Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Alergie i nietolerancje pokarmowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Alergie i nietolerancje pokarmowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywności, żywienie człowieka, fizjologia człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z alergią i nietolerancją pokarmową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką i celem zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych.2
T-L-2Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych alergii na białka mleka, jaj, ryb, orzechów.6
T-L-3Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych nietolerancji pokarmowych na laktozę, gluten, fenyloalaninę.6
T-L-4zaliczenie zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrazliwości. Niepożądane reakcje.4
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.2
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.2
T-W-4Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Metody obniżania alergenowości poduktów.2
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych. Diety eliminacjne i prowokacyjne.4
T-W-6Etipatogeneza nietolerancji pokarmowych2
T-W-7Diagnostyka i dietoterapia celiakii2
T-W-8Diagnostyka i dietoterapia w nietolerancji laktozy2
T-W-9Fruktozemia2
T-W-10Nietolerancja histaminy2
T-W-11Nietolerancja słabo wchłanialnych, łatwo fermentujących oligo-, di-, monosacharydów i polioli, czyli FODMAP (fermentable oligo-, di-, monosaccharides and polyols)2
T-W-12Diety rotacyjne4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Konsultacje5
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - opracowanie jadłospisów dla pacjenta z uwzględnieniem występującej alergii pokarmowej lub nietolerancji pokarmowej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK10_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z alergią pokarmową w zaawansowanym stopniu. Zna i rozumie temaykę z zakresu żywienia ludzi z alergią pokarmową. Zna i rozumie temat suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
D_1A_W04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK10_U02
Potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
D_1A_U07C-1T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-11, T-W-6, T-W-12, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietK10_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób z alergią pokarmową, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
D_1A_K03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-12, T-W-7, T-W-10, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-11, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK10_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z alergią pokarmową w zaawansowanym stopniu. Zna i rozumie temaykę z zakresu żywienia ludzi z alergią pokarmową. Zna i rozumie temat suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia osób z alrgią pokarmową i nietolerancja pokarmową.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w 50% z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią i nietolerancją pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią i nietolerncją pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią i nietolerancją pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią i nietolerancją pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i zaproponować korektę, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK10_U02
Potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w stopniu podstawowym potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student w stopniu ponadpodstawowym potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,5Student w stopniu poszerzonym potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w stopniu poszerzonym potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietK10_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób z alergią pokarmową, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Jarosz M., Dzieniszewski J., Alergie pokarmowe, Wyd. Lek. PZWL, W-wa, 2004
  2. Gaby Schwarz, Sonja Carlsson, Alergie pokarmowe., PZWL, Warszawa, 2003, ISBN: 8320027993
  3. Sakina Shikari Bajowala, Alergie i nietolerancje pokarmowe, Wydawnictwo Vital, Warszawa, 2020, ISBN: 9788381684996
  4. Maciej Kaczmarski, Elżbieta Korotkiewicz-Kaczmarska, Anna Bobrus-Chociej., Aspekty epidemiologiczne, kliniczne i społeczne alergii pokarmowej. CzIII. Aspekty społeczne alergii pokarmowej, Przeglad Pediatryczny, 2009, Vol. 39 Issue 2, p139-142
  5. C. Mills, H. Wichers, K. Hoffmann-Sommergruber, Managing allergens in food, CRC Press, 2007, s.1-315, 2
  6. Błońska A., Łokieć K., Walecka Kapica E, Alergia czy nietolerancja pokarmowa - różnice i podobieństwa., Gastroenetrologia Praktyczna, 2013, 1(18), 45-49

Literatura dodatkowa

  1. Scott H. Sicherer, Hugh A.Sampson, Food allergy, Journal of Allergy and Clinical Immunology, 2010, Volume 125, Issue 2, Supplement (2):116-S125
  2. H. Scott Sicherer, Food allergy, The Lancet, 2002, Volume 360, Issue 9334, Pages 701-710
  3. Julie Wang, Hugh A. Sampson, Food allergy, Journal of Clinical Investigation, 2011, 121(3):827-835
  4. Savaiano D.A., Boushey C.J., McCabe G.P, .: Lactose intolerance symptoms assessed by meta analysis: a grain of truth that Leeds to exaggeration., Journal Nutrition, 2006, 136 (4), 1107 13

