Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: Programowanie gier komputerowych

Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do kognitywistyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wprowadzenie do kognitywistyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Lewandowska <Anna.Tomaszewska@zut.edu.pl>, Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki i analizy statystycznej.
W-2Podstawy filozofii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami kognitywistyki i elementami planowania ekserymentów kognitywnych z uwzględnieniem zastosowań w projektowaniu systemów informatycznych
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania mózgu i zmysłów człowieka, które mają wpływ na projektowanie systemów informatycznych
C-3Wprowadzenie do problematyki współczesnej filozofii umysłu z ukazaniem kontekstu historycznego kształtowania się takich pojęć jak: umysł, świadomość, intencjonalność, dualizm i monizm umysłu i ciała, reprezentacja umysłowa, itp.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do filozofii umysłu.1
T-A-2Relacja umysł - ciało. Ujęcie historyczne.4
T-A-3Relacja umysł - mózg. Ewolucja umysłu i mózgu. Mózgi i umysły zwierząt.4
T-A-4Teorie świadomości. Świadomość a intencjonalność.2
T-A-5Obliczeniowa teoria umysłu. Filozofia sztucznej inteligencji.2
T-A-6Czy neuronauki są szansą na wyjaśnienie świadomości?2
15
laboratoria
T-L-1Metody pomiaru systemu poznawczego człowieka. Opracowanie prostego eksperymentu poznawczego.2
T-L-2Zapoznanie się z okulografem. Przeprowadzenie przygotowanego eksperymentu.2
T-L-3Uproszczona analiza uzyskanych wyników na podstawie gotowego oprogramowania.2
T-L-4Przygotowanie eksperymentu badawczego mającego na celu rejestrację aktywności mózgowej w trakcie wykonywania prostych czynności przez uczestnika badania.2
T-L-5Przeprowadzenie eksperymentu lub zapoznanie się z danymi z eksperymentu wcześniej przeprowadzonego (w przypadku braku możliwości przeprowadzenia eksperymentu).2
T-L-6Zapoznanie się z oprogramowaniem do analizy sygnału EEG. Przygotowanie danych do analizy.2
T-L-7Wstępna analiza formacji występujących w sygnale EEG pod kątem cech różnicujących występujące w eksperymencie warunki badawcze.2
T-L-8Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia4
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Analiza literatury4
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie sprawozdań8
A-L-3Konsultacje do laboratoriów2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład audytoryjny z prezentacjami i przykładami.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
S-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_C06_W01
Student posiada wiedzę w zakresu systemów kognitywnych, w tym między innymi zna podstawy działania mózgu człowieka związane z jego zmysłami co przekłada się na wiedzę o sposobie percepcji otaczającego świata
I_2A_W08, I_2A_W05C-2, C-1T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7M-2, M-1S-2, S-1
I_2A_C06_W02
Student zna i rozumie podstawowe stanowiska i koncepcje w ramach filozofii umysłu.
I_2A_W08, I_2A_W11C-3T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_C06_U01
Umiejętność projektowania eksperymentów percepcyjnych i analizy uzyskanych danych.
I_2A_U01C-2, C-1T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-8M-2, M-1S-2, S-1
I_2A_C06_U02
Posiada umiejętność stosowania metod analitycznych i algorytmów przetwarzania danych wykorzystywanych w systemach kognitywnych.
I_2A_U04, I_2A_U06C-2, C-1T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7M-2, M-1S-2, S-1
I_2A_C06_U03
Student jasno przedstawia posiadaną wiedzę z zakresu filozofii umysłu. Potrafi dobierać i podawać poprawne pod względem logicznym i merytorycznym argumenty na rzecz omawianych stanowisk.
I_2A_U05, I_2A_U13C-3T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_C06_K01
Aktywna postawa poznawcza, umocnienie świadomości potrzeby pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów i wzmocnienie chęci rozwoju zawodowego.
I_2A_K02, I_2A_K03C-2, C-1T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-8M-2, M-1S-2, S-1
I_2A_C06_K02
Student potrafi wskazać różnorakie związki i zależności między różnorodnymi stanowiskami w ramach filozofii umysłu a zadaniami praktycznymi typu poznawczego i komunikacyjnego.
