Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza problemów inżynierskich w elektrotechnice wspomagana komputerowo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza problemów inżynierskich w elektrotechnice wspomagana komputerowo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Paplicki <Piotr.Paplicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,00,44zaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,30zaliczenie
projektyP7 15 1,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu budowy oraz zasady działania maszyn i urządzeń elektrycznych.
W-2Umiejętność tworzenia obiektów bryłowych 3D z wykorzystaniem narzędzi CAD.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności tworzenia płaskich oraz przestrzennych modeli urządzeń elektrycznych, przygotowanych do symulacji zjawisk fizycznych zachodzących w modelowanych urządzeniach.
C-2Ukształtowanie umiejętności definiowania parametrów materiałowych, geometrycznych oraz symulacyjnych modelu urządzenia elektrycznego umożliwiająca przeprowadzenie poprawnej symulacji działania urządzenia, w określonym jego punkcie pracy.
C-3Nabycie umiejętności modelowania urządzenia elektrycznego i przeprowadzenia analizy termicznej, przy użyciu narzędzi CAD.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wstęp do modelowania 3D urządzeń elektrycznych - budowa modelu, definicja materiałów, procedura badań.2
T-L-2Modelowanie i analiza wyników badań termicznych urządzenia elektromechanicznego.5
T-L-3Optymalizacja przepływu czynnika chłodzącego w urządzeniach elektrycznych.4
T-L-4Modelowanie i analiza wyników badań wytrzymałościowych urządzenia elektrycznego.4
15
projekty
T-P-1Analiza termiczna i wytrzymałościowa wybranego urządzenia elektrycznego.15
15
wykłady
T-W-1Wstęp do modelowania 3D urządzeń elektrycznych - budowa modelu, definicja materiałów, procedura badań.2
T-W-2Badania termiczne oraz metody analizy mechaniki płynów.4
T-W-3Obliczenia wytrzymałościowe. Zaliczenie wykładu.4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia laboratorium.8
A-L-3Konsultacje2
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.15
A-P-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia projektu.8
A-P-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia wykładu.15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Metoda praktyczna/metoda projektów.
M-3Metoda podająca/ wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena raportu z laboratorium i projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Wynik testu zaliczającego wykład.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C25.1_W02
Student ma wiedzę z zakresu modelowania i analizy parametrów termicznych pracy urządzeń elektrycznych przy pomocy CAD
EL_1A_W06C-1, C-3, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-P-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C25.1_U01
Student potrafi zamodelować urządzenie elektryczne i wykonać analizę termiczną przy pomocy narzędzi CAD
EL_1A_U04, EL_1A_U08C-3, C-2T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4M-1S-1
EL_1A_C25.1_U02
Student potrafi zaprojektować urządzenie elektryczne i układ jego chłodzenia przy użyciu narzędzi CAD
EL_1A_U08, EL_1A_U04C-1T-P-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C25.1_W02
Student ma wiedzę z zakresu modelowania i analizy parametrów termicznych pracy urządzeń elektrycznych przy pomocy CAD
2,0Wynik testu zaliczającego wykład: poniżej 50%.
3,0Wynik testu zaliczającego wykład: w zakresie 51-60%.
3,5Wynik testu zaliczającego wykład: w zakresie 61-70%.
4,0Wynik testu zaliczającego wykład: w zakresie 71-80%.
4,5Wynik testu zaliczającego wykład: w zakresie 81-90%.
5,0Wynik testu zaliczającego wykład: w zakresie 91-100%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C25.1_U01
Student potrafi zamodelować urządzenie elektryczne i wykonać analizę termiczną przy pomocy narzędzi CAD
2,0Student nie złożył raportu z ćwiczeń laboratoryjnych lub student złożył raport, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%.
3,0Studentzłożył raport z ćwiczeń laboratoryjnych, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%.
3,5Student złożył raport z ćwiczeń laboratoryjnych, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%.
4,0Student złożył raport z ćwiczeń laboratoryjnych, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%.
4,5Student złożył raport z ćwiczeń laboratoryjnych, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%.
5,0Student złożył raport z ćwiczeń laboratoryjnych, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%.
EL_1A_C25.1_U02
Student potrafi zaprojektować urządzenie elektryczne i układ jego chłodzenia przy użyciu narzędzi CAD
2,0Student nie złożył raportu z projektu lub złożył raport, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%.
3,0Student złożył raport z projektu, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%.
3,5Student złożył raport z projektu, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%.
4,0Student złożył raport z projektu, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%.
4,5Student złożył raport z projektu, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%.
5,0Student złożył raport z projektu, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%.

Literatura podstawowa

  1. Janusz Turowski, Elektrodynamika techniczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014, 3
  2. Turowski Janusz, Elektrodynamika techniczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014, 3

