Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Dietetyka (S1)
specjalność: Dietetyka w gastronomii i cateringu

Sylabus przedmiotu Niekonwencjonalne surowce mięsne w diecie współczesnego konsumenta:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Dietetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Niekonwencjonalne surowce mięsne w diecie współczesnego konsumenta
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu powinien znać: podstawy z ogólnej technologii żywności i chemii. Umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką i wykorzystaniem na cele spożywcze mięsa zwierząt, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin BHP1
T-L-2Podział dostępnych i rzadko stosowanych w diecie współczesnego konsumenta gatunków na elementy; charakterystyka jakościowa3
T-L-3Wpływ obróbki cieplnej na właściwości jakościowe mięsa wybranych gatunków zwierząt niekonwencjonalnych i egzotycznych3
T-L-4Wykorzystanie surowców pozyskanych w wyniku przetwarzania gatunków nietypowych do kształtowania cech sensorycznych i wartości odżywczej produktów.7
T-L-5Podsumowanie i zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, program, efekty i kompetencje społeczne1
T-W-2Charakterystyka gatunków zwierząt i ptactwa wykorzystywanych sporadycznie jako źródło żywności.6
T-W-3Inne niekonwencjonalne źródła mięsa na świecie4
T-W-4Wartość odżywcza, właściwości fizyko-chemiczne, kierunki wykorzystania nietypowych surowców mięsnych.3
T-W-5Podsumowanie - zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury7
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń1
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń1
26
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)4
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-5zaliczenie1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb4 1_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu właściwości odżywcze i sensoryczne mięsa wybranych gatunków zwierząt żyjących na świecie i nie będących głównym źródłem białka zwierzęcego w diecie człowieka oraz kierunki ich wykorzystania, a także potrafi dokonać zaawansowanej charakterystyki biologicznej tego surowca wraz ze wskazaniem czynników środowiskowych mogących wpływać na jego jakość.
D_1A_W08C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb4 1_U01
Potrafi rozebrać na elementy dostępne rodzaje nietypowych surowców mięsnych, ocenić ich jakość i przetworzyć w celu uzyskania produktu o określonej wartości odżywczej.
D_1A_U10C-1T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
D_1A_DietOb4 1_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do bycia członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
D_1A_K01, D_1A_K04C-1T-L-2, T-L-4, T-W-2, T-L-1, T-W-1, T-W-5, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb4 1_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu właściwości odżywcze i sensoryczne mięsa wybranych gatunków zwierząt żyjących na świecie i nie będących głównym źródłem białka zwierzęcego w diecie człowieka oraz kierunki ich wykorzystania, a także potrafi dokonać zaawansowanej charakterystyki biologicznej tego surowca wraz ze wskazaniem czynników środowiskowych mogących wpływać na jego jakość.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie znajomość wartości odżywczej oraz charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej ze znajomością wartości odżywczej oraz charakterystyki różnych gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych ze znajomością wartości odżywczej oraz charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie oraz kierunków jego wykorzystania.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie znajomości wartości odżywczej oraz charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z tematem oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie znajomości wartości odżywczej oraz charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb4 1_U01
Potrafi rozebrać na elementy dostępne rodzaje nietypowych surowców mięsnych, ocenić ich jakość i przetworzyć w celu uzyskania produktu o określonej wartości odżywczej.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych pnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji żywności.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych oraz opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
D_1A_DietOb4 1_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do bycia członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011
  2. Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
  3. Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły z zakresu technologii mięsa
  2. Fleischwirtschaft
  3. Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin BHP1
T-L-2Podział dostępnych i rzadko stosowanych w diecie współczesnego konsumenta gatunków na elementy; charakterystyka jakościowa3
T-L-3Wpływ obróbki cieplnej na właściwości jakościowe mięsa wybranych gatunków zwierząt niekonwencjonalnych i egzotycznych3
T-L-4Wykorzystanie surowców pozyskanych w wyniku przetwarzania gatunków nietypowych do kształtowania cech sensorycznych i wartości odżywczej produktów.7
T-L-5Podsumowanie i zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, program, efekty i kompetencje społeczne1
T-W-2Charakterystyka gatunków zwierząt i ptactwa wykorzystywanych sporadycznie jako źródło żywności.6
T-W-3Inne niekonwencjonalne źródła mięsa na świecie4
T-W-4Wartość odżywcza, właściwości fizyko-chemiczne, kierunki wykorzystania nietypowych surowców mięsnych.3
T-W-5Podsumowanie - zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury7
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń1
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń1
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)4
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-5zaliczenie1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb4 1_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu właściwości odżywcze i sensoryczne mięsa wybranych gatunków zwierząt żyjących na świecie i nie będących głównym źródłem białka zwierzęcego w diecie człowieka oraz kierunki ich wykorzystania, a także potrafi dokonać zaawansowanej charakterystyki biologicznej tego surowca wraz ze wskazaniem czynników środowiskowych mogących wpływać na jego jakość.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym skład oraz wartość energetyczną, odżywczą i prozdrowotną produktów spożywczych, sposób ich analizy i oceny oraz czynniki je kształtujące z uwzględnieniem procesów technologicznych i gastronomicznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką i wykorzystaniem na cele spożywcze mięsa zwierząt, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka gatunków zwierząt i ptactwa wykorzystywanych sporadycznie jako źródło żywności.
