Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne

Sylabus przedmiotu Konfekcjonowanie i sprzedaż płodów rolnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konfekcjonowanie i sprzedaż płodów rolnych
Specjalność Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Kamila Bojko <kamila-bojko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,20,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 6 0,80,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna zagadnienia z zakresu przechowalnictwa płodów rolnych
W-2Student ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w surowcach i produktach żywnościowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi wiedzy dotyczącej zasad konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych, obejmujących dobór surowca, metod przetwarzania i utrwalania oraz pakowania i przechowywania
C-2Przekazanie studentowi wiedzy o rodzajach opakowań i ich funkcjach oraz wymaganiach jakim powinny odpowiadać w świetle regulacji prawnych i przeznaczenia
C-3Zaznajomienie studenta ze wskaźnikami jakości opakowań oraz oceną skuteczności w pełnieniu funkcji ochronnej dla zawartego w nim produktu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza informacji zawartych na opakowaniach różnych produktów dostępnych w handlu w świetle wymagań zawartych w przepisach2
T-A-2Ocena wybranych właściwości opakowań i ich wpływu na cechy opakowanego produktu1
T-A-3Opakowania o aktywności antymikrobiologicznej1
T-A-4Analiza wpływu naturalnych składników roślinnych na cechy przechowywanych surowców1
T-A-5Gospodarka opakowaniami a ochrona środowiska1
6
wykłady
T-W-1Cele i zadania konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych. Wybrane zagadnienia dotyczące pakowania płodów rolnych2
T-W-2Stan aktualny i perspektywy wykorzystania środków naturalnych, zamiast substancji chemicznych syntetycznych, w produkcji surowców oraz przetwarzaniu i przechowywaniu płodów rolnych2
T-W-3Ekologiczne opakowania płodów rolnych1
T-W-4Drobne rolnictwo i agrobiznez2
T-W-5Sprzedaż bezpośrednia z gospodarstw rolnych2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia12
A-A-3Konsultacje2
20
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia19
A-W-3Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2praktyczna ocena niektórych właściwości opakowań i formułowanie wniosków
M-3dyskusja dydaktyczna związna z omawianym zagadnieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D10_W01
Student ma wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczone do konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych
ROL_1A_W01, ROL_1A_W02, ROL_1A_W03, ROL_1A_W07, ROL_1A_W10, ROL_1A_W11, ROL_1A_W13, ROL_1A_W17C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D10_U01
Student potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem
ROL_1A_U01, ROL_1A_U16C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D10_K01
Student ma świadomość opowiedzialności za właściwy dobór opakowań do sprzedawanych płodów rolnych, ich wpływu na jakość opakowanych produktów oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla środowiska naturalnego
ROL_1A_K01, ROL_1A_K06, ROL_1A_K07C-2, C-3T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
ROL_1A_D10_K02
Student wie o znaczeniu właściwości opakowań dla bezpieczeństwa produktu, uzytkownika i środowiska
ROL_1A_K01, ROL_1A_K04, ROL_1A_K06C-2, C-3T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D10_W01
Student ma wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczone do konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczonedo konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D10_U01
Student potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem
2,0
3,0student dostatecznie potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D10_K01
Student ma świadomość opowiedzialności za właściwy dobór opakowań do sprzedawanych płodów rolnych, ich wpływu na jakość opakowanych produktów oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla środowiska naturalnego
2,0
3,0student ma dostateczną świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór opakowań do sprzedawanych płodów rolnych, ich wpływu na jakość opakowanego produktu oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla stanu środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_D10_K02
