Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S1)
specjalność: organizacja transportu

Sylabus przedmiotu Elementy prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Wytwarzania
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Gnutek <Pawel.Gnutek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna na poziomie wiedzy o społeczeństwie z programu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami nauk prawnych, opanowanie umiejętności rozróżniania płaszczyzn prawnych ze szczególnym akcentem na prawo cwywilne i prawo pracy, opanowanie podstawowych instytucji pozwalających się na poruszanie się w prawie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie i cechy prawa, podział prawa na gałęzie, akty prawa powszechnie obowiązujące w RP, struktura aktu prawnego. Zagadnienia stanowienia, przestrzegania i stosowania prawa (model sądowy i administracyjny) w tym omówienie podstawowych cech kodeksu postępowania administracyjnego w relacji organ – obywatel. Pojęcie osoby fizycznej i prawnej, w tym rodzaje osób prawnych, zagadnienie zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych. Pojęcie i rodzaje czynności prawnych, wady oświadczenia woli. Sposoby zawarcia umowy - oferta, negocjacje, aukcja i przetarg; przedstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury. Dawność i przedawnienie; pojęcie, strony i przedmiot stosunku obligacyjnego, cechy charakterystyczne. Powstanie zobowiązania, zdarzenia go kreujące (czynność prawna, konstytutywne orzeczenie sądu, akty administrac yjne, inne, w tym: bezpodstawne wzbogacenie, czyn niedozwolony, prowadzenie cudzych spraw bez zlecenia, cechy charakterystyczne. Wykonanie, niewykonanie i nienależyte wykonanie zobowiązania; zasady ogólne i skutki dla stron. Wybrane przykłady umów o przeniesienie praw, w tym sprzedaż, pożyczka, zamiana, darowizna, o korzystanie z cudzych praw i rzeczy: najem, dzierżawa. Umowa zlecenia, umowa o pracę, pojęcie, cechy, strony i podstawy nawiązania stosunku pracy. Nowe formy zatrudnienia, pojęcie i elementy fakultatywne i obligatoryjne umów o pracę. Sposoby rozwiązania umów o pracę ze szczególnym uwzględnieniem za i bez wypowiedzenia, konstrukcje prawne, roszczenia pracownicze. Obowiązki stron stosunku pracy; grupy szczególnie chronione w KP ze szczególnym uwzględnieniem statusu kobiety pracownika. Wynagrodzenie, urlop i odpowiedzialność pracowników: podstawowe uregulowania prawne. Pracownik a przedsiębiorstwa; formy prowadzenia działalności gospodarczej – ogólnie.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna, przygotowanie do kolokwium10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład o charakterze informacyjnym, pogadanka, wyjaśnienia i objaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca weryfikująca wiedzę studenta materiału wykładowego w postaci kolokwium egzaminacyjnego: trzy zagadnienia opisowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_null_W01
Student jest w stanie definiować podstawowe pojęcia z zakresu podstaw prawaj, jest w stanie objaśniać podstawowe konstrukcje prawne, potrafi nazywać podstawowe instytucje prawne z zakresu prawa cywilnego, prawa pracy, potrafi rozpoznać podstawowe instytucje i je rozróżnić.
IT_1A_W23, IT_1A_W24, IT_1A_W25C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_null_U01
Student potrafi prawidłowo definiować podstawowe pojęcia prawne objęte przedmiotem zajęć, analizować przepisy i je zastosować dla danego niezłożonego przypadku.
IT_1A_U15C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_null_K01
Student ma świadomość relacji między prawem a codziennością, ma zdolność określenia podstawowych instytucji prawa w zakresie przedmiotu.
IT_1A_K03, IT_1A_K04C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_null_W01
Student jest w stanie definiować podstawowe pojęcia z zakresu podstaw prawaj, jest w stanie objaśniać podstawowe konstrukcje prawne, potrafi nazywać podstawowe instytucje prawne z zakresu prawa cywilnego, prawa pracy, potrafi rozpoznać podstawowe instytucje i je rozróżnić.
