Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
specjalność: Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne

Sylabus przedmiotu Usługi agrotechniczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Usługi agrotechniczne
Specjalność Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw mechanizacji produkcji roślinnej z elementami organizacji i zarządzania gospodarstwem rolnym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie uwarunkowań racjonalnego prowadzenia usług agrotechnicznych
C-2Nabycie umiejętności rozpoznawania i oceny możliwości prowadzenia usług agrotechnicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza wybranych przypadków działań w obszarze usług agrotechnicznych. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne gospodarstw a usługi agrotechniczne. Obliczanie wybranych wskaźników oceny racjonalności zakupu maszyn.10
10
wykłady
T-W-1Rynek usług agrotechnicznych. Dobór maszyn i ich użytkowanie. Użytkowanie indywidualne i zespołowe maszyn. Koszty pracy maszyn. Usługi agrotechniczne w rolnictwie: prace polowe i sadownicze. Usługi agrotechniczne w leśnictwie: prace szkółkarskie, odnawianie i zalesianie, prace pielęgnacyjne. Usługi agrotechniczne w gospodarce komunalnej: zakładanie i utrzymanie terenów zieleni, prace pielęgnacyjne. Utrzymanie i naprawa wybranych rodzajów dróg.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
A-A-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wykonywania zadań
S-2Ocena podsumowująca: Test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D21_W01
Ma podstawową wiedzę o uwarunkowaniach wewnętrznych i zewnętrznych do prowadzenia usług agrotechnicznych
ROL_1A_W19, ROL_1A_W01C-1T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D21_U01
Ma ogólną umiejętność rozpoznania możliwości użytkowania wybranych środków technicznych do prowadzenia usług agrotechnicznych
ROL_1A_U07, ROL_1A_U08C-2T-A-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_D21_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K01C-2T-A-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D21_W01
Ma podstawową wiedzę o uwarunkowaniach wewnętrznych i zewnętrznych do prowadzenia usług agrotechnicznych
2,0
3,0Wymienia i charakteryzuje ogólnie omówione na zajęciach uwarunkowania prowadzenia usług agrotechnicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D21_U01
Ma ogólną umiejętność rozpoznania możliwości użytkowania wybranych środków technicznych do prowadzenia usług agrotechnicznych
2,0
3,0umie zaproponować zastosowanie środka technicznego do wykonania określonej usługi poparte propozycją sposobu sprawdzenia racjonalności wyboru
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_D21_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
2,0
3,0Student wykazuje chec do zdobywania wiedzy i umiejetnosci, co miedzy innymi przejawia sie w sytematycznym uczeszczaniu na zajecia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karwowski T., Podstawy zespołowego użytkowania maszyn w aspekcie efektywności produkcji roślinnej, IBMER, Warszawa, 2008
  2. Pawlak J. i wsp., Dobór maszyn i ich racjonalne użytkowanie, IBMER, Warszawa, 1997
  3. Muzalewski A., Zasady doboru maszyn rolniczych, IBMER, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Wójcicki Z., Wyposażenie techniczne i nakłady materiałowo-energetyczne w rozwojowych gospodarstwach rolniczych, IBMER, Warszawa, 2000
  2. Glazar K., Wojtkowiak R., Koszty pracy maszyn leśnych, PIMR, Poznań, 2009
  3. Drwal, Technika Rolnicza Ogrodnicza Leśna, Postępy Techniki w Leśnictwie, Inżynieria rolnicza, Czasopisma
  4. Kocjan H., Prace przygotowawcze do odnowień i zalesień, sposoby i techniki sadzenia oraz pielęgnacji upraw, Wydawnictwo AR w Poznaniu, Poznań, 1999
  5. Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, Drogi leśne – poradnik techniczny, Bedoń, 2006
  6. Ziętara W., Technika w urządzaniu i pielęgnacji terenów zieleni, Wydawnictwo Apra., 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza wybranych przypadków działań w obszarze usług agrotechnicznych. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne gospodarstw a usługi agrotechniczne. Obliczanie wybranych wskaźników oceny racjonalności zakupu maszyn.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rynek usług agrotechnicznych. Dobór maszyn i ich użytkowanie. Użytkowanie indywidualne i zespołowe maszyn. Koszty pracy maszyn. Usługi agrotechniczne w rolnictwie: prace polowe i sadownicze. Usługi agrotechniczne w leśnictwie: prace szkółkarskie, odnawianie i zalesianie, prace pielęgnacyjne. Usługi agrotechniczne w gospodarce komunalnej: zakładanie i utrzymanie terenów zieleni, prace pielęgnacyjne. Utrzymanie i naprawa wybranych rodzajów dróg.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D21_W01Ma podstawową wiedzę o uwarunkowaniach wewnętrznych i zewnętrznych do prowadzenia usług agrotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W19Ma podstawową wiedzę z zakresu technicznych, informatycznych i inżynieryjnych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROL_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie uwarunkowań racjonalnego prowadzenia usług agrotechnicznych
Treści programoweT-W-1Rynek usług agrotechnicznych. Dobór maszyn i ich użytkowanie. Użytkowanie indywidualne i zespołowe maszyn. Koszty pracy maszyn. Usługi agrotechniczne w rolnictwie: prace polowe i sadownicze. Usługi agrotechniczne w leśnictwie: prace szkółkarskie, odnawianie i zalesianie, prace pielęgnacyjne. Usługi agrotechniczne w gospodarce komunalnej: zakładanie i utrzymanie terenów zieleni, prace pielęgnacyjne. Utrzymanie i naprawa wybranych rodzajów dróg.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymienia i charakteryzuje ogólnie omówione na zajęciach uwarunkowania prowadzenia usług agrotechnicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D21_U01Ma ogólną umiejętność rozpoznania możliwości użytkowania wybranych środków technicznych do prowadzenia usług agrotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U07Ma umiejętność doboru pojazdów, maszyn i narzędzi do określonej technologii produkcji roślin rolniczych z uwzględnieniem analizy kosztów
ROL_1A_U08Ma podstawowe umiejętności w zakresie eksploatacji pojazdów, maszyn i narzędzi wykorzystywanych w produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności rozpoznawania i oceny możliwości prowadzenia usług agrotechnicznych
Treści programoweT-A-1Analiza wybranych przypadków działań w obszarze usług agrotechnicznych. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne gospodarstw a usługi agrotechniczne. Obliczanie wybranych wskaźników oceny racjonalności zakupu maszyn.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonywania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie zaproponować zastosowanie środka technicznego do wykonania określonej usługi poparte propozycją sposobu sprawdzenia racjonalności wyboru
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_D21_K01Rozumie potrzebę uczenia się i ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności rozpoznawania i oceny możliwości prowadzenia usług agrotechnicznych
Treści programoweT-A-1Analiza wybranych przypadków działań w obszarze usług agrotechnicznych. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne gospodarstw a usługi agrotechniczne. Obliczanie wybranych wskaźników oceny racjonalności zakupu maszyn.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonywania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje chec do zdobywania wiedzy i umiejetnosci, co miedzy innymi przejawia sie w sytematycznym uczeszczaniu na zajecia
3,5
4,0
4,5
5,0