Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu
Sylabus przedmiotu Niekonwencjonalne surowce mięsne w diecie współczesnego konsumenta:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Dietetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Niekonwencjonalne surowce mięsne w diecie współczesnego konsumenta | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu powinien znać: podstawy z ogólnej technologii żywności i chemii. Umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką i wykorzystaniem na cele spożywcze mięsa zwierząt, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające, regulamin BHP | 1 |
T-L-2 | Podział dostępnych i rzadko stosowanych w diecie współczesnego konsumenta gatunków na elementy; charakterystyka jakościowa | 3 |
T-L-3 | Wpływ obróbki cieplnej na właściwości jakościowe mięsa wybranych gatunków zwierząt niekonwencjonalnych i egzotycznych | 3 |
T-L-4 | Wykorzystanie surowców pozyskanych w wyniku przetwarzania gatunków nietypowych do kształtowania cech sensorycznych i wartości odżywczej produktów. | 7 |
T-L-5 | Podsumowanie i zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, program, efekty i kompetencje społeczne | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka gatunków zwierząt i ptactwa wykorzystywanych sporadycznie jako źródło żywności. | 6 |
T-W-3 | Inne niekonwencjonalne źródła mięsa na świecie | 4 |
T-W-4 | Wartość odżywcza, właściwości fizyko-chemiczne, kierunki wykorzystania nietypowych surowców mięsnych. | 3 |
T-W-5 | Podsumowanie - zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 7 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 1 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 1 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 4 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-5 | zaliczenie | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb4 1_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu właściwości odżywcze i sensoryczne mięsa wybranych gatunków zwierząt żyjących na świecie i nie będących głównym źródłem białka zwierzęcego w diecie człowieka oraz kierunki ich wykorzystania, a także potrafi dokonać zaawansowanej charakterystyki biologicznej tego surowca wraz ze wskazaniem czynników środowiskowych mogących wpływać na jego jakość. | D_1A_W08 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb4 1_U01 Potrafi rozebrać na elementy dostępne rodzaje nietypowych surowców mięsnych, ocenić ich jakość i przetworzyć w celu uzyskania produktu o określonej wartości odżywczej. | D_1A_U10 | — | C-1 | T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
D_1A_DietOb4 1_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do bycia członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta. | D_1A_K01, D_1A_K04 | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-W-2, T-L-1, T-W-1, T-W-5, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb4 1_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu właściwości odżywcze i sensoryczne mięsa wybranych gatunków zwierząt żyjących na świecie i nie będących głównym źródłem białka zwierzęcego w diecie człowieka oraz kierunki ich wykorzystania, a także potrafi dokonać zaawansowanej charakterystyki biologicznej tego surowca wraz ze wskazaniem czynników środowiskowych mogących wpływać na jego jakość. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie znajomość wartości odżywczej oraz charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania. |
3,0 | Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej ze znajomością wartości odżywczej oraz charakterystyki różnych gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania. | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień zwiazanych ze znajomością wartości odżywczej oraz charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie oraz kierunków jego wykorzystania. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę w zakresie znajomości wartości odżywczej oraz charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę związaną z tematem oraz potrafi ją kojarzyć | |
5,0 | Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie znajomości wartości odżywczej oraz charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb4 1_U01 Potrafi rozebrać na elementy dostępne rodzaje nietypowych surowców mięsnych, ocenić ich jakość i przetworzyć w celu uzyskania produktu o określonej wartości odżywczej. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych pnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji żywności. |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego | |
3,5 | Student potrafi wykonać czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych oraz opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
D_1A_DietOb4 1_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do bycia członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia. |
3,0 | Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko. | |
3,5 | Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów. | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów. |
Literatura podstawowa
- Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011
- Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
- Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011
Literatura dodatkowa
- Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły z zakresu technologii mięsa
- Fleischwirtschaft
- Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences