Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu
Sylabus przedmiotu Żywność tradycyjna i regionalna w planowaniu żywienia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywność tradycyjna i regionalna w planowaniu żywienia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: żywienie człowieka, towaroznawstwo produktów przetworzonych, właściwości prozdrowotne produktów zwierzęcych i roślinnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności tradycyjnej i regionalnej w żywieniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające - zapoznanie z tematyką zajęć oraz warunkami zaliczenia. | 1 |
T-L-2 | Uwzględnienie tradycji świątecznych w planowaniu żywienia. Projekt jadłospisu z wykorzystaniem tradycyjnych potraw świątecznych/okazjonalnych. | 2 |
T-L-3 | Tworzenie eleganckich ustawień stołów dla różnych okazji. | 2 |
T-L-4 | Produkty tradycyjne z grupy sery i produkty mleczne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu. | 2 |
T-L-5 | Produkty tradycyjne z grupy mięso i produkty mięsne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu. | 2 |
T-L-6 | Produkty tradycyjne z grupy wyroby piekarnicze i cukiernicze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu. | 2 |
T-L-7 | Produkty tradycyjne z grupy oleje i tłuszcze – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu. | 2 |
T-L-8 | Produkty tradycyjne z grupy napoje alkoholowe – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu. | 2 |
T-L-9 | Produkty tradycyjne z grupy dania i potrawy – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu. | 2 |
T-L-10 | Produkty tradycyjne z grupy ryby i produkty rybne – wartość żywieniowa i ich wykorzystanie w układaniu jadłospisu. | 2 |
T-L-11 | Przygotowanie pełnowartościowych jadłospisów bazujących na zasadach diety śródziemnomorskiej | 2 |
T-L-12 | Identyfikacja i wykorzystanie produktów charakterystycznych dla Włoch, Francji i Hiszpanii w przygotowaniu jadłospisów. | 2 |
T-L-13 | Przygotowanie jadłospisów reprezentujących różne aspekty kuchni chińskiej i japońskiej | 2 |
T-L-14 | Przygotowanie jadłospisów zawierających tradycyjne dania kuchni amerykańskiej oraz ich modyfikacje z wykorzystaniem zasad zdrowego żywienia. | 2 |
T-L-15 | Tworzenie nowatorskich dań/produktów, łączących tradycyjne składniki w nowoczesny sposób. | 2 |
T-L-16 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Uwarunkowania społeczno-gospodarcze i kulturowe kuchni regionalnych i tradycyjnych. | 2 |
T-W-2 | Zastawa stołowa i zachowania przy stole w ujęciu historycznym | 2 |
T-W-3 | Historia produktów żywnościowych | 2 |
T-W-4 | Surowce i produkty w kuchniach narodowych i regionalnych. | 2 |
T-W-5 | Techniki wytwarzania żywności regionalnej i tradycyjnej. | 2 |
T-W-6 | Bezpieczeństwo zdrowotne produktów tradycyjnych. | 2 |
T-W-7 | Socjo-psychologiczne aspekty żywności tradycyjnej i regionalnej. | 2 |
T-W-8 | Rynek produktów tradycyjnych i ich ochrona. | 2 |
T-W-9 | Regionalne produkty w Polsce. | 2 |
T-W-10 | Dieta Śródziemnomorska: Sekrety Długowieczności i Zdrowego Żywienia | 2 |
T-W-11 | Kulinarne Perły Europy: Produkty Regionalne we Włoskich, Francuskich i Hiszpańskich Kuchniach | 2 |
T-W-12 | Kuchnia chińska i japońska jako przykład różnorodności kuchni azjatyckiej - od street-food'u do wykwintjej kuchni. | 2 |
T-W-13 | Kuchnia amerykańska - zbiór migracyjnej tradycji. | 2 |
T-W-14 | Inspiracje Kulinarne: Nowoczesne Interpretacje Tradycji. | 2 |
T-W-15 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Analiza literatury | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Opanowanie umiejętności oceny wartości żywieniowej żywności tradycyjnej i regionalnej i przydatności w żywieniu różnych grup ludności. |
M-5 | Opanowanie pozycjonowania żywności tradycyjnej i regionalnej na rynku żywności i w żywieniu człowieka współczesnego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z przedmiotu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK18_W01 Student zna i rozumie wiadomości z zakresu żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. | D_1A_W03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-14, T-W-11, T-W-10, T-W-3, T-W-12, T-W-2, T-W-13 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK18_U01 Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych oraz ocenić ich wartość odżywczą. | D_1A_U09 | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-12, T-L-11, T-L-15, T-L-14, T-L-2, T-L-13, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietK18_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | D_1A_K02 | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-16, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-L-14, T-W-13, T-L-11, T-W-10, T-L-1, T-W-14, T-W-12, T-W-3, T-L-13, T-W-2, T-L-2, T-L-15, T-L-12, T-L-3, T-W-15 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK18_W01 Student zna i rozumie wiadomości z zakresu żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Praktycznie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK18_U01 Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych oraz ocenić ich wartość odżywczą. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diet. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań. | |
3,5 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietK18_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne., PWN, Warszawa, 2009
- Gąsiorowski M., O produktach tradycyjnych i regionalnych. Możliwości a polskie realia., Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa, 2005
- Dolatowski Z.J., Kołożyn-Krajewska D., Tradycyjne i regionalne technologie oraz produkty w żywieniu człowieka., PTTŻ, Kraków, 2008
- Jąder K., Wawrzyniak J., Produkty regionalnego pochodzenia na rynku artykułów żywnościowych, Wyd.AR, Poznań, 2007
Literatura dodatkowa
- czasopismo, Nutrition & Food Science, https://www.emerald.com/insight/publication/issn/0034-6659
- czasopismo PTTŻ, ŻYWNOŚĆ. NAUKA. TECHNOLOGIA. JAKOŚĆ, http://wydawnictwo.pttz.org/