Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Komunikacja społeczna i techniki negocjacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja społeczna i techniki negocjacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu socjologii oraz psychologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w oparciu o wybrane teorie komunikacji oraz rozwijanie i usprawnianie umiejętności komunikacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem procesów negocjacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy komunikacji interpersonalnej (kanały komunikacji, style komunikowania się, czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji).2
T-A-2Komunikacja werbalna (zasady i bariery skutecznej komunikacji).2
T-A-3Komunikacja niewerbalna (znaczenie i funkcje w procesie komunikacji, interpretacja mowy ciała).2
T-A-4Związki i zależności pomiędzy komunikacją werbalną i niewerbalną (osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej, asertywność, autoprezentacja).2
T-A-5Wybrane techniki negocjacji. Skuteczny negocjator (wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne).3
T-A-6Negocjacje jako metoda rozwiązywania konfliktów (konflikty - rodzaje, źródła, dynamika, oraz strategie ich rozwiązywania, komunikacja interpersonalna w sytuacjach trudnych, perswazja i manipulacja).4
15
wykłady
T-W-1Teoretyczne podstawy komunikacji interpersonalnej. Nabywanie umiejętności komunikacyjnych oraz osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej.2
T-W-2Czynniki utrudniające prawidłową komunikację (m.in. stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja) oraz metody ich pokonywania.3
T-W-3Komunikacja werbalna (język jako narzędzie komunikacji, zasady i bariery skutecznej komunikacji, słuchanie aktywne i bierne).2
T-W-4Komunikacja niewerbalna.2
T-W-5Komunikacja społeczna w zespole wielokulturowym (różnice w stylach komunikacji).2
T-W-6Narzędzia wspierające efektywną komunikację w budowaniu kultury organizacyjnej zespołu.1
T-W-7Teoretyczne podstawy negocjacji (style, strategie, etapy i zasady prowadzenia negocjacji).3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Praca własna8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody aktywizujące: - metoda sytuacyjna - metoda przypadków - gry dydaktyczne - dyskusja dydaktyczna
M-2Metody podające: - wykład informacyjny - prelekcja - opis
M-3Klasyczna metoda problemowa
M-4Metody eksponujące - film
M-5Metody problemowe: - wykład problemowy -wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca: ocena aktywności merytorycznej w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: OCena podsumowująca: ocena przygotowanej i omówionej prezentacji, eseju lub innej formy potwierdzającej wiedzę i umiejętności studenta.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_A07.3_W01
Student omawia wybrane zagadnienia i teorie dotyczące komunikacji oraz definiuje czynniki uławiające i utrudniające skuteczny proces negocjacji.
I_1A_W06C-1T-A-3, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6M-4, M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_A07.3_U01
Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu komunikacji oraz dobiera techniki negocjacyjne adekwatnie do założonego celu lub etapu procesu negocjacyjnego z uwzględnieniem m.in. okoliczności i różnic kulturowych w kontaktach międzynarodowych.
I_1A_U01, I_1A_U03C-1T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6M-1, M-4, M-2, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Itest_1A_A07.3_K01
Student akceptuje odmienne poglądy i różnice kulturowe, wypowiada się w sposób taktowny i dostostosowany do uwarunkowań społecznych oraz sytuacyjnych. Student dostrzega również potrzebę systematycznego podnoszenia swoich kompetencji w zakresie komunikacji społecznej jako niezbędnego przygotowania do pełnienia ról zawodowych i społecznych.
I_1A_K02, I_1A_K03C-1T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_A07.3_W01
Student omawia wybrane zagadnienia i teorie dotyczące komunikacji oraz definiuje czynniki uławiające i utrudniające skuteczny proces negocjacji.
2,0
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak błędy i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, znajomość zagadnień na poziomie min. 60% wymaganych treści przedmiotowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_A07.3_U01
Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu komunikacji oraz dobiera techniki negocjacyjne adekwatnie do założonego celu lub etapu procesu negocjacyjnego z uwzględnieniem m.in. okoliczności i różnic kulturowych w kontaktach międzynarodowych.
2,0
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu komunikacji społecznej, popełnia jednak błędy i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Itest_1A_A07.3_K01
Student akceptuje odmienne poglądy i różnice kulturowe, wypowiada się w sposób taktowny i dostostosowany do uwarunkowań społecznych oraz sytuacyjnych. Student dostrzega również potrzebę systematycznego podnoszenia swoich kompetencji w zakresie komunikacji społecznej jako niezbędnego przygotowania do pełnienia ról zawodowych i społecznych.
