Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie komponentowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie komponentowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania i Cyberbezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Wierciński <Tomasz.Wiercinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Inżynieria oprogramowania
W-2Podstawowe umiejętności programistyczne z przedmiotów Programowanie 1 i 2 oraz znajomość języka programowania wspierających paradygmat obiektowy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu technik programowania komponentowego.
C-2Zapoznanie się z językami programowania, bibliotekami i technologiami służącymi do tworzenia oprogramowania przy użyciu komponentów.
C-3Nabycie umiejętności korzystania z narzędzi i środowisk projektowania, wytwarzania oraz testowania oprogramowania bazującego na komponentach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.2
T-L-2Architektura komponentowa i środowiska komponentowe.2
T-L-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.2
T-L-4Programowanie aspektowe.2
T-L-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.2
T-L-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.2
T-L-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.4
T-L-8Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.2
T-L-9Serwisy RESTful2
20
wykłady
T-W-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.2
T-W-2Architektura komponentowa i środowiska komponentowe.2
T-W-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.2
T-W-4Programowanie aspektowe.2
T-W-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.2
T-W-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.2
T-W-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.4
T-W-8Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.2
T-W-9Serwisy RESTful2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-2Praca własna30
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych20
A-W-2Praca własna28
A-W-3Udział w konsultacjach2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład w formie prezentacji multimedialnej
M-2prezentacja i omawianie przykładowych programów
M-3realizacja ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny w postaci testu
S-2Ocena formująca: ocena realizacji ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_C27.2_W01
Zna pojęcia komponentu i właściwości technologii komponentowych oraz architekturę komponentową oraz zna podstawowe protokoły, modele i mechanizmy wykorzystywane do komunikacji systemów informatycznych, a także zna mechanizmy dostepu do danych oraz zna podstawowe protokoły, modele i mechanizmy wykorzystywane do komunikacji systemów informatycznych a także zna mechanizmy dostepu do danych
I_1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_C27.2_U01
Stosuje proste kody i komponenty oraz tworzy własne pakiety/biblioteki, klasy i metod wchodzące w skład aplikacji. Stosuje pakiety i komponenty w technologiach o źródłach otwartych do projektowania poszczególnych warstw aplikacji. Adaptuje wybrane mechanizmy i metod integracji do oprogramowania projektowanego i implementowanego zgodnie z wymaganiami architektury systemu przy użyciu komponentów oraz wybrane mechanizmy dostępu do danych w projektowanym oprogramowaniu.
I_1A_U07, I_1A_U04, I_1A_U06C-3T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-9, T-L-7M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_C27.2_K01
Ocenia użyteczność i zgodność przykładowych komponentów, bibliotek/pakietów w wybranej technologii oraz proponuje ulepszenia poprzez budowanie nowych komponentów lub modyfikację istniejących.
I_1A_K01C-3, C-2, C-1T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_C27.2_W01
Zna pojęcia komponentu i właściwości technologii komponentowych oraz architekturę komponentową oraz zna podstawowe protokoły, modele i mechanizmy wykorzystywane do komunikacji systemów informatycznych, a także zna mechanizmy dostepu do danych oraz zna podstawowe protokoły, modele i mechanizmy wykorzystywane do komunikacji systemów informatycznych a także zna mechanizmy dostepu do danych
2,0
3,0Rozumie co to jest komponent. Zna w stopniu podstawowym pojęcie komunikacji systemów informatycznych. Potrafi wymienić rodzaje i sposoby komunikacji oraz wie do czego służą. Potrafi wymienić podstawowe mechanizmy dostępu do danych.
3,5Rozumie co to jest komponent oraz potrafi podać przykłady gotowych komponentów. Potrafi wymienić rodzaje i sposoby komunikacji oraz wie do czego służą. Potrafi omówić właściwości wybranych mechanizmów dostępu do danych.
4,0Rozumie co to jest komponent oraz potrafi wymienić podstawowe właściwości technologii komponentowych. Potrafi wymienić podstawowe sposoby komunikacji oraz zna ich zastosowanie. Zna zastosowanie poszczególnych mechanizmów bazodanowych.
