Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne

Sylabus przedmiotu Fizjologia zwierząt z anatomią:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia zwierząt z anatomią
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 12 2,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i funkcją głównych narządów i układów organizmu.
C-2Zapoznanie studentów w zakresie odrębności anatomiczno-fizjologicznych poszczególnych narządów i układów u wybranych gatunków zwierzat.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Skład krwi i jej objętość w organizmie, rols elementów morfotycznych, budowa i rola hemoglobiny, krzepnięcie krwi, grupy krwi1
T-A-2Nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi. Budowa i rola naczyń włosowatych. Osłuchiwanie tonów serca u człowieka. Pomiar ciśnienia krwi u człowieka1
T-A-3Soki trawienne. Trawienie w przedżołądkach. Wchłanianie w jelitach2
T-A-4Popwstawanie mleka. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie. zagęszczanie i rozcieńcanie moczu. Endokrynna rola nerek1
T-A-5Bilans cieplny ustroju, źródła ciepła w organizmie, efektory oddawania ciepła, nerwowa i behawioralna regulacja temperatury, hipotermia, hipertermia, gorączka1
6
wykłady
T-W-1Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ auto-, para- i endokrynny jako regulator czynności organizmu. Biosynteza i uwalnianie hormonów, receptory błonowe, cytoplazmatyczne i jądrowe, molekularny mechanizm działania hormonów. Układ nerwowy. Molekularne podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, odruchy.1
T-W-2Krwiotworzenie, ogólna rola krwi, elementy morfotyczne krwi i ich rola, osocze krwi, hemostaza. Bramy i bariery ochronne organizmu. Fizjologia serca i naczyń krwionośnych, nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi.1
T-W-3Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe. Trawienie w przedżołądkach. Rola składników mineralnych i witamin.2
T-W-4Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu, nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej, nerka jako narząd endokrynny. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Wpływ układu nerwowego na czynność nerek, regulacja hormonalna (układ RAA, wazporesyna, przedsionkowe czynniki natriuretyczne, prostaglandyny i in.).2
T-W-5Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania.2
T-W-6Mechanizmy regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia termoregulacj (hiper- i hipotermia) i gorączka.2
T-W-7Podstawy fizjologii rozrodu. Cykl rujowy. Fizjologia ciąży i porodu.1
T-W-8Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary (różnice gatunkowe). Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć i zaliczenia17
25
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia materiału.36
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny. Objaśnianie budowy i mechanizmów funkcjonowania organizmu zwierząt z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Wyjaśnianie zasad regulacji czynności organizmu.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdego wykładu poprzez pytania sprawdzające.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdych ćwiczeń poprzez pytania sprawdzające.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wybranych efektów kształcenia na podstawie dwóch pisemnych sprawdzianów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C28_W01
Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu zwierząt. Umie analizować i interpretować procesy zachodzące w poszczególnych narządach i układach organizmu, w kontekście utrzymania homeostazy warunkującej zdrowie zwierząt i ich produkcyjność.
ROL_1A_W01, ROL_1A_W12C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-A-2, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C28_U01
Posiada umiejetność wyjaśniania mechanizmów zapewniajacych homeostazę organizmu w oparciu o funkcjonowanie wybranych układów organizmu, w aspekcie zdrowia i produkcyjności zwierząt.
ROL_1A_U06C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-A-5, T-W-5M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C28_K01
Kreatywne podejście do produkcji żywności o wysokiej jakości na podstawie rozumienia procesów biologicznych zachodzących na poziomie tkanek, narządów i organizmu oraz otwartość na postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej.
ROL_1A_K05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C28_W01
Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu zwierząt. Umie analizować i interpretować procesy zachodzące w poszczególnych narządach i układach organizmu, w kontekście utrzymania homeostazy warunkującej zdrowie zwierząt i ich produkcyjność.