I_2A_K01, I_2A_K02C-3T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_C06_W01
Student posiada wiedzę w zakresu systemów kognitywnych, w tym między innymi zna podstawy działania mózgu człowieka związane z jego zmysłami co przekłada się na wiedzę o sposobie percepcji otaczającego świata
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę na temat tego czym jest system kognitywny.
3,5
4,0
4,5
5,0
I_2A_C06_W02
Student zna i rozumie podstawowe stanowiska i koncepcje w ramach filozofii umysłu.
2,0
3,0Przedstawia główne stanowiska w ramach filozofii umysłu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_C06_U01
Umiejętność projektowania eksperymentów percepcyjnych i analizy uzyskanych danych.
2,0Nie umie projektować badań percepcyjnych.
3,0Umie projektować badania percepcyjne na podstawie chociaż jednej z istniejących metod.
3,5Umie projetować badania percepcyjne na podstawie chocia ż jednej metody i zrealizować je z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG.
4,0Umie projektować badania percepcyjne, dostosowując ich charakter do zadanego zadania. Potrafi zrealizowqać zadania z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG.
4,5Umie projektować badania percepcyjne, dostosowując ich charakter do zadanego zadania. Potrafi zrealizować badania z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG oraz przeprowadzić podstawową analizę statystyczną.
5,0Umie projektować badania percecpcyjne da dowolnego zadania z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG. Potrafi przeprowadzić analizę statystyczną danych.
I_2A_C06_U02
Posiada umiejętność stosowania metod analitycznych i algorytmów przetwarzania danych wykorzystywanych w systemach kognitywnych.
2,0Nie umie nawet w podstawowym zakresie wykorzystać metod analitycznch do analizy danych z systemów kognitywnych.
3,0Umie w podstawowym zakresie wykorzystać metody analityczne do analizy danych z systemów kognitywnych.
3,5Umie wykorzystać w systemach kognitywnych podstawowe technologie powiązane z metodami analitycznymi.
4,0Umie wykorzystać w systemach kognitywych podstawowe technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać podstawowe algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze.
4,5Umie wykorzystać w systemach kognitywnych technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze.
5,0Umie wykorzystać w systemach kognitywnych zaawansowane technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać zaawansowane algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze.
I_2A_C06_U03
Student jasno przedstawia posiadaną wiedzę z zakresu filozofii umysłu. Potrafi dobierać i podawać poprawne pod względem logicznym i merytorycznym argumenty na rzecz omawianych stanowisk.
2,0
3,0Znajduje podstawowe argumenty na rzecz wybranego przez siebie stanowiska w ramach filozofii umysłu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_C06_K01
Aktywna postawa poznawcza, umocnienie świadomości potrzeby pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów i wzmocnienie chęci rozwoju zawodowego.
2,0
3,0Student aktywnie rozwiązuje postawione problemy wykazując samodzielność w doborze odpowiednich środków technicznych i metod inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0
I_2A_C06_K02
Student potrafi wskazać różnorakie związki i zależności między różnorodnymi stanowiskami w ramach filozofii umysłu a zadaniami praktycznymi typu poznawczego i komunikacyjnego.
2,0
3,0Student wskazuje podstawowe konsekwencje praktyczne wynikające z przyjmowanych stanowisk w ramach filozofii umysłu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Smith P.J., Hoffman R.R., Cognitive Systems Engineering: The Future for a Changing World, CRC Press, New York, 2017
  2. Chalmers D., Świadomy umysł, PWN, Warszawa, 2010
  3. Dennett D., Od bakterii do Bacha. O ewolucji umysłów., Copernicus Center Press, Kraków, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Wilensky U., Ran W., An Introduction to Agent-Based Modeling: Modeling Natural, Social, and Engineered Complex Systems with NetLogo, The MIT Press, Boston, 2015
  2. Vernon D., Artificial Cognitive Systems: A Primer, MIT Press, Boston, 2014
  3. Harmon-Jones E., Beer J. S., Methods in Social Neuroscience, The Guilford Press, New York, 2009
  4. Churchland P., Mechanizm rozumu, siedlisko duszy. Filozoficzna podróż w głąb mózgu., Fundacja Aletheia, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do filozofii umysłu.1