2,0
3,0Student potrafi nazywać podstawowe , omawiane gałęzie prawa , potrafi opisać rolę podstawowych instytucji i je w podstawowym stopniu scharakteryzować
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_null_U01
Student potrafi prawidłowo definiować podstawowe pojęcia prawne objęte przedmiotem zajęć, analizować przepisy i je zastosować dla danego niezłożonego przypadku.
2,0
3,0Uzyskanie 60 % punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_null_K01
Student ma świadomość relacji między prawem a codziennością, ma zdolność określenia podstawowych instytucji prawa w zakresie przedmiotu.
2,0NIE
3,0TAK
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. T. Chuwin, T. Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, C.H. Beck, 5 wydanie, Warszawa, 2009, 5
  2. Z. Radwański, A. Olejniczak, Prawo cywilne - część ogólna, C.H. Beck, Warszawa, 2011, 11
  3. L. Florek, Prawo pracy, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 12

Literatura dodatkowa

  1. J. Nowacki, Wstęp do prawoznawstwa, Oficyna a Wolters Kluwers, Warszawa, 2007, 3
  2. A. Kawałko, H. Witczak, Zobowiązania, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 3
  3. G. Michniewicz, Prawo w działaności gospodarczej, Brandta, Bydgoszcz, 2010, 1

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i cechy prawa, podział prawa na gałęzie, akty prawa powszechnie obowiązujące w RP, struktura aktu prawnego. Zagadnienia stanowienia, przestrzegania i stosowania prawa (model sądowy i administracyjny) w tym omówienie podstawowych cech kodeksu postępowania administracyjnego w relacji organ – obywatel. Pojęcie osoby fizycznej i prawnej, w tym rodzaje osób prawnych, zagadnienie zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych. Pojęcie i rodzaje czynności prawnych, wady oświadczenia woli. Sposoby zawarcia umowy - oferta, negocjacje, aukcja i przetarg; przedstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury. Dawność i przedawnienie; pojęcie, strony i przedmiot stosunku obligacyjnego, cechy charakterystyczne. Powstanie zobowiązania, zdarzenia go kreujące (czynność prawna, konstytutywne orzeczenie sądu, akty administrac yjne, inne, w tym: bezpodstawne wzbogacenie, czyn niedozwolony, prowadzenie cudzych spraw bez zlecenia, cechy charakterystyczne. Wykonanie, niewykonanie i nienależyte wykonanie zobowiązania; zasady ogólne i skutki dla stron. Wybrane przykłady umów o przeniesienie praw, w tym sprzedaż, pożyczka, zamiana, darowizna, o korzystanie z cudzych praw i rzeczy: najem, dzierżawa. Umowa zlecenia, umowa o pracę, pojęcie, cechy, strony i podstawy nawiązania stosunku pracy. Nowe formy zatrudnienia, pojęcie i elementy fakultatywne i obligatoryjne umów o pracę. Sposoby rozwiązania umów o pracę ze szczególnym uwzględnieniem za i bez wypowiedzenia, konstrukcje prawne, roszczenia pracownicze. Obowiązki stron stosunku pracy; grupy szczególnie chronione w KP ze szczególnym uwzględnieniem statusu kobiety pracownika. Wynagrodzenie, urlop i odpowiedzialność pracowników: podstawowe uregulowania prawne. Pracownik a przedsiębiorstwa; formy prowadzenia działalności gospodarczej – ogólnie.15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna, przygotowanie do kolokwium10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_null_W01Student jest w stanie definiować podstawowe pojęcia z zakresu podstaw prawaj, jest w stanie objaśniać podstawowe konstrukcje prawne, potrafi nazywać podstawowe instytucje prawne z zakresu prawa cywilnego, prawa pracy, potrafi rozpoznać podstawowe instytucje i je rozróżnić.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_W23ma elementarną wiedzę w zakresie prawa dotyczącego transportu, ochrony własności intelektualnej oraz prawa patentowego
IT_1A_W24ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością, środowiskiem i prowadzenia działalności gospodarczej
IT_1A_W25zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku TRANSPORT
