Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Filozofia zrównoważonego rozwoju:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Filozofia zrównoważonego rozwoju
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat celów zrównoważonego rozwoju (SDG), uświadomienie kluczowych czynników SDG oraz wzmocnienie idywidualnej i społecznej odpowiedzialności w zakresie ich realizacji.
C-2Celem przedmiotu jest kształcenie i wyposażenie studentów w wiedzę, umiejętności i sposób myślenia potrzebne do stawienia czoła złożonym globalnym wyzwaniom w zrównoważony sposób. Kultywować poczucie odpowiedzialności, promować krytyczne myślenie, zachęcać do innowacji i inspirować działania na rzecz osiągnięcia bardziej zrównoważonej i sprawiedliwej przyszłości dla wszystkich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Relacja człowiek-środowisko, etyka środowiska naturalnego, etapy rozwoju społeczeństw w kontekscie zrównoważonego rozwoju3
T-W-2Zrównoważony rozwój - definicje, czynniki, wyzwania, ryzyka - Cele Zrównoważonego Rozwoju 2030 (UN SDG)3
T-W-3Raport Making Peace with Nature, Raporty IPCC, bariery planetarne i inne dokumenty środowiska naukowego względem denializmu klimatycznego3
T-W-4Problemy zrównoważonych energetyki, urbanistyki i transportu3
T-W-5Zrównoważona produkcja i konsumpcja, gospodarka o obiegu zamkniętym, bezpieczeństwo żywnościowe a polityki klimatyczne3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3analiza literatury4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_A10.2_W01
Student zna i rozumie definicje i kryteria zrównoważonego rozwoju.
EL_1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_A10.2_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych mających wpływ na osiąganie celów zrównoważonego rozwoju.
EL_1A_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_A10.2_K01
Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne.
EL_1A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_A10.2_W01
Student zna i rozumie definicje i kryteria zrównoważonego rozwoju.
2,0Nie zna podstawowych koncepcji zrównoważonego rozwoju.
3,0Zna podstawowe koncepcje zrównoważonego rozwoju.
3,5Zna i rozumie podstawowe koncepcje zrównoważonego rozwoju.
4,0Zna i rozumie koncepcje zrównoważonego rozwoju, cele i kryteria zrównoważonego rozwoju.
4,5Zna i rozumie koncepcje zrównoważonego rozwoju, cele i kryteria zrównoważonego rozwoju. Rozumie złożoność wyzwań stawianych przed gospodarką zrównoważoną.
5,0Zna i rozumie koncepcje zrównoważonego rozwoju, cele i kryteria zrównoważonego rozwoju. Rozumie złożoność wyzwań stawianych przed gospodarką zrównoważoną, rozważa prawdopobodobieństwo i konsekwencje realizcji poszczególnych celów SDG.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_A10.2_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych mających wpływ na osiąganie celów zrównoważonego rozwoju.
2,0Nie rozumie problemów związanych z dążeniem do zrównoważonego rozwoju.
3,0Rozumie podstawowe problemy związane z dążeniem do zrównoważonego rozwoju.
3,5Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy związane z dążeniem do zrównoważonego rozwoju.
4,0Rozumie i potrafi analizować problemy związane z dążeniem do zrównoważonego rozwoju.
4,5Rozumie i potrafi analizować problemy związane z dążeniem do zrównoważonego rozwoju. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości.
5,0Rozumie i potrafi analizować problemy związane z dążeniem do zrównoważonego rozwoju. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości i oceniać ryzyka i korzyści poszczególnych wizji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_A10.2_K01
Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, nie ma chęci do rozwoju kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,0Student potrafi pracować w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
4,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od realizacji SDG.
4,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od realizacji SDG. Potrafi antycypować problemy, które stają na drodze realizacji SDG i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań.
5,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od realizacji SDG. Potrafi antycypować problemy, które stają na drodze realizacji SDG i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań oraz oceniać ich potencjalne skutki.

Literatura podstawowa

  1. Adam Drosik, Dorota Heidrich, Ratajczak Magdalena, Wprowadzenie do zrównoważonego rozwoju. Podręcznik akademicki, BookEdit, 2023, audibook
  2. UNEP, Making Peace With Nature, 2020, https://www.unep.org/resources/making-peace-nature
  3. IPCC, Wybrane raporty IPCC, 2023, https://www.ipcc.ch/reports/

Literatura dodatkowa

  1. Sachs Jeffrey D. Cs 2015., Age of Sustainable Development, Columbia University Press, 2015
  2. Zając Tomasz, Nie-kapitalizm. Zrównoważony rozwój zamiast wzrostu?, E-bookowo, 2022

