Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza
Sylabus przedmiotu Produkcja warzyw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Produkcja warzyw | ||
Specjalność | Produkcja ogrodnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa i chemii środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wskazanie i analiza czynników wzrostu i rozwoju roślin warzywnych. |
C-2 | Charakteryzowanie, rozpoznawanie i biologia gatunków roślin warzywnych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z rozmnażaniem, pielęgnacją, przyspieszaniem zbioru warzyw. |
C-4 | Poznanie odmian oraz agrotechniki technologii uprawy poszczególnych gatunków warzyw. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podział warzyw na rodziny botaniczne i grupy użytkowe. Charakterystyka botaniczna i częsci jadalne gatunków z poszczególnych grup warzyw, rozmnażanie warzyw, produkcja rozsady warzyw, siew i sadzenie, pielęgnacja warzyw, ochrona przed chorobami, szkodnikami i chwastami, przyspieszona uprawa warzyw w uprawie polowej. | 6 |
T-L-2 | Odmianoznawstwo warzyw polowych i szklarniowych. | 16 |
T-L-3 | Przyspieszona uprawa warzyw polowych. | 2 |
T-L-4 | Zagospodarowanie warzywnika z wykorzystaniem metod i odmian warzyw do uprawy polowej i uprawy pod osłonami. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ośrodki pochodzenia warzyw. Produkcja warzyw, spożycie i przetwórstwo w Polsce i na świecie. Kierunki produkcji warzywniczej. Tendencje rozwoju w uprawie warzyw. Znaczenie warzyw w diecie i ich wartość odżywcza. Warunki klimatu i gleby do uprawy warzyw, wymagania roślin warzywnych, rejonizacja uprawy. Zmianowanie i płodozmian w uprawie warzyw. Dojrzewanie i zbiór warzyw. Traktowanie pozbiorcze warzyw. Przygotowanie warzyw do obrotu i transport. | 6 |
T-W-2 | Agrotechnika gatunków warzyw polowych w uprawie polowej i pod osłonami. | 24 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury tematu | 21 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 22 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny |
M-2 | Metody eksponujące i praktyczne: ćwiczenia na poletkach Wydziałowej Stacji Badawczej, pokaz, film |
M-3 | Metody poszukujące: ćwiczeniowa, projektowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: projekt |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG02_W01 Student zna ośrodki pochodzenia warzyw, potrafi nazwać i klasyfikować gatunki i podstawowe odmiany z różnych grup botanicznych. Definiuje dane agrotechniczne i metody uprawy warzyw polowych i szklarniowych | ABI_1A_W02 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG02_U01 Student potrafi rozpoznać gatunki i dobiera odmiany warzyw polowych i szklarniowych do terminów i metod uprawy. Ocenia wpływ czynników klimatycznych na wzrost roślin polowych i steruje tymi czynnikami w warunkach szklarniowych. Planuje i organizuje proces produkcji warzyw na polu i pod osłonami, (układanie zmianowania, płodozmianu, siew, sadzenie rozsady, dobór podłoża, nawożenie, pielęgnacja, dobór osłon i zbiór). | ABI_1A_U07 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG02_K01 Student ma świadomość potrzeby produkcji żywności o wysokiej jakości. Ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia. | ABI_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG02_W01 Student zna ośrodki pochodzenia warzyw, potrafi nazwać i klasyfikować gatunki i podstawowe odmiany z różnych grup botanicznych. Definiuje dane agrotechniczne i metody uprawy warzyw polowych i szklarniowych | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje miejsca pochodzenia i podstawowe gatunki roślin warzywnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG02_U01 Student potrafi rozpoznać gatunki i dobiera odmiany warzyw polowych i szklarniowych do terminów i metod uprawy. Ocenia wpływ czynników klimatycznych na wzrost roślin polowych i steruje tymi czynnikami w warunkach szklarniowych. Planuje i organizuje proces produkcji warzyw na polu i pod osłonami, (układanie zmianowania, płodozmianu, siew, sadzenie rozsady, dobór podłoża, nawożenie, pielęgnacja, dobór osłon i zbiór). | 2,0 | |
3,0 | Student umie planować i organizować proces produkcji podstawowych gatunków warzyw w uprawie polowej i pod osłonami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG02_K01 Student ma świadomość potrzeby produkcji żywności o wysokiej jakości. Ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia. | 2,0 | |
3,0 | Student jest świadomy skutków niepowodzeń w uprawie roślin warzywnych pod wpływem czynników środowiska. W stopniu dostatecznym ma wpojone nawyki ustawicznego kształcenia się i jest przygotowany do podjęciastudiów II stopnia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Orłowski M. (red.), Polowa uprawa warzyw, Wyd. Brasika, Szczecin, 2000
- Knaflewski M. (red.), Ogólna uprawa warzyw, PWRiL, Poznań, 2007
- Knaflewski M. (red.), Uprawa warzyw w pomieszczeniach, PWRiL, Poznań, 2010
- Grabowska A., Jędrszczyk E., Sękara A., Odmianoznawstwo roślin warzywnych, Wydaw. UR w Krakowie, Kraków, 2013
Literatura dodatkowa
- Czasopisma branżowe: Warzywa, Pod osłonami, Hasło ogrodnicze, katalogi firm nasiennych