2,0
3,0Dostatecznie zna anatomię czynnościową wybranych narządów i układów. Potrafi opisać w sposób ogólny procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie, w kontekście produkcyjności zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C28_U01
Posiada umiejetność wyjaśniania mechanizmów zapewniajacych homeostazę organizmu w oparciu o funkcjonowanie wybranych układów organizmu, w aspekcie zdrowia i produkcyjności zwierząt.
2,0
3,0Posiada dostateczną umiejętność wyjaśnienia mechanizmów funkcjonowania wybranych narządów i układów organizmu w aspekcie zapewnienia zdrowia i wysokiej produkcyjności, jednak z dużymi zastrzeżeniami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C28_K01
Kreatywne podejście do produkcji żywności o wysokiej jakości na podstawie rozumienia procesów biologicznych zachodzących na poziomie tkanek, narządów i organizmu oraz otwartość na postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej.
2,0
3,0Potrafi wskazać niektóre zależności pomiędzy dobrostanem zwierząt, czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych. Mierna świadomość odpowiedzialności człowieka za produkcję zdrowej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dusza L. (red.), Fizjologia zwierząt z elementami anatomii., Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2013, ISBN 978-83-7299-5
  2. Krzymowski T., Przała J. (red.), Fizjologia zwierząt., PWRiL, Warszawa, 2015, ISBN 978-83-09-01161-3

Literatura dodatkowa

  1. von Engelhardt W., Fizjologia zwierząt domowych, tom. 1, 2, Galaktyka, Łódź, 2011, ISBN 978-83-7579-192-1
  2. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska., Naukowe PWN, Warszawa, 2008, ISBN 978-83-01-15349-6

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Skład krwi i jej objętość w organizmie, rols elementów morfotycznych, budowa i rola hemoglobiny, krzepnięcie krwi, grupy krwi1
T-A-2Nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi. Budowa i rola naczyń włosowatych. Osłuchiwanie tonów serca u człowieka. Pomiar ciśnienia krwi u człowieka1
T-A-3Soki trawienne. Trawienie w przedżołądkach. Wchłanianie w jelitach2
T-A-4Popwstawanie mleka. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie. zagęszczanie i rozcieńcanie moczu. Endokrynna rola nerek1
T-A-5Bilans cieplny ustroju, źródła ciepła w organizmie, efektory oddawania ciepła, nerwowa i behawioralna regulacja temperatury, hipotermia, hipertermia, gorączka1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ auto-, para- i endokrynny jako regulator czynności organizmu. Biosynteza i uwalnianie hormonów, receptory błonowe, cytoplazmatyczne i jądrowe, molekularny mechanizm działania hormonów. Układ nerwowy. Molekularne podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, odruchy.1
T-W-2Krwiotworzenie, ogólna rola krwi, elementy morfotyczne krwi i ich rola, osocze krwi, hemostaza. Bramy i bariery ochronne organizmu. Fizjologia serca i naczyń krwionośnych, nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi.1
T-W-3Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe. Trawienie w przedżołądkach. Rola składników mineralnych i witamin.2
T-W-4Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu, nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej, nerka jako narząd endokrynny. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Wpływ układu nerwowego na czynność nerek, regulacja hormonalna (układ RAA, wazporesyna, przedsionkowe czynniki natriuretyczne, prostaglandyny i in.).2
T-W-5Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania.2
T-W-6Mechanizmy regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia termoregulacj (hiper- i hipotermia) i gorączka.2
T-W-7Podstawy fizjologii rozrodu. Cykl rujowy. Fizjologia ciąży i porodu.1
T-W-8Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary (różnice gatunkowe). Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie.1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie do zajęć i zaliczenia17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia materiału.36
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C28_W01Zna podstawy morfologiczno-czynnościowe funkcjonowania organizmu zwierząt. Umie analizować i interpretować procesy zachodzące w poszczególnych narządach i układach organizmu, w kontekście utrzymania homeostazy warunkującej zdrowie zwierząt i ich produkcyjność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu produkcji zwierzęcej i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i funkcją głównych narządów i układów organizmu.