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Berne E., W co grają ludzie – psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  2. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot, 2016
  3. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław, 2004
  4. Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa, 2007
  5. Giffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Mikułowski-Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Universitas, Kraków, 2007
  2. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Nęcki Z., Negocjacje w biznesie, Wyd. WPSB, Kraków, 2005
  4. Shapiro D. L., Negocjuj nienegocjowalne. Jak rozwiązywać konflikty podszyte emocjami, ICAN Institute, Warszawa, 2018

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy komunikacji interpersonalnej (kanały komunikacji, style komunikowania się, czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji).2
T-A-2Komunikacja werbalna (zasady i bariery skutecznej komunikacji).2
T-A-3Komunikacja niewerbalna (znaczenie i funkcje w procesie komunikacji, interpretacja mowy ciała).2
T-A-4Związki i zależności pomiędzy komunikacją werbalną i niewerbalną (osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej, asertywność, autoprezentacja).2
T-A-5Wybrane techniki negocjacji. Skuteczny negocjator (wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne).3
T-A-6Negocjacje jako metoda rozwiązywania konfliktów (konflikty - rodzaje, źródła, dynamika, oraz strategie ich rozwiązywania, komunikacja interpersonalna w sytuacjach trudnych, perswazja i manipulacja).4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoretyczne podstawy komunikacji interpersonalnej. Nabywanie umiejętności komunikacyjnych oraz osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej.2
T-W-2Czynniki utrudniające prawidłową komunikację (m.in. stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja) oraz metody ich pokonywania.3
T-W-3Komunikacja werbalna (język jako narzędzie komunikacji, zasady i bariery skutecznej komunikacji, słuchanie aktywne i bierne).2
T-W-4Komunikacja niewerbalna.2
T-W-5Komunikacja społeczna w zespole wielokulturowym (różnice w stylach komunikacji).2
T-W-6Narzędzia wspierające efektywną komunikację w budowaniu kultury organizacyjnej zespołu.1
T-W-7Teoretyczne podstawy negocjacji (style, strategie, etapy i zasady prowadzenia negocjacji).3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Praca własna8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_A07.3_W01Student omawia wybrane zagadnienia i teorie dotyczące komunikacji oraz definiuje czynniki uławiające i utrudniające skuteczny proces negocjacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06Zna i rozumie procesy współczesnej cywilizacji w zakresie ekonomii i prawa, zwłaszcza w kontekście ochrony własności intelektualnej ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań w produktach informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w oparciu o wybrane teorie komunikacji oraz rozwijanie i usprawnianie umiejętności komunikacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem procesów negocjacyjnych.
Treści programoweT-A-3Komunikacja niewerbalna (znaczenie i funkcje w procesie komunikacji, interpretacja mowy ciała).
T-A-6Negocjacje jako metoda rozwiązywania konfliktów (konflikty - rodzaje, źródła, dynamika, oraz strategie ich rozwiązywania, komunikacja interpersonalna w sytuacjach trudnych, perswazja i manipulacja).
T-A-2Komunikacja werbalna (zasady i bariery skutecznej komunikacji).
T-A-4Związki i zależności pomiędzy komunikacją werbalną i niewerbalną (osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej, asertywność, autoprezentacja).
T-A-5Wybrane techniki negocjacji. Skuteczny negocjator (wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne).
T-A-1Podstawy komunikacji interpersonalnej (kanały komunikacji, style komunikowania się, czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji).
T-W-3Komunikacja werbalna (język jako narzędzie komunikacji, zasady i bariery skutecznej komunikacji, słuchanie aktywne i bierne).
T-W-4Komunikacja niewerbalna.
T-W-1Teoretyczne podstawy komunikacji interpersonalnej. Nabywanie umiejętności komunikacyjnych oraz osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej.
T-W-5Komunikacja społeczna w zespole wielokulturowym (różnice w stylach komunikacji).
T-W-2Czynniki utrudniające prawidłową komunikację (m.in. stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja) oraz metody ich pokonywania.
T-W-7Teoretyczne podstawy negocjacji (style, strategie, etapy i zasady prowadzenia negocjacji).
T-W-6Narzędzia wspierające efektywną komunikację w budowaniu kultury organizacyjnej zespołu.
Metody nauczaniaM-4Metody eksponujące - film
M-1Metody aktywizujące: - metoda sytuacyjna - metoda przypadków - gry dydaktyczne - dyskusja dydaktyczna
M-2Metody podające: - wykład informacyjny - prelekcja - opis
M-3Klasyczna metoda problemowa
M-5Metody problemowe: - wykład problemowy -wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: ocena aktywności merytorycznej w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: OCena podsumowująca: ocena przygotowanej i omówionej prezentacji, eseju lub innej formy potwierdzającej wiedzę i umiejętności studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak błędy i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, znajomość zagadnień na poziomie min. 60% wymaganych treści przedmiotowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_A07.3_U01Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu komunikacji oraz dobiera techniki negocjacyjne adekwatnie do założonego celu lub etapu procesu negocjacyjnego z uwzględnieniem m.in. okoliczności i różnic kulturowych w kontaktach międzynarodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01Posiada umiejętności w zakresie znajomości języka obcego na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne; potrafi w dyskusji wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników.
I_1A_U03Potrafi planować własną ścieżkę kariery i rozwoju opartą na możliwości kształcenia ustawicznego obejmującego studia kolejnych stopni, a także szkolenia i certyfikacje związane z profilem zawodowym, posiada umiejętności samokształcenia się.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w oparciu o wybrane teorie komunikacji oraz rozwijanie i usprawnianie umiejętności komunikacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem procesów negocjacyjnych.
Treści programoweT-A-2Komunikacja werbalna (zasady i bariery skutecznej komunikacji).
