T-L-3Sterowanie napędami rolet i bram w systemie LCN2
T-L-4Sterowanie oświetleniem w systemie KNX2
T-L-5Sterowanie napędem rolet w systemie KNX2
T-L-6System KNX w małym mieszkaniu2
T-L-7Zaliczenie2
T-L-8Firmowe systemy automatyki budynkowej6
T-L-9Integracja systemów automatyki budynkowej z innymi systemami6
T-L-10Odrabianie i końcowe zaliczanie zajęć laboratoryjnych2
T-L-11Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do środowiska programowania.2
T-L-12Sygnały boolowskie. Podstawowe operacje bitowe.2
T-L-13Zbocze sygnału.2
T-L-14Zliczanie zdarzeń w PLC.2
T-L-15Odliczanie czasu w PLC.4
T-L-16Zadnie nr 1.4
T-L-17Bloki organizacyjne.2
T-L-18Sygnały analogowe.2
T-L-19HMI2
T-L-20Zadanie nr 2.6
T-L-21Zajęcia podsumowujące. Zaliczenie.2
60

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Realizacja sterowania maszyny z zastosowaniem PLC i HMI8
T-P-2Projekt inteligentnej instalacji elektrycznej7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Inteligentne instalacje elektryczne - geneza1
T-W-2System Europejskiej Magistrali Instalacyjnej EIB/KNX3
T-W-3Sieć Local Control Network (LCN).2
T-W-4Wybrane firmowe systemy automatyki1
T-W-5Zaliczenie formy zajęć1
T-W-6PLC - wprowadzenie1
T-W-7Cykl pracy PLC1
T-W-8Odliczanie czasu w PLC2
T-W-9Odliczanie ilości zdarzeń w PLC1
T-W-10Obsługa przerwań w PLC. Zaliczenie formy zajęć.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach60
A-L-2Przygotowanie sie do zajęć8
A-L-3Przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć laboratoryjnych5
A-L-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie raportu10
A-P-3Samodzielna praca nad realizacją zadania projektowego23
A-P-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczania zajęć5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C17_W02Student zna zasadę działania systemów automatyki budynkowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W05Ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować i uruchomić inteligentną instalację elektryczną
Treści programoweT-L-5Sterowanie napędem rolet w systemie KNX
T-L-3Sterowanie napędami rolet i bram w systemie LCN
T-L-8Firmowe systemy automatyki budynkowej
T-L-2Sterowanie oświetleniem w systemie LCN
T-L-9Integracja systemów automatyki budynkowej z innymi systemami
T-L-4Sterowanie oświetleniem w systemie KNX
T-W-2System Europejskiej Magistrali Instalacyjnej EIB/KNX
T-W-3Sieć Local Control Network (LCN).
T-L-7Zaliczenie
T-W-6PLC - wprowadzenie
T-L-6System KNX w małym mieszkaniu
T-W-10Obsługa przerwań w PLC. Zaliczenie formy zajęć.
T-W-7Cykl pracy PLC
T-W-9Odliczanie ilości zdarzeń w PLC
T-L-10Odrabianie i końcowe zaliczanie zajęć laboratoryjnych
T-W-5Zaliczenie formy zajęć
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium. Szkolenie BHP.
T-W-1Inteligentne instalacje elektryczne - geneza
T-W-4Wybrane firmowe systemy automatyki
T-W-8Odliczanie czasu w PLC
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_O03_W01Student zna zasadę działania sterowników programowalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W05Ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku elektrotechnika.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika programowalnego
Treści programoweT-L-17Bloki organizacyjne.
T-L-13Zbocze sygnału.
T-L-15Odliczanie czasu w PLC.
T-L-14Zliczanie zdarzeń w PLC.
T-L-18Sygnały analogowe.
T-L-20Zadanie nr 2.
T-L-19HMI
T-L-11Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do środowiska programowania.
T-L-16Zadnie nr 1.
T-L-21Zajęcia podsumowujące. Zaliczenie.
T-L-12Sygnały boolowskie. Podstawowe operacje bitowe.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C17_U01Student Jest w stanie skonfigurować prostą inteligentną instalację elektryczną oraz ją uruchomić.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności i kompatybilności układów i systemów energoelektronicznych, elektroenergetycznych, wysokonapięciowych, maszyn i napędów elektrycznych oraz innych urządzeń i systemów elektrotechnicznych.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika programowalnego
C-2Student potrafi zaprojektować i uruchomić inteligentną instalację elektryczną
Treści programoweT-L-5Sterowanie napędem rolet w systemie KNX
T-L-3Sterowanie napędami rolet i bram w systemie LCN
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium. Szkolenie BHP.
T-L-8Firmowe systemy automatyki budynkowej
T-L-7Zaliczenie
T-L-2Sterowanie oświetleniem w systemie LCN
T-L-9Integracja systemów automatyki budynkowej z innymi systemami
T-L-4Sterowanie oświetleniem w systemie KNX
T-L-6System KNX w małym mieszkaniu
T-L-10Odrabianie i końcowe zaliczanie zajęć laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projktów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania bloków ćwiczeń oraz oceny pracy studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_O03_U01Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności i kompatybilności układów i systemów energoelektronicznych, elektroenergetycznych, wysokonapięciowych, maszyn i napędów elektrycznych oraz innych urządzeń i systemów elektrotechnicznych.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika programowalnego
Treści programoweT-P-1Realizacja sterowania maszyny z zastosowaniem PLC i HMI
T-L-14Zliczanie zdarzeń w PLC.
T-L-17Bloki organizacyjne.
T-L-12Sygnały boolowskie. Podstawowe operacje bitowe.
T-L-15Odliczanie czasu w PLC.
T-L-20Zadanie nr 2.
T-L-16Zadnie nr 1.
T-L-11Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do środowiska programowania.
T-L-13Zbocze sygnału.
T-L-19HMI
T-L-21Zajęcia podsumowujące. Zaliczenie.
T-L-18Sygnały analogowe.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projktów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania bloków ćwiczeń oraz oceny pracy studenta podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_O03_K01Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń inteligentnej instalacji elektrycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w zakresie elektrotechniki oraz kierunków pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika programowalnego
C-2Student potrafi zaprojektować i uruchomić inteligentną instalację elektryczną
Treści programoweT-W-4Wybrane firmowe systemy automatyki
T-W-1Inteligentne instalacje elektryczne - geneza
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia