Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria chmurowa

Sylabus przedmiotu Testowanie oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Testowanie oprogramowania
Specjalność Inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania i Cyberbezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Luiza Fabisiak <Luiza.Fabisiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Programowanie 2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesem testowania oprogramowania
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu testowania oprogramowania oraz posługiwania się różnymi narzędziami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowa analiza aplikacji2
T-L-2Ryzyko jakościowe2
T-L-3Defekt: Defekt funkcji, Defekt wydajności, defekt użyteczności, defekt bezpieczeństwa, defekt kompatybilności, defekt krytyczny, Błędy popełniane przez testerów, Obrona defektów i testerskie stany defekt oe, Jakość oprogramowania4
T-L-4Plan testowania Proces testowy, środowisko testowe, warunki testowe, przypadki testowe4
T-L-5Techniki oparte o incydenty Techniki oparte o specyfikację. techniki opartę o strukturę, techniki opartę o doświadczenie2
T-L-6Idea testowania przypadki testowe, idea projektowania testów, warunek testowy, lista kontrolna4
T-L-7Testy eksploaracyjne2
T-L-8Specyfkacja testowania Specyfikacja przypadków testowych, przypadkie testowe, retesty, testy regresywne2
T-L-9Testy regresyjne, integracyjne oraz akceptacyjne4
T-L-10Ocena jaskości oprogramowania jakość oprogramowania, raport, Zakończenie testów4
30
wykłady
T-W-1Podstawy testowania. Co to jest testowanie? Dlaczego testowanie jest niezbędne? Siedem zasad testowania. Proces testowy. Psychologia testowania.5
T-W-2Testowanie w cyklu życia oprogramowania. Model cyklu życia oprogramowania. Poziomy testów. Typy testów. Testowanie pielęgnacyjne.6
T-W-3Testowanie statyczne. Podstawy testowania statycznego. Proces przeglądu.4
T-W-4Techniki testowania. Kategoria technik testowania. Czarnoskrzynkowe techniki testowania. Bialoskrzynkowe techniki testowania. Techniki testowania oparte na doświadczeniu.6
T-W-5Zarządzanie testami. Organizacja testów. Planowanie i szacowanie testów. Monitorowanie testów i nadzór nad testami. Zarządzanie konfiguracją. Czynniki ryzyka a testowanie.5
T-W-6Narzędzia wspomagające testowanie. Uwarunkowania związane z narzędziami testowymi. Skuteczne korzystanie z narzędzi.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Praca własna20
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Praca własna18
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Ćwiczenia loboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_D03.02_W01
Student zna podstawowe techniki testowania oprogramowania oraz zna różne metody testowania oprogramowania.
I_1A_W05C-1T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_D03.02_U01
Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz poprawnie pokierować procesem testowania oprogramowanian wykorzystująć do tego różnorodne narzędzia.
I_1A_U09, I_1A_U06C-2T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-6, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_D03.02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w planowaniu procesu testowania oprogramowania, zdolność do posługiwania się różnymi narzędziami w procesie testowania oprogramowania
I_1A_K01C-2, C-1T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-6, T-L-9, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_D03.02_W01
Student zna podstawowe techniki testowania oprogramowania oraz zna różne metody testowania oprogramowania.
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia związane z testowanie oprogramowania oraz potrafi wymienić dwie metody testowania oprogramowania.
3,5Student zna sposoby testowania poprawności dokumentacji oraz potrafi wymienić co najmniej 5 metod testowania oprogramowania. .
4,0Student zna sposoby tworzenia przypatków testowych oraz potrafi wymienić oraz scharakteryzować więcej niż 5 metod testowania oprogramowania
4,5Student zna zasady testowania funkcjonalnego oraz potrafi wymienić oraz scharakteryzować więcej niż 5 metod testowania oprogramowania.
5,0Student zna zasady planowania procesu testowania oraz potrafi wymienić oraz szczegółowo scharakteryzować więcej niż 5 metod testowania oprogramowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_D03.02_U01
Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz poprawnie pokierować procesem testowania oprogramowanian wykorzystująć do tego różnorodne narzędzia.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować oraz przeprowadzić proces testowania oprogramowania.
3,5Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania.
4,0Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługiwać się w stopniu podstawowym 2 narzędziami pomocnymi w procesie testowania.
4,5Student potrafi w stopniu zaawansowanym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługiwać się w stopniu zaawansowanym co najmniej 2 narzędziami pomocnymi w procesie testowania.
5,0Student potrafi w stopniu zaawansowanym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługiwać się w stopniu zaawansowanym więcej niż dwoma narzędziami pomocnymi w procesie testowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_D03.02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w planowaniu procesu testowania oprogramowania, zdolność do posługiwania się różnymi narzędziami w procesie testowania oprogramowania
2,0
3,0Tworzenie podstawowego planu testowania oprogramowania.
3,5Tworzenie podstawowego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej jednego narzędzia wykorzystywanego w procesie testowania oprogramowania.
4,0Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej jednego narzędzia wykorzystywanego w procesie testowania oprogramowania.