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami nauk prawnych, opanowanie umiejętności rozróżniania płaszczyzn prawnych ze szczególnym akcentem na prawo cwywilne i prawo pracy, opanowanie podstawowych instytucji pozwalających się na poruszanie się w prawie.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i cechy prawa, podział prawa na gałęzie, akty prawa powszechnie obowiązujące w RP, struktura aktu prawnego. Zagadnienia stanowienia, przestrzegania i stosowania prawa (model sądowy i administracyjny) w tym omówienie podstawowych cech kodeksu postępowania administracyjnego w relacji organ – obywatel. Pojęcie osoby fizycznej i prawnej, w tym rodzaje osób prawnych, zagadnienie zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych. Pojęcie i rodzaje czynności prawnych, wady oświadczenia woli. Sposoby zawarcia umowy - oferta, negocjacje, aukcja i przetarg; przedstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury. Dawność i przedawnienie; pojęcie, strony i przedmiot stosunku obligacyjnego, cechy charakterystyczne. Powstanie zobowiązania, zdarzenia go kreujące (czynność prawna, konstytutywne orzeczenie sądu, akty administrac yjne, inne, w tym: bezpodstawne wzbogacenie, czyn niedozwolony, prowadzenie cudzych spraw bez zlecenia, cechy charakterystyczne. Wykonanie, niewykonanie i nienależyte wykonanie zobowiązania; zasady ogólne i skutki dla stron. Wybrane przykłady umów o przeniesienie praw, w tym sprzedaż, pożyczka, zamiana, darowizna, o korzystanie z cudzych praw i rzeczy: najem, dzierżawa. Umowa zlecenia, umowa o pracę, pojęcie, cechy, strony i podstawy nawiązania stosunku pracy. Nowe formy zatrudnienia, pojęcie i elementy fakultatywne i obligatoryjne umów o pracę. Sposoby rozwiązania umów o pracę ze szczególnym uwzględnieniem za i bez wypowiedzenia, konstrukcje prawne, roszczenia pracownicze. Obowiązki stron stosunku pracy; grupy szczególnie chronione w KP ze szczególnym uwzględnieniem statusu kobiety pracownika. Wynagrodzenie, urlop i odpowiedzialność pracowników: podstawowe uregulowania prawne. Pracownik a przedsiębiorstwa; formy prowadzenia działalności gospodarczej – ogólnie.
Metody nauczaniaM-1Wykład o charakterze informacyjnym, pogadanka, wyjaśnienia i objaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca weryfikująca wiedzę studenta materiału wykładowego w postaci kolokwium egzaminacyjnego: trzy zagadnienia opisowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi nazywać podstawowe , omawiane gałęzie prawa , potrafi opisać rolę podstawowych instytucji i je w podstawowym stopniu scharakteryzować
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_null_U01Student potrafi prawidłowo definiować podstawowe pojęcia prawne objęte przedmiotem zajęć, analizować przepisy i je zastosować dla danego niezłożonego przypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_U15potrafi sformułować specyfikację prostych procesów logistycznych i systemów transportowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami nauk prawnych, opanowanie umiejętności rozróżniania płaszczyzn prawnych ze szczególnym akcentem na prawo cwywilne i prawo pracy, opanowanie podstawowych instytucji pozwalających się na poruszanie się w prawie.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i cechy prawa, podział prawa na gałęzie, akty prawa powszechnie obowiązujące w RP, struktura aktu prawnego. Zagadnienia stanowienia, przestrzegania i stosowania prawa (model sądowy i administracyjny) w tym omówienie podstawowych cech kodeksu postępowania administracyjnego w relacji organ – obywatel. Pojęcie osoby fizycznej i prawnej, w tym rodzaje osób prawnych, zagadnienie zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych. Pojęcie i rodzaje czynności prawnych, wady oświadczenia woli. Sposoby zawarcia umowy - oferta, negocjacje, aukcja i przetarg; przedstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury. Dawność i przedawnienie; pojęcie, strony i przedmiot stosunku obligacyjnego, cechy charakterystyczne. Powstanie zobowiązania, zdarzenia go kreujące (czynność prawna, konstytutywne orzeczenie sądu, akty administrac yjne, inne, w tym: bezpodstawne wzbogacenie, czyn niedozwolony, prowadzenie cudzych spraw bez zlecenia, cechy charakterystyczne. Wykonanie, niewykonanie i nienależyte wykonanie zobowiązania; zasady ogólne i skutki dla stron. Wybrane przykłady umów o przeniesienie praw, w tym sprzedaż, pożyczka, zamiana, darowizna, o korzystanie z cudzych praw i rzeczy: najem, dzierżawa. Umowa zlecenia, umowa o pracę, pojęcie, cechy, strony i podstawy nawiązania stosunku pracy. Nowe formy zatrudnienia, pojęcie i elementy fakultatywne i obligatoryjne umów o pracę. Sposoby rozwiązania umów o pracę ze szczególnym uwzględnieniem za i bez wypowiedzenia, konstrukcje prawne, roszczenia pracownicze. Obowiązki stron stosunku pracy; grupy szczególnie chronione w KP ze szczególnym uwzględnieniem statusu kobiety pracownika. Wynagrodzenie, urlop i odpowiedzialność pracowników: podstawowe uregulowania prawne. Pracownik a przedsiębiorstwa; formy prowadzenia działalności gospodarczej – ogólnie.