T-A-2Relacja umysł - ciało. Ujęcie historyczne.4
T-A-3Relacja umysł - mózg. Ewolucja umysłu i mózgu. Mózgi i umysły zwierząt.4
T-A-4Teorie świadomości. Świadomość a intencjonalność.2
T-A-5Obliczeniowa teoria umysłu. Filozofia sztucznej inteligencji.2
T-A-6Czy neuronauki są szansą na wyjaśnienie świadomości?2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody pomiaru systemu poznawczego człowieka. Opracowanie prostego eksperymentu poznawczego.2
T-L-2Zapoznanie się z okulografem. Przeprowadzenie przygotowanego eksperymentu.2
T-L-3Uproszczona analiza uzyskanych wyników na podstawie gotowego oprogramowania.2
T-L-4Przygotowanie eksperymentu badawczego mającego na celu rejestrację aktywności mózgowej w trakcie wykonywania prostych czynności przez uczestnika badania.2
T-L-5Przeprowadzenie eksperymentu lub zapoznanie się z danymi z eksperymentu wcześniej przeprowadzonego (w przypadku braku możliwości przeprowadzenia eksperymentu).2
T-L-6Zapoznanie się z oprogramowaniem do analizy sygnału EEG. Przygotowanie danych do analizy.2
T-L-7Wstępna analiza formacji występujących w sygnale EEG pod kątem cech różnicujących występujące w eksperymencie warunki badawcze.2
T-L-8Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia4
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Analiza literatury4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie sprawozdań8
A-L-3Konsultacje do laboratoriów2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_C06_W01Student posiada wiedzę w zakresu systemów kognitywnych, w tym między innymi zna podstawy działania mózgu człowieka związane z jego zmysłami co przekłada się na wiedzę o sposobie percepcji otaczającego świata
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W08Posiada wiedzę na temat zagadnień sztucznej inteligencji i ich wykorzystania w systemach informatycznych
I_2A_W05Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą systemów i interakcji człowiek-maszyna
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania mózgu i zmysłów człowieka, które mają wpływ na projektowanie systemów informatycznych
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami kognitywistyki i elementami planowania ekserymentów kognitywnych z uwzględnieniem zastosowań w projektowaniu systemów informatycznych
Treści programoweT-L-5Przeprowadzenie eksperymentu lub zapoznanie się z danymi z eksperymentu wcześniej przeprowadzonego (w przypadku braku możliwości przeprowadzenia eksperymentu).
T-L-4Przygotowanie eksperymentu badawczego mającego na celu rejestrację aktywności mózgowej w trakcie wykonywania prostych czynności przez uczestnika badania.
T-L-1Metody pomiaru systemu poznawczego człowieka. Opracowanie prostego eksperymentu poznawczego.
T-L-2Zapoznanie się z okulografem. Przeprowadzenie przygotowanego eksperymentu.
T-L-3Uproszczona analiza uzyskanych wyników na podstawie gotowego oprogramowania.
T-L-6Zapoznanie się z oprogramowaniem do analizy sygnału EEG. Przygotowanie danych do analizy.
T-L-7Wstępna analiza formacji występujących w sygnale EEG pod kątem cech różnicujących występujące w eksperymencie warunki badawcze.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych.
M-1Wykład audytoryjny z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności.
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę na temat tego czym jest system kognitywny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_C06_W02Student zna i rozumie podstawowe stanowiska i koncepcje w ramach filozofii umysłu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W08Posiada wiedzę na temat zagadnień sztucznej inteligencji i ich wykorzystania w systemach informatycznych
I_2A_W11Absolwent zna i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności w obszarze informatyki
Cel przedmiotuC-3Wprowadzenie do problematyki współczesnej filozofii umysłu z ukazaniem kontekstu historycznego kształtowania się takich pojęć jak: umysł, świadomość, intencjonalność, dualizm i monizm umysłu i ciała, reprezentacja umysłowa, itp.
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do filozofii umysłu.
T-A-3Relacja umysł - mózg. Ewolucja umysłu i mózgu. Mózgi i umysły zwierząt.
T-A-5Obliczeniowa teoria umysłu. Filozofia sztucznej inteligencji.
T-A-4Teorie świadomości. Świadomość a intencjonalność.
T-A-6Czy neuronauki są szansą na wyjaśnienie świadomości?