C-2Zapoznanie studentów w zakresie odrębności anatomiczno-fizjologicznych poszczególnych narządów i układów u wybranych gatunków zwierzat.
Treści programoweT-W-4Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu, nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej, nerka jako narząd endokrynny. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Wpływ układu nerwowego na czynność nerek, regulacja hormonalna (układ RAA, wazporesyna, przedsionkowe czynniki natriuretyczne, prostaglandyny i in.).
T-W-5Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania.
T-W-6Mechanizmy regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia termoregulacj (hiper- i hipotermia) i gorączka.
T-W-7Podstawy fizjologii rozrodu. Cykl rujowy. Fizjologia ciąży i porodu.
T-W-8Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary (różnice gatunkowe). Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie.
T-A-3Soki trawienne. Trawienie w przedżołądkach. Wchłanianie w jelitach
T-W-2Krwiotworzenie, ogólna rola krwi, elementy morfotyczne krwi i ich rola, osocze krwi, hemostaza. Bramy i bariery ochronne organizmu. Fizjologia serca i naczyń krwionośnych, nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi.
T-W-1Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ auto-, para- i endokrynny jako regulator czynności organizmu. Biosynteza i uwalnianie hormonów, receptory błonowe, cytoplazmatyczne i jądrowe, molekularny mechanizm działania hormonów. Układ nerwowy. Molekularne podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, odruchy.
T-A-4Popwstawanie mleka. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie. zagęszczanie i rozcieńcanie moczu. Endokrynna rola nerek
T-A-5Bilans cieplny ustroju, źródła ciepła w organizmie, efektory oddawania ciepła, nerwowa i behawioralna regulacja temperatury, hipotermia, hipertermia, gorączka
T-W-3Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe. Trawienie w przedżołądkach. Rola składników mineralnych i witamin.
T-A-2Nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi. Budowa i rola naczyń włosowatych. Osłuchiwanie tonów serca u człowieka. Pomiar ciśnienia krwi u człowieka
T-A-1Skład krwi i jej objętość w organizmie, rols elementów morfotycznych, budowa i rola hemoglobiny, krzepnięcie krwi, grupy krwi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Objaśnianie budowy i mechanizmów funkcjonowania organizmu zwierząt z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Wyjaśnianie zasad regulacji czynności organizmu.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdego wykładu poprzez pytania sprawdzające.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdych ćwiczeń poprzez pytania sprawdzające.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wybranych efektów kształcenia na podstawie dwóch pisemnych sprawdzianów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dostatecznie zna anatomię czynnościową wybranych narządów i układów. Potrafi opisać w sposób ogólny procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie, w kontekście produkcyjności zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C28_U01Posiada umiejetność wyjaśniania mechanizmów zapewniajacych homeostazę organizmu w oparciu o funkcjonowanie wybranych układów organizmu, w aspekcie zdrowia i produkcyjności zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U06Potrafi opisać wymagania stawiane przy chowie podstawowych zwierząt z uwzględnieniem ich dobrostanu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i funkcją głównych narządów i układów organizmu.
C-2Zapoznanie studentów w zakresie odrębności anatomiczno-fizjologicznych poszczególnych narządów i układów u wybranych gatunków zwierzat.
Treści programoweT-W-1Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ auto-, para- i endokrynny jako regulator czynności organizmu. Biosynteza i uwalnianie hormonów, receptory błonowe, cytoplazmatyczne i jądrowe, molekularny mechanizm działania hormonów. Układ nerwowy. Molekularne podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, odruchy.
T-W-3Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe. Trawienie w przedżołądkach. Rola składników mineralnych i witamin.
T-W-4Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu, nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej, nerka jako narząd endokrynny. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Wpływ układu nerwowego na czynność nerek, regulacja hormonalna (układ RAA, wazporesyna, przedsionkowe czynniki natriuretyczne, prostaglandyny i in.).
T-W-6Mechanizmy regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia termoregulacj (hiper- i hipotermia) i gorączka.
T-W-7Podstawy fizjologii rozrodu. Cykl rujowy. Fizjologia ciąży i porodu.
T-W-8Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary (różnice gatunkowe). Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie.
T-A-2Nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi. Budowa i rola naczyń włosowatych. Osłuchiwanie tonów serca u człowieka. Pomiar ciśnienia krwi u człowieka
T-A-1Skład krwi i jej objętość w organizmie, rols elementów morfotycznych, budowa i rola hemoglobiny, krzepnięcie krwi, grupy krwi
T-A-3Soki trawienne. Trawienie w przedżołądkach. Wchłanianie w jelitach
T-A-4Popwstawanie mleka. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie. zagęszczanie i rozcieńcanie moczu. Endokrynna rola nerek
T-W-2Krwiotworzenie, ogólna rola krwi, elementy morfotyczne krwi i ich rola, osocze krwi, hemostaza. Bramy i bariery ochronne organizmu. Fizjologia serca i naczyń krwionośnych, nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi.
T-A-5Bilans cieplny ustroju, źródła ciepła w organizmie, efektory oddawania ciepła, nerwowa i behawioralna regulacja temperatury, hipotermia, hipertermia, gorączka
T-W-5Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Objaśnianie budowy i mechanizmów funkcjonowania organizmu zwierząt z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Wyjaśnianie zasad regulacji czynności organizmu.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wybranych efektów kształcenia na podstawie dwóch pisemnych sprawdzianów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada dostateczną umiejętność wyjaśnienia mechanizmów funkcjonowania wybranych narządów i układów organizmu w aspekcie zapewnienia zdrowia i wysokiej produkcyjności, jednak z dużymi zastrzeżeniami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C28_K01Kreatywne podejście do produkcji żywności o wysokiej jakości na podstawie rozumienia procesów biologicznych zachodzących na poziomie tkanek, narządów i organizmu oraz otwartość na postępowanie zgodne z zasadami etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i funkcją głównych narządów i układów organizmu.
C-2Zapoznanie studentów w zakresie odrębności anatomiczno-fizjologicznych poszczególnych narządów i układów u wybranych gatunków zwierzat.
Treści programoweT-W-1Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ auto-, para- i endokrynny jako regulator czynności organizmu. Biosynteza i uwalnianie hormonów, receptory błonowe, cytoplazmatyczne i jądrowe, molekularny mechanizm działania hormonów. Układ nerwowy. Molekularne podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, odruchy.
T-W-2Krwiotworzenie, ogólna rola krwi, elementy morfotyczne krwi i ich rola, osocze krwi, hemostaza. Bramy i bariery ochronne organizmu. Fizjologia serca i naczyń krwionośnych, nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi.
T-W-3Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe. Trawienie w przedżołądkach. Rola składników mineralnych i witamin.
T-W-4Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu, nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej, nerka jako narząd endokrynny. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Wpływ układu nerwowego na czynność nerek, regulacja hormonalna (układ RAA, wazporesyna, przedsionkowe czynniki natriuretyczne, prostaglandyny i in.).
T-W-5Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania.
T-W-6Mechanizmy regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia termoregulacj (hiper- i hipotermia) i gorączka.
T-W-7Podstawy fizjologii rozrodu. Cykl rujowy. Fizjologia ciąży i porodu.
T-W-8Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary (różnice gatunkowe). Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Objaśnianie budowy i mechanizmów funkcjonowania organizmu zwierząt z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Wyjaśnianie zasad regulacji czynności organizmu.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdego wykładu poprzez pytania sprawdzające.
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy przyswojonej przez studentów pod koniec każdych ćwiczeń poprzez pytania sprawdzające.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wybranych efektów kształcenia na podstawie dwóch pisemnych sprawdzianów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wskazać niektóre zależności pomiędzy dobrostanem zwierząt, czynnością organizmu i/lub poszczególnych układów, a wielkością i jakością produktów zwierzęcych. Mierna świadomość odpowiedzialności człowieka za produkcję zdrowej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0