Metody nauczaniaM-1Wykład o charakterze informacyjnym, pogadanka, wyjaśnienia i objaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca weryfikująca wiedzę studenta materiału wykładowego w postaci kolokwium egzaminacyjnego: trzy zagadnienia opisowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie 60 % punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_null_K01Student ma świadomość relacji między prawem a codziennością, ma zdolność określenia podstawowych instytucji prawa w zakresie przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IT_1A_K04ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami nauk prawnych, opanowanie umiejętności rozróżniania płaszczyzn prawnych ze szczególnym akcentem na prawo cwywilne i prawo pracy, opanowanie podstawowych instytucji pozwalających się na poruszanie się w prawie.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i cechy prawa, podział prawa na gałęzie, akty prawa powszechnie obowiązujące w RP, struktura aktu prawnego. Zagadnienia stanowienia, przestrzegania i stosowania prawa (model sądowy i administracyjny) w tym omówienie podstawowych cech kodeksu postępowania administracyjnego w relacji organ – obywatel. Pojęcie osoby fizycznej i prawnej, w tym rodzaje osób prawnych, zagadnienie zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych. Pojęcie i rodzaje czynności prawnych, wady oświadczenia woli. Sposoby zawarcia umowy - oferta, negocjacje, aukcja i przetarg; przedstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury. Dawność i przedawnienie; pojęcie, strony i przedmiot stosunku obligacyjnego, cechy charakterystyczne. Powstanie zobowiązania, zdarzenia go kreujące (czynność prawna, konstytutywne orzeczenie sądu, akty administrac yjne, inne, w tym: bezpodstawne wzbogacenie, czyn niedozwolony, prowadzenie cudzych spraw bez zlecenia, cechy charakterystyczne. Wykonanie, niewykonanie i nienależyte wykonanie zobowiązania; zasady ogólne i skutki dla stron. Wybrane przykłady umów o przeniesienie praw, w tym sprzedaż, pożyczka, zamiana, darowizna, o korzystanie z cudzych praw i rzeczy: najem, dzierżawa. Umowa zlecenia, umowa o pracę, pojęcie, cechy, strony i podstawy nawiązania stosunku pracy. Nowe formy zatrudnienia, pojęcie i elementy fakultatywne i obligatoryjne umów o pracę. Sposoby rozwiązania umów o pracę ze szczególnym uwzględnieniem za i bez wypowiedzenia, konstrukcje prawne, roszczenia pracownicze. Obowiązki stron stosunku pracy; grupy szczególnie chronione w KP ze szczególnym uwzględnieniem statusu kobiety pracownika. Wynagrodzenie, urlop i odpowiedzialność pracowników: podstawowe uregulowania prawne. Pracownik a przedsiębiorstwa; formy prowadzenia działalności gospodarczej – ogólnie.
Metody nauczaniaM-1Wykład o charakterze informacyjnym, pogadanka, wyjaśnienia i objaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca weryfikująca wiedzę studenta materiału wykładowego w postaci kolokwium egzaminacyjnego: trzy zagadnienia opisowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIE
3,0TAK
3,5
4,0
4,5
5,0