T-A-2Relacja umysł - ciało. Ujęcie historyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawia główne stanowiska w ramach filozofii umysłu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_C06_U01Umiejętność projektowania eksperymentów percepcyjnych i analizy uzyskanych danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U01Potrafi prawidłowo zaplanować, przeprowadzić eksperyment badawczy, dokonać analizy i prezentacji uzyskanych wyników
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania mózgu i zmysłów człowieka, które mają wpływ na projektowanie systemów informatycznych
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami kognitywistyki i elementami planowania ekserymentów kognitywnych z uwzględnieniem zastosowań w projektowaniu systemów informatycznych
Treści programoweT-L-5Przeprowadzenie eksperymentu lub zapoznanie się z danymi z eksperymentu wcześniej przeprowadzonego (w przypadku braku możliwości przeprowadzenia eksperymentu).
T-L-4Przygotowanie eksperymentu badawczego mającego na celu rejestrację aktywności mózgowej w trakcie wykonywania prostych czynności przez uczestnika badania.
T-L-1Metody pomiaru systemu poznawczego człowieka. Opracowanie prostego eksperymentu poznawczego.
T-L-3Uproszczona analiza uzyskanych wyników na podstawie gotowego oprogramowania.
T-L-8Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych.
M-1Wykład audytoryjny z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności.
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie projektować badań percepcyjnych.
3,0Umie projektować badania percepcyjne na podstawie chociaż jednej z istniejących metod.
3,5Umie projetować badania percepcyjne na podstawie chocia ż jednej metody i zrealizować je z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG.
4,0Umie projektować badania percepcyjne, dostosowując ich charakter do zadanego zadania. Potrafi zrealizowqać zadania z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG.
4,5Umie projektować badania percepcyjne, dostosowując ich charakter do zadanego zadania. Potrafi zrealizować badania z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG oraz przeprowadzić podstawową analizę statystyczną.
5,0Umie projektować badania percecpcyjne da dowolnego zadania z wykorzystaniem okulografu lub aparatu EEG. Potrafi przeprowadzić analizę statystyczną danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_C06_U02Posiada umiejętność stosowania metod analitycznych i algorytmów przetwarzania danych wykorzystywanych w systemach kognitywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U04Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U06Potrafi stosować metody analityczne i eksperymentalne do rozwiązywania złożonych problemów w tym obliczeniowych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania mózgu i zmysłów człowieka, które mają wpływ na projektowanie systemów informatycznych
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami kognitywistyki i elementami planowania ekserymentów kognitywnych z uwzględnieniem zastosowań w projektowaniu systemów informatycznych
Treści programoweT-L-5Przeprowadzenie eksperymentu lub zapoznanie się z danymi z eksperymentu wcześniej przeprowadzonego (w przypadku braku możliwości przeprowadzenia eksperymentu).
T-L-4Przygotowanie eksperymentu badawczego mającego na celu rejestrację aktywności mózgowej w trakcie wykonywania prostych czynności przez uczestnika badania.
T-L-1Metody pomiaru systemu poznawczego człowieka. Opracowanie prostego eksperymentu poznawczego.
T-L-2Zapoznanie się z okulografem. Przeprowadzenie przygotowanego eksperymentu.
T-L-3Uproszczona analiza uzyskanych wyników na podstawie gotowego oprogramowania.
T-L-6Zapoznanie się z oprogramowaniem do analizy sygnału EEG. Przygotowanie danych do analizy.
T-L-7Wstępna analiza formacji występujących w sygnale EEG pod kątem cech różnicujących występujące w eksperymencie warunki badawcze.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych.
M-1Wykład audytoryjny z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności.
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie nawet w podstawowym zakresie wykorzystać metod analitycznch do analizy danych z systemów kognitywnych.
3,0Umie w podstawowym zakresie wykorzystać metody analityczne do analizy danych z systemów kognitywnych.
3,5Umie wykorzystać w systemach kognitywnych podstawowe technologie powiązane z metodami analitycznymi.
4,0Umie wykorzystać w systemach kognitywych podstawowe technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać podstawowe algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze.
4,5Umie wykorzystać w systemach kognitywnych technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze.
