Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne

Sylabus przedmiotu Nawadnianie roślin rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nawadnianie roślin rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL8 6 1,00,38zaliczenie
wykładyW8 18 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa i chemii środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-2Umiejętność charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach rolniczych.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin rolniczych.
C-4Umiejętnośc sterowania nawadnianiem.
C-5Umiejętnośc zaprojektowania systemu nawadniania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projekt systemu nawadniania wybranej rośliny uprawnej.6
6
wykłady
T-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.1
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.2
T-W-3Gospodarka wodna gleby i roślin.3
T-W-4Charakterystyka wymagań wodnych roślin uprawnych.3
T-W-5Potrzeby nawadniania w Polsce.2
T-W-6Zastosowanie nawodnień.2
T-W-7Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.3
T-W-8Źródła wody do nawodnień.1
T-W-9Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.6
A-L-2Konsultacje projektowe2
A-L-3Studiowanie literatury.17
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem.10
A-W-4studiowanie wskazanej literatury12
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące-prezentacja multimedialna.
M-3Metody problemowe- dyskusja problemowa.
M-4Zajęcia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny-częściowy.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
S-3Ocena formująca: Pojekt systemu nawadniającego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C21_W01
l
ROL_1A_W09C-2, C-1, C-4, C-3T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C21_U01
l
ROL_1A_U11C-2, C-1, C-4, C-3T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C21_K01
l
ROL_1A_K01, ROL_1A_K06C-2, C-1, C-4, C-3T-W-3, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C21_W01
l
2,0
3,0Student potrafi wymienić rodzaje systemów nawadniania.Nie posiada wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania systemów nawadniających.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C21_U01
l
2,0
3,0Zna zasady sterowania nawadnianiem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C21_K01
l
2,0
3,0Ma częściową świadomość efektów ekonomicznych i przyrodniczych skutków nawadniania .
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S.Karczmarczyk, L.Nowak, Nawadnianie roślin, PWRIL, Poznań, 2006
  2. J.Dzieżyc, Rolnictwo w warunkach nawadniania, PWN, Warszawa, 1988
  3. J.Dzieżyc, Nawadnianie Roślin, PWRIL, Warszawa, 1974

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa Prawo wodne-tekst jednolity z uwzględnieniem ustawy zmieniającej z 2022 roku, 2022
  2. Poradniki metodyczne dotyczace zasad, kryteriów i systemów nawadniania roślin., 2022

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projekt systemu nawadniania wybranej rośliny uprawnej.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.1
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.2
T-W-3Gospodarka wodna gleby i roślin.3
T-W-4Charakterystyka wymagań wodnych roślin uprawnych.3
T-W-5Potrzeby nawadniania w Polsce.2
T-W-6Zastosowanie nawodnień.2
T-W-7Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.3
T-W-8Źródła wody do nawodnień.1
T-W-9Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.6
A-L-2Konsultacje projektowe2
A-L-3Studiowanie literatury.17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.18
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem.10
A-W-4studiowanie wskazanej literatury12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C21_W01l
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W09Zna rolę i rozumie potrzebę optymalnego wykorzystania zasobów wodnych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach rolniczych.
C-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-4Umiejętnośc sterowania nawadnianiem.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin rolniczych.
Treści programoweT-W-3Gospodarka wodna gleby i roślin.
T-W-9Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania
T-W-8Źródła wody do nawodnień.
T-W-6Zastosowanie nawodnień.
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.
T-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.
T-W-5Potrzeby nawadniania w Polsce.
T-W-7Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące-prezentacja multimedialna.
M-3Metody problemowe- dyskusja problemowa.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny-częściowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić rodzaje systemów nawadniania.Nie posiada wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania systemów nawadniających.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C21_U01l
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U11Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-2Umiejętność charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach rolniczych.
C-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-4Umiejętnośc sterowania nawadnianiem.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin rolniczych.
Treści programoweT-W-3Gospodarka wodna gleby i roślin.
T-W-9Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania
T-W-8Źródła wody do nawodnień.
T-W-6Zastosowanie nawodnień.
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.
T-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.
T-W-5Potrzeby nawadniania w Polsce.
T-W-7Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące-prezentacja multimedialna.
M-3Metody problemowe- dyskusja problemowa.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny-częściowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady sterowania nawadnianiem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C21_K01l
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-2Umiejętność charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach rolniczych.
C-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-4Umiejętnośc sterowania nawadnianiem.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin rolniczych.
Treści programoweT-W-3Gospodarka wodna gleby i roślin.
T-W-9Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania
T-W-8Źródła wody do nawodnień.
T-W-6Zastosowanie nawodnień.
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.
T-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.
T-W-5Potrzeby nawadniania w Polsce.
T-W-7Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące-prezentacja multimedialna.
M-3Metody problemowe- dyskusja problemowa.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny-częściowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma częściową świadomość efektów ekonomicznych i przyrodniczych skutków nawadniania .
3,5
4,0
4,5
5,0