4,5Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej dwóch narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania oprogramowania.
5,0Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość więcej niż dwóch narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania oprogramowania.

Literatura podstawowa

  1. Rafał Pawlak, Testowanie oprogramowania. Podręcznik dla początkujących, Helion, 2017
  2. Glenford J. Myers, Corey Sandler, Tom Badgett, Todd M. Thomas, Sztuka testowania oprogramowania, Helion, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Karolina Zmitrowicz, Jakość projektów informatycznych. Rozwój i testowanie oprogramowania, Helion, 2015
  2. Renu Rajani, Testowanie kodu w praktyce, Helion, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowa analiza aplikacji2
T-L-2Ryzyko jakościowe2
T-L-3Defekt: Defekt funkcji, Defekt wydajności, defekt użyteczności, defekt bezpieczeństwa, defekt kompatybilności, defekt krytyczny, Błędy popełniane przez testerów, Obrona defektów i testerskie stany defekt oe, Jakość oprogramowania4
T-L-4Plan testowania Proces testowy, środowisko testowe, warunki testowe, przypadki testowe4
T-L-5Techniki oparte o incydenty Techniki oparte o specyfikację. techniki opartę o strukturę, techniki opartę o doświadczenie2
T-L-6Idea testowania przypadki testowe, idea projektowania testów, warunek testowy, lista kontrolna4
T-L-7Testy eksploaracyjne2
T-L-8Specyfkacja testowania Specyfikacja przypadków testowych, przypadkie testowe, retesty, testy regresywne2
T-L-9Testy regresyjne, integracyjne oraz akceptacyjne4
T-L-10Ocena jaskości oprogramowania jakość oprogramowania, raport, Zakończenie testów4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy testowania. Co to jest testowanie? Dlaczego testowanie jest niezbędne? Siedem zasad testowania. Proces testowy. Psychologia testowania.5
T-W-2Testowanie w cyklu życia oprogramowania. Model cyklu życia oprogramowania. Poziomy testów. Typy testów. Testowanie pielęgnacyjne.6
T-W-3Testowanie statyczne. Podstawy testowania statycznego. Proces przeglądu.4
T-W-4Techniki testowania. Kategoria technik testowania. Czarnoskrzynkowe techniki testowania. Bialoskrzynkowe techniki testowania. Techniki testowania oparte na doświadczeniu.6
T-W-5Zarządzanie testami. Organizacja testów. Planowanie i szacowanie testów. Monitorowanie testów i nadzór nad testami. Zarządzanie konfiguracją. Czynniki ryzyka a testowanie.5
T-W-6Narzędzia wspomagające testowanie. Uwarunkowania związane z narzędziami testowymi. Skuteczne korzystanie z narzędzi.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Praca własna20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Praca własna18
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_D03.02_W01Student zna podstawowe techniki testowania oprogramowania oraz zna różne metody testowania oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05Ma wiedzę o nowoczesnych metodach projektowania, analizowania, wytwarzania, testowania oprogramowania oraz rozwiązywania wybranych zadań inżynierskich obejmujących w szczególności narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania na różnych etapach powstawania, eksploatacji i rozwoju systemów informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem testowania oprogramowania
Treści programoweT-W-5Zarządzanie testami. Organizacja testów. Planowanie i szacowanie testów. Monitorowanie testów i nadzór nad testami. Zarządzanie konfiguracją. Czynniki ryzyka a testowanie.
T-W-4Techniki testowania. Kategoria technik testowania. Czarnoskrzynkowe techniki testowania. Bialoskrzynkowe techniki testowania. Techniki testowania oparte na doświadczeniu.
T-W-6Narzędzia wspomagające testowanie. Uwarunkowania związane z narzędziami testowymi. Skuteczne korzystanie z narzędzi.
T-W-2Testowanie w cyklu życia oprogramowania. Model cyklu życia oprogramowania. Poziomy testów. Typy testów. Testowanie pielęgnacyjne.
T-W-1Podstawy testowania. Co to jest testowanie? Dlaczego testowanie jest niezbędne? Siedem zasad testowania. Proces testowy. Psychologia testowania.
T-W-3Testowanie statyczne. Podstawy testowania statycznego. Proces przeglądu.
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia loboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia związane z testowanie oprogramowania oraz potrafi wymienić dwie metody testowania oprogramowania.
3,5Student zna sposoby testowania poprawności dokumentacji oraz potrafi wymienić co najmniej 5 metod testowania oprogramowania. .
4,0Student zna sposoby tworzenia przypatków testowych oraz potrafi wymienić oraz scharakteryzować więcej niż 5 metod testowania oprogramowania
4,5Student zna zasady testowania funkcjonalnego oraz potrafi wymienić oraz scharakteryzować więcej niż 5 metod testowania oprogramowania.
