Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)

Sylabus przedmiotu Percepcja eksperymentalna i poznawcza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Percepcja eksperymentalna i poznawcza
Specjalność Programowanie gier komputerowych
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Lewandowska <Anna.Tomaszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Studenci przystępujący do przedmiotu powinni posiadać wiedzę z analizy i przetwarzania danych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C1. Zapoznanie studentów z metodologią prowadzenia badań naukowych, zgodnych z normami prawnymi i etycznymi.
C-2C2. Ukształtowanie umiejętności z zakresu opracowania, przeprowadzenia badań eksperymentalnych z udziałem ludzi oraz analizy i interpretacji uzyskanych wyników.
C-3C3. Zapoznanie studentów z percepcją poznawczą i eksperymentalną oraz ich wpływem na sposób projektowania interfejsów graficznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Konfiguracja środowiska programistycznego.2
T-L-2Zaprojektowanie i implementacja eksperymentu percepcyjnego rejestrującego wybrany parametr biomedyczny.6
T-L-3Modyfikacja eksperymentu pod kątem badania wybranych cech poznawczych.2
T-L-4Przeprowadzenie zmodyfikowanego eksperymentu.4
T-L-5Prezentacja wyników opisujących dokładność rejestracji badanego parametru.4
T-L-6Analiza wyników opisującej zmianę badanego parametru w zależności od wybranych cech poznawczych.2
20
wykłady
T-W-1Podstawy percepcji wzrokowej.4
T-W-2Metodologia badań naukowych, etyka i normy prawne.2
T-W-3Metodologia przeprowadzania eksperymentów percepcyjnych.4
T-W-4Rodzaje i technologie stosowane w eksperymentach percepcyjnych.2
T-W-5Profile poznawcze człowieka.3
T-W-6Personalizacja interfejsów na podstawie cech poznawczych człowieka.3
T-W-7Metodologia pracy naukowej w grafice komputerowej.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Praca własna30
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Praca własna26
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2prezentacja komputerowa
M-3analiza przypadków
M-4ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena zaangażowania studenta
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa wyniku kolejnych zajęć laboratoryjych
S-3Ocena podsumowująca: Średnia ważona ocen formujących
S-4Ocena podsumowująca: Ocena pisemna

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_2A_D04.04_W01
Absolwent posiada wiedzę na temat percepcji wizualnej i eksperymentalnej człowieka ukierunkowaną na komunikację z urządzeniem za pomocą interfejsu graficznego. Jak również zna i rozumie metodologię tworzenia badań naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem etyki badań naukowych oraz norm prawnych.
I_2A_W05, I_2A_W11C-1, C-3T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-1M-3, M-1, M-2S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_2A_D04.04_U01
Student potrafi prawidłowo zaplanować i przeprowadzić eksperyment badawczy, przeprowadzić analizę wyników i dokonać jej interpretacji z wykorzystaniem wiedzy na temat percepcji poznawczej użytkownika.
I_2A_U01, I_2A_U13, I_2A_U15C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-5M-4S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_2A_D04.04_K01
Jest świadomy różnic poznawczych pomiędzy użytkownikami i konieczności zaprojektowania GUI w sposób uwzględniający różny sposób percepcji, przetwarzania i interpretacji danych przez nich.
I_2A_K01, I_2A_K02C-3, C-2T-W-5, T-W-6, T-L-6, T-L-3M-4, M-2, M-3, M-1S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_2A_D04.04_W01
Absolwent posiada wiedzę na temat percepcji wizualnej i eksperymentalnej człowieka ukierunkowaną na komunikację z urządzeniem za pomocą interfejsu graficznego. Jak również zna i rozumie metodologię tworzenia badań naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem etyki badań naukowych oraz norm prawnych.
2,0
3,0Na ocenę 3: Student będzie znał podstawy percepcji wizualnej i eksperymentalnej człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_2A_D04.04_U01
Student potrafi prawidłowo zaplanować i przeprowadzić eksperyment badawczy, przeprowadzić analizę wyników i dokonać jej interpretacji z wykorzystaniem wiedzy na temat percepcji poznawczej użytkownika.
2,0
3,0Na ocenę 3 student będzie umiał opracować eksperyment badawczy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_2A_D04.04_K01
Jest świadomy różnic poznawczych pomiędzy użytkownikami i konieczności zaprojektowania GUI w sposób uwzględniający różny sposób percepcji, przetwarzania i interpretacji danych przez nich.
2,0
3,0Na ocenę 3, student jest w stanie rozróżnić kompetencje poznawcze użytkowników.
3,5
4,0
4,5
5,0