4,5Rozumie co to jest komponent oraz potrafi rozróżnić wybrane technologje komponentowe. Zna protokoły i sposoby komunikacji oraz potrafi z nich skorzystać przy implementacji systemu. Potrafi w stopniu podstawowym korzystać z wybranych mechanizmów bazodanowych.
5,0Potrafi samodzielnie opracować komponent do wybranych potrzeb. Zna i potrafi korzystać z mechanizmów do komunikacji systemów informatycznych. Potrafi w stopniu zaawansowanym korzystać z wybranych mechanizmów dostępu do danych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_C27.2_U01
Stosuje proste kody i komponenty oraz tworzy własne pakiety/biblioteki, klasy i metod wchodzące w skład aplikacji. Stosuje pakiety i komponenty w technologiach o źródłach otwartych do projektowania poszczególnych warstw aplikacji. Adaptuje wybrane mechanizmy i metod integracji do oprogramowania projektowanego i implementowanego zgodnie z wymaganiami architektury systemu przy użyciu komponentów oraz wybrane mechanizmy dostępu do danych w projektowanym oprogramowaniu.
2,0
3,0Umie stworzyć prosty komponent. Umie wykorzystać gotowy komponent do realizacji projektu. Umie zbudować i skonfigurować podstawowy komponent realizujący prosty wzorzec integracyjny. Umie zastosować najprostszy mechanizm dostępu do danych w implementowanym systemie.
3,5Umie stworzyć bibliotekę komponentów. Umie skonfigurować gotowy komponent w zależności od potrzeb systemu. Umie łączyć podstawowe wzorce integracyjne w celu realizacji prostego zadania. Umie zastosować wybrany mechanizm ORM dostępu do danych w implementowanym systemie.
4,0Potrafi łączyć ze sobą stworzone komponenty. Umie łączyć proste gotowe komponenty w programie. Umie zbudować podstawowy przepływ komunikatów w oparciu o połączone wzorce integracyjne. Stosuje mechanizmy dostępu do danych w bazach relacyjnych i NoSQL.
4,5Potrafi wykorzystać stworzone przez siebie komponenty w programie. Umie łączyć gotowe komponenty z własnymi w celu realizacji wymagań implementowanego systemu. Umie zastosować odpowiedni mechanizm integracji w implementowanym oprogramowaniu. Korzysta z baz relacyjnych i NoSQL oraz mechanizmów cachowania.
5,0Potrafi tworzyć złożone komponenty i wykorzystywać je w implementowanym systemie. Umie wykorzystywać zaawansowane komponenty z gotowych bibliotek w implementowanym systemie. Umie w sposób zaawansowany korzystać ze wzorców i mechanizmów integracji. Umie w stopniu zaawansowanym korzystać z mechanizmów ORM i cachowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_C27.2_K01
Ocenia użyteczność i zgodność przykładowych komponentów, bibliotek/pakietów w wybranej technologii oraz proponuje ulepszenia poprzez budowanie nowych komponentów lub modyfikację istniejących.
2,0
3,0Potrafi odnaleźć wybrane komponenty w wybranej aplikacji oraz potrafi wskazać komponenty w badanym systemie.
3,5Potrafi odnaleźć wybrane komponenty w wybranej aplikacji oraz wskazać ich zastosowanie oraz potrafi ocenić jakość wybranych komponentów w systemie.
4,0Potrafi ocenić jakość komponentów w badanym systemie oraz potrafi zaproponować modyfikację istniejących komponentów w celu ulepszenia systemu.
4,5Potrafi podać potrzebne komponenty do realizacji systemu informatycznego oraz potrafi zaproponować rozbudowę systemu o nowe komponenty w celu jego ulepszenia.
5,0Potrafi ocenić użyteczność wybranych komponentów w implementowanym systemie.oraz wskazać potrzebne modyfikacje oraz potrafi zaproponować sposób rozbudowy systemu w oparciu o rozbudowę komponentów istniejących oraz implementację własnych w celu ulepszenia systemu.