T-W-1Cel przedmiotu, program, efekty i kompetencje społeczne
T-W-4Wartość odżywcza, właściwości fizyko-chemiczne, kierunki wykorzystania nietypowych surowców mięsnych.
T-W-5Podsumowanie - zaliczenie wykładów
T-W-3Inne niekonwencjonalne źródła mięsa na świecie
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie znajomość wartości odżywczej oraz charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej ze znajomością wartości odżywczej oraz charakterystyki różnych gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
3,5Student opanował większość zagadnień zwiazanych ze znajomością wartości odżywczej oraz charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie oraz kierunków jego wykorzystania.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie znajomości wartości odżywczej oraz charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z tematem oraz potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie znajomości wartości odżywczej oraz charakterystyki biologicznej, technologicznej i sensorycznej gatunków zwierząt i ptactwa żyjącego na świecie nie będącego głównym źródłem białka zwierzęcego oraz kierunków jego wykorzystania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb4 1_U01Potrafi rozebrać na elementy dostępne rodzaje nietypowych surowców mięsnych, ocenić ich jakość i przetworzyć w celu uzyskania produktu o określonej wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_U10Potrafi zaplanować i przeprowadzić działania związane z kształtowaniem składu, wartości energetycznej, odżywczej i prozdrowotnej produktów spożywczych. Potrafi zbadać oraz ocenić skład i wartość odżywczą żywności
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką i wykorzystaniem na cele spożywcze mięsa zwierząt, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego.
Treści programoweT-L-3Wpływ obróbki cieplnej na właściwości jakościowe mięsa wybranych gatunków zwierząt niekonwencjonalnych i egzotycznych
T-L-5Podsumowanie i zaliczenie
T-L-2Podział dostępnych i rzadko stosowanych w diecie współczesnego konsumenta gatunków na elementy; charakterystyka jakościowa
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin BHP
T-L-4Wykorzystanie surowców pozyskanych w wyniku przetwarzania gatunków nietypowych do kształtowania cech sensorycznych i wartości odżywczej produktów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych pnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji żywności.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z rozbiorem na elementy dostępnych rodzajów nietypowych surowców mięsnych, oceną ich jakości i wykorzystaniem do produkcji przetworów mięsnych oraz opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięD_1A_DietOb4 1_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Jest gotów do bycia członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówD_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu żywienia i dietetyki oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów związanych z żywieniem człowieka zdrowego i chorego
D_1A_K04Jest gotów samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z charakterystyką i wykorzystaniem na cele spożywcze mięsa zwierząt, ptactwa i innych organizmów nie będących głównymi źródłami białka pochodzenia zwierzęcego.
Treści programoweT-L-2Podział dostępnych i rzadko stosowanych w diecie współczesnego konsumenta gatunków na elementy; charakterystyka jakościowa
T-L-4Wykorzystanie surowców pozyskanych w wyniku przetwarzania gatunków nietypowych do kształtowania cech sensorycznych i wartości odżywczej produktów.
T-W-2Charakterystyka gatunków zwierząt i ptactwa wykorzystywanych sporadycznie jako źródło żywności.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin BHP
T-W-1Cel przedmiotu, program, efekty i kompetencje społeczne
T-W-5Podsumowanie - zaliczenie wykładów
T-L-3Wpływ obróbki cieplnej na właściwości jakościowe mięsa wybranych gatunków zwierząt niekonwencjonalnych i egzotycznych
T-W-3Inne niekonwencjonalne źródła mięsa na świecie
T-W-4Wartość odżywcza, właściwości fizyko-chemiczne, kierunki wykorzystania nietypowych surowców mięsnych.
T-L-5Podsumowanie i zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.