Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Power Systems with Renewable Energy Sources:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Power Systems with Renewable Energy Sources
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Olgierd Małyszko <Olgierd.Malyszko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 1,80,56zaliczenie
projektyP6 25 2,20,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basis of electrical engineering
W-2Mathematics
W-3Physics

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1The student knows the basic types of renewable energy sources.
C-2The student has knowledge about the processing of energy obtained from renewable sources.
C-3Acquiring skills in working with literature and technical documentation.
C-4Acquiring the ability to work in a group and present the results obtained.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Introduction, discussion and assignment of project tasks3
T-P-2Construction of an on-grid and off-grid photovoltaic power plant4
T-P-3Selection of photovoltaic panels2
T-P-4Selection of voltage regulator and batteries for off-grid installation2
T-P-5Inverter selection2
T-P-6Selection of cables on the DC side2
T-P-7Selection of cables on the AC side2
T-P-8Selection of a transformer for on-grid installation2
T-P-9Selection of other equipment (protections, switches, switchboard, measuring system)3
T-P-10Completion of project3
25
wykłady
T-W-1Composition of power system4
T-W-2Methods of generation of electrical energy4
T-W-3Photovoltaic power plants4
T-W-4Wind power plants4
T-W-5Nuclear power plants2
T-W-6Geothermal power plants2
T-W-7Hydroelectric power plants2
T-W-8Biogas, biomass2
T-W-9Methods of energy storage4
T-W-10Hydrogen as an energy source. Final test.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Participation in classes25
A-P-2Preparing the project28
A-P-3Consultancy2
55
wykłady
A-W-1Participation in classes30
A-W-2Completing knowledge from the literature8
A-W-3Preparation for the test8
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informative lecture
M-2Problem-based lecture
M-3Subject exercises

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Final test on the end of classes and lectures
S-2Ocena podsumowująca: The grade is based on passing the project

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C21.3_W01
The student has knowledge of the basic parameters, structure and principles of operation of systems: photovoltaic, wind, water, etc. and the accumulation of electricity.
EL_1A_W04C-2, C-1T-W-2, T-W-7, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C21.3_U01
The student is able to select production units using renewable energy sources.
EL_1A_U02, EL_1A_U08C-3, C-4T-P-6, T-P-3, T-P-2, T-P-1, T-P-4, T-P-5, T-P-10M-3S-2
EL_1A_C21.3_U02
The student is able to design the connection of an unconventional power plant to the power system.
EL_1A_U08, EL_1A_U02C-3, C-4T-P-7, T-P-10, T-P-9, T-P-8M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C21.3_W01
The student has knowledge of the basic parameters, structure and principles of operation of systems: photovoltaic, wind, water, etc. and the accumulation of electricity.
2,0The student obtained less than 50% of the points for completing a given effect
3,0The student obtained from 50% to 60% of points for completing a given effect
3,5The student obtained from 60% to 70% of points for completing a given effect
4,0The student obtained from 70% to 80% of points for completing a given effect
4,5The student obtained from 80% to 90% of points for completing a given effect
5,0The student obtained from 90% to 100% of points for completing a given effect

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C21.3_U01
The student is able to select production units using renewable energy sources.
2,0The student obtained less than 50% of the points for completing a given effect
3,0The student obtained from 50% to 60% of points for completing a given effect
3,5The student obtained from 60% to 70% of points for completing a given effect
4,0The student obtained from 70% to 80% of points for completing a given effect
4,5The student obtained from 80% to 90% of points for completing a given effect
5,0The student obtained from 90% to 100% of points for completing a given effect
EL_1A_C21.3_U02
The student is able to design the connection of an unconventional power plant to the power system.
2,0The student obtained less than 50% of the points for completing a given effect
3,0The student obtained from 50% to 60% of points for completing a given effect
3,5The student obtained from 60% to 70% of points for completing a given effect
4,0The student obtained from 70% to 80% of points for completing a given effect
4,5The student obtained from 80% to 90% of points for completing a given effect
5,0The student obtained from 90% to 100% of points for completing a given effect

Literatura podstawowa

  1. Grigsby L.L., The Electric Power Engineering Handbook, CRC Press, New York, 1998
  2. Freris L., Infield D.: Renewable Energy in Power Systems, Renewable Energy in Power Systems, John Wiley&Sons, England, 2008
  3. Grigsby L.L., Electric Power Generation, Transmission and Distribution, CRC Press, New York, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Grainger J.J., Stevenson W.D., Power System Analysis, McGraw-Hill, USA, 1994
  2. Saccomanno F., Electric Power Systems, Analysis and Control, John Wiley&Sons, 2003