Literatura podstawowa

  1. Clemens Szyperski, Inżynieria oprogramowania. Oprogramowanie komponentowe, WNT, Warszawa, 2001
  2. Craig walls, Spring w akcji, Helion, 2015, IV

Literatura dodatkowa

  1. Gregor Hohpe, Enterprise Integration Patterns: Design, Building, and Deploying Messaging Solutions, Addison-Wesley, 2004
  2. Thomas Erl, Thomas Erl, Service-Oriented Architecture. Concepts, Technology, and Design, Prentice Hall, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.2
T-L-2Architektura komponentowa i środowiska komponentowe.2
T-L-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.2
T-L-4Programowanie aspektowe.2
T-L-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.2
T-L-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.2
T-L-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.4
T-L-8Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.2
T-L-9Serwisy RESTful2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.2
T-W-2Architektura komponentowa i środowiska komponentowe.2
T-W-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.2
T-W-4Programowanie aspektowe.2
T-W-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.2
T-W-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.2
T-W-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.4
T-W-8Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.2
T-W-9Serwisy RESTful2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-2Praca własna30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych20
A-W-2Praca własna28
A-W-3Udział w konsultacjach2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_C27.2_W01Zna pojęcia komponentu i właściwości technologii komponentowych oraz architekturę komponentową oraz zna podstawowe protokoły, modele i mechanizmy wykorzystywane do komunikacji systemów informatycznych, a także zna mechanizmy dostepu do danych oraz zna podstawowe protokoły, modele i mechanizmy wykorzystywane do komunikacji systemów informatycznych a także zna mechanizmy dostepu do danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05Ma wiedzę o nowoczesnych metodach projektowania, analizowania, wytwarzania, testowania oprogramowania oraz rozwiązywania wybranych zadań inżynierskich obejmujących w szczególności narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania na różnych etapach powstawania, eksploatacji i rozwoju systemów informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu technik programowania komponentowego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.
T-W-2Architektura komponentowa i środowiska komponentowe.
T-W-8Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.
T-W-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.
T-W-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.
T-W-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.
T-W-4Programowanie aspektowe.
T-W-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.
T-W-9Serwisy RESTful
Metody nauczaniaM-1wykład w formie prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny w postaci testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie co to jest komponent. Zna w stopniu podstawowym pojęcie komunikacji systemów informatycznych. Potrafi wymienić rodzaje i sposoby komunikacji oraz wie do czego służą. Potrafi wymienić podstawowe mechanizmy dostępu do danych.
3,5Rozumie co to jest komponent oraz potrafi podać przykłady gotowych komponentów. Potrafi wymienić rodzaje i sposoby komunikacji oraz wie do czego służą. Potrafi omówić właściwości wybranych mechanizmów dostępu do danych.
4,0Rozumie co to jest komponent oraz potrafi wymienić podstawowe właściwości technologii komponentowych. Potrafi wymienić podstawowe sposoby komunikacji oraz zna ich zastosowanie. Zna zastosowanie poszczególnych mechanizmów bazodanowych.
4,5Rozumie co to jest komponent oraz potrafi rozróżnić wybrane technologje komponentowe. Zna protokoły i sposoby komunikacji oraz potrafi z nich skorzystać przy implementacji systemu. Potrafi w stopniu podstawowym korzystać z wybranych mechanizmów bazodanowych.
5,0Potrafi samodzielnie opracować komponent do wybranych potrzeb. Zna i potrafi korzystać z mechanizmów do komunikacji systemów informatycznych. Potrafi w stopniu zaawansowanym korzystać z wybranych mechanizmów dostępu do danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_C27.2_U01Stosuje proste kody i komponenty oraz tworzy własne pakiety/biblioteki, klasy i metod wchodzące w skład aplikacji. Stosuje pakiety i komponenty w technologiach o źródłach otwartych do projektowania poszczególnych warstw aplikacji. Adaptuje wybrane mechanizmy i metod integracji do oprogramowania projektowanego i implementowanego zgodnie z wymaganiami architektury systemu przy użyciu komponentów oraz wybrane mechanizmy dostępu do danych w projektowanym oprogramowaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów informatycznych.
I_1A_U04Potrafi identyfikować związki i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i na tej podstawie tworzyć modele komputerowe oraz przeprowadzać ich symulacje.
I_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności korzystania z narzędzi i środowisk projektowania, wytwarzania oraz testowania oprogramowania bazującego na komponentach.
Treści programoweT-L-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.