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką i celem zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych.2
T-L-2Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych alergii na białka mleka, jaj, ryb, orzechów.6
T-L-3Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych nietolerancji pokarmowych na laktozę, gluten, fenyloalaninę.6
T-L-4zaliczenie zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrazliwości. Niepożądane reakcje.4
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.2
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.2
T-W-4Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Metody obniżania alergenowości poduktów.2
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych. Diety eliminacjne i prowokacyjne.4
T-W-6Etipatogeneza nietolerancji pokarmowych2
T-W-7Diagnostyka i dietoterapia celiakii2
T-W-8Diagnostyka i dietoterapia w nietolerancji laktozy2
T-W-9Fruktozemia2
T-W-10Nietolerancja histaminy2
T-W-11Nietolerancja słabo wchłanialnych, łatwo fermentujących oligo-, di-, monosacharydów i polioli, czyli FODMAP (fermentable oligo-, di-, monosaccharides and polyols)2
T-W-12Diety rotacyjne4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Konsultacje5
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK10_W01Student zna i rozumie zagadnienia związane z alergią pokarmową w zaawansowanym stopniu. Zna i rozumie temaykę z zakresu żywienia ludzi z alergią pokarmową. Zna i rozumie temat suplementów diety jako potencjalnych alergenów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W04Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym fizjologiczne i patofizjologiczne uwarunkowania zaleceń żywieniowych dla osób zdrowych i chorych, w różnych okresach życia, o różnej aktywności fizycznej oraz związane z tym zasady i normy żywienia, zarówno w żywieniu indywidualnym jak i zbiorowym
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z alergią i nietolerancją pokarmową.
Treści programoweT-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką i celem zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych.
T-L-2Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych alergii na białka mleka, jaj, ryb, orzechów.
T-L-3Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych nietolerancji pokarmowych na laktozę, gluten, fenyloalaninę.
T-L-4zaliczenie zajęć.
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrazliwości. Niepożądane reakcje.
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych. Diety eliminacjne i prowokacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia osób z alrgią pokarmową i nietolerancja pokarmową.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w 50% z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią i nietolerancją pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią i nietolerncją pokarmową. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią pokarmową. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią i nietolerancją pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych oraz postępowania i żywienia osób z alergią i nietolerancją pokarmową. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i zaproponować korektę, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK10_U02Potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U07Potrafi zaplanować jadłospis uwzględniający zasady dietoprofilaktyki i dietoterapii w różnych schorzeniach z uwzględnieniem działań suplementacyjnych i edukacyjnych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z alergią i nietolerancją pokarmową.
Treści programoweT-L-2Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych alergii na białka mleka, jaj, ryb, orzechów.
T-L-3Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych nietolerancji pokarmowych na laktozę, gluten, fenyloalaninę.
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrazliwości. Niepożądane reakcje.
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych. Diety eliminacjne i prowokacyjne.
T-W-8Diagnostyka i dietoterapia w nietolerancji laktozy
T-W-11Nietolerancja słabo wchłanialnych, łatwo fermentujących oligo-, di-, monosacharydów i polioli, czyli FODMAP (fermentable oligo-, di-, monosaccharides and polyols)
T-W-6Etipatogeneza nietolerancji pokarmowych
T-W-12Diety rotacyjne
T-W-9Fruktozemia
T-W-10Nietolerancja histaminy
T-W-7Diagnostyka i dietoterapia celiakii
T-W-4Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Metody obniżania alergenowości poduktów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w stopniu podstawowym potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student w stopniu ponadpodstawowym potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,5Student w stopniu poszerzonym potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w stopniu poszerzonym potrafi zaprojektować diety dla osób z alergią pokarmową i/lub nietolerancją pokarmową, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietK10_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób z alergią pokarmową, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymaga tego do innych. Jest gotów do dbałości o dorobek i tradycje zawodu dietetyka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu żywienia ludzi z alergią i nietolerancją pokarmową.
Treści programoweT-L-1Zajęcia wprowadzające - zapoznianie studentów z tematyką i celem zajęć, warunkami zaliczenia. Przypomnienie podstawowych pojęć z zakresu alergii i nietolerancji pokarmowych.
T-L-2Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych alergii na białka mleka, jaj, ryb, orzechów.
T-L-3Opracowanie jadłospisu dekadowego dla dzieci i dorosłych z uwzględnieniem wybranych nietolerancji pokarmowych na laktozę, gluten, fenyloalaninę.
T-W-1Fizjologia układu immunologicznego. Reakcje nadwrazliwości. Niepożądane reakcje.
T-W-2Alergie pokarmowe - definicje, epidemiologia, przyczyny, objawy kliniczne.
T-W-3Reakcje krzyżowe zachodące pomiędzy różnymi alergenami. Zapobieganie.
T-W-5Diagnostyka alergii pokarmowych. Diety eliminacjne i prowokacyjne.
T-W-12Diety rotacyjne
T-W-7Diagnostyka i dietoterapia celiakii
T-W-10Nietolerancja histaminy
T-W-6Etipatogeneza nietolerancji pokarmowych
T-W-4Alergeny pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Metody obniżania alergenowości poduktów.
T-W-8Diagnostyka i dietoterapia w nietolerancji laktozy
T-W-11Nietolerancja słabo wchłanialnych, łatwo fermentujących oligo-, di-, monosacharydów i polioli, czyli FODMAP (fermentable oligo-, di-, monosaccharides and polyols)
T-W-9Fruktozemia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się i poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.