Wydział Informatyki - Programowanie z elementami systemów wbudowanych
Sylabus przedmiotu Testowanie oprogramowania - testy jednostowe/funkcjonalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Programowanie z elementami systemów wbudowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Testowanie oprogramowania - testy jednostowe/funkcjonalne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz zna podstawy programowania w języku C++ i języku skryptowym Python |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Słuchacz zna podstawową terminologię i zagadnienia z dziedziny testowania programowania, umie posługiwać się narzędziami wykorzystywanymi w procesie wytwarzania oprogramowania, rozumie genezę powstawania błędów w oprogramowaniu i potrafi samodzielnie znaleźć i zgłosić powstałe błędy i tworzyć przypadki testowe zgodnie z wymaganiami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie ze środowiskiem wersjonowania plików, uruchamianie i analiza prostych przykładów | 2 |
T-L-2 | Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i omówienie podstawowych zasad tworzenia przypadków testowych z wykorzystania narzędzi do unittestów | 2 |
T-L-3 | Wykorzystanie narzędzia do unittestów do tworzenia przykładowych przypadków testowych | 4 |
T-L-4 | Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i tworzenie przypadków testowych z wykorzystaniem narzędzia Selenium oraz Robotframework | 4 |
T-L-5 | Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i tworzenie przypadków testowych z wykorzystania narzędzi Squish i Python | 4 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Jakość w procesie wytwarzania oprogramowania | 1 |
T-W-2 | Omówienie definicji testowania oprogramowania. Skąd biorą się błędy. Dlaczego testowanie jest niezbędne. Podstawowe zasady testowania | 1 |
T-W-3 | Rodzaje testów. Poziomy testów. Statyczne techniki testowania | 1 |
T-W-4 | Identyfikacja warunków testowych. Organizacja i planowanie testów. Projektowanie i tworzenie przypadków testowych. Ustalenie formy raportowania wyników testów | 1 |
T-W-5 | Integracja ciągła: podstawowe informacje i środowisko | 1 |
T-W-6 | Techniki tworzenia przypadków testowych: techniki testowania, techniki czarnoskrzynkowe, techniki białoskrzynkowe, techniki oparte o incydent, techniki oparte o doświadczenie | 2 |
T-W-7 | Przykładowe techniki tworzenia przypadków testowych do analizy | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 22 |
A-L-3 | Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach | 44 |
82 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 8 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów | 30 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Anegdota |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | Nauka i ćwiczenia własne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PESW_10-_09_W01 Zna podstawowe techniki testowania i rodzaje testów i metodykę testowania | PESW_10-_W14 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
PESW_10-_09_W02 Ma podstawową wiedzę na temat narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania | PESW_10-_W14 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PESW_10-_09_U01 Umie projektować i tworzyć przypadki testowe z wykorzystaniem narzędzi | PESW_10-_U10 | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3, S-1 |
PESW_10-_09_U02 Potrafi korzystać z systemu wersjonowania plików | PESW_10-_U11 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PESW_10-_09_K01 Rozumie rolę testera w procesie wytwarzania oprogramowania | PESW_10-_K02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PESW_10-_09_W01 Zna podstawowe techniki testowania i rodzaje testów i metodykę testowania | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe techniki testowania i poziomy testów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Poprawnie projektuje przypadki testowe z wykorzystaniem podstawowych technik testowania | |
PESW_10-_09_W02 Ma podstawową wiedzę na temat narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe narzędzia wykorzystywane w procesie testowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Zna zasady prawidłowego projektowania przypadków testowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PESW_10-_09_U01 Umie projektować i tworzyć przypadki testowe z wykorzystaniem narzędzi | 2,0 | |
3,0 | Potrafi obsługiwać narzędzia wykorzystywane w procesie testowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Potrafi prawidłowo zaprojektować przypadki testowe z wykorzystaniem narzędzi | |
PESW_10-_09_U02 Potrafi korzystać z systemu wersjonowania plików | 2,0 | |
3,0 | Potrafi prawidłowo wersjonować pliki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Potrafi stworzyć i skonfigurować repozytorium |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PESW_10-_09_K01 Rozumie rolę testera w procesie wytwarzania oprogramowania | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawy technologii wytwarzania oprogramowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Radosław Smilgin, Zawód tester, PWN
Literatura dodatkowa
- Karolina Zmitrowicz, Adam Roman, Testowanie w praktyce. Studium przypadków, PWN