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Introduction, discussion and assignment of project tasks3
T-P-2Construction of an on-grid and off-grid photovoltaic power plant4
T-P-3Selection of photovoltaic panels2
T-P-4Selection of voltage regulator and batteries for off-grid installation2
T-P-5Inverter selection2
T-P-6Selection of cables on the DC side2
T-P-7Selection of cables on the AC side2
T-P-8Selection of a transformer for on-grid installation2
T-P-9Selection of other equipment (protections, switches, switchboard, measuring system)3
T-P-10Completion of project3
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Composition of power system4
T-W-2Methods of generation of electrical energy4
T-W-3Photovoltaic power plants4
T-W-4Wind power plants4
T-W-5Nuclear power plants2
T-W-6Geothermal power plants2
T-W-7Hydroelectric power plants2
T-W-8Biogas, biomass2
T-W-9Methods of energy storage4
T-W-10Hydrogen as an energy source. Final test.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Participation in classes25
A-P-2Preparing the project28
A-P-3Consultancy2
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in classes30
A-W-2Completing knowledge from the literature8
A-W-3Preparation for the test8
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C21.3_W01The student has knowledge of the basic parameters, structure and principles of operation of systems: photovoltaic, wind, water, etc. and the accumulation of electricity.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze elektrotechniki.
Cel przedmiotuC-2The student has knowledge about the processing of energy obtained from renewable sources.
C-1The student knows the basic types of renewable energy sources.
Treści programoweT-W-2Methods of generation of electrical energy
T-W-7Hydroelectric power plants
T-W-10Hydrogen as an energy source. Final test.
T-W-4Wind power plants
T-W-5Nuclear power plants
T-W-3Photovoltaic power plants
T-W-6Geothermal power plants
T-W-9Methods of energy storage
T-W-8Biogas, biomass
T-W-1Composition of power system
Metody nauczaniaM-1Informative lecture
M-2Problem-based lecture
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Final test on the end of classes and lectures
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student obtained less than 50% of the points for completing a given effect
3,0The student obtained from 50% to 60% of points for completing a given effect
3,5The student obtained from 60% to 70% of points for completing a given effect
4,0The student obtained from 70% to 80% of points for completing a given effect
4,5The student obtained from 80% to 90% of points for completing a given effect
5,0The student obtained from 90% to 100% of points for completing a given effect
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C21.3_U01The student is able to select production units using renewable energy sources.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role.
EL_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze elektrotechniki z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-3Acquiring skills in working with literature and technical documentation.
C-4Acquiring the ability to work in a group and present the results obtained.
Treści programoweT-P-6Selection of cables on the DC side
T-P-3Selection of photovoltaic panels
T-P-2Construction of an on-grid and off-grid photovoltaic power plant
T-P-1Introduction, discussion and assignment of project tasks
T-P-4Selection of voltage regulator and batteries for off-grid installation
T-P-5Inverter selection
T-P-10Completion of project
Metody nauczaniaM-3Subject exercises
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: The grade is based on passing the project
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student obtained less than 50% of the points for completing a given effect
3,0The student obtained from 50% to 60% of points for completing a given effect
3,5The student obtained from 60% to 70% of points for completing a given effect
4,0The student obtained from 70% to 80% of points for completing a given effect
4,5The student obtained from 80% to 90% of points for completing a given effect
5,0The student obtained from 90% to 100% of points for completing a given effect
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C21.3_U02The student is able to design the connection of an unconventional power plant to the power system.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze elektrotechniki z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
EL_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role.
Cel przedmiotuC-3Acquiring skills in working with literature and technical documentation.
C-4Acquiring the ability to work in a group and present the results obtained.
Treści programoweT-P-7Selection of cables on the AC side
T-P-10Completion of project
T-P-9Selection of other equipment (protections, switches, switchboard, measuring system)
T-P-8Selection of a transformer for on-grid installation
Metody nauczaniaM-3Subject exercises
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: The grade is based on passing the project
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0The student obtained less than 50% of the points for completing a given effect
3,0The student obtained from 50% to 60% of points for completing a given effect
3,5The student obtained from 60% to 70% of points for completing a given effect
4,0The student obtained from 70% to 80% of points for completing a given effect
4,5The student obtained from 80% to 90% of points for completing a given effect
5,0The student obtained from 90% to 100% of points for completing a given effect