T-A-3Komunikacja niewerbalna (znaczenie i funkcje w procesie komunikacji, interpretacja mowy ciała).
T-A-5Wybrane techniki negocjacji. Skuteczny negocjator (wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne).
T-A-6Negocjacje jako metoda rozwiązywania konfliktów (konflikty - rodzaje, źródła, dynamika, oraz strategie ich rozwiązywania, komunikacja interpersonalna w sytuacjach trudnych, perswazja i manipulacja).
T-A-4Związki i zależności pomiędzy komunikacją werbalną i niewerbalną (osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej, asertywność, autoprezentacja).
T-A-1Podstawy komunikacji interpersonalnej (kanały komunikacji, style komunikowania się, czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji).
T-W-1Teoretyczne podstawy komunikacji interpersonalnej. Nabywanie umiejętności komunikacyjnych oraz osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej.
T-W-4Komunikacja niewerbalna.
T-W-5Komunikacja społeczna w zespole wielokulturowym (różnice w stylach komunikacji).
T-W-2Czynniki utrudniające prawidłową komunikację (m.in. stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja) oraz metody ich pokonywania.
T-W-7Teoretyczne podstawy negocjacji (style, strategie, etapy i zasady prowadzenia negocjacji).
T-W-3Komunikacja werbalna (język jako narzędzie komunikacji, zasady i bariery skutecznej komunikacji, słuchanie aktywne i bierne).
T-W-6Narzędzia wspierające efektywną komunikację w budowaniu kultury organizacyjnej zespołu.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące: - metoda sytuacyjna - metoda przypadków - gry dydaktyczne - dyskusja dydaktyczna
M-4Metody eksponujące - film
M-2Metody podające: - wykład informacyjny - prelekcja - opis
M-5Metody problemowe: - wykład problemowy -wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: OCena podsumowująca: ocena przygotowanej i omówionej prezentacji, eseju lub innej formy potwierdzającej wiedzę i umiejętności studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena formująca: ocena aktywności merytorycznej w trakcie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu komunikacji społecznej, popełnia jednak błędy i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięItest_1A_A07.3_K01Student akceptuje odmienne poglądy i różnice kulturowe, wypowiada się w sposób taktowny i dostostosowany do uwarunkowań społecznych oraz sytuacyjnych. Student dostrzega również potrzebę systematycznego podnoszenia swoich kompetencji w zakresie komunikacji społecznej jako niezbędnego przygotowania do pełnienia ról zawodowych i społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych: humanizmu, patriotyzmu, tolerancji, otwartości i współpracy oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz właściwego wykorzystywania nowych technologii i szerzenia idei społeczeństwa informacyjnego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
I_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe w kontekście informatyki i związanych z nimi aspektów prawnych i etycznych, a także wymagania takiej postawy od innych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w oparciu o wybrane teorie komunikacji oraz rozwijanie i usprawnianie umiejętności komunikacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem procesów negocjacyjnych.
Treści programoweT-A-4Związki i zależności pomiędzy komunikacją werbalną i niewerbalną (osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej, asertywność, autoprezentacja).
T-A-3Komunikacja niewerbalna (znaczenie i funkcje w procesie komunikacji, interpretacja mowy ciała).
T-A-1Podstawy komunikacji interpersonalnej (kanały komunikacji, style komunikowania się, czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji).
T-A-2Komunikacja werbalna (zasady i bariery skutecznej komunikacji).
T-A-6Negocjacje jako metoda rozwiązywania konfliktów (konflikty - rodzaje, źródła, dynamika, oraz strategie ich rozwiązywania, komunikacja interpersonalna w sytuacjach trudnych, perswazja i manipulacja).
T-A-5Wybrane techniki negocjacji. Skuteczny negocjator (wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne).
T-W-6Narzędzia wspierające efektywną komunikację w budowaniu kultury organizacyjnej zespołu.
T-W-5Komunikacja społeczna w zespole wielokulturowym (różnice w stylach komunikacji).
T-W-2Czynniki utrudniające prawidłową komunikację (m.in. stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja) oraz metody ich pokonywania.
T-W-1Teoretyczne podstawy komunikacji interpersonalnej. Nabywanie umiejętności komunikacyjnych oraz osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej.
T-W-7Teoretyczne podstawy negocjacji (style, strategie, etapy i zasady prowadzenia negocjacji).
T-W-3Komunikacja werbalna (język jako narzędzie komunikacji, zasady i bariery skutecznej komunikacji, słuchanie aktywne i bierne).
T-W-4Komunikacja niewerbalna.
Metody nauczaniaM-2Metody podające: - wykład informacyjny - prelekcja - opis
M-3Klasyczna metoda problemowa
M-1Metody aktywizujące: - metoda sytuacyjna - metoda przypadków - gry dydaktyczne - dyskusja dydaktyczna
M-4Metody eksponujące - film
M-5Metody problemowe: - wykład problemowy -wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: ocena aktywności merytorycznej w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: OCena podsumowująca: ocena przygotowanej i omówionej prezentacji, eseju lub innej formy potwierdzającej wiedzę i umiejętności studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0