Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria chmurowa

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektami 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami metodologicznymi dotyczącymi zarządzania projektami.
C-2Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej oraz zarządzania projektem z wykorzystaniem dedykowanego oprogramowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Inicjowanie projektu4
T-L-2Planowanie i estymacja (określenie i estymacja User Stories)3
T-L-3Identyfikacja i estymacja zadań projektowych2
T-L-4Implementacja (doprecyzowanie Product Backlog)4
T-L-5Przegląd i retrospektywa2
15
wykłady
T-W-1Zwinne metodyki zarządzania projektami2
T-W-2Role projektowe w metodykach zwinnych2
T-W-3Wizja projektu. Product Backlog2
T-W-4Zarządzanie jakością3
T-W-5Zarządzanie zmianą2
T-W-6Zarządzanie ryzykiem2
T-W-7Dostosowanie metodyk zwinnych przy realizacji dużych projektów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnicwo w zajęciach.15
A-L-2Praca własna10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna8
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny uzupełniony prezentacją multimedialną.
M-2Dyskusja.
M-3Projekt zespołowy/indywidualny.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Analiza przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona po każdych zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca (pod koniec zajęć semestralnych) na podstawie osiągniętych przez studenta wyników.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_C23.5_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą podstaw zarządzania projektami.
I_1A_W05, I_1A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_C23.5_U01
Student umie stosować zasady zarządzania projektami oraz narzędzia wspomagające zarządzanie projektami.
I_1A_U10, I_1A_U02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_C23.5_K01
Student nabywa kompetencje związane z analizą i rozwiązywaniem problemów wynikających ze złożoności i róznorodności projektu.
I_1A_K01, I_1A_K02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_C23.5_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą podstaw zarządzania projektami.
2,0
3,0Zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zarządzania projektem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_C23.5_U01
Student umie stosować zasady zarządzania projektami oraz narzędzia wspomagające zarządzanie projektami.
2,0
3,0Opracowuje zarys uzasadnienia biznesowego projektu.Tworzy WBS na wykresie Gantta. Potrafi zaplanować zasoby projektowe (zespół projketowy).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_C23.5_K01
Student nabywa kompetencje związane z analizą i rozwiązywaniem problemów wynikających ze złożoności i róznorodności projektu.
2,0
3,0Ma podstawowe kompetencje umożliwiające analizę i rozwiązywanie problemów wynikających ze złożoności i róznorodności projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Paweł Pietras, Zarządzanie projektem. Podręcznik przyszłego PMa, CEDEWU, Warszawa, 2022
  2. Piotr Wróblewski, Zwinnie do przodu, Helion, 2020
  3. Paweł Cabała, Sławomir Wawak, Zarządzanie projektami. Zarys problematyki, Wydawnictwo UEK, Kraków, 2022

Literatura dodatkowa

  1. Mariusz Chrapko, Scrum. O zwinnym zarządzaniu projektami, Helion, 2013
  2. Robert K. Wysocki, Efektywne zarządzanie projektami, Onepress, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Inicjowanie projektu4
T-L-2Planowanie i estymacja (określenie i estymacja User Stories)3
T-L-3Identyfikacja i estymacja zadań projektowych2
T-L-4Implementacja (doprecyzowanie Product Backlog)4
T-L-5Przegląd i retrospektywa2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zwinne metodyki zarządzania projektami2
T-W-2Role projektowe w metodykach zwinnych2
T-W-3Wizja projektu. Product Backlog2
T-W-4Zarządzanie jakością3
T-W-5Zarządzanie zmianą2
T-W-6Zarządzanie ryzykiem2
T-W-7Dostosowanie metodyk zwinnych przy realizacji dużych projektów2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnicwo w zajęciach.15
A-L-2Praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna8
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_C23.5_W01Student posiada wiedzę dotyczącą podstaw zarządzania projektami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05Ma wiedzę o nowoczesnych metodach projektowania, analizowania, wytwarzania, testowania oprogramowania oraz rozwiązywania wybranych zadań inżynierskich obejmujących w szczególności narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania na różnych etapach powstawania, eksploatacji i rozwoju systemów informatycznych.
I_1A_W06Zna i rozumie procesy współczesnej cywilizacji w zakresie ekonomii i prawa, zwłaszcza w kontekście ochrony własności intelektualnej ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań w produktach informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami metodologicznymi dotyczącymi zarządzania projektami.
Treści programoweT-W-1Zwinne metodyki zarządzania projektami
T-W-2Role projektowe w metodykach zwinnych
T-W-3Wizja projektu. Product Backlog
T-W-4Zarządzanie jakością
T-W-5Zarządzanie zmianą
T-W-7Dostosowanie metodyk zwinnych przy realizacji dużych projektów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny uzupełniony prezentacją multimedialną.
M-2Dyskusja.
M-5Analiza przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona po każdych zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca (pod koniec zajęć semestralnych) na podstawie osiągniętych przez studenta wyników.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe pojęcia i definicje z obszaru zarządzania projektem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_C23.5_U01Student umie stosować zasady zarządzania projektami oraz narzędzia wspomagające zarządzanie projektami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U10Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy wstępnej ocenie podejmowanych przedsięwzięć informatycznych, dostrzegając znaczenie aspektów technicznych, społecznych i organizacyjnych.
I_1A_U02Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych – zespołowych i indywidualnych. Przy planowaniu i realizacji projektów informatycznych potrafi zastosować podstawowe metodyki zarządzania projektami informatycznymi.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej oraz zarządzania projektem z wykorzystaniem dedykowanego oprogramowania.
Treści programoweT-L-1Inicjowanie projektu
T-L-2Planowanie i estymacja (określenie i estymacja User Stories)
T-L-3Identyfikacja i estymacja zadań projektowych
T-L-4Implementacja (doprecyzowanie Product Backlog)
T-L-5Przegląd i retrospektywa
T-W-3Wizja projektu. Product Backlog
T-W-4Zarządzanie jakością
T-W-5Zarządzanie zmianą
T-W-6Zarządzanie ryzykiem
Metody nauczaniaM-2Dyskusja.
M-3Projekt zespołowy/indywidualny.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Analiza przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona po każdych zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca (pod koniec zajęć semestralnych) na podstawie osiągniętych przez studenta wyników.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracowuje zarys uzasadnienia biznesowego projektu.Tworzy WBS na wykresie Gantta. Potrafi zaplanować zasoby projektowe (zespół projketowy).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_C23.5_K01Student nabywa kompetencje związane z analizą i rozwiązywaniem problemów wynikających ze złożoności i róznorodności projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w dziedzinie informatyki.
I_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, patriotyzmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz właściwego wykorzystywania nowych technologii i szerzenia idei społeczeństwa informacyjnego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami metodologicznymi dotyczącymi zarządzania projektami.
C-2Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji projektowej oraz zarządzania projektem z wykorzystaniem dedykowanego oprogramowania.
Treści programoweT-L-1Inicjowanie projektu
T-L-2Planowanie i estymacja (określenie i estymacja User Stories)
T-L-3Identyfikacja i estymacja zadań projektowych
T-L-4Implementacja (doprecyzowanie Product Backlog)
T-L-5Przegląd i retrospektywa
T-W-4Zarządzanie jakością
T-W-5Zarządzanie zmianą
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny uzupełniony prezentacją multimedialną.
M-2Dyskusja.
M-3Projekt zespołowy/indywidualny.
M-5Analiza przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca (pod koniec zajęć semestralnych) na podstawie osiągniętych przez studenta wyników.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawowe kompetencje umożliwiające analizę i rozwiązywanie problemów wynikających ze złożoności i róznorodności projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0