Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Sylabus przedmiotu Diagnostyka molekularna roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka molekularna roślin | ||
Specjalność | Rolnictwo integrowane i ekologiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw genetyki, hodowli roślin i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy teoretycznej na temat podstawowych problemów diagnostyki molekularnej roślin |
C-2 | Zapoznanie studenta z najważniejszymi technikami biologii molekularnej możliwymi do wykorzystania w diagnostyce genetycznej roślin uprawnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja DNA z wybranych produktów żywnościowych o zróżnicowanym charakterze, pochodzeniu i oznakowaniu | 2 |
T-L-2 | Ocena jakości i koncentracji DNA. Zaplanowanie i wykonanie analizy PCR ze starterami pozwalającymi na identyfikację obecności zdarzenia transformacyjnego w badanym materiale | 2 |
T-L-3 | Elektroforeza produktów PCR oraz interpretacja wyników | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Diagnostyka molekularna roślin, obszar i najważniejsze kierunki badań. | 2 |
T-W-2 | Przegląd technik molekularnych możliwych do wykorzystania w diagnostyce roślin | 3 |
T-W-3 | Diagnozowanie tożsamości genetycznej roślin. Identyfikacja odmianowa. Analiza fingerprintingu, rozstrzyganie sporów dotyczących praw własności, zamieszania materiałów i pomyłek w etykietowaniu | 2 |
T-W-4 | Diagnostyka materiałów hodowlanych wykorzystywanych do tworzenia odmian. Ocena dystansu genetycznego w hodowli heterozyjnej. Selekcja wspierana markerami. Diagnostyka reakcji roślin na stresy biotyczne i abiotyczne | 3 |
T-W-5 | Identyfikacja pożądanych genotypów. Mapowanie genetyczne, przedziałowe i wielokierunkowe, asocjacyjne, testy nieparametryczne. | 3 |
T-W-6 | Selekcja genomowa we współczesnej hodowli roślin. Kompletne sekwencje DNA roślin uprawnych jako źródło danych do bardziej zaawansowanej diagnostyki molekularnej | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 17 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia i praca własna studenta | 33 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - nauczanie umiejętności praktycznych w zkaresie diagnostyki molekularnej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny (test) |
S-2 | Ocena formująca: raport z prac laboratoryjnych zawierający opis i interpretację uzyskanych wyników |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D08_W01 Student potrafi scharakteryzować najważniejsze metody stosowane w diagnostyce molekulranej roślin uprawnych | ROL_1A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D08_U01 Student umie dokonać analizy problemu diagnostycznego i w oparciu o dostępną wiedzę lub zaprojektowany eksperyment wskazać techniki markerowe umożliwiające rozwiązanie problemu | ROL_1A_U12 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_D08_K01 Student będzie miał świadomość możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym. | ROL_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D08_W01 Student potrafi scharakteryzować najważniejsze metody stosowane w diagnostyce molekulranej roślin uprawnych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi na poziomie podstawowym scharakteryzować najważniejsze metody stosowane w diagnostyce molekulranej roślin uprawnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D08_U01 Student umie dokonać analizy problemu diagnostycznego i w oparciu o dostępną wiedzę lub zaprojektowany eksperyment wskazać techniki markerowe umożliwiające rozwiązanie problemu | 2,0 | |
3,0 | Student umie na poziomie podstawowym dokonać analizy problemu diagnostycznego i w oparciu o dostępną wiedzę lub zaprojektowany eksperyment wskazać techniki markerowe umożliwiające rozwiązanie problemu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_D08_K01 Student będzie miał świadomość możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności praktycznych w dalszym doskonaleniu zawodowym. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje na poziomie podstawowym świadomość możliwości wykorzystania wiedzy w praktyce i celowości dalszego doskonalenia zawodowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2009, 2
- Słomski R., Analiza DNA - teoria i praktyka., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008