Student wie o znaczeniu właściwości opakowań dla bezpieczeństwa produktu, uzytkownika i środowiska
2,0
3,0student wykazuje dostateczną świadomość znaczenia właściwości opakowań dla bezpieczeństwa żywności, użytkownika i środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wioleta Wasil-Rusecka, Dorota Stankiewicz, Zasady sprzedaży produktów wytworzonych w gospodarstwach rolnych1, 2021, https://doi.org/10.31268/ZPBAS.2021.17
  2. Barbara Sałata, SPRZEDAŻ BEZPOŚREDNIA Z GOSPODARSTW ROLNYCH, CDR, Radom, 2011
  3. Lada E. H., Podstawy przetwórstwa spożywczego, WSiP, 2013
  4. Leszczyński K, Żbikowska A, Opakowania i pakowanie żywnosci, SGGW, Warszawa, 2016, I

Literatura dodatkowa

  1. R.Sasi Kumar, Agri-Food Crops: Processing,Value Addition,Packaging and Storage, 2012
  2. Cichoń Z, Towaroznawstwo żywnosci, WUE, Kraków, 2009, II

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza informacji zawartych na opakowaniach różnych produktów dostępnych w handlu w świetle wymagań zawartych w przepisach2
T-A-2Ocena wybranych właściwości opakowań i ich wpływu na cechy opakowanego produktu1
T-A-3Opakowania o aktywności antymikrobiologicznej1
T-A-4Analiza wpływu naturalnych składników roślinnych na cechy przechowywanych surowców1
T-A-5Gospodarka opakowaniami a ochrona środowiska1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zadania konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych. Wybrane zagadnienia dotyczące pakowania płodów rolnych2
T-W-2Stan aktualny i perspektywy wykorzystania środków naturalnych, zamiast substancji chemicznych syntetycznych, w produkcji surowców oraz przetwarzaniu i przechowywaniu płodów rolnych2
T-W-3Ekologiczne opakowania płodów rolnych1
T-W-4Drobne rolnictwo i agrobiznez2
T-W-5Sprzedaż bezpośrednia z gospodarstw rolnych2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia12
A-A-3Konsultacje2
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia19
A-W-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D10_W01Student ma wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczone do konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
ROL_1A_W03Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej, prawa autorskiego, bezpieczeństwa i higieny pracy w produkcji rolniczej
ROL_1A_W07Ma wiedzę z zakresu biologii podstawowych chorób i szkodników roślin
ROL_1A_W10Ma szczegółową wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych i stosowanych technologii
ROL_1A_W11Ma podstawową wiedzę z zakresu produkcji roślin ogrodniczych i stosowanych technologii
ROL_1A_W13Ma podstawową wiedzę o budowie maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej
ROL_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat przechowalnictwa i przetwórstwa surowców rolniczych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy dotyczącej zasad konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych, obejmujących dobór surowca, metod przetwarzania i utrwalania oraz pakowania i przechowywania
C-2Przekazanie studentowi wiedzy o rodzajach opakowań i ich funkcjach oraz wymaganiach jakim powinny odpowiadać w świetle regulacji prawnych i przeznaczenia
C-3Zaznajomienie studenta ze wskaźnikami jakości opakowań oraz oceną skuteczności w pełnieniu funkcji ochronnej dla zawartego w nim produktu
Treści programoweT-A-1Analiza informacji zawartych na opakowaniach różnych produktów dostępnych w handlu w świetle wymagań zawartych w przepisach
T-A-2Ocena wybranych właściwości opakowań i ich wpływu na cechy opakowanego produktu
T-A-4Analiza wpływu naturalnych składników roślinnych na cechy przechowywanych surowców
T-A-5Gospodarka opakowaniami a ochrona środowiska
T-W-1Cele i zadania konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych. Wybrane zagadnienia dotyczące pakowania płodów rolnych
T-W-2Stan aktualny i perspektywy wykorzystania środków naturalnych, zamiast substancji chemicznych syntetycznych, w produkcji surowców oraz przetwarzaniu i przechowywaniu płodów rolnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2praktyczna ocena niektórych właściwości opakowań i formułowanie wniosków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczonedo konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D10_U01Student potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, przetwarzania i wykorzystywania informacji o zróżnicowanej formie i pochodzących z różnych źródeł
