Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
specjalność: Rolnictwo integrowane i ekologiczne
Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Meteorologia i klimatologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografii fizycznej z zakresu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy na temat podstawowych zjawisk i procesów zachodzących w atmosferze. |
C-2 | Posługiwanie się podstawowymi technikami pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz standardowymi metodami ich opracowania i zastosowania. |
C-3 | Nabycie umiejętności opisu i interpretacji zjawisk i procesów meteorologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja sieci pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Zasady prowadzenia pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych, reprezentatywność wyników. | 2 |
T-A-2 | Przyrządy, metodyka pomiarów oraz opracowania podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych: promieniowania, usłonecznienia, temperatury powietrza i gleby, wilgotności powietrza, zachmurzenia, opadów atmosferycznych, ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. | 13 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Serwisy pogodowe. Analiza i interpretacja map synoptycznych. Prognoza pogody. Źródła danych meteorologicznych, klimatologicznych - światowe bazy danych. Możliwości wykorzystania oraz sposób interpretacji. | 4 |
T-L-2 | Graficzne metody prezentacji wyników (klimatogramy, diagramy Waltera-Lietha, tautochrony) i ich interpretacja. | 2 |
T-L-3 | Klasyfikacja warunków termicznych wybranej stacji. | 2 |
T-L-4 | Ocena zmienności wybranych elementów meteorologicznych w funkcji czasu. | 2 |
T-L-5 | Opracowanie warunków anemometrycznych wybranej stacji. | 2 |
T-L-6 | Kreślenie map wybranych elementów klimatu. | 2 |
T-L-7 | Analiza materiałów źródłowych z zakresu elementów i zjawisk meteorologicznych - Biuletyny IMGW-PIB, atlasy. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Skład i pionowa budowa atmosfery. Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery. | 2 |
T-W-2 | Bilans cieplny powierzchni czynnej. Temperatura powietrza i gleby. | 2 |
T-W-3 | Woda w atmosferze - warunki, procesy i produkty kondensacji pary wodnej. Klimatyczny bilans wodny. | 3 |
T-W-4 | Ogólna cyrkulacja atmosferyczna i powstawanie układów barycznych. | 3 |
T-W-5 | Klimat i system klimatyczny. Geograficzne i cyrkulacyjne czynniki klimatu. Strefy klimatyczne, klasyfikacje klimatów, piętra klimatyczno-roślinne. | 3 |
T-W-6 | Charakterystyczne cechy klimatu Polski. Typy pogody w Polsce. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do sprawdzianów. | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 5 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod eksponujących (film) i aktywizujących (dyskusja dydaktyczna). |
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem podstawowych przyrządów meteorologicznych i demonstracją zasad wykonywania pomiarów. |
M-3 | Ćwiczenia: metody eksponujące z użyciem komputera i programowe z wykorzystaniem internetu - serwery pogodowe, analiza map synoptycznych, bazy danych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemnych sprawdzianów (część audytoryjna). |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń z części audytoryjnej. |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń z części laboratoryjnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C02_W01 Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej. | ROL_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C02_U01 Student posiada umiejętność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu. | ROL_1A_U10 | — | — | C-3, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C02_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji | ROL_1A_K04, ROL_1A_K01 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C02_W01 Student nazywa i charakteryzuje elementy i zjawiska atmosferyczne. Identyfikuje czynniki oraz procesy atmosferyczne kształtujące określone stany pogody i typy klimatu w skali globalnej i regionalnej. | 2,0 | |
3,0 | Student nazywa elementy i zjawiska atmosferyczne, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Tłumaczy różnice pomiędzy pogodą i klimatem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C02_U01 Student posiada umiejętność doboru, opracowywania i metod przedstawiania głównych elementów i zjawisk atmosferycznych oraz ich interpretacji przy ocenie czasowej i przestrzennej zmienności pogody i klimatu. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody opracowania tylko niektórych elementów i zjawisk atmosferycznych i charakteryzuje zaledwie pojedyncze ich cechy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C02_K01 Ma świadomość ciągłego rozwoju metod opisu zmienności środowiska atmosferycznego, umożliwiających poprawę sprawdzalności prognoz pogody i klimatu i wynikajacą z tego potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość rozwoju metod opisu środowiska atmosferycznego, ale nie rozumie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kożuchowski K., Meteorologia i kimatologia, PWN, Warszawa, 2023
- Wołoszyn E., Meteorologia i kllimatologia w zarysie, Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2009
- Kożuchowski K., Klimat Polski. Nowe spojrzenie, PWN, Warszawa, 2011
- Koźmiński C., Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, ZAPOL, Szczecin, 2004
- https://www.imgw.pl/
Literatura dodatkowa
- Koźmiński C., Michalska B., Agrometeorologia i klimatologia, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2008, II uzupełnione
- Woś A., Meteorologia dla geografów, PWN, Warszawa, 2006, Wyd V poprawione
- Bac S., Rojek M., Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2012, II, poprawione i rozszerzone
- Kossowska - Cezak U., Wstęp do meteorologii i klimatologii., Wydawnictwo UW, Warszawa, 2000
- Martyn D., Klimaty kuli ziemskiej, PWN, Warszawa, 2000, III poprawione, rozdział I Charakterystyka klimatów
- Sorbjan Z., Meteorologia dla każdego. Opowieści, teorie i proste doświadczenia., Prószyński i S-ka, Warszawa, 2001
- Tomczyk A., Bednorz E. (red.), Atlas klimatu Polski (1991-2020), Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2022