5,0Student zna zasady planowania procesu testowania oraz potrafi wymienić oraz szczegółowo scharakteryzować więcej niż 5 metod testowania oprogramowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_D03.02_U01Student potrafi zaplanować, przeprowadzić oraz poprawnie pokierować procesem testowania oprogramowanian wykorzystująć do tego różnorodne narzędzia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania wybranych zadań informatycznych w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
I_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu testowania oprogramowania oraz posługiwania się różnymi narzędziami.
Treści programoweT-L-4Plan testowania Proces testowy, środowisko testowe, warunki testowe, przypadki testowe
T-L-2Ryzyko jakościowe
T-L-3Defekt: Defekt funkcji, Defekt wydajności, defekt użyteczności, defekt bezpieczeństwa, defekt kompatybilności, defekt krytyczny, Błędy popełniane przez testerów, Obrona defektów i testerskie stany defekt oe, Jakość oprogramowania
T-L-1Podstawowa analiza aplikacji
T-L-5Techniki oparte o incydenty Techniki oparte o specyfikację. techniki opartę o strukturę, techniki opartę o doświadczenie
T-L-7Testy eksploaracyjne
T-L-8Specyfkacja testowania Specyfikacja przypadków testowych, przypadkie testowe, retesty, testy regresywne
T-L-10Ocena jaskości oprogramowania jakość oprogramowania, raport, Zakończenie testów
T-L-6Idea testowania przypadki testowe, idea projektowania testów, warunek testowy, lista kontrolna
T-L-9Testy regresyjne, integracyjne oraz akceptacyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia loboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować oraz przeprowadzić proces testowania oprogramowania.
3,5Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania.
4,0Student potrafi w stopniu podstawowym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługiwać się w stopniu podstawowym 2 narzędziami pomocnymi w procesie testowania.
4,5Student potrafi w stopniu zaawansowanym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługiwać się w stopniu zaawansowanym co najmniej 2 narzędziami pomocnymi w procesie testowania.
5,0Student potrafi w stopniu zaawansowanym zaplanować, przeprowadzić oraz pokierować procesem testowania oprogramowania. Umie posługiwać się w stopniu zaawansowanym więcej niż dwoma narzędziami pomocnymi w procesie testowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_D03.02_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywność w planowaniu procesu testowania oprogramowania, zdolność do posługiwania się różnymi narzędziami w procesie testowania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w dziedzinie informatyki.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu testowania oprogramowania oraz posługiwania się różnymi narzędziami.
C-1Zapoznanie studentów z procesem testowania oprogramowania
Treści programoweT-L-4Plan testowania Proces testowy, środowisko testowe, warunki testowe, przypadki testowe
T-L-2Ryzyko jakościowe
T-L-3Defekt: Defekt funkcji, Defekt wydajności, defekt użyteczności, defekt bezpieczeństwa, defekt kompatybilności, defekt krytyczny, Błędy popełniane przez testerów, Obrona defektów i testerskie stany defekt oe, Jakość oprogramowania
T-L-1Podstawowa analiza aplikacji
T-L-5Techniki oparte o incydenty Techniki oparte o specyfikację. techniki opartę o strukturę, techniki opartę o doświadczenie
T-L-7Testy eksploaracyjne
T-L-8Specyfkacja testowania Specyfikacja przypadków testowych, przypadkie testowe, retesty, testy regresywne
T-L-10Ocena jaskości oprogramowania jakość oprogramowania, raport, Zakończenie testów
T-L-6Idea testowania przypadki testowe, idea projektowania testów, warunek testowy, lista kontrolna
T-L-9Testy regresyjne, integracyjne oraz akceptacyjne
T-W-6Narzędzia wspomagające testowanie. Uwarunkowania związane z narzędziami testowymi. Skuteczne korzystanie z narzędzi.
T-W-5Zarządzanie testami. Organizacja testów. Planowanie i szacowanie testów. Monitorowanie testów i nadzór nad testami. Zarządzanie konfiguracją. Czynniki ryzyka a testowanie.
T-W-2Testowanie w cyklu życia oprogramowania. Model cyklu życia oprogramowania. Poziomy testów. Typy testów. Testowanie pielęgnacyjne.
T-W-3Testowanie statyczne. Podstawy testowania statycznego. Proces przeglądu.
T-W-4Techniki testowania. Kategoria technik testowania. Czarnoskrzynkowe techniki testowania. Bialoskrzynkowe techniki testowania. Techniki testowania oparte na doświadczeniu.
T-W-1Podstawy testowania. Co to jest testowanie? Dlaczego testowanie jest niezbędne? Siedem zasad testowania. Proces testowy. Psychologia testowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Ćwiczenia loboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania zadania realizowanego na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Tworzenie podstawowego planu testowania oprogramowania.
3,5Tworzenie podstawowego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej jednego narzędzia wykorzystywanego w procesie testowania oprogramowania.
4,0Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej jednego narzędzia wykorzystywanego w procesie testowania oprogramowania.
4,5Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość przynajmniej dwóch narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania oprogramowania.
5,0Tworzenie dokładnego planu testowania oprogramowania oraz znajomość więcej niż dwóch narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania oprogramowania.