ROL_1A_U16Stosuje podstawowe technologie informacyjne do pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy dotyczącej zasad konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych, obejmujących dobór surowca, metod przetwarzania i utrwalania oraz pakowania i przechowywania
C-2Przekazanie studentowi wiedzy o rodzajach opakowań i ich funkcjach oraz wymaganiach jakim powinny odpowiadać w świetle regulacji prawnych i przeznaczenia
C-3Zaznajomienie studenta ze wskaźnikami jakości opakowań oraz oceną skuteczności w pełnieniu funkcji ochronnej dla zawartego w nim produktu
Treści programoweT-A-1Analiza informacji zawartych na opakowaniach różnych produktów dostępnych w handlu w świetle wymagań zawartych w przepisach
T-A-2Ocena wybranych właściwości opakowań i ich wpływu na cechy opakowanego produktu
T-A-3Opakowania o aktywności antymikrobiologicznej
T-A-4Analiza wpływu naturalnych składników roślinnych na cechy przechowywanych surowców
T-A-5Gospodarka opakowaniami a ochrona środowiska
T-W-3Ekologiczne opakowania płodów rolnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2praktyczna ocena niektórych właściwości opakowań i formułowanie wniosków
M-3dyskusja dydaktyczna związna z omawianym zagadnieniem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dostatecznie potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D10_K01Student ma świadomość opowiedzialności za właściwy dobór opakowań do sprzedawanych płodów rolnych, ich wpływu na jakość opakowanych produktów oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentowi wiedzy o rodzajach opakowań i ich funkcjach oraz wymaganiach jakim powinny odpowiadać w świetle regulacji prawnych i przeznaczenia
C-3Zaznajomienie studenta ze wskaźnikami jakości opakowań oraz oceną skuteczności w pełnieniu funkcji ochronnej dla zawartego w nim produktu
Treści programoweT-A-5Gospodarka opakowaniami a ochrona środowiska
T-W-1Cele i zadania konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych. Wybrane zagadnienia dotyczące pakowania płodów rolnych
T-W-2Stan aktualny i perspektywy wykorzystania środków naturalnych, zamiast substancji chemicznych syntetycznych, w produkcji surowców oraz przetwarzaniu i przechowywaniu płodów rolnych
T-W-3Ekologiczne opakowania płodów rolnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2praktyczna ocena niektórych właściwości opakowań i formułowanie wniosków
M-3dyskusja dydaktyczna związna z omawianym zagadnieniem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma dostateczną świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór opakowań do sprzedawanych płodów rolnych, ich wpływu na jakość opakowanego produktu oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla stanu środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D10_K02Student wie o znaczeniu właściwości opakowań dla bezpieczeństwa produktu, uzytkownika i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K04Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-2Przekazanie studentowi wiedzy o rodzajach opakowań i ich funkcjach oraz wymaganiach jakim powinny odpowiadać w świetle regulacji prawnych i przeznaczenia
C-3Zaznajomienie studenta ze wskaźnikami jakości opakowań oraz oceną skuteczności w pełnieniu funkcji ochronnej dla zawartego w nim produktu
Treści programoweT-A-3Opakowania o aktywności antymikrobiologicznej
T-A-4Analiza wpływu naturalnych składników roślinnych na cechy przechowywanych surowców
T-A-5Gospodarka opakowaniami a ochrona środowiska
T-W-1Cele i zadania konfekcjonowania i sprzedaży płodów rolnych. Wybrane zagadnienia dotyczące pakowania płodów rolnych
T-W-2Stan aktualny i perspektywy wykorzystania środków naturalnych, zamiast substancji chemicznych syntetycznych, w produkcji surowców oraz przetwarzaniu i przechowywaniu płodów rolnych
T-W-3Ekologiczne opakowania płodów rolnych
T-W-4Drobne rolnictwo i agrobiznez
T-W-5Sprzedaż bezpośrednia z gospodarstw rolnych
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związna z omawianym zagadnieniem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje dostateczną świadomość znaczenia właściwości opakowań dla bezpieczeństwa żywności, użytkownika i środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0