T-L-4Programowanie aspektowe.
T-L-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.
T-L-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.
T-L-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.
T-L-2Architektura komponentowa i środowiska komponentowe.
T-L-8Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.
T-L-9Serwisy RESTful
T-L-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.
Metody nauczaniaM-3realizacja ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena realizacji ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie stworzyć prosty komponent. Umie wykorzystać gotowy komponent do realizacji projektu. Umie zbudować i skonfigurować podstawowy komponent realizujący prosty wzorzec integracyjny. Umie zastosować najprostszy mechanizm dostępu do danych w implementowanym systemie.
3,5Umie stworzyć bibliotekę komponentów. Umie skonfigurować gotowy komponent w zależności od potrzeb systemu. Umie łączyć podstawowe wzorce integracyjne w celu realizacji prostego zadania. Umie zastosować wybrany mechanizm ORM dostępu do danych w implementowanym systemie.
4,0Potrafi łączyć ze sobą stworzone komponenty. Umie łączyć proste gotowe komponenty w programie. Umie zbudować podstawowy przepływ komunikatów w oparciu o połączone wzorce integracyjne. Stosuje mechanizmy dostępu do danych w bazach relacyjnych i NoSQL.
4,5Potrafi wykorzystać stworzone przez siebie komponenty w programie. Umie łączyć gotowe komponenty z własnymi w celu realizacji wymagań implementowanego systemu. Umie zastosować odpowiedni mechanizm integracji w implementowanym oprogramowaniu. Korzysta z baz relacyjnych i NoSQL oraz mechanizmów cachowania.
5,0Potrafi tworzyć złożone komponenty i wykorzystywać je w implementowanym systemie. Umie wykorzystywać zaawansowane komponenty z gotowych bibliotek w implementowanym systemie. Umie w sposób zaawansowany korzystać ze wzorców i mechanizmów integracji. Umie w stopniu zaawansowanym korzystać z mechanizmów ORM i cachowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_C27.2_K01Ocenia użyteczność i zgodność przykładowych komponentów, bibliotek/pakietów w wybranej technologii oraz proponuje ulepszenia poprzez budowanie nowych komponentów lub modyfikację istniejących.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w dziedzinie informatyki.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności korzystania z narzędzi i środowisk projektowania, wytwarzania oraz testowania oprogramowania bazującego na komponentach.
C-2Zapoznanie się z językami programowania, bibliotekami i technologiami służącymi do tworzenia oprogramowania przy użyciu komponentów.
C-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu technik programowania komponentowego.
Treści programoweT-L-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.
T-L-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.
T-L-4Programowanie aspektowe.
T-L-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.
T-L-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.
T-L-9Serwisy RESTful
T-L-8Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.
T-L-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.
T-L-2Architektura komponentowa i środowiska komponentowe.
T-W-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.
T-W-2Architektura komponentowa i środowiska komponentowe.
T-W-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.
T-W-4Programowanie aspektowe.
T-W-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.
T-W-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.
T-W-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.
T-W-8Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.
T-W-9Serwisy RESTful
Metody nauczaniaM-1wykład w formie prezentacji multimedialnej
M-2prezentacja i omawianie przykładowych programów
M-3realizacja ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny w postaci testu
S-2Ocena formująca: ocena realizacji ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi odnaleźć wybrane komponenty w wybranej aplikacji oraz potrafi wskazać komponenty w badanym systemie.
3,5Potrafi odnaleźć wybrane komponenty w wybranej aplikacji oraz wskazać ich zastosowanie oraz potrafi ocenić jakość wybranych komponentów w systemie.
4,0Potrafi ocenić jakość komponentów w badanym systemie oraz potrafi zaproponować modyfikację istniejących komponentów w celu ulepszenia systemu.
4,5Potrafi podać potrzebne komponenty do realizacji systemu informatycznego oraz potrafi zaproponować rozbudowę systemu o nowe komponenty w celu jego ulepszenia.
5,0Potrafi ocenić użyteczność wybranych komponentów w implementowanym systemie.oraz wskazać potrzebne modyfikacje oraz potrafi zaproponować sposób rozbudowy systemu w oparciu o rozbudowę komponentów istniejących oraz implementację własnych w celu ulepszenia systemu.