Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S2)
specjalność: Systemy elektroenergetyczne

Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do kognitywistyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wprowadzenie do kognitywistyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki i analizy statystycznej.
W-2Podstawy filozofii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami kognitywistyki i elementami planowania ekserymentów kognitywnych z uwzględnieniem zastosowań w projektowaniu systemów informatycznych
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania mózgu i zmysłów człowieka, które mają wpływ na projektowanie systemów informatycznych
C-3Wprowadzenie do problematyki współczesnej filozofii umysłu z ukazaniem kontekstu historycznego kształtowania się takich pojęć jak: umysł, świadomość, intencjonalność, dualizm i monizm umysłu i ciała, reprezentacja umysłowa, itp.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do filozofii umysłu.1
T-W-2Relacja umysł - ciało. Ujęcie historyczne.4
T-W-3Relacja umysł - mózg. Ewolucja umysłu i mózgu. Mózgi i umysły zwierząt.4
T-W-4Teorie świadomości. Świadomość a intencjonalność.2
T-W-5Obliczeniowa teoria umysłu. Filozofia sztucznej inteligencji.2
T-W-6Czy neuronauki są szansą na wyjaśnienie świadomości?2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3Analiza literatury5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład audytoryjny z prezentacjami i przykładami.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
S-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_A06.2_W01
Student zna i rozumie podstawowe stanowiska i koncepcje w ramach filozofii umysłu.
EL_2A_W08C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_A06.2_U01
Student jasno przedstawia posiadaną wiedzę z zakresu filozofii umysłu. Potrafi dobierać i podawać poprawne pod względem logicznym i merytorycznym argumenty na rzecz omawianych stanowisk.
EL_2A_U05C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_A06.2_K01
Student potrafi wskazać różnorakie związki i zależności między różnorodnymi stanowiskami w ramach filozofii umysłu a zadaniami praktycznymi typu poznawczego i komunikacyjnego.
EL_2A_K02C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_A06.2_W01
Student zna i rozumie podstawowe stanowiska i koncepcje w ramach filozofii umysłu.
2,0
3,0Przedstawia główne stanowiska w ramach filozofii umysłu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_A06.2_U01
Student jasno przedstawia posiadaną wiedzę z zakresu filozofii umysłu. Potrafi dobierać i podawać poprawne pod względem logicznym i merytorycznym argumenty na rzecz omawianych stanowisk.
2,0
3,0Znajduje podstawowe argumenty na rzecz wybranego przez siebie stanowiska w ramach filozofii umysłu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_A06.2_K01
Student potrafi wskazać różnorakie związki i zależności między różnorodnymi stanowiskami w ramach filozofii umysłu a zadaniami praktycznymi typu poznawczego i komunikacyjnego.
2,0
3,0Student wskazuje podstawowe konsekwencje praktyczne wynikające z przyjmowanych stanowisk w ramach filozofii umysłu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Smith P.J., Hoffman R.R., Cognitive Systems Engineering: The Future for a Changing World, CRC Press, New York, 2017
  2. Chalmers D., Świadomy umysł, PWN, Warszawa, 2010
  3. Dennett D., Od bakterii do Bacha. O ewolucji umysłów., Copernicus Center Press, Kraków, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Wilensky U., Ran W., An Introduction to Agent-Based Modeling: Modeling Natural, Social, and Engineered Complex Systems with NetLogo, The MIT Press, Boston, 2015
  2. Vernon D., Artificial Cognitive Systems: A Primer, MIT Press, Boston, 2014
  3. Harmon-Jones E., Beer J. S., Methods in Social Neuroscience, The Guilford Press, New York, 2009
  4. Churchland P., Mechanizm rozumu, siedlisko duszy. Filozoficzna podróż w głąb mózgu., Fundacja Aletheia, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do filozofii umysłu.1
T-W-2Relacja umysł - ciało. Ujęcie historyczne.4
T-W-3Relacja umysł - mózg. Ewolucja umysłu i mózgu. Mózgi i umysły zwierząt.4
T-W-4Teorie świadomości. Świadomość a intencjonalność.2
T-W-5Obliczeniowa teoria umysłu. Filozofia sztucznej inteligencji.2
T-W-6Czy neuronauki są szansą na wyjaśnienie świadomości?2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3Analiza literatury5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_A06.2_W01Student zna i rozumie podstawowe stanowiska i koncepcje w ramach filozofii umysłu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W08Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie elektrotechniki, elektroenergetyki, energoelektroniki i - w mniejszym stopniu – elektroniki, telekomunikacji, informatyki i automatyki oraz rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Wprowadzenie do problematyki współczesnej filozofii umysłu z ukazaniem kontekstu historycznego kształtowania się takich pojęć jak: umysł, świadomość, intencjonalność, dualizm i monizm umysłu i ciała, reprezentacja umysłowa, itp.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do filozofii umysłu.
T-W-2Relacja umysł - ciało. Ujęcie historyczne.
T-W-3Relacja umysł - mózg. Ewolucja umysłu i mózgu. Mózgi i umysły zwierząt.
T-W-4Teorie świadomości. Świadomość a intencjonalność.
T-W-5Obliczeniowa teoria umysłu. Filozofia sztucznej inteligencji.
T-W-6Czy neuronauki są szansą na wyjaśnienie świadomości?
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawia główne stanowiska w ramach filozofii umysłu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_A06.2_U01Student jasno przedstawia posiadaną wiedzę z zakresu filozofii umysłu. Potrafi dobierać i podawać poprawne pod względem logicznym i merytorycznym argumenty na rzecz omawianych stanowisk.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces kształcenia
Cel przedmiotuC-3Wprowadzenie do problematyki współczesnej filozofii umysłu z ukazaniem kontekstu historycznego kształtowania się takich pojęć jak: umysł, świadomość, intencjonalność, dualizm i monizm umysłu i ciała, reprezentacja umysłowa, itp.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do filozofii umysłu.
T-W-2Relacja umysł - ciało. Ujęcie historyczne.
T-W-3Relacja umysł - mózg. Ewolucja umysłu i mózgu. Mózgi i umysły zwierząt.
T-W-4Teorie świadomości. Świadomość a intencjonalność.
T-W-5Obliczeniowa teoria umysłu. Filozofia sztucznej inteligencji.
T-W-6Czy neuronauki są szansą na wyjaśnienie świadomości?
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajduje podstawowe argumenty na rzecz wybranego przez siebie stanowiska w ramach filozofii umysłu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_A06.2_K01Student potrafi wskazać różnorakie związki i zależności między różnorodnymi stanowiskami w ramach filozofii umysłu a zadaniami praktycznymi typu poznawczego i komunikacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzji
Cel przedmiotuC-3Wprowadzenie do problematyki współczesnej filozofii umysłu z ukazaniem kontekstu historycznego kształtowania się takich pojęć jak: umysł, świadomość, intencjonalność, dualizm i monizm umysłu i ciała, reprezentacja umysłowa, itp.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do filozofii umysłu.
T-W-2Relacja umysł - ciało. Ujęcie historyczne.
T-W-3Relacja umysł - mózg. Ewolucja umysłu i mózgu. Mózgi i umysły zwierząt.
T-W-4Teorie świadomości. Świadomość a intencjonalność.
T-W-5Obliczeniowa teoria umysłu. Filozofia sztucznej inteligencji.
T-W-6Czy neuronauki są szansą na wyjaśnienie świadomości?
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wskazuje podstawowe konsekwencje praktyczne wynikające z przyjmowanych stanowisk w ramach filozofii umysłu.
3,5
4,0
4,5
5,0