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Konfiguracja środowiska programistycznego.2
T-L-2Zaprojektowanie i implementacja eksperymentu percepcyjnego rejestrującego wybrany parametr biomedyczny.6
T-L-3Modyfikacja eksperymentu pod kątem badania wybranych cech poznawczych.2
T-L-4Przeprowadzenie zmodyfikowanego eksperymentu.4
T-L-5Prezentacja wyników opisujących dokładność rejestracji badanego parametru.4
T-L-6Analiza wyników opisującej zmianę badanego parametru w zależności od wybranych cech poznawczych.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy percepcji wzrokowej.4
T-W-2Metodologia badań naukowych, etyka i normy prawne.2
T-W-3Metodologia przeprowadzania eksperymentów percepcyjnych.4
T-W-4Rodzaje i technologie stosowane w eksperymentach percepcyjnych.2
T-W-5Profile poznawcze człowieka.3
T-W-6Personalizacja interfejsów na podstawie cech poznawczych człowieka.3
T-W-7Metodologia pracy naukowej w grafice komputerowej.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Praca własna30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Praca własna26
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_2A_D04.04_W01Absolwent posiada wiedzę na temat percepcji wizualnej i eksperymentalnej człowieka ukierunkowaną na komunikację z urządzeniem za pomocą interfejsu graficznego. Jak również zna i rozumie metodologię tworzenia badań naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem etyki badań naukowych oraz norm prawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W05Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą systemów i interakcji człowiek-maszyna
I_2A_W11Absolwent zna i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności w obszarze informatyki
Cel przedmiotuC-1C1. Zapoznanie studentów z metodologią prowadzenia badań naukowych, zgodnych z normami prawnymi i etycznymi.
C-3C3. Zapoznanie studentów z percepcją poznawczą i eksperymentalną oraz ich wpływem na sposób projektowania interfejsów graficznych.
Treści programoweT-W-4Rodzaje i technologie stosowane w eksperymentach percepcyjnych.
T-W-5Profile poznawcze człowieka.
T-W-3Metodologia przeprowadzania eksperymentów percepcyjnych.
T-W-6Personalizacja interfejsów na podstawie cech poznawczych człowieka.
T-W-7Metodologia pracy naukowej w grafice komputerowej.
T-W-2Metodologia badań naukowych, etyka i normy prawne.
T-W-1Podstawy percepcji wzrokowej.
Metody nauczaniaM-3analiza przypadków
M-1Wykład informacyjny
M-2prezentacja komputerowa
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena pisemna
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena zaangażowania studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na ocenę 3: Student będzie znał podstawy percepcji wizualnej i eksperymentalnej człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_2A_D04.04_U01Student potrafi prawidłowo zaplanować i przeprowadzić eksperyment badawczy, przeprowadzić analizę wyników i dokonać jej interpretacji z wykorzystaniem wiedzy na temat percepcji poznawczej użytkownika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U01Potrafi prawidłowo zaplanować, przeprowadzić eksperyment badawczy, dokonać analizy i prezentacji uzyskanych wyników
I_2A_U13Potrafi przedstawiać wyniki prac badawczych i prowadzić konstruktywną dyskusję na ich temat
I_2A_U15Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
Cel przedmiotuC-1C1. Zapoznanie studentów z metodologią prowadzenia badań naukowych, zgodnych z normami prawnymi i etycznymi.
C-2C2. Ukształtowanie umiejętności z zakresu opracowania, przeprowadzenia badań eksperymentalnych z udziałem ludzi oraz analizy i interpretacji uzyskanych wyników.
Treści programoweT-W-2Metodologia badań naukowych, etyka i normy prawne.
T-W-3Metodologia przeprowadzania eksperymentów percepcyjnych.
T-W-4Rodzaje i technologie stosowane w eksperymentach percepcyjnych.
T-L-4Przeprowadzenie zmodyfikowanego eksperymentu.
T-L-2Zaprojektowanie i implementacja eksperymentu percepcyjnego rejestrującego wybrany parametr biomedyczny.
T-L-6Analiza wyników opisującej zmianę badanego parametru w zależności od wybranych cech poznawczych.
T-L-5Prezentacja wyników opisujących dokładność rejestracji badanego parametru.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Średnia ważona ocen formujących
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa wyniku kolejnych zajęć laboratoryjych
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena zaangażowania studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na ocenę 3 student będzie umiał opracować eksperyment badawczy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_2A_D04.04_K01Jest świadomy różnic poznawczych pomiędzy użytkownikami i konieczności zaprojektowania GUI w sposób uwzględniający różny sposób percepcji, przetwarzania i interpretacji danych przez nich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści i wiedzy własnej
I_2A_K02Ma świadomość znaczenia aktualności wiedzy w rozwiązywaniu problemów, jest zdeterminowany do osiągania założonych celów, a w przypadku trudności w ich osiąganiu potrafi korzystać z pomocy ekspertów
Cel przedmiotuC-3C3. Zapoznanie studentów z percepcją poznawczą i eksperymentalną oraz ich wpływem na sposób projektowania interfejsów graficznych.
C-2C2. Ukształtowanie umiejętności z zakresu opracowania, przeprowadzenia badań eksperymentalnych z udziałem ludzi oraz analizy i interpretacji uzyskanych wyników.
Treści programoweT-W-5Profile poznawcze człowieka.
T-W-6Personalizacja interfejsów na podstawie cech poznawczych człowieka.
T-L-6Analiza wyników opisującej zmianę badanego parametru w zależności od wybranych cech poznawczych.
T-L-3Modyfikacja eksperymentu pod kątem badania wybranych cech poznawczych.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
M-2prezentacja komputerowa
M-3analiza przypadków
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa wyniku kolejnych zajęć laboratoryjych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena pisemna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na ocenę 3, student jest w stanie rozróżnić kompetencje poznawcze użytkowników.
3,5
4,0
4,5
5,0