Literatura dodatkowa

  1. Damian Hallmann, Piotr Jankowski, Przykłady obliczeń wolnozmiennych pól magnetycznych w środowisku Ansys-Maxwell, Uniwersytet Morski w Gdyni, 2016, I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wstęp do modelowania 3D urządzeń elektrycznych - budowa modelu, definicja materiałów, procedura badań.2
T-L-2Modelowanie i analiza wyników badań termicznych urządzenia elektromechanicznego.5
T-L-3Optymalizacja przepływu czynnika chłodzącego w urządzeniach elektrycznych.4
T-L-4Modelowanie i analiza wyników badań wytrzymałościowych urządzenia elektrycznego.4
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza termiczna i wytrzymałościowa wybranego urządzenia elektrycznego.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do modelowania 3D urządzeń elektrycznych - budowa modelu, definicja materiałów, procedura badań.2
T-W-2Badania termiczne oraz metody analizy mechaniki płynów.4
T-W-3Obliczenia wytrzymałościowe. Zaliczenie wykładu.4
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia laboratorium.8
A-L-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.15
A-P-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia projektu.8
A-P-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia wykładu.15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C25.1_W02Student ma wiedzę z zakresu modelowania i analizy parametrów termicznych pracy urządzeń elektrycznych przy pomocy CAD
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W06Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności tworzenia płaskich oraz przestrzennych modeli urządzeń elektrycznych, przygotowanych do symulacji zjawisk fizycznych zachodzących w modelowanych urządzeniach.
C-3Nabycie umiejętności modelowania urządzenia elektrycznego i przeprowadzenia analizy termicznej, przy użyciu narzędzi CAD.
C-2Ukształtowanie umiejętności definiowania parametrów materiałowych, geometrycznych oraz symulacyjnych modelu urządzenia elektrycznego umożliwiająca przeprowadzenie poprawnej symulacji działania urządzenia, w określonym jego punkcie pracy.
Treści programoweT-L-1Wstęp do modelowania 3D urządzeń elektrycznych - budowa modelu, definicja materiałów, procedura badań.
T-L-2Modelowanie i analiza wyników badań termicznych urządzenia elektromechanicznego.
T-L-3Optymalizacja przepływu czynnika chłodzącego w urządzeniach elektrycznych.
T-L-4Modelowanie i analiza wyników badań wytrzymałościowych urządzenia elektrycznego.
T-P-1Analiza termiczna i wytrzymałościowa wybranego urządzenia elektrycznego.
T-W-2Badania termiczne oraz metody analizy mechaniki płynów.
T-W-3Obliczenia wytrzymałościowe. Zaliczenie wykładu.
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Metoda praktyczna/metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena raportu z laboratorium i projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wynik testu zaliczającego wykład: poniżej 50%.
3,0Wynik testu zaliczającego wykład: w zakresie 51-60%.
3,5Wynik testu zaliczającego wykład: w zakresie 61-70%.
4,0Wynik testu zaliczającego wykład: w zakresie 71-80%.
4,5Wynik testu zaliczającego wykład: w zakresie 81-90%.
5,0Wynik testu zaliczającego wykład: w zakresie 91-100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C25.1_U01Student potrafi zamodelować urządzenie elektryczne i wykonać analizę termiczną przy pomocy narzędzi CAD
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U04Potrafi identyfikować związki i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i na tej podstawie tworzyć modele komputerowe i przeprowadzać ich symulacje, w szczególności dotyczące zagadnień elektrotechniki.
EL_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze elektrotechniki z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności modelowania urządzenia elektrycznego i przeprowadzenia analizy termicznej, przy użyciu narzędzi CAD.
C-2Ukształtowanie umiejętności definiowania parametrów materiałowych, geometrycznych oraz symulacyjnych modelu urządzenia elektrycznego umożliwiająca przeprowadzenie poprawnej symulacji działania urządzenia, w określonym jego punkcie pracy.
Treści programoweT-W-1Wstęp do modelowania 3D urządzeń elektrycznych - budowa modelu, definicja materiałów, procedura badań.
T-L-2Modelowanie i analiza wyników badań termicznych urządzenia elektromechanicznego.
T-L-3Optymalizacja przepływu czynnika chłodzącego w urządzeniach elektrycznych.
T-L-1Wstęp do modelowania 3D urządzeń elektrycznych - budowa modelu, definicja materiałów, procedura badań.
T-L-4Modelowanie i analiza wyników badań wytrzymałościowych urządzenia elektrycznego.
Metody nauczaniaM-1Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena raportu z laboratorium i projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie złożył raportu z ćwiczeń laboratoryjnych lub student złożył raport, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%.
3,0Studentzłożył raport z ćwiczeń laboratoryjnych, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%.
3,5Student złożył raport z ćwiczeń laboratoryjnych, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%.
4,0Student złożył raport z ćwiczeń laboratoryjnych, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%.
4,5Student złożył raport z ćwiczeń laboratoryjnych, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%.
5,0Student złożył raport z ćwiczeń laboratoryjnych, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C25.1_U02Student potrafi zaprojektować urządzenie elektryczne i układ jego chłodzenia przy użyciu narzędzi CAD
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze elektrotechniki z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
EL_1A_U04Potrafi identyfikować związki i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i na tej podstawie tworzyć modele komputerowe i przeprowadzać ich symulacje, w szczególności dotyczące zagadnień elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności tworzenia płaskich oraz przestrzennych modeli urządzeń elektrycznych, przygotowanych do symulacji zjawisk fizycznych zachodzących w modelowanych urządzeniach.
Treści programoweT-P-1Analiza termiczna i wytrzymałościowa wybranego urządzenia elektrycznego.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena raportu z laboratorium i projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie złożył raportu z projektu lub złożył raport, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%.
3,0Student złożył raport z projektu, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%.
3,5Student złożył raport z projektu, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%.
4,0Student złożył raport z projektu, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%.
4,5Student złożył raport z projektu, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%.
5,0Student złożył raport z projektu, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%.