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Relacja człowiek-środowisko, etyka środowiska naturalnego, etapy rozwoju społeczeństw w kontekscie zrównoważonego rozwoju3
T-W-2Zrównoważony rozwój - definicje, czynniki, wyzwania, ryzyka - Cele Zrównoważonego Rozwoju 2030 (UN SDG)3
T-W-3Raport Making Peace with Nature, Raporty IPCC, bariery planetarne i inne dokumenty środowiska naukowego względem denializmu klimatycznego3
T-W-4Problemy zrównoważonych energetyki, urbanistyki i transportu3
T-W-5Zrównoważona produkcja i konsumpcja, gospodarka o obiegu zamkniętym, bezpieczeństwo żywnościowe a polityki klimatyczne3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3analiza literatury4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_A10.2_W01Student zna i rozumie definicje i kryteria zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W08Zna i rozumie problemy współczesnej cywilizacji, ma wiedzę z zakresu ekonomii, zarządzania i prawa, w tym podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat celów zrównoważonego rozwoju (SDG), uświadomienie kluczowych czynników SDG oraz wzmocnienie idywidualnej i społecznej odpowiedzialności w zakresie ich realizacji.
Treści programoweT-W-1Relacja człowiek-środowisko, etyka środowiska naturalnego, etapy rozwoju społeczeństw w kontekscie zrównoważonego rozwoju
T-W-2Zrównoważony rozwój - definicje, czynniki, wyzwania, ryzyka - Cele Zrównoważonego Rozwoju 2030 (UN SDG)
T-W-3Raport Making Peace with Nature, Raporty IPCC, bariery planetarne i inne dokumenty środowiska naukowego względem denializmu klimatycznego
T-W-4Problemy zrównoważonych energetyki, urbanistyki i transportu
T-W-5Zrównoważona produkcja i konsumpcja, gospodarka o obiegu zamkniętym, bezpieczeństwo żywnościowe a polityki klimatyczne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych koncepcji zrównoważonego rozwoju.
3,0Zna podstawowe koncepcje zrównoważonego rozwoju.
3,5Zna i rozumie podstawowe koncepcje zrównoważonego rozwoju.
4,0Zna i rozumie koncepcje zrównoważonego rozwoju, cele i kryteria zrównoważonego rozwoju.
4,5Zna i rozumie koncepcje zrównoważonego rozwoju, cele i kryteria zrównoważonego rozwoju. Rozumie złożoność wyzwań stawianych przed gospodarką zrównoważoną.
5,0Zna i rozumie koncepcje zrównoważonego rozwoju, cele i kryteria zrównoważonego rozwoju. Rozumie złożoność wyzwań stawianych przed gospodarką zrównoważoną, rozważa prawdopobodobieństwo i konsekwencje realizcji poszczególnych celów SDG.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_A10.2_U01Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych mających wpływ na osiąganie celów zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat celów zrównoważonego rozwoju (SDG), uświadomienie kluczowych czynników SDG oraz wzmocnienie idywidualnej i społecznej odpowiedzialności w zakresie ich realizacji.
Treści programoweT-W-1Relacja człowiek-środowisko, etyka środowiska naturalnego, etapy rozwoju społeczeństw w kontekscie zrównoważonego rozwoju
T-W-2Zrównoważony rozwój - definicje, czynniki, wyzwania, ryzyka - Cele Zrównoważonego Rozwoju 2030 (UN SDG)
T-W-3Raport Making Peace with Nature, Raporty IPCC, bariery planetarne i inne dokumenty środowiska naukowego względem denializmu klimatycznego
T-W-4Problemy zrównoważonych energetyki, urbanistyki i transportu
T-W-5Zrównoważona produkcja i konsumpcja, gospodarka o obiegu zamkniętym, bezpieczeństwo żywnościowe a polityki klimatyczne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie problemów związanych z dążeniem do zrównoważonego rozwoju.
3,0Rozumie podstawowe problemy związane z dążeniem do zrównoważonego rozwoju.
3,5Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy związane z dążeniem do zrównoważonego rozwoju.
4,0Rozumie i potrafi analizować problemy związane z dążeniem do zrównoważonego rozwoju.
4,5Rozumie i potrafi analizować problemy związane z dążeniem do zrównoważonego rozwoju. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości.
5,0Rozumie i potrafi analizować problemy związane z dążeniem do zrównoważonego rozwoju. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości i oceniać ryzyka i korzyści poszczególnych wizji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_A10.2_K01Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat celów zrównoważonego rozwoju (SDG), uświadomienie kluczowych czynników SDG oraz wzmocnienie idywidualnej i społecznej odpowiedzialności w zakresie ich realizacji.
Treści programoweT-W-1Relacja człowiek-środowisko, etyka środowiska naturalnego, etapy rozwoju społeczeństw w kontekscie zrównoważonego rozwoju
T-W-2Zrównoważony rozwój - definicje, czynniki, wyzwania, ryzyka - Cele Zrównoważonego Rozwoju 2030 (UN SDG)
T-W-3Raport Making Peace with Nature, Raporty IPCC, bariery planetarne i inne dokumenty środowiska naukowego względem denializmu klimatycznego
T-W-4Problemy zrównoważonych energetyki, urbanistyki i transportu
T-W-5Zrównoważona produkcja i konsumpcja, gospodarka o obiegu zamkniętym, bezpieczeństwo żywnościowe a polityki klimatyczne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja
M-4prezentacja multimedialna
M-5praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, nie ma chęci do rozwoju kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,0Student potrafi pracować w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
3,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia.
4,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od realizacji SDG.
4,5Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od realizacji SDG. Potrafi antycypować problemy, które stają na drodze realizacji SDG i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań.
5,0Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od realizacji SDG. Potrafi antycypować problemy, które stają na drodze realizacji SDG i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań oraz oceniać ich potencjalne skutki.