5,0Umie wykorzystać w systemach kognitywnych zaawansowane technologie powiązane z metodami analitycznymi. Umie wykorzystać zaawansowane algorytmy i metody analityczne stosowane w tym obszarze.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_C06_U03Student jasno przedstawia posiadaną wiedzę z zakresu filozofii umysłu. Potrafi dobierać i podawać poprawne pod względem logicznym i merytorycznym argumenty na rzecz omawianych stanowisk.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U05Potrafi dokonywać analizy i syntezy złożonych systemów z uwzględnieniem ich pozatechnicznego kontekstu
I_2A_U13Potrafi przedstawiać wyniki prac badawczych i prowadzić konstruktywną dyskusję na ich temat
Cel przedmiotuC-3Wprowadzenie do problematyki współczesnej filozofii umysłu z ukazaniem kontekstu historycznego kształtowania się takich pojęć jak: umysł, świadomość, intencjonalność, dualizm i monizm umysłu i ciała, reprezentacja umysłowa, itp.
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do filozofii umysłu.
T-A-3Relacja umysł - mózg. Ewolucja umysłu i mózgu. Mózgi i umysły zwierząt.
T-A-5Obliczeniowa teoria umysłu. Filozofia sztucznej inteligencji.
T-A-4Teorie świadomości. Świadomość a intencjonalność.
T-A-6Czy neuronauki są szansą na wyjaśnienie świadomości?
T-A-2Relacja umysł - ciało. Ujęcie historyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajduje podstawowe argumenty na rzecz wybranego przez siebie stanowiska w ramach filozofii umysłu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_C06_K01Aktywna postawa poznawcza, umocnienie świadomości potrzeby pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów i wzmocnienie chęci rozwoju zawodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K02Ma świadomość znaczenia aktualności wiedzy w rozwiązywaniu problemów, jest zdeterminowany do osiągania założonych celów, a w przypadku trudności w ich osiąganiu potrafi korzystać z pomocy ekspertów
I_2A_K03Jest gotów do aktywnego przekazywania społeczeństwu informacji na temat bieżącego stanu wiedzy w zakresie informatyki oraz podejmowania działań na rzecz rozwoju środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania mózgu i zmysłów człowieka, które mają wpływ na projektowanie systemów informatycznych
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami kognitywistyki i elementami planowania ekserymentów kognitywnych z uwzględnieniem zastosowań w projektowaniu systemów informatycznych
Treści programoweT-L-5Przeprowadzenie eksperymentu lub zapoznanie się z danymi z eksperymentu wcześniej przeprowadzonego (w przypadku braku możliwości przeprowadzenia eksperymentu).
T-L-4Przygotowanie eksperymentu badawczego mającego na celu rejestrację aktywności mózgowej w trakcie wykonywania prostych czynności przez uczestnika badania.
T-L-1Metody pomiaru systemu poznawczego człowieka. Opracowanie prostego eksperymentu poznawczego.
T-L-3Uproszczona analiza uzyskanych wyników na podstawie gotowego oprogramowania.
T-L-8Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne i realizacja zadań praktycznych.
M-1Wykład audytoryjny z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratoria: ocena na podstawie sprawozdań i obecności.
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student aktywnie rozwiązuje postawione problemy wykazując samodzielność w doborze odpowiednich środków technicznych i metod inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_C06_K02Student potrafi wskazać różnorakie związki i zależności między różnorodnymi stanowiskami w ramach filozofii umysłu a zadaniami praktycznymi typu poznawczego i komunikacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści i wiedzy własnej
I_2A_K02Ma świadomość znaczenia aktualności wiedzy w rozwiązywaniu problemów, jest zdeterminowany do osiągania założonych celów, a w przypadku trudności w ich osiąganiu potrafi korzystać z pomocy ekspertów
Cel przedmiotuC-3Wprowadzenie do problematyki współczesnej filozofii umysłu z ukazaniem kontekstu historycznego kształtowania się takich pojęć jak: umysł, świadomość, intencjonalność, dualizm i monizm umysłu i ciała, reprezentacja umysłowa, itp.
Treści programoweT-A-1Wprowadzenie do filozofii umysłu.
T-A-3Relacja umysł - mózg. Ewolucja umysłu i mózgu. Mózgi i umysły zwierząt.
T-A-5Obliczeniowa teoria umysłu. Filozofia sztucznej inteligencji.
T-A-4Teorie świadomości. Świadomość a intencjonalność.
T-A-6Czy neuronauki są szansą na wyjaśnienie świadomości?
T-A-2Relacja umysł - ciało. Ujęcie historyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wskazuje podstawowe konsekwencje praktyczne wynikające z przyjmowanych stanowisk w ramach filozofii umysłu.
3,5
4,0
4,5
5,0