Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Inżynieria spawalnictwa
Sylabus przedmiotu Ekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna podstawowe pojecia ekonomiczne |
C-2 | Student wyjaśnia zasady działania mechanizmu rynkowego. Opisuje podstawowe struktury rynkowe |
C-3 | Student podaje podstawowe mierniki wzrostu i rozwoju gospodarczego. Wskazuje na różnice miedzy wzrostem i rozwojem. Zna cykl koniunkturalny |
C-4 | Student potrafi identyfikować podstawowe problemy ekonomiczne współczesnej gospodarki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | 1. Problemy ekonomiczne - identyfikacja ich istoty. 2. Rachunek ekonomiczny - zadania. 3. Decyzje producenta - identyfikacja. 4. Polska - wzrost i rozwój gospodarczy a reszta świata. 5. Współczesne problemy polskiej gospodarki. 6. Podstawowe elementy zarządzania: formy kontroli występujące w organizacji, przykłady - ocena najlepszych metod przyczyniających się do długofalowego sukcesu firmy. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybór ekonomiczny - zasady racjonalnego gospodarowania, Rynek i mechanizm rynkowy, Struktury rynkowe, Konkurencja, Role i funkcje państwa w gospodarce, Budżet państwa, Wzrost i rozwój gospodarczy, Polityka podatkowa, Handel zagraniczny i integracja gospodarcza. Elementy zarządzania w przedsiębiorstwach. Ekonomia a regulacje prawne w gospodarce. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Praca własna | 8 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 8 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie) |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy) |
M-3 | Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_A15-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej | TMS_1A_W06 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_A15-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia ekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki | TMS_1A_U10 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_A15-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej | TMS_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-A-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_A15-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii |
3,0 | Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii | |
3,5 | Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii | |
4,0 | Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu ekonomii | |
4,5 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne | |
5,0 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru ekonomicznego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_A15-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia ekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki | 2,0 | Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego |
3,0 | Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu | |
4,0 | Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz umie wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych | |
4,5 | Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania, umie wyliczyć efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo umie przeprowadzić analizę efektów i nakładów procesu gospodarowania | |
5,0 | Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, umie posługiwać się wszystkimi miernikami przebiegu procesu gospodarowania, potrafi wyliczyć efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną podejmowanych decyzji ekonomicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_A15-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć zagadnienia ekonomiczne |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej jaką posiada | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w bardzo ograniczonym zakresie | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie | |
4,5 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie | |
5,0 | Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej |
Literatura podstawowa
- Kwiatkowski E., Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- Marciniak Stefan (red.), Makro- i mikroekonomia, PWN, Warszawa, 2013
- Praca zbiorowa, Ekonomoa od A do Z. Encyklopedia podręczna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2007