Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne

Sylabus przedmiotu Kwarantanna i nadzór fitosanitarny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kwarantanna i nadzór fitosanitarny
Specjalność Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 12 1,00,30zaliczenie
wykładyW7 6 2,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość obsługi mikroskopu świetlnego.
W-2Znajomość anatomii, fizjologii i taksonomii roślin.
W-3Umiejętność rozpoznawania gatunków roślin uprawnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu obiektów kwarantannowych.
C-2Poznanie biologii, ekologii i szkodliwości najgroźniejszych obiektów kwarantannowych.
C-3Poznanie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi oraz metod ich zwalczania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka najgroźniejszych obiektów kwarantannowych. Diagnozowanie obiektów kwarantannowych. Metody zapobiegania i zwalczania chorób i szkodników kwarantannowych.12
12
wykłady
T-W-1Definicja kwarantanny. Znaczenie kwarantanny jako metody ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami. Rodzaje kwarantanny. Zasady sporządzania list kwarantannowych. Przepisy prawne w kwarantannie ochrony roślin. Cele, zasady i rodzaje nadzoru fitosanitarnego.6
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia11
A-A-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury24
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Pokaz.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D07_W01
Ma wiedzę z zakresu biologii i ekologii najgroźniejszych obiektów kwarantannowych roślin.
ROL_1A_W01, ROL_1A_W07, ROL_1A_W11C-1, C-2, C-3T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D07_U01
Ma wiedzę z zakresu biologii i ekologii najgroźniejszych obiektów kwarantannowych roślin.
ROL_1A_U03C-1, C-2, C-3T-A-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D07_K01
Zna obiekty kwarantannowe i wie, jak z nimi postępować.
ROL_1A_K06, ROL_1A_K07C-1, C-2, C-3T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D07_W01
Ma wiedzę z zakresu biologii i ekologii najgroźniejszych obiektów kwarantannowych roślin.
2,0Nie potrafi zdefiniować pojęcia „kwarantanna roślin”, omówić celów kwarantanny i metod ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi.
3,0Potrafi zdefiniować pojęcie „kwarantanna roślin”, omówić cele kwarantanny i metody ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi. Potrafi scharakteryzować cykl życiowy najgroźniejszych obiektów kwarantannowych i na tej podstawie zdefiniować metody ochrony roślin przed tymi obiektami i metody ich zwalczania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D07_U01
Ma wiedzę z zakresu biologii i ekologii najgroźniejszych obiektów kwarantannowych roślin.
2,0Nie potrafi zdefiniować pojęcia „kwarantanna roślin”, omówić celów kwarantanny i metod ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi.
3,0Potrafi zdefiniować pojęcie „kwarantanna roślin”, omówić cele kwarantanny i metody ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D07_K01
Zna obiekty kwarantannowe i wie, jak z nimi postępować.
2,0Nie potrafi zdefiniować pojęcia „kwarantanna roślin”, omówić celów kwarantanny i metod ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi.
3,0Potrafi zdefiniować pojęcie „kwarantanna roślin”, omówić cele kwarantanny i metody ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2011
  2. Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, 2011
  3. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Warszawa, 2010
  2. Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, PWRiL, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka najgroźniejszych obiektów kwarantannowych. Diagnozowanie obiektów kwarantannowych. Metody zapobiegania i zwalczania chorób i szkodników kwarantannowych.12
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja kwarantanny. Znaczenie kwarantanny jako metody ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami. Rodzaje kwarantanny. Zasady sporządzania list kwarantannowych. Przepisy prawne w kwarantannie ochrony roślin. Cele, zasady i rodzaje nadzoru fitosanitarnego.6
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia11
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury24
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D07_W01Ma wiedzę z zakresu biologii i ekologii najgroźniejszych obiektów kwarantannowych roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W07Ma wiedzę z zakresu biologii podstawowych chorób i szkodników roślin
ROL_1A_W11Ma podstawową wiedzę z zakresu produkcji roślin ogrodniczych i stosowanych technologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu obiektów kwarantannowych.
C-2Poznanie biologii, ekologii i szkodliwości najgroźniejszych obiektów kwarantannowych.
C-3Poznanie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi oraz metod ich zwalczania.
Treści programoweT-W-1Definicja kwarantanny. Znaczenie kwarantanny jako metody ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami. Rodzaje kwarantanny. Zasady sporządzania list kwarantannowych. Przepisy prawne w kwarantannie ochrony roślin. Cele, zasady i rodzaje nadzoru fitosanitarnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zdefiniować pojęcia „kwarantanna roślin”, omówić celów kwarantanny i metod ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi.
3,0Potrafi zdefiniować pojęcie „kwarantanna roślin”, omówić cele kwarantanny i metody ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi. Potrafi scharakteryzować cykl życiowy najgroźniejszych obiektów kwarantannowych i na tej podstawie zdefiniować metody ochrony roślin przed tymi obiektami i metody ich zwalczania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D07_U01Ma wiedzę z zakresu biologii i ekologii najgroźniejszych obiektów kwarantannowych roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U03Potrafi dokonać identyfikacji gatunków roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu obiektów kwarantannowych.
C-2Poznanie biologii, ekologii i szkodliwości najgroźniejszych obiektów kwarantannowych.
C-3Poznanie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi oraz metod ich zwalczania.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka najgroźniejszych obiektów kwarantannowych. Diagnozowanie obiektów kwarantannowych. Metody zapobiegania i zwalczania chorób i szkodników kwarantannowych.
T-W-1Definicja kwarantanny. Znaczenie kwarantanny jako metody ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami. Rodzaje kwarantanny. Zasady sporządzania list kwarantannowych. Przepisy prawne w kwarantannie ochrony roślin. Cele, zasady i rodzaje nadzoru fitosanitarnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zdefiniować pojęcia „kwarantanna roślin”, omówić celów kwarantanny i metod ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi.
3,0Potrafi zdefiniować pojęcie „kwarantanna roślin”, omówić cele kwarantanny i metody ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D07_K01Zna obiekty kwarantannowe i wie, jak z nimi postępować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu obiektów kwarantannowych.
C-2Poznanie biologii, ekologii i szkodliwości najgroźniejszych obiektów kwarantannowych.
C-3Poznanie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi oraz metod ich zwalczania.
Treści programoweT-A-1Charakterystyka najgroźniejszych obiektów kwarantannowych. Diagnozowanie obiektów kwarantannowych. Metody zapobiegania i zwalczania chorób i szkodników kwarantannowych.
T-W-1Definicja kwarantanny. Znaczenie kwarantanny jako metody ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami. Rodzaje kwarantanny. Zasady sporządzania list kwarantannowych. Przepisy prawne w kwarantannie ochrony roślin. Cele, zasady i rodzaje nadzoru fitosanitarnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Pokaz.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zdefiniować pojęcia „kwarantanna roślin”, omówić celów kwarantanny i metod ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi.
3,0Potrafi zdefiniować pojęcie „kwarantanna roślin”, omówić cele kwarantanny i metody ochrony roślin